Besvarelse af spørgsmål nr. <DOCUMENT_START>137 af 12. januar 2006 (alm. del) fra Retsudvalget.

 

Spørgsmål:

                     

”Hvorfor nævnes manglende overholdelse af ruteplanerne, bl.a. med hensyn til hviletider og aflæsning af dyrene til hvilestald, ikke af arbejdsgruppen for klipkortordning for dyretransporter, som klipudløsende overtrædelser.”

 

Svar:

 

Arbejdsgruppen om en klippekortordning for dyretransporter afsluttede sit arbejde ved afgivelsen af arbejdsgruppens rapport i december 2006. I rapporten er arbejdsgruppen kommet med forslag til, hvilke typer af overtrædelser, som efter arbejdsgruppens opfattelse, skal indgå i en klippekortordning for dyretransporter. Af rapportens afsnit 1.2., s. 11 fremgår følgende:

 

”Ved fastlæggelsen af, hvilke forseelser der skal indgå i klippekortordningen, har arbejdsgruppen i overensstemmelse med kommissoriet lagt til grund, at ordningen skal begrænses til at omfatte overtrædelser af direkte betydning for dyrenes velfærd. Rent formelle overtrædelser vedrørende dokumenter og tilladelser, der ikke har haft betydning for dyrenes velfærd, er således ikke omfattet af den klippekortordning, som arbejdsgruppen anbefaler.

 

Arbejdsgruppen foreslår i overensstemmelse hermed, at ordningen skal omfatte forseelser af en vis grovhed, således at ikke enhver overtrædelse af reglerne om transport af dyr skal medføre klip og mulighed for frakendelse. Derudover har arbejdsgruppen lagt vægt på, at en klippekortordning skal omfatte forseelser, der i praksis er ofte forekommende, og som er klart definerede, således at der bliver en klar og entydig afgrænsning af de kliprelevante overtrædelser.

 

Arbejdsgruppen anbefaler på denne baggrund at lade klippekortordningen omfatte forseelser vedrørende overskridelse af arealkrav, krav til indvendig højde, krav til ventilation, krav om vanding og fodring, krav om strøelse samt krav til dyrenes transportegnethed.”

 


Derudover er der i arbejdsgrupperapportens afsnit 5.2.5.8., s. 104 anført følgende:

 

”Arbejdsgruppen finder ikke grundlag for at foreslå, at yderligere overtrædelser end de ovennævnte skal medføre klip, selv om der efter arbejdsgruppens opfattelse kan være andre overtrædelser af reglerne i de to bekendtgørelser, der har en sådan betydning for dyrenes velfærd, at dette ville være relevant.

 

Det er således arbejdsgruppens opfattelse, at de overtrædelser, der ovenfor foreslås omfattet af en klippekortordning, er de overtrædelser, der er oftest forekommende i praksis, og hvor der er et reelt behov for at tilskynde til overholdelsen af reglerne ved at inddrage dem i klippekortordningen.

 

Arbejdsgruppen finder endvidere, at et regelsæt om en klippekortordning – som allerede med arbejdsgruppens forslag er temmelig kompliceret – bør gennemføres og anvendes i praksis, inden ordningen eventuelt udvides til at omfatte yderligere overtrædelser. Arbejdsgruppen forudsætter således, at der ved gennemførelsen af en klippekortordning senere kan foretages en evaluering, der vil give grundlag for at overveje, om yderligere overtrædelser bør inddrages som klipforseelser.”