Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. – 20. marts 2007.
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri        Â
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
8. marts 2007
FVM 427
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. – 20. marts 2007
____________________________________________________________________
|
1. |
Den fælles markedsordning for korn: a) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1784/2003 om den fælles markedsordning for korn b) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for finansiering af interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen - (Evt.) Vedtagelse KOM (2006) 755 og KOM (2007) 12 Side 3 og side 5
|
|
2. |
(Evt.) Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 - Politisk enighed KOM (2006) 241 Side 8
|
|
3. |
Forslag forslag til Rådets forordning om én fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter - Drøftelse KOM (2006) 822 Side 12
|
|
4. |
Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det og Europa-Parlamentet om â€Beskæftigelse i landdistrikterne: bro over beskæftigelseskløften†- Vedtagelse af rÃ¥dskonklusioner KOM (2006) 857 Side 17
|
|
5. |
(Evt.) Forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen -Vedtagelse på et kommende rådsmøde KOM (2005) 714 Side 20
|
|
6. |
Implementering af fødevarekontrol - Opsamling fra frokostdrøftelse KOM-dokument foreligger ikke Side 25
|
|
7. |
Forslag til Rådets forordning om afsætning af kød fra kvæg som højst er tolv måneder gammelt - Forventes vedtaget på et kommende rådsmøde KOM (2006) 487 Side 25
|
Punkterne 1 – 5 hører under Fødevareministeriets ressort og punkterne 6 – 7 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
 NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 19. – 20. marts 2007
1.             Den fælles markedsordning for korn:
a) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1784/2003 om den fælles markedsordning for korn
KOM (2006) 755
Revideret genoptryk af samlenotat af 19. januar 2007. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen fremsendte den 15. december 2006 et forslag til Rådet om ændring af den fælles markedsordning for korn vedrørende intervention for majs. Forslaget fremsættes for at bremse væksten i de offentlige lagre og at gøre landbruget mere markedsorienteret i tråd med retningslinjerne i CAP-reformen af 2003. Forslaget indebærer, at muligheden for intervention af majs ophæves fra markedsåret 2007/2008. Formandskabet har i lyset af forhandlingerne fremsat et kompromisforslag, hvor intervention af majs bibeholdes for markedsårene 2007/2008 og 2008/2009, hvorefter ordningen afskaffes.
Baggrund
Kommissionen har den 15. december 2006 fremsendt forslag til Rådet om en ændring af den fællesmarkedsordning for korn vedrørende intervention for majs.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet den 19.-20. marts med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Den fælles markedsordning for korn fastlægger en interventionsmekanisme som sikkerhedsnet under kornmarkedet i tilfælde af stærke prisfald. I de fleste medlemsstater ligger markedsprisen normalt over interventionsprisen, hvorfor interventionslagrene har været begrænsede. I visse medlemsstater med lavere produktionsomkostninger og begrænsede transportmuligheder, anvendes intervention dog som en reel afsætningsmulighed og ikke blot som et sikkerhedsnet for avlerne.
I 2003/2004 var interventionslagrene således på et historisk lavt niveau med i alt 3,6 mio. tons, mens de med udgangen af 2005/2006 var vokset til 14 mio. tons. Problemet med de voksende lagre er navnlig relateret til majs, hvor EU er gået fra en situation uden interventionslagre i 2003/2004 til at have 5,6 mio. tons majs på lager ved udgangen af 2005/2006. Det svarer til 40 % af de samlede lagre. Pt. er ca. 93 % af interventionslagrene for majs placeret i Ungarn.
Ved en fremskrivning af markedsudviklingen forventes majslagrene fortsat at stige og kan nå et niveau på omkring 15,6 mio. tons i 2013. Hertil kommer, at majs er dårligt egnet til interventionsoplagring, idet der relativt hurtigt sker en kvalitetsforringelse, ligesom at afsætningsmulighederne på verdensmarkedet er begrænsede.
Med henblik på at bremse væksten i de offentlige lagre og at gøre landbruget mere markedsorienteret i tråd med retningslinjerne i CAP-reformen af 2003 fremsætter Kommissionen derfor forslag til ændring af den fælles markedsordning for korn.
Forslaget indebærer, at muligheden for intervention af majs ophæves fra markedsåret 2007/2008.
Formandskabet har i lyset af forhandlingerne om forslaget fremsat et kompromisforslag, hvor intervention af majs bibeholdes for markedsårene 2007/2008 og 2008/2009 hvorefter ordningen afskaffes. I overgangsperioden fastsættes et loft for den mængde majs, som kan interveneres. Formandskabet har foreslået, at dette loft i markedsåret 2007/2008 fastsættes til 700.000 tons og en mindre mængde for markedsåret 2008/2009. Interventionsloftet skal evt. fordeles efter en fordelingsnøgle mellem de relevante medlemsstater.
Konsekvenser
I henhold til Kommissionens estimater vil forslaget ikke indebære en betydelig reduktion af produktionen af majs i EU. Det fremføres, at de berørte regioner forventes at blive mere konkurrencedygtige både i forhold til eksport og i forhold til kødproduktion, hvor omkostningerne til foder vil falde.
Kommissionen forventer, at såfremt forslaget vedtages, vil interventionslagrene for alle kornprodukter undtagen majs være på omtrent 10 mio. tons i 2013 mod 18,9 mio. tons ved status quo. Af de 18,9 mio. tons vurderes det, at majs vil udgøre 15.6 mio. tons.
Vedtages forslaget, vurderer Kommissionen, at det indebærer en reduktion i EU-udgifterne til dette område på 617,8 mio. € samlet over perioden 2008 – 2014 i forhold til en situation med status quo i denne periode og et stigende forventet udgiftsniveau til interventionsopkøb.
Forslaget forventes ikke at have direkte betydning for de danske landbrugere eller den danske administration, da der ikke er majs på intervention i Danmark. Forslaget kan dog ikke udelukkes at påvirke balancen på markedet for byg og hvede.
