Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                 Den 10. oktober 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2. afdeling, 1. kontor

6. oktober 2006

FVM 392

 

                     

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren

 

KOM (2006) 489

 

Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 6. oktober 2006. Ændringerne er markeret i marginen.

 

Resumé

Kommissionen foreslår en gennemgribende reform af støtteordningen for banansektoren, med det mål at rette ordningen ind efter reformerne inden for de andre landbrugssektorer samtidig med, at EU's bananproducenter sikres en rimelig levestandard, og der tages hensyn til de særlige forhold i de ydre regioner, hvor der dyrkes bananer. Forslaget indebærer, at den aktuelle udligningsstøtteordning for bananproducenterne ophæves, og at bananer fremover omfattes af POSEI ordningen. Dette indebærer, at de budgetmidler, der i dag anvendes til at støtte bananproducenterne, skal overføres til POSEI-ordningen, som støtter landbrugsproduktionen i EU's ydre regioner. For produktion i andre områder end de ydre regioner, overføres budgetmidlerne til enkeltbetalingsordningen. Kommissionen foreslår, at de nye regler skal anvendes fra 1. januar 2007.

 

Baggrund

Kommissionen har den 20. september 2006 fremsendt forslag til ændring af Rådets forordninger (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

 

Nærhedsprincippet

Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.

 

Formål og indhold

Bananproduktionen i EU tegner sig kun for 16 % af de samlede leverancer til EU's marked. Produktionen foregÃ¥r hovedsagelig i de sÃ¥kaldte ydre regioner af EU, som generelt er omrÃ¥der med tropisk eller subtropisk klima. Produktionen er især koncentreret pÃ¥ De Kanariske Øer, i de franske oversøiske departementer Guadeloupe og Martinique og pÃ¥ Azorerne og Madeira. En beskeden del af produktionen (under 2 % af den samlede produktion) foregÃ¥r pÃ¥ Cypern, i Grækenland og pÃ¥ det portugisiske fastland.

 

Den nuværende ordning bygger på udligningsstøtte, som kompenserer producenterne for prisfald, gennem en mekanisme hvor støtten beregnes som forskellen mellem en ”fast referenceindtægt” og den ”gennemsnitlige produktionsindtægt” fra EF-markedet i det pågældende år for bananer. Der er et produktionsloft, men intet budgetloft og udgifterne har vist en generelt stigende tendens. Med forslaget overføres budgetmidler, som hidtil har været anvendt til udligningsstøtten, til POSEI-programmerne, som indeholder foranstaltninger til at sikre en fortsættelse og udvikling af de lokale landbrugsproduktioner i de ydre regioner under speciel hensyntagen til de helt særlige lokale udfordringer i disse regioner.

 

Integreringen af bananer i de regionale programmer vil forstærke sammenhængen i strategierne for støtte til landbruget i de ydre regioner, ligesom fleksibiliteten i fastsættelsen af støtteformerne og den decentrale administration vil forbedre mulighederne for at tage hensyn til de enkelte produktionsområders karakteristika.

 

Budgetstabiliteten sikres gennem de årlige finansieringsplaner for de regionale programmer.

 

I Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 om den fælles markedsordning for bananer ophæves:

 

I Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om enkeltbetalingsordningen sker der tekniske ændringer, for at sikre, at arealer beplantet med bananer og hvor der er modtaget udligningsstøtte for produktionen, kan komme ind under enkeltbetalingsordningen.

 

Disse ændringer vedrører blandt andet støtteberettigede arealer, beregning af referencebeløb m.m. For så vidt angår bilagene, ændres de nationale lofter i bilagene VIII og VIIIa således, at loftet for enkeltbetalingsordningen for Grækenland forøges med 1,1 Mio. € og for Portugal med 0,1 Mio. €.

 

For Cypern, hvor bananproducenterne i øjeblikket støttes under SAPS (Generel arealbetalingsordning), forøges det nationale budgetloft med 3,4 Mio. € fra 2013 (og indtil da justeret i henhold til de forøgelser, der anvendes for de nye medlemslande).

 

I Rådets forordning (EF) nr. 247/2006 om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i EU’s ydre regioner (POSEI) sker der følgende ændringer:

 

Art. 23, stk. 2 ændres, således at de budgetmidler, som hidtil har været brugt til udligningsstøtten for bananer i hvert af de tre områder, bliver lagt til det nuværende budgetloft for foranstaltninger i henhold til afsnit II og III i forordning (EF) nr. 247/2006. Dermed stiger budgetlofterne med i alt 278,8 Mio. €, som fordeles med 129,1 Mio. € for de franske oversøiske departementer, 8,6 Mio. € for Azorerne og Madeira og 141,1 Mio. € for De Kanariske Øer.

Art. 28 ændres, således at Kommissionen senest den 31. december 2009 og derefter hvert femte år skal fremlægge en rapport, som skal belyse virkningen af disse foranstaltninger. Endvidere ændres artikel 30, som fastlægger, at Kommissionen i forvaltningsprocedure kan gennemføre overgangsforanstaltninger fra systemerne i Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 til denne forordning.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.

 

For EU budgettet indebærer forslaget i forhold til budgettet for 2007, en årlig stigning på 35,2 Mio. € i 2008, stigende til 36,5 Mio. € i 2012 og fremad. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en årlig statslig udgift på 0,73 Mio € ved en stigning i EU ’s budgetudgifter på 36,5 mio €.

 

Det meste af denne stigning skyldes, at budgettet for 2007 er lagt under iagttagelse af den seneste udvikling i udgifterne til udligningsstøtten, medens forslagets budget i henhold til Kommissionens oplysninger er fastlagt ud fra gennemsnittet af budgetudgifterne i perioden 2000 til 2002. Denne periode er den samme som blev anvendt ved de sidste reformer af den fælles landbrugspolitik.

 

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet.

 

Høring

Ved møde i § 2 -udvalget (landbrug) den 4. oktober 2006, udtrykte Landbrugsraadet støtte til forslaget i lyset af de kommende WTO-forhandlinger, idet man bemærkede, at der var tale om en dyr løsning.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra dansk side positiv over for en reform af den fælles markedsordning for bananer, som fokuserer på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen, som det er sket under de seneste reformer af markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, idet man dog samtidig er opmærksom på bananproduktionens betydning i særligt de ydre regioner af EU.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De andre medlemsstaters holdning til forslaget kendes endnu ikke, idet forhandlingerne endnu ikke gået i gang.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen indgik i samlenotat oversendt den 6. oktober 2006 til Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2006.

 

Forventningerne til forslaget indgik i samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006, jf. samlenotat af 6. september 2006, men blev taget af rådsmødedagsordenen inden forelæggelse i FEU.

 

Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.