Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lanbrug
og Fiskeri



 

Den 7. marts 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering orienterende notat om Kommissionens forslag til en forebyggende tilbagetrækning af sukker for produktionsåret 2007/2008.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ellen Marie Friis Johansen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv/Departementet/2.3
Sagsnr.:  1024
Den 5. marts 2007
MIST/TAHR
FVM  426

 

 

 

 

 

Orienterende notat til Folketingets Europaudvalg

 

 

om Kommissionens forslag til en forebyggende tilbagetrækning af sukker for produktionsåret 2007/2008

 

EU vedtog i 2006 en reform af markedsordningen for sukker. Som led heri blev der oprettet en omstruktureringsordning, hvor de sukkerfabrikker, der ikke forventer at kunne overleve de nye markedsvilkår, kan afgive deres kvote til EU mod kompensation. I ordningens første to år er der ikke afgivet så meget kvote som forventet. Der er derfor udsigt til overskudsproduktion af kvotesukker i det kommende produktionsår 2007/08.

 

På denne baggrund meddelte Kommissionen under eventuelt på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007, at man ville reducere sukkerproduktionen med 2 mio. tons for produktionsåret 2007/2008 ved at lave en såkaldt forebyggende tilbagetrækning (midlertidig kvotereduktion), inden landmændene påbegynder såningen.

 

Efterfølgende fremlagde Kommissionen den 15. februar 2007 et udkast til et forslag om at fastsætte en tilbagetrækningsprocent på 12 % af alle medlemsstaters kvoter, som oplyst på rådsmødet i januar 2007, jf. Fødevareministeriets referat oversendt til Folketingets Europaudvalg 2. februar 2007. Dette svarer til 2 mio. tons af EU’s samlede kvote. Det var forventet, at forslaget skulle til afstemning i forvaltningskomiteen for sukker den 22. februar 2007.

Udkastet blev fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 318/2006 af 20. februar 2006 om den fælles markedsordning for sukker, navnlig artikel 19 og 42.

 

I forbindelse med mødet i forvaltningskomitéen den 22. februar 2007 fremlagde Kommissionen imidlertid et revideret forslag, hvor tilbagetrækningsprocenten blev fastsat til 13,5 %. Denne tilbagetrækningsprocent skal dog ikke finde anvendelse for medlemslande, der har afgivet mere end 50 % af deres kvote under omstruktureringsordningen. Endvidere reduceres tilbagetrækningsprocenten proportionalt i forhold til, hvor meget kvote de enkelte medlemslande har afgivet under omstruktureringsordningen. Nogle lande skal således reducere deres kvoteproduktion med 13,5 %, mens andre lande enten helt friholdes eller slipper med en lavere reduktion jf. tabellen på næste side.

 

Medlemsstat

Tilbagetrækningsprocent

Belgien, Bulgarien, Tyskland, Danmark, Frankrig, Litauen, Nederlandene, Østrig, Polen, Rumænien, Storbritannien

13,5 %

Spanien

10,53 %

Sverige

10,26 %

Tjekkiet

7,29 %

Ungarn

6,21 %

Slovakiet

4,32 %

Finland

3,24 %

Grækenland, Italien, Portugal

0 %

 

Det skal bemærkes, at Irland, Letland og Slovenien har afgivet hele deres sukkerkvote, hvorfor de ikke er omfattet af tilbagetrækningen. 

 

Senest den 31. oktober 2007 kan tilbagetrækningsprocentdelen blive justeret. Hvis den justerede tilbagetrækningsprocentdel bliver højere end den først fastsatte skal differencen finde anvendelse på hele kvoteproduktionen. I forslaget vil de mængder sukker, som produceres udover den reducerede kvote, blive betragtet som overskudssukker. Denne vil kunne sælges som industrisukker. Endelig indebærer forslaget, at det traditionelle forsyningsbehov for importeret råsukker til raffinering nedsættes med 13,5 %.

 

Det kan oplyses, at producenterne er pålagt at betale omstruktureringsafgift af den fulde basiskvote på trods af, at en del af kvoten som følge af tilbagetrækningen ikke må markedsføres.

 

På baggrund af den ulige fordeling af kvotereduktionen stemte Danmark imod Kommissionens reviderede forslag, da markedsvilkårene efter reformen af sukkermarkedet bør være ens for alle medlemsstater. Forvaltningskomitéen afgav ikke nogen udtalelse om forslaget, idet der var 203 stemmer for, 50 stemmer imod og 92 der afstod fra at stemme. Da der ikke er kvalificeret flertal imod forslaget kan Kommissionen herefter vedtage det.