Med et kompromisforslag med en eventuel overgangsordning må udgifterne forventes at være tilsvarende lavere.
Der forventes ikke statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Høring
Landbrugsraadet bemærkede ved mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007, at man principielt er imod ændringer igen, idet ordningen senest blev ændret sidste år. Landbrugsraadet fandt, at det var bedre at sænke interventionsprisen frem for helt at ophæve muligheden for intervention.
Ved møde i § 2-udvalget (landbrug) den 7. marts 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man kunne have forståelse for en overgangsordning, men at man nu principielt mener, at intervention af majs bør afskaffes.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der skal arbejdes mod en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugspolitik. Regeringen støtter derfor forslaget, herunder et eventuelt kompromisforslag, og finder ligeledes konsekvenserne for EU’s budget positive.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ungarn finder, at loftet i kompromisforslaget for den mængde majs, som kan interveneres, på 700.000 tons er for lavt og foreslår i stedet et loft på 2.000.000 tons. En række andre berørte lande mener ikke, at man på nuværende tidspunkt skal ophæve intervention af majs. Dette har formandskabet afvist.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. januar i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007, jf. samlenotat oversendt den 19. januar 2007.
Notatet er endvidere fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
1.    Den fælles markedsordning for korn:
b) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for finansiering af interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen
KOM (2007) 12
Revideret genoptryk af samlenotat af 19. januar 2007. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen foreslår en yderligere 2-årig EU-finansiering af medlemsstaternes renteudgifter i de tilfælde, hvor medlemsstaternes renteniveau overstiger det dobbelte af det gennemsnitlige renteniveau i EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) af 17. januar 2007 fremsendt forslag om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for finansiering af interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen.
Ordningen om midlertidig EU-finansiering af medlemsstaternes renteudgifter, der var gældende for 2005 og 2006 foreslås dermed forlænget for perioden 2007-2008. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. – 20. marts 2007 med henblik på drøftelse og vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
I forslaget om ændring af den fælles markedsordning for korn vedrørende intervention af majs nævnes, at Kommissionen som supplement til dette forslag straks vil forelægge Rådet et forslag til en midlertidig ændring af EUGFL’s finansieringsvilkår for medlemsstaternes udgifter til offentlig oplagring. Kommissionen finder, at de to forslag skal ses i en sammenhæng og bør vedtages af Rådet samtidigt.
Lovgivningen vedrørende den fælles landbrugspolitik forpligter medlemsstaterne til at opkøbe landbrugsprodukter, der er omfattet af en interventionsordning, hvilket medfører en økonomisk byrde for medlemsstaterne, som skal låne de midler, der er nødvendige for at foretage disse interventionsopkøb. Det er endvidere fastsat, at de deraf følgende finansielle udgifter for disse medlemsstater refunderes på basis af en ensartet sats for hele EU.
Den tidligere ordning blev begrundet med, at visse nye medlemsstater vil få væsentlige finansielle byrder som følge af de øgede kornmængder, der frembydes til intervention som følge af den øgede kornproduktion kombineret med en højere rentesats end generelt i EU. EU har derfor i 2005 og 2006 finansieret en del af ekstraomkostningerne, hvis en medlemsstats rentesats er højere end det dobbelte af den ensartede rentesats. Denne foranstaltning foreslås nu forlænget for 2007 og 2008, når det gælder de yderligere udgifter til offentlig oplagring, som afholdes af medlemsstaterne til en meget høj intern rente.
EU dækker dermed renteforskellen for de medlemsstater, som skal betale en rentesats, der er højere end det dobbelte af den ensartede rentesats. Den del af udgifterne, der defineres som forskellen mellem den ensartede sats og det dobbelte af denne sats, forventes fortsat at skulle afholdes af medlemsstaterne. En lignende ordning fungerede endvidere fra 1994-1996.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningerne på EU-budgettet. Af forslaget fremgår det, at udgiften for 2007 vil udgøre 9,3 mio. € og 10,4 mio. € for 2008. Kommissionen har efterfølgende revideret dette skøn, således at det nu vurderes, at udgiften for 2007 bliver 7,2 mio. € og 5,21 mio. € for 2008.
Der er i beregningerne ikke taget højde for et eventuelt kompromisforslag.
Høring
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 udtrykte Landbrugsraadet forståelse for en vis fleksibilitet i lyset af forslaget om afskaffelse af intervention af majs.
§2-udvalget (landbrug) er på ny blevet hørt og havde ikke bemærkninger ved mødet den 7. marts 2007.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der skal arbejdes mod en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugspolitik. Regeringen støtter derfor forslaget om udelukkelse af majs fra interventionsordningen, herunder et eventuelt kompromisforslag om en overgangsordning. Idet Kommissionen finder, at de to forslag skal ses i en sammenhæng og bør vedtages af Rådet samtidigt, er det regeringens foreløbige generelle holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ungarn ønsker, at forslaget om finansiering af renteudgifter i forbindelse med medlemsstaternes udgifter til intervention behandles separat, således at det ikke længere kædes sammen med et ophør af intervention af majs for markedsåret 2007/08.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. januar i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007, jf. samlenotat oversendt den 19. januar 2007.
Notatet er endvidere fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.    (Evt.) Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005
KOM (2006) 241
Revideret genoptryk af samlenotat af 5. oktober 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I forslaget til regler for frivillig graduering (modulation) foreslÃ¥s det bl.a., at den frivillige graduering alene skal gælde â€direkte betalingerâ€, at medlemslandene én gang for alle Ã¥rene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de Ã¥rlige procentsatser for eventuel frivillig graduering, og at de frivilligt graduerede midler ogsÃ¥ skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet. Europa-Parlamentet har senest den 14. februar 2007 afvist Kommissionens forslag, og man har besluttet at blokere 20 % af udgifterne til landdistrikterne. Formandsakabet har skitseret en kompromispakke med henblik pÃ¥ at fÃ¥ en hurtig vedtagelse af Kommissionens forslag og dermed at fÃ¥ frigivet de blokerede landdistriktsmidler.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 241 af 24. maj 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005. Forslaget er modtaget på dansk den 29. juni 2006.
På Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 fastlagt. Tildelingen til det nye landdistriktsudviklingsinstrument vil være på 69,75 mia. € før den obligatoriske graduering, der sker i medfør af midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik fra 2003[1]. Af aftaleteksten fremgår det, at de enkelte medlemsstater herudover frivilligt kan fastlægge yderligere graduering på op til 20 pct. af de markedsrelaterede udgifter og de direkte betalinger, og dermed kan overføre yderligere midler til deres landdistriktsprogram. Det fremgår af DER-konklusionerne (punkt 62), at de beløb, der overføres til støtte for landdistriktsudviklingsforanstaltninger i henhold til sådanne ordninger, ikke underkastes de regler for medlemsstaternes samfinansiering og minimumsudgifter for hver af akserne, der er fastlagt i forordningen om udvikling af landdistrikterne.
Rådet skal på forslag fra Kommissionen fastlægge reglerne for denne frivillige graduering.
Forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig graduering er fremsat med hjemmel i TEF, artikel 37, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. og 20. marts 2007 med henblik på politisk enighed.
Â
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at fastlægge de nærmere regler for muligheden for anvendelse af frivillig graduering, som aftalt på Det Europæiske Råd (DER) i december 2005.
Kommissionen har i forhold til aftalen fra Det Europæisk RÃ¥d (DER-aftalen) valgt at fortolke aftalen sÃ¥ledes, at den frivillige graduering begrænses til alene at gælde â€direkte betalinger†i overensstemmelse med artikel 2(d) i RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1782/2003, og dermed udelukke markedsrelaterede udgifter (eksportstøtte m.v.), idet disse udgifter støtter det samlede europæiske marked og ikke det enkelte medlemsland.
Kommissionen foreslår også, at der tilsvarende den eksisterende obligatoriske graduering skal fastlægges en nedre grænse, således at der ikke kan ske graduering af de første 5.000 € i støtte til den enkelte landmand.
Videre foreslås det, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering senest to måneder efter ikrafttræden af forordningen. Disse procentsatser kan i løbet af perioden være progressive, men ikke degressive.
Kommissionen foreslår desuden, at de frivilligt graduerede midler skal indgå i landdistrikts-programmet som de øvrige midler heri og dermed være underlagt reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne.
Medlemsstaterne gives frihed til at undlade at medfinansiere frivilligt graduerede midler. Det er dermed muligt for medlemsstaterne i modsætning til DER-aftalen at vælge at supplere med national medfinansiering i overensstemmelse med reglerne i landdistriktsforordningen.
Modsat hvad der fremgår af DER-aftalen, foreslår Kommissionen, at de frivilligt graduerede midler skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.
Idet Europa-Parlamentet ikke kan acceptere Kommissionens forslag og man derudover har blokeret 20 % af udgifterne til landdistrikter og opført disse i reserven, har formandskabet skitseret en kompromispakke bestående af tre elementer: 1) ændringer af forordningen i forhold til Kommissionens forslag, 2) en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen og 3) erklæringer fra medlemsstater, der har til hensigt at anvende frivillig graduering.
Ændringerne i forordningen ville indebære a) en sammenhæng mellem frivillig og obligatorisk graduering, således at ordningen for frivillig graduering reduceres, hvis det på et senere tidspunkt besluttes at udvide ordningen for obligatorisk graduering, b) mulighed for at medlemsstater, der ikke fritager de mindste producenter (dvs. under 5.000 €) fra graduering kan gøre brug af samme ordning for frivillig graduering, ligesom der er mulighed for regionaliseret anvendelse af ordningen samt c) bestemmelse om, at de medlemsstater, der anvender ordningen for frivillig graduering skal overvåge virkningerne heraf.
I den fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen lægges der op til, at Rådet under behandlingen af forslaget noterer sig, at kun to medlemsstater har til hensigt at anvende ordningen. Endvidere lægges der op til, at man i forbindelse med sundhedstjekket og på grundlag af en rapport fra Kommissionen skal se nærmere på graduering, herunder den fremtidige finansiering af CAP’ens søjle 2. Endvidere skal man på basis af Kommissionens rapport om anvendelse af frivillig graduering se nærmere på a) muligheden for at øge den obligatoriske graduering og i samme forbindelse reducere den frivillige graduering, samt b) muligheden for at medlemsstater indfører eller ophører med at anvende frivillig graduering i 2010 eller ændrer satserne. Endelig lægges der op til, at de medlemsstater, der har til hensigt at anvende ordningen for frivillig graduering giver meddelelse herom i en erklæring.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har senest på sin plenarforsamling den 14. februar 2007 afvist Kommissionens forslag. Europa-Parlamentet begrunder sin afvisning med Kommissionens manglende konsekvensanalyse, faren for forskelsbehandling mellem EU’s landmænd samt risikoen for renationalisering af EU’s fælles landbrugspolitik. Herudover har Europa-Parlamentet besluttet at blokere 20 % af udgifterne til landdistrikterne.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller samfundsøkonimiske konsekvenser, ligesom forslaget ikke forventes at have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, heller ikke selvom andre medlemslande skulle vælge at benytte sig af instrumentet.
Høring
§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget.
