Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum, om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/1999 om den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter og om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2597/97 om supplerende regler til den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter med hensyn til konsummælk.
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDirektoratet for FødevareErhverv, EUK Den 12. marts 2007 MLLN/GTOF |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum,
om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/1999 om den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter og
om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2597/97 om supplerende regler til den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter med hensyn til konsummælk
KOM(2007) 58
Resumé
Forslaget vedrører ændringer af gældende forordninger og direktiv, og kan ses som et led i forenklingsøvelsen af den fælles landbrugspolitik. Man vil tillade standardisering af Proteinindholdet i mælkepulver til 34 %, og som følge heraf reduceres interventionsprisen for skummetmælkspulver med 2,8 %. Mekanismen for udløsning af interventionsopkøb af smør foreslås afskaffet, ligesom de nationale kvalitetsklasser for smør foreslås afskaffet. Det foreslås også, at støtte til privat oplagring af fløde og skummetmælkspulver, støtte til afsætning til de væbnede styrker i udlandet og obligatorisk anvendelse af eksportlicenser, afskaffes. Man kan tillade at markedsføre konsummælk, med et fedtindhold, der ligger uden for retningslinierne for de tre kategorier sødmælk, letmælk og skummetmælk, forudsat at fedtindholdet er tydeligt angivet på emballagen, og at mælken ikke kaldes sødmælk, letmælk eller skummetmælk. Der indføres en flat rate støtte til skolemælk, så støttebeløbet til skolemælken vil være ens uanset fedtprocent. I de gældende regler får skolemælken flere støttekroner jo højere fedtprocent. Forslaget tager delvis hensyn til det danske krav om, at støtteniveauet bør afspejle gældende kostråd, så der ikke gives mest støtte til produkter med det højeste fedtindhold.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 58 af 15. februar 2007
fremsat forslag om en minireform på mælke- og mejeriområdet. Forslaget er
oversendt til RÃ¥det den 15. februar 2007. Forslaget er modtaget fra
RÃ¥dssekretariatet i dansk sprogversion den 23. februar 2007.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende Rådsmøde, evt. i juni 2007.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget til mini-reform-pakken på mælke- og mejeriområdet indeholder en række ændringer af grundforordningen om den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter (EF) nr. 1255/1999, ændring af rådsforordningen om supplerende regler vedrørende drikkemælk (EF) nr. 2597/1997 samt ændring af Rådets direktiv 2001/114/EF om konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum. Ændringerne kan ses som et led i forenklingsøvelsen af den fælles landbrugspolitik.
Ændringer i grundforordningen for mælk og mejeriprodukter (EF) nr. 1255/1999
Flat rate støtte til skolemælk
Kommissionen vil indføre en flat rate støtte til skolemælk, så støttebeløbet bliver ens uanset fedtprocent. Dette er modsat de nuværende regler, hvor skolemælken får flere støttekroner desto højere fedtprocent. Støtten foreslås ændret fra hhv. 18,61 €, 17,52 €og 14,25 € pr. 100 kg for hhv. sødmælk, letmælk og skummetmælk til 16,11 € pr. 100 kg for al mælk fra 1. august 2007. Der bliver delvist taget hensyn til det danske ønske om, at støtteniveauet bør afspejle gældende kostråd, så der ikke længere bliver givet mest støtte til produkter med det højeste fedtindhold.
Fjernelse af prisstyring ved smørintervention
Forslaget
lægger op til en ændring af det administrativt tunge system f.s.v. angår den
udløsende pris ved opkøb af smør til intervention, så man fremover skal kunne
opkøbe smør til intervention til 90 % af interventionsprisen i perioden 1.
marts - 31. august op til grænsen for opkøb på 30.000 tons. Herefter kan
Kommissionen suspendere opkøbene. Hidtil blev interventionsopkøbene indledt efter
at prisen i to på hinanden følgende uger havde ligget under 92 % af
interventionsprisen.
Salg af smør med støtte til de væbnede styrker
Hidtil har det været muligt at yde støtte til, at fløde, smør og koncentreret smør kan købes til nedsatte priser af medlemsstaternes væbnede styrker. Den mulighed ophører med forslaget, da ordningen ikke har været anvendt gennem de sidste mange år og dermed er forældet.
Fjernelse af krav om anvendelse af licenser ved import
Der er i dag
et generelt krav om, at import af mejeriprodukter skal ske på baggrund af en
importlicens. Det foreslås, at i de tilfælde hvor overvågningen af kvoterne
efter først til mølle-princippet kan ske af DG TAXUD ved den daglige
overvågning af import, kan importørerne fritages fra at anvende importlicenser.
Forvaltningskomiteen skal fastlægge, hvornår dette kan lade sig gøre.
