Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                 Den 10. oktober 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens rapport til Rådet om evalueringen af ordningen for støtte til energiafgrøder og forslag til Rådets forordning om ændring og berigtigelse af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere, samt om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL).

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2. afdeling, 1. kontor

6. oktober 2006

FVM 393

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om Kommissionens rapport til Rådet om evalueringen af ordningen for støtte til energiafgrøder og forslag til Rådets forordning om ændring og berigtigelse af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere, samt om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)

 

KOM (2006) 500

 

Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 6. oktober 2006. Ændringerne er markeret i marginen.

 

Resumé

Kommissionen foreslår, at ordningen med den særlige støtte til energiafgrøder udvides til også at finde anvendelse i de medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen, og at det maksimale støtteberettigede areal i den forbindelse forhøjes fra 1,5 mio. ha. til 2 mio. ha. Medlemsstaterne får samtidig mulighed for at yde national støtte på op til 50 pct. af de udgifter, der er forbundet med overgang til flerårige energiafgrøder. Kommissionen tilkendegiver, at den vil fremlægge forslag om administrativ forenkling af ordningen. Endvidere foreslår Kommissionen, at de medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen, får mulighed for at fortsætte med ordningen til udgangen af 2010 i stedet for til 2008.  Den nuværende undtagelse for anvendelse af cross-compliance forlænges ikke udover 2008.

 

Baggrund

Kommissionen har den 22. september 2006 fremsendt en rapport om vurdering af ordningen for støtte til energiafgrøder og forslag til ændring og korrektion af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1782/2003 af 29. september 2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere (enkeltbetalingsordningen) og til ændring af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (landdistriktspolitikken).

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.

 

Formål og indhold

Rapport om evalueringen af ordningen for støtte til energiafgrøder

Baggrund for ordningen

Med landbrugsreformen i 2003 blev der indført en særlig støtte til dyrkning af energiafgrøder med det formål at opnå erstatninger til fossile brændstoffer (og dermed til udledningen af kuldioxid). Støtten til energiafgrøder er således en del af EU’s strategi om at fremme vedvarende energi i EU, men har ikke kunnet anvendes i de nye  medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen.

 

Støtten er på 45 €/ha for et maksimalt garantiareal i EU på 1,5 mio. hektar. Hvis arealloftet overskrides, nedsættes støtten. Det er en forudsætning, at der er indgået en kontrakt med en forarbejdningsvirksomhed, medmindre forarbejdningen foretages af landmanden selv på dennes ejendom. Støtten er ikke omfattet af afkoblingen, dvs. at den kan ydes i tillæg til den afkoblede enkeltbetalingsstøtte.

 

Det er endvidere muligt at dyrke nonfoodafgrøder, herunder energiafgrøder, på udtagne arealer. Den særlige støtte ydes ikke til disse arealer.

 

Rammerne for rapporten

Rapporten vurderer erfaringerne for de to første år, hvor ordningen har været anvendt og de seneste udviklinger i EU’s biobrændstofinitiativ, herunder biomassehandlingsplanen,[1] Kommissionens EU-strategi for biobrændstoffer[2] samt visse rådskonklusioner[3].

 

Kommissionen bemærker, at det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at se og vurdere ordningen for energiafgrøder i sammenhæng med den igangværende evaluering af biobrændstofdirektivet. Dette må ske i forbindelse med sundhedstjekket af CAP’en i 2008.

 

Udnyttelse af ordningen og udviklingen i EU-15

De to første Ã¥r hvor ordningen er anvendt, har man ligget under det maksimale garanterede areal pÃ¥ 1,5 mio. hektar. Udnyttelsen var i 2004 pÃ¥ 20 pct. (300.000 ha.) og i 2005 pÃ¥ 38 pct. (570.000 ha.). Kommissionen vurderer, at udnyttelsesgraden er kraftigt stigende. Herudover observeres ogsÃ¥ et øget omfang af arealer, hvor der dyrkes energiafgrøder uden støtte.

 

Udviklingen af produktionen af bioethanol og biodiesel såvel som nye produktionsanlæg viser ifølge Kommissionen, at der vil ske en dramatisk stigning i efterspørgslen af energiafgrøder i de kommende år.

 

Støtten vurderes at have betydning for landbrugernes valg af at dyrke energiafgrøder, særligt i de situationer, hvor den økonomiske fordel ved at dyrke afgrøder til energiformål i forhold til at dyrke de samme afgrøder med henblik på afsætning til markedet er lille eller negativ.

 

De nye medlemsstater

Otte medlemsstater anvender som overgangsordning den forenklede SAPS-ordning[4] (Single Area Payment Scheme), der er en flat-rate støtte pr. hektar. Under de nuværende regler er det ikke muligt at yde den særlige støtte til energiafgrøder. Idet der heller ikke er obligatorisk udtagningsforpligtigelse, er det ikke muligt at dyrke energiafgrøder på udtagne arealer.

 

Mange af disse medlemsstater har fastsat nationale mål for implementeringen af EU’s biobrændselsinitiativ, der er på niveau med eller over EU-15. Alle nye medlemsstater har endvidere iværksat nationale foranstaltninger for at fremme produktionen af biobrændstoffer. Kommissionen anfører, at de nye medlemsstater har gjort en betydelig indsats for at opfylde biobrændstofinitiativet.

 

Kommissionen vurderer, at der i de nye medlemsstater vil ske en betydelig udvikling i produktionskapaciteten for bioethanol og biodiesel de kommende år.