I § 2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet givet udtryk for, at graduering alene er acceptabel, hvis den er obligatorisk og gennemføres efter samme regler i medlemslandene. Frivillig graduering er efter Landbrugsraadets opfattelse derfor ikke acceptabel. Landbrugsraadet noterer sig DER-beslutningen, og støtter på den baggrund Kommissionens forslag, idet det vil indebære, at en eventuel anvendelse af ordningen i videst mulig udstrækning kommer til at ske i overensstemmelse med de eksisterende regler for graduering og landdistriktsudvikling.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har i § 2-udvalget (landbrug) givet udtryk for, at man hilser forslaget velkommen og fuldt ud støtter ambitionen om på sigt at skabe en bedre balance mellem landbrugspolitikkens to søjler. I fraværet af en hurtig harmoniseret omlægning af landbrugsstøtten i EU, finder DN det afgørende, at de enkelte EU-lande får mulighed for at overføre op til 20 % af de direkte betalinger til landdistrikterne. DN finder det problematisk, at medlemslandene ifølge forslaget to måneder efter forordningens ikrafttræden skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering for perioden 2007-12. DN ønsker, at medlemsstaterne senere i programperioden kan beslutte sig for at anvende ordningen, hvilket bl.a. begrundes med, at Danmarks internationale natur- og miljøforpligtelser (EU’s vandramme- og habitatdirektiv) er uafklarede finansieringsmæssigt.
På mødet i § 2-udvalget den 4. juli 2006 henviste Landbrugsraadet til sine tidligere høringssvar og understregede, at man var meget imod graduering, der ikke er obligatorisk, idet en frivillig graduering vil indebære en risiko for underminering af den fælles landbrugspolitik. Derudover anførte Landbrugsraadet, at man ikke ønsker, at muligheden for frivillig graduering anvendes i Danmark.
Danmarks Naturfredningsforening gentog sine synspunkter fra den tidligere høring.
Ved møde i § 2-udvalget den 4. oktober 2006 og den 7. marts 2007 gentog Landbrugsraadet, at man ønsker en fælles ordning for graduering i hele EU, således at de europæiske landmænd sikres samme vilkår.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man fra dansk side støtter forslaget til gennemførelse af frivillig graduering, herunder en eventuel kompromispakke, idet man overordnet har accepteret, at instrumentet indføres på EU-plan. Regeringen lægger vægt på at undgå konkurrenceforvridning mellem de europæiske landmænd.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget gennemfører aftalen fra DER i december 2005, hvorfor der må forventes at være kvalificeret flertal for forslaget, herunder en eventuel kompromispakke.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2006 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006. jf. samlenotat oversendt den 6. juli 2006. Sagen blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2006 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. og 25. oktober 2006, jf. samlenotat oversendt den 5. oktober 2006.
Der er den 22. juni 2006 fremsendt notat om nærhedsprincippet til Folketingets Europaudvalg. Der er den 30. juni 2006 fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til orientering.
3. Forslag forslag til Rådets forordning om én fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter
KOM (2006) 822
Revideret genoptryk af grundnotat af 1. februar 2007.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om én fælles markedsordning for landbrugsvarer. Hensigten med forslaget er at skrive 21 markedsordninger sammen uden at ændre ved deres underliggende politiske indhold. Der er primært tale om en sammenskrivning af regelsættet, som skal skabe et større overblik over støtteordningerne. Med forslaget søges det så vidt muligt at justere og tilnærme administrative procedurer og forvaltningsmekanismer for at effektivisere og omkostningseffektivisere. For en række overvejende tekniske bestemmelser foreslås det at overflytte kompetencen til regeludstedelse fra Rådet til Kommissionen efter forelæggelse for en forvaltningskomité. De igangværende reformer af markedsordningerne for frugt og grønt samt vin bliver som udgangspunkt ikke berørt, men resultatet heraf vil efterfølgende blive indskrevet i forordningsteksten. Forslaget forventes at medføre forenkling af og større gennemsigtighed i regelsættet. Forslaget i dets nuværende form forventes i begrænset omfang at medføre lettelser af producenters og myndigheders administrative byrder.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 822 af 18. december 2006 fremsendt forslag til Rådsforordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 3. januar 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. – 20. marts 2007 med henblik på drøftelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer en teknisk sammenskrivning af eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik uden politikændringer, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen har som led i udmøntningen af sin handlingsplan om forenkling af den fælles landbrugspolitik fremsat forslag til forordning, som sammenskriver 21 markedsordninger for landbrugsvarer i én forordningstekst. Forslaget har tidligere været omtalt i Kommissionens meddelelse om forenkling og bedre regulering inden for den fælles landbrugspolitik, KOM (2005)509.
Forslaget er en opfølgning på den strategi, der blev påbegyndt ved 2003-reformen, hvor der blev fastsat horisontale rammebestemmelser for alle direkte betalinger, og hvor en række støtteordninger blev samlet i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsordningen). Kommissionen fortsætter den horisontale strategi med at samle de resterende 21 fælles markedsordninger for landbrugsvarer, der reguleres af hver deres rådsgrundforordning, ofte ledsaget af supplerende rådsforordninger.
De fleste af de rådsgrundforordninger, der indgår i forordningsteksten, har samme struktur og har flere bestemmelser til fælles, men indeholder ofte forskellige løsninger på de samme eller lignende problemstillinger. Forslaget etablerer således ét fælles sæt samordnede regler for klassiske områder af markedspolitikken såsom bestemmelser for det indre marked (intervention, privat oplagring, kvoter, støtteordninger m.m.), bestemmelser for samhandel med tredjelande (toldkontingenter, eksportrestitutioner, beskyttelsesforanstaltninger) samt områder som konkurrenceregler, meddelelser og datarapportering.
Forslagets systematik er, at de gældende sektor-specifikke regler inddeles efter deres instrument eller politikområde og sammenlægges til horisontale bestemmelser, hvor det er muligt.
Hensigten med forslaget er at forenkle markedsordningerne mest muligt uden at ændre ved deres underliggende politikindhold. Der er ikke tale om en reform af landbrugsordningerne, men primært en lovteknisk oprydning, som skal skabe et samlet overblik over de forskellige støtteordninger. Med forslaget søges så vidt muligt en justering og tilnærmelse af administrative procedurer og forvaltningsmekanismer med henblik på effektivisering og større omkostningseffektivitet. De eksisterende instrumenter og mekanismer vil således ikke blive ændret væsentligt, undtagen i de tilfælde, hvor det er berettiget på grund af fordelene ved samordning. Eksisterende bestemmelser vil kun blive ændret eller slettet i det omfang de er forældede, overflødige eller kan sammenlægges med andre bestemmelser, eller hvis de efter deres tekniske karakter ikke hører hjemme i rådsretsakter.