Afskaffelse af muligheden privat oplagring for skummetmælkspulver og fløde
Privat oplagring af fløde og skummetmælkspulver (SMP) har ikke været anvendt de sidste mange år, hvorfor foranstaltningen foreslås afskaffet.
Nationale kvalitetskrav til smør ved intervention og
støtte til privatoplagring foreslås ophævet
Det er
foreslået, at de nationale kvalitetsklasser for smør, der gælder ved
intervention og støtte til privat oplagring af smør, erstattes med de
kvalitetskrav for smør, som Fællesskabet stiller ved eksportrestitutioner.
Dette vil medvirke til en forenkling af reglerne, idet der ikke længere skal
kontrolleres efter 27 forskellige nationale kvalitetsklasser.
Nedjustering af interventionsprisen for SMP som følge af proteinstandardisering
Interventionsprisen for SMP skal nedjusteres med 2,8 % som følge af, at standardproteinindholdet i SMP til intervention ændres fra et proteinindhold på 35,6 % til 34 %, jf. nedenfor om Rådets direktiv 2001/114/EF.
Ændringer i rådsforordningen om drikkemælk (EF) nr. 2597/1997
Ændrede krav til kategorier for drikkemælk
Forslaget
lægger op til en mere fleksibel tilgang f.s.v. angår kategorier af drikkemælk,
som skal afspejle forbrugernes mange forskellige ønsker. Der eksisterer
allerede undtagelser for en række lande, herunder de nye medlemsstater. Det
tillades, at der kan markedsføres konsummælk, med et fedtindhold, der ligger
uden for de tre kategorier sødmælk, letmælk eller skummetmælk, forudsat at
fedtindholdet er klart og tydeligt angivet på emballagen, og at mælken ikke
kaldes sødmælk, letmælk eller skummetmælk.
Ændringer i Rådets direktiv 2001/114/EF om konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum
Proteinstandardisering
I forlængelse af en vedtagelse i Codex Alimentarius i
1999 foreslÃ¥r KomÂmissionen, at proteinindholdet i mælkepulver standardiseres
til 34 %, hvor det normalt ligger mellem 31 og 37 %. Herved ligestilles
EU-producenterne med producenterne fra tredjelande.
Udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 335 af 10. maj 2004 om mælkeprodukter m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 750 af 25. juli 2005 om ændring af bekendtgørelse om mælkeprodukter m.v., implementerer Rådets direktiv 2001/114/EF.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ændring af bekendtgørelse nr. 335 af 10. maj 2004 som følge af ændringen af Rådets direktiv 2001/114/EF.
Forslaget om indførelse af en proteinstandardisering på 34 % vil resultere i en ny interventionspris, der er 2,8 % lavere end den gældende pris, hvorved der kommer en besparelse i EU’s budget i 2008 på 16,1 mio. €, svarende til omkring 120 mio. DKK i forhold til de estimerede oplysninger ved status quo. Da Danmark betaler omkring 2 % af EU’s budget, vil der i 2008 være en besparelse på 2,4 mio. DKK for Danmark.
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Besparelse mio. € |
16,1 |
22,4 |
19,5 |
21,2 |
19,6 |
18,5 |
Besparelse mio. DKK |
121 |
168 |
146 |
159 |
147 |
139 |
Dansk besparelse 2 % |
ca. 2,4 mio. |
ca. 3,4 mio. |
ca. 2,9 mio. |
ca. 3,2 mio. |
ca. 2,9 mio. |
ca. 2,8 mio. |
En afledt konsekvens forventes at være en besparelse på EU's budget, idet forslaget om proteinstandardisering vurderes at ville øge udbuddet af proteiner til mejeriprodukter. Størstedelen af disse proteiner vil blive anvendt til produktion af ost og friske mejeriprodukter. Den øgede produktion af ost og friske mejeriprodukter vil optage større mængder fedt, hvorved smørproduktionen og smøreksporten og dermed udgifterne i forbindelse med smøreksporten vil falde.
Forslagets indførelse af en flat rate støtte for skolemælk vurderes at bevirke en mindre lettelse i de administrative udgifter.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget er blevet hørt i § 2-udvalget.
Landbrugsraadet gave udtryk for støtte til forslaget, forudsat at der
var tale om en samlet pakke.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan opnå kvalificeret flertal blandt EU-landene. De fleste medlemsstater forventes at støtte indførelsen af en flat rate støtte. Enkelte lande forventes dog at være imod ændringen af skolemælksordningen, idet støtten for sødmælk sættes ned fra 18,61 €/100kg til 16,11 €/100kg. De pågældende lande, hvor sødmælk udgør en relativ stor andel af skolemælken, mener, at denne reduktion er stor.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev
oversendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 1. marts 2007.