 

Fremtiden – forbedringer af ordningen

Baseret på målene i EU’s biobrændstofstrategi, to års erfaring med støtteordningen, udviklingen i EU’s energiafgrødesektor og konklusionerne fra Rådsmødet (energi) den 8. juni 2006, foreslår Kommissionen at udvide ordningen med støtte til energiafgrøder til alle EU-lande, dvs. også til de nye medlemsstater, der anvender SAPS.

 

Kommissionen foreslår endvidere, at der bør ske en udvidelse af det garanterede areal proportionalt i forhold til arealet i de nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen.

 

Medlemsstaterne har i henhold til de gældende regler i enkeltbetalingsordningen mulighed for at yde national støtte på op til 50 pct. af de udgifter, der er forbundet med overgang til flerårige afgrøder til biomasseproduktion på udtagne arealer. Kommissionen foreslår, at dette udvides til også at gælde ordningen med støtte til energiafgrøder.

 

Kommissionen finder videre, at der bør ses på mulighederne for at forenkle reglerne for administrationen af ordningen. Kommissionen vil derfor inden udgangen af 2006 fremlægge forslag herom i forvaltningskomitéen for direkte betalinger. I den forbindelse vil den bl.a. se på sikkerhedsstillelsen på forarbejderniveau og kontrollen hos landbrugeren.

 

Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 1698/2005

Blandt andet på baggrund af rapporten foreslår Kommissionen nedenstående ændringer, idet Kommissionen samtidigt benytter lejligheden til at foretage visse tilpasninger og nedenstående korrektioner af reglerne i enkeltbetalingsordningen:

 

-         Ordningen med den særlige støtte til energiafgrøder udvides til at finde anvendelse i de nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen, pÃ¥ samme vilkÃ¥r som i de øvrige medlemsstater.

 

-         Det maksimale garantiareal forhøjes som følge heraf fra 1,5 mio. hektar til 2 mio. hektar.

 

-         Medlemsstaterne fÃ¥r mulighed for at yde national støtte pÃ¥ op til 50 pct. af de udgifter, der er forbundet med overgang til flerÃ¥rige energiafgrøder.

 

-         De nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen fÃ¥r mulighed for at fortsætte med ordningen til udgangen af 2010 i stedet for til 2008.

 

-         Der Ã¥bnes mulighed for, at støtteberettigede hektar under enkeltbetalingsordningen kan tilplantes med oliventræer. Kommissionen begrunder forslaget med, at det vil være en forenkling af kravene til støtteberettigede hektar.

 

-         Det præciseres, at bestemmelsen om gradvis indfasning af landbrugsstøtten i de nye medlemsstater over perioden frem til 2013 ikke skal anvendes pÃ¥ den særlige overgangsstøtte for sukker. Overgangsstøtten er en ekstra kompensation, der ydes til landbrugere i medlemsstater, der afgiver mere end 50 pct. af deres totale sukkerkvote. I henhold til bestemmelserne fastlagt ved sukkerreformen er det allerede præciseret, at basiskompensationen i de nye medlemsstater er undtaget fra den gradvise indfasning.

 

-         Der foretages endvidere visse rettelser i enkeltbetalingsordningen.

 

Kommissionen foreslår endvidere, at Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om enkeltbetalingsordningen og at Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne ændres, således at undtagelsen fra forpligtelsen til at anvende cross-compliance i de nye medlemslande, der anvender SAPS-ordningen, både under denne ordning og i forbindelse med støtte under akse II-foranstaltninger (miljøvenlige foranstaltninger m.v.) udløber i 2008.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet udtalelse foreligger ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.

 

Forslaget vil ved fuld udnyttelse af garantiarealet betyde øgede udgifter for EU’s budget på 22,5 mio. € årligt fra 2007 (en udvidelse på 0,5 mio. hektar til en støtte på 45 €/ha.= 22,5 mio. €). Kommissionen vurderer imidlertid, at garantiarealet ikke vil blive fuldt udnyttet i 2007 og 2008. Forslaget vil følgelig kunne have statsfinansielle konsekvenser afledt af udgifterne til EU-budgettet. Forslaget om mulighed for introduktion af national støtte i ordningen vil potentielt kunne resultere i øgede udgifter for staten.

 

Kommissionen vurderer videre, at det forhold, at de nye medlemsstater først vil skulle anvende obligatorisk udtagning efter 2010 (i stedet for 2008) vil kunne have en vis indirekte effekt på kornmarkedet, hvilket muligvis vil kunne medføre øgede - ikke-kvantificerbare - udgifter for EU-budgettet i 2010 og 2011.

 

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet.

 

Høring

Ved møde i § 2-udvalget (landbrug) den 4. oktober 2006 udtrykte Landbrugsraadet støtte til forslaget om, at den særlige støtte til energiafgrøder udvides til også at finde anvendelse i de nye medlemssstater.

 

Dansk Industri fandt, at der skulle gives mere fokus på andengenerationsbiobrændstof, ligesom ressourcerne skulle anvendes på forskning og udvikling frem for støtte til energiafgrøder.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte en udvidelse af ordningen til de nye medlemslande. Regeringen lægger vægt på, at produktionen af biomasse til bioenergi sker ud fra en vurdering af de enkelte instrumenters omkostningseffektivitet.

 

Regeringen kan endvidere støtte, at de nye medlemsstater, der anvender den forenklede SAPS-ordning i dag, får mulighed for at fortsætte med denne ordning indtil udgangen af 2010.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes blandt medlemsstaterne en generel tilslutning til forslaget.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen indgik i samlenotat oversendt den 6. oktober 2006 til Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2006.

 

Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.



[1] KOM(2005) 628.

[2] KOM(2006) 34.

[3] Konklusioner fra rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 og rådsmødet (energi) den 8. juni 2006.

[4] Malta og Slovenien anvender enkeltbetalingsordningen.