Følgende fælles markedsordninger for landbrugsvarer vil blive indlemmet i den nye forordning:
- Den fælles markedsordning for levende planter og blomsterdyrkningens produkter
- Den fælles markedsordning for visse varer der er anført i bilag II til traktaten
- Den fælles markedsordning for svinekød
- Den fælles markedsordning for æg
- Den fælles markedsordning for fjerkrækød
- Den fælles markedsordning for råtobak
- Den fælles markedsordning for bananer
- Den fælles markedsordning for frugt og grønt
- Den fælles markedsordning for forarbejdet frugt og grønt
- Den fælles markedsordning for oksekød
- Den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter
- Den fælles markedsordning for vin
- Den fælles markedsordning for hør og hamp bestemt til fiberproduktion
- Den fælles markedsordning for fåre- og gedekød
- Den fælles markedsordning for korn
- Den fælles markedsordning for ris
- Den fælles markedsordning for tørret foder
- Den fælles markedsordning for olivenolie og spiseoliven
- Den fælles markedsordning for frø
- Den fælles markedsordning for humle
- Den fælles markedsordning for sukker
De igangværende reformer af markedsordningerne for frisk og forarbejdet frugt og grønt samt vin, vil som udgangspunkt ikke blive berørt af forslaget, men resultatet af reformen af disse markedsordninger vil efter deres vedtagelse blive inkorporeret i forordningen.
Udover grundforordningerne om markedsordningerne foreslås en række gældende rådsforordninger, som supplerer bestemmelserne i grundforordningerne, inkorporeret i forslaget.
Endvidere omfatter forslaget - udover de egentlige markedsordninger for landbrugsvarer - specifikke regler om en række produkter, som i øjeblikket er genstand for separate rådsforordninger uden dog at have egne markedsordninger eller direkte tilknytning til de eksisterende markedsordninger. Det drejer sig om:
- særlige foranstaltninger til fremme af avlen af silkeormslarver
- specifikke foranstaltninger vedrørende landbrugsethanolmarkedet
- foranstaltninger til forbedring af betingelserne for produktion og afsætning af biavlsprodukter
Kommissionen foreslår herudover, at adgangen til at intervenere svinekød ophæves, da muligheden ikke har været anvendt i 30 år og ikke forventes taget i brug.
Â
Forslaget lægger op til, at den række af forvaltningskomitéer, som eksisterer i dag, vil blive afløst af én fælles komité. Denne komité kan støttes af underkomitéer eller ekspertgruppemøder, så der opretholdes en effektiv markedsforvaltning.
Bestemmelserne i den foreslåede forordning forventes at træde i kraft,
så der opnås en smidig overgang til de nye rammebestemmelser. Hvis Rådet
formelt vedtager den foreslåede forordning i efteråret 2007, er det
Kommissionens oplæg, at bestemmelserne skal træde i kraft:
– fra det pågældende produktionsårs begyndelse i 2008 i sektorer, hvor man har produktionsår og
– fra den 1. januar 2008 i sektorer, hvor man ikke har produktionsår
I tråd med de nuværende ordninger bør bestemmelserne for sukker og mælkekvoter kun anvendes indtil udgangen af sukkerproduktionsåret/mælkekvoteåret 2014/15.
Kompetenceoverførsel fra Rådet til Kommissionen
Visse bestemmelser i de gældende rådsforordninger er vurderet til at have en så teknisk karakter, at det ikke skønnes at være hensigtsmæssigt at bevare reguleringskompetencen i Rådet fremover. For disse bestemmelser bliver reguleringskompetencen foreslået overdraget til Kommissionen bistået af en forvaltningskomité. Det drejer sig om at fastsætte betingelser for fastsættelse af standardkvaliteter for de referencepriser, der danner grundlag for at udløse intervention og privat oplagring. Kompetencen til at fastsætte handelsnormer for æg og fjerkrækød bliver ligeledes overført til Kommissionen. Det samme gælder reglerne for klassificering af slagtekroppe af svin, kvæg og får.
Â
Der overføres også kompetence til Kommissionen for bestemmelser af anden teknisk karakter, herunder detaljer til kontraktvilkår, krav om oplagringskontrakter, nærmere krav om eksportrestitutioner, fastsættelse af loft for eksportrestitutioner, kontrolbestemmelser, bestemmelser om administration af særregler om fællesskabsoprindelse, krav om meddelelse og offentliggørelse af brancheaftaler, opstilling af liste over produkter omfattet af privat oplagring m.v.
I en række af de tilfælde, hvor det foreslås, at beføjelsen til at fastsætte regler overføres til Kommissionen, har de pågældende rådsretsakter haft form af såkaldte andengenerationsforordninger. En andengenerationsforordning er en rådsforordning, der har hjemmel i en anden rådsforordning, og den vedtages af Rådet uden høring af Europa-Parlamentet. En førstegenerationsforordning har hjemmel i Traktatens artikel 37 og vedtages af Rådet på grundlag af forslag fra Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen vurderer, at det ikke strider imod Traktaten at lade andengenerationsforordninger blive i kraft, selv om førstegenerationsforordningen, som den har hjemmel i, ophæves.
Det er Kommissionens hensigt at lade de pågældende andengenerationsforordninger forblive i kraft, indtil Kommissionen finder det formålstjenligt at ændre eller ophæve dem, (efter forvaltningskomitéprocedure).
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget den 10. maj 2007.
Konsekvenser
Forslaget forventes at medføre forenkling af og større gennemsigtighed i regelsættet. Forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark og vil ikke få konsekvenser for EU-budgettet.
Forslaget vil i begrænset omfang medføre administrative lettelser for myndigheder og producenter, da forslaget generelt sigter mod at gøre hele regelsættet mere læseligt og fjerne unødvendige byrder hos producenterne, idet der lægges op til større ensretning af de administrative procedurer.
Forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har tidligere været forelagt §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsrådet understregede på mødet den 17. januar 2007 vigtigheden
af, at der er tale om tekniske forenklinger og ikke reform ad bagvejen.
Endvidere lagde man vægt på, at der bliver oprettet ekspertgrupper. FødevareIndustrien
støttede dette synspunkt og hilste det velkomment, at direktoratet havde lagt
op til et tæt samarbejde med erhvervet.
Landbrugsraadet bemærkede ved mødet i § 2-udvalget (landbrug) den 7. marts 2007, at det er positivt, at de forskellige ordninger med forslaget for fremtiden vil blive behandlet mere ensartet.
Dansk Kvæg og Landbrugsraadet understregede desuden betydningen af at opretholde den relevante faglige ekspertise i forbindelse mede deltagelse i forvaltningskomitéen.
Danske Slagterier spurgte, om der havde været drøftelse af privat oplagring af svinekød.
Fødevareministeriet kunne meddele, at der ikke havde været politiske drøftelser om privat oplagring af svinekød.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt forenklingen af den fælles landbrugspolitik og hilser Kommissionens forslag velkomment. Dog finder man det mest hensigtsmæssigt, at der ikke sker ændringer i kompetencen til at fastsætte handelsnormer for æg og fjerkrækød.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande er usikre på, om det er hensigtsmæssigt allerede nu at forberede indføjelsen af sektorerne for frugt og grønt og vin, inden reformforslagene for disse sektorer er vedtaget.
En lang række lande er modstandere af Kommissionens forslag om at fjerne adgangen til intervention af svinekød, uagtet at denne mulighed ikke har været anvendt de sidste 30 år. Flere lande ønsker mere klarhed over, hvordan den foreslåede forvaltningskomite, der omfatter alle sektorer, skal fungere. Et enkelt land har oplyst, at man ønsker de sektorspecifikke forvaltningskomiteer bibeholdt. Endelig er en række lande skeptiske over for overførslen af kompetence fra Rådet til Kommissionen. Det gælder navnlig fastsættelse af standardkvaliteter for intervention og privat oplagring og fastsættelse af handelsnormer.
Det vurderes, at der kan opnås kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 1. februar 2007.
Notatet er endvidere fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4. Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det og Europa-Parlamentet om â€Beskæftigelse i landdistrikterne: bro over beskæftigelseskløftenâ€
       KOM (2006) 857
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse om beskæftigelsen i landdistrikterne med særlig fokus på unge og kvinder. I meddelelsen redegøres for de store forskelle, der er på landdistrikterne i EU - med tendens til lavere beskæftigelse på landet end i byområderne. Den stadig stigende beskæftigelseskløft mellem land og by skyldes bl.a. lave indkomstniveauer i landdistrikterne, der gør det vanskeligt at fastholde og tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Den fælles udfordring for EU’s landdistrikter er at skabe langsigtede beskæftigelsesmuligheder af høj kvalitet. Den overordnede konklusion i meddelelsen er, at det er vigtigt at tilpasse støtteinstrumenterne yderligere for at fremme beskæftigelsen.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har formandskabet udarbejdet udkast til rådskonklusioner, hvor det fremgår, at der er behov for yderligere at udvikle CAP’ens søjle 2, der skal ledsage CAP-reformen på lige fod med implementeringen af Lissabon- og Göteborg- strategierne. Samtidig anmoder Rådet om, at Kommissionen iværksætter yderligere undersøgelser af beskæftigelsessituationen i landdistrikterne med fokus på unge og kvinder samt adgangen til informations- og kommunikationsteknologi (IKT). Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 857 af 21. december 2006 fremsendt meddelelse om â€Beskæftigelse i landdistrikterne: bro over beskæftigelseskløftenâ€. Meddelelsen er oversendt til RÃ¥det den 22. december 2006. Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 4. januar 2007.
Meddelelsen skal ses i forlængelse af rÃ¥dskonklusionerne fra juli 2003 om â€Beskæftigelsen i landdistrikterne som led i den europæiske beskæftigelsesstrategiâ€. RÃ¥det kortlagde her en række udfordringer for den fremtidige beskæftigelse i landdistrikterne som f.eks. landbefolkningens stigende gennemsnitsalder, unge og kvinders deltagelse i landdistriktsøkonomien, udvidelsen af EU og CAP-reformen. Kommissionen opfordrede til at udarbejde en indgÃ¥ende analyse af beskæftigelsesudsigterne i landdistrikterne.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. - 20. marts 2007 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at give et overblik over beskæftigelsessituationen i landdistrikterne samt at indlede overvejelser om indførelse af statistiske værktøjer for disse områder.
For at slå bro over beskæftigelseskløften mellem landdistrikter og byområder anbefaler Kommissionen en styrkelse af tværsektorielle, områdebaserede strategier på grundlag af partnerskabstilgang, der rækker ud over landbrug, landbrugsfødevareindustri og landboturisme. Især bør foranstaltninger til udvikling af landdistrikterne udnyttes fuldt ud til beskæftigelse og vækst.
Kommissionen anbefaler følgende:
På baggrund af Kommissionens meddelelse har formandskabet udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, hvor der lægges op til, at Rådet vurderer, at det er tydeligt, at den stigende konkurrence i landbrugserhvervet medvirker til en stadig større differentiering af landbrugsproduktionen og udnyttelsen af det eksisterende landbrugsareal. Endvidere lægges op til, at søjle 2 må ledsage CAP-reformen i landdistrikterne. Udfordringen er at forøge landbrugets konkurrenceevne i lyset af strukturudviklingen under hensyntagen til omgivelserne. Desuden må søjle 2 fortsat prioritere at bevare attraktive kulturlandskaber, som ikke er egnede til produktion.
Der lægges fra formandskabet op til, at Rådet konkluderer:
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Kommissionens meddelelse og Rådets udkast til konklusioner har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, administrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser for det offentlige eller for erhvervet. Der vil heller ikke ske berøring af beskyttelsesniveauet.
Høring
Ved møde i § 2-udvalget (landbrug) den 7. marts 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man var enig i de generelle vendinger, som konklusionsudkastet var formuleret i. Det blev understreget, at udvikling i landdistrikterne også vedrører sektorer uden for det primære landbrugserhverv.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet betragtet enig i behovet for at udnytte de instrumenter, der er til rådighed, for at udligne forskellen mellem land og by. Ligeledes kan regeringen generelt støtte Rådets udkast til konklusioner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemsstaterne generel tilslutning til meddelelsen og RÃ¥dets udkast til konklusioner.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er endvidere fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5. (Evt.) Forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen
       KOM (2005) 714
Nyt notat.
Resumé
Forslaget indebærer en forvaltningsplan for at sikre et langsigtet, bæredygtigt fiskeri efter tunge og rødspætte i Nordsøen. Dette skal ske ved en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct. Bestemmelserne suppleres med en række kontrolbestemmelser. Forvaltningsplanen skal løbende evalueres.
Â
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 714 af 10. januar 2006 fremsat et forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen. Forslaget er fremsendt til Rådet den 11. januar 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes sat på dagsordenen på et kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre et bæredygtigt fiskeri efter rødspætte og tunge i Nordsøen.
Fiskeriet efter tunge og særligt rødspætte i Nordsøen igennem flere årtier har resulteret i en så høj fiskeridødelighed, at de to bestande er gået tilbage. Landingerne er i de senere år faldet til samme niveau som i slutningen af 1960’erne. Det Internationale Havforskningsråd (ICES) og Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF) vurderer, at begge bestande overfiskes i forhold til det maksimum-udbytte, der vil kunne opnås på lang sigt. Særligt for rødspætte, der bl.a. fanges som følge af tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, er discardniveauet meget højt og der er risiko for, at gydebestandens reproduktionskapacitet reduceres.
Forvaltningsplanens mål
Målet for forvaltningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af rødspætte- og tungebestanden i Nordsøen. Kommissionen foreslår, at det for rødspætte konkret indebærer et mål for fiskeridødeligheden på F=0,3 og for tunge et mål for fiskeridødeligheden på F=0,2.
Â
Metode til fastsættelse af årlige fiskerimuligheder
Der fastsættes som i dag årlige tilladte fangstmængder for tunge og rødspætte i Nordsøen, idet der tilsigtes en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct. fra år til år. Når målet for fiskeridødeligheden er nået, fastsættes TAC’en, så fiskeridødeligheden fastholdes. Det foreslås desuden, at TAC’en højst må variere 15 pct. i forhold til året før.
Reduktion af fiskeriindsatsen
Metoden til fastsættelse af TAC for de to bestande suppleres med en begrænsning af fiskeriindsatsen for bomtrawlfiskeriet. Antallet af havdage skal justeres i overensstemmelse med den årlige justering af fiskeridødeligheden. Såfremt det fx af hensyn til genopretning af torskebestandene anses for nødvendigt, kan Rådet fastsætte et lavere antal havdage, end hvad der følger af denne forvaltningsplan.
Â
Særlige omstændigheder
Såfremt reproduktionskapaciteten er faldende for den ene eller begge bestande, kan Rådet træffe afgørelse om en større reduktion i TAC’en og antallet af havdage, end hvad der følger af den foreslåede metode til fastsættelse af TAC og havdage.
Kontrolregler
Kommissionen stiller forslag om en række kontrolbestemmelser som fx tolerancemargin på 8 pct. af tallet for skøn af vægt i logbøger, pligt til autoriseret vejning af landinger af mere end 500 kg rødspætte og 300 kg tunge, forudanmeldelse til de nationale kontrolmyndigheder af landinger af mere end 500 kg rødspætte og 300 kg tunge, separat opbevaring af rødspætte og tunge ombord på fartøjet samt krav om fangst- og landingsoplysninger i transportdokumenter.
Kommissionens reviderede non-paper rundsendt 21. februar 2007
Kommissionen har i januar 2007 fremlagt et revideret tekstudkast (â€non-paperâ€) indeholdende en række tilpasninger til Kommissionens oprindelige tekst.
Hvad angÃ¥r mÃ¥l for planen, lægger Kommissionen nu op til, at der skal fastsættes en to trins model for arbejdet mod et langsigtet bæredygtigt fiskeri. I det første trin skal der fastsættes sikre biologiske grænser for bÃ¥de gydebiomasse og fiskeridødelighed. MÃ¥let for gydebiomassen for rødspætte skal være 230.000 t og for tunge 35.000 t. MÃ¥lene for fiskeridødelighed skal være henholdsvis under F=0,60 for rødspætte og F=0,40 for tunge. MÃ¥lene skal opnÃ¥s ved en Ã¥rlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct., idet TAC’en højest mÃ¥ variere 15 pct. i forhold til Ã¥ret før.Â
Når bestandene over to år har befundet sig inden for sikre biologiske grænser, skal man som det næste trin bevæge sig mod de mål for fiskeridødeligheden på henholdsvis 0,30 for rødspætte og 0,20 for tunge, som er indeholdt i Kommissionens oprindelige forslag. Hvordan dette mål for fiskeridødeligheden skal gennemføres, skal Rådet træffe nærmere beslutning om på forslag af Kommissionen.
Hvad angÃ¥r begrænsning af fiskeriindsatsen, lægger Kommissionen nu op til, at det ikke bare skal være bomtrawlfiskeriet, som skal være omfattet af reguleringen, men alt fiskeri, hvor rødspætte og tunge udgør en â€vigtig†andel af de landede mængder eller hvor der er en â€betydelig†discard af de to bestande.
Endelig foreslår Kommissionen, at de til forvaltningsplanen knyttede kontrolbestemmelser stort set skal svare til de bestemmelser, som er gældende i forvaltningsplanen for tunge i Biscayen. Det indebærer mindre vidtgående kontrolbestemmelser end indeholdt i det oprindelige forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse til Kommissionens forslag i september måned 2006. EU-Parlamentet stiller en række ændringsforslag, bl.a. at mål for forvaltningsplanen ikke bare skal fastsættes i fiskeridødelighed, men også konkrete mål for gydebiomassen. Det foreslås også, at Kommissionen skal iværksætte en undersøgelse af bomtrawls-fiskeriets effekter på øko-systemet.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ved en â€worst case†analyse af Kommissionens oprindelige forslag skønnedes de samlede statsfinansielle udgifter at kunne udgøre mellem ca. 3 og 82 mio. kr. Den helt overvejende del af udgiften vedrørte udgift til fiskerikontrollører. Med det seneste tekstudkast er der identificeret følgende statsfinansielle udgifter:
Tilpasning af
Fiskeridirektoratets system for anmeldelse af ankomst og landing
Udvikling af et nyt system for modtagelse af indsatsrapporter
og meldinger integreret i Fiskerisystemet – ca. 1 mio. kr.
Understøttelse af Fiskeridirektoratets døgnvagt
Opnormering af Fiskeridirektoratets døgnvagt med 2 årsværk henblik på at
kunne modtage meldinger, som ikke kan modtages automatisk, samt til
kvalitetssikring af modtagne oplysninger og opfølgning på manglende modtagelse
af meldinger – ca. 1,2 mio. kr. (0,8 mio i lønsum og 0,4 mio. kr i øvrig
drift).
Danske fiskere i Nordsøen har en betydelig del af deres indtægter fra rødspættefiskeriet i den nordlige del af Nordsøen. Eventuelle reduktioner i TAC’erne og fiskeriindsatsen kan på kort sigt have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser. På langt sigt forventes forslaget at sikre et større udbytte i rødspætte- og tunge-fiskeriet og derved sikre større lønsomhed i erhvervet.
Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.
Høring
Forslaget har været behandlet på mødet i §5-udvalget den 3. april og den 4. december 2006.
3F har ved den skriftlige høring fremført, at organisationen som udgangspunkt kan acceptere, at der laves en forvaltningsplan for de to bestande, men man er betænkelig ved, at der allerede fastsættes de procenter, som den samlede kvote skal sættes op eller ned med. Endvidere understreges det, at der må tages initiativ til ændring af de tekniske bevaringsforanstaltninger, således at maskestørrelsen i nettene øges væsentligt i alle fiskerier.
På mødet i §5-udvalget den 3. april 2006 blev der fremført følgende:
Danmarks Fiskeriforening bemærkede, at man allerede har reduceret fiskeriindsatsen og flådekapaciteten i forbindelse med genopretningsplanen for torsk, og at der ikke er taget tilstrækkelig højde herfor i forslaget. En fiskeridødelighed på 0,3 anses som et meget ambitiøst mål for rødspætte. Man fandt det endeligt væsentligt at indarbejde tekniske regler for bl.a. maskestørrelse i forslaget med henblik på at reducere niveauet for discard, særligt i den sydlige del af Nordsøen.
WWF fandt, at forslaget mangler en række centrale elementer, herunder definition af fiskeridødelighed og mål for fiskeriindsatsen. Herudover fandt man, at der fokuseres for ensidigt på fiskeridødeligheden, og at man bør se forvaltningsplanen i sammenhæng med andre arter.
Dansk Fisk fandt det væsentligt at fokusere på en reduktion af discard af rødspætter og tunge i den sydlige del af Nordsøen.
Det seneste tekstudkast har været sendt i skriftlig høring i §5-udvalget den 11. januar 2007, hvilket ikke har medført yderligere bemærkninger. Â
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark hilser forslaget om en forvaltningsplan til at sikre et bæredygtigt fiskeri efter tunge og rødspætte i Nordsøen velkommen. Med planen fastlægges rammerne for forvaltning af økonomisk vigtige bestande, hvilket pÃ¥ sigt kan give forbedrede fiskerimuligheder.Â
Hvor der i Kommissionens oprindelige forslag ikke var proportionalitet mellem kontrolforpligtelserne og formålet med planen, er der med den seneste tekst skabt en betydelig bedre balance.
Fra dansk side finder man dog, at en forvaltningsplan også burde indeholde en revision af de tekniske bestemmelser, der forbedrer fiskerimønstret i fiskerierne i den sydlige del af Nordsøen og dermed reducerer fangsterne af små rødspætter, så discard af rødspætte kan reduceres.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positivt indstillede over for en forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen.
De medlemslande, som har de største interesser i tunge-fiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, finder dog, at Kommissionens oprindelige forslag til langsigtede mål for fiskeridødeligheden går for langt i forhold til, hvad medlemslandene er parate til og støtter en to-trins model for tilpasningen til en fiskeridødelighed, som sikrer et langsigtet bæredygtigt fiskeri.
Alle medlemslande med fladfisk-fiskeri i Nordsøen fandt, at der i Kommissionens oprindelige forslag manglede proportionalitet mellem krav til kontrolindsats og forslagets formÃ¥l. Medlemslandene kan derfor generelt støtte de nye formuleringer af kontrolbestemmelserne.Â
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. april 2006 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006, jf. samlenotat af 7. april 2006 og den 15. december 2006 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-21. december 2006, jf. samlenotat af 7. december 2006.
Der er oversendt notat om nærhedsprincippet den 26. januar 2006. Grundnotat er oversendt den 15. februar 2006.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6. Implementering af fødevarekontrol
KOM-dokument foreligger ikke
Der henvises til særskilt notat fra Familie- og Forbrugerministeriet.
7. Forslag til Rådets forordning om afsætning af kød fra kvæg som højst er tolv måneder gammelt
KOM (2006) 487
Der henvises til særskilt notat fra Familie- og Forbrugerministeriet.
[1] Graduering: Overførsel af midler fra direkte støtte (del af søjle I) til støtte til landdistriktsudvikling (søjle II).