Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri |
Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11
J.nr. 222 Den
                                |
./.          Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater til Folketingets Europaudvalg:
· om ændring af Rådets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/643/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn, og visse produkter af animalsk eller vegetabilsk oprindelse - SANCO/10234/2006
· om ændring af RÃ¥dets Direktiver 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalÂgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af animalsk eller vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager - SANCO/10602/2006.
Troels Vensild
                    Â
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
5. februar 2007
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionen har ved SANCO/10234/2006 fremsat forslag om ændring af Rådets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn, og visse produkter af animalsk eller vegetabilsk oprindelse.
Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 12. og 13. februar 2007.
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel af have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man:
· arbejder for at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til god landbrugsmæssig praksis og en sundhedsmæssig vurdering.
· accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
5. februar 2007
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af Rådets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn, og visse produkter af animalsk eller vegetabilsk oprindelse
SANCO/10234/2006
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for aktivstoffer i gruppen dithiocarbamater. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set skønnes at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund    Â
Kommissionen har senest ved SANCO/10234/2006 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstoffer i gruppen dithiocarbamater.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. februar 2007.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
                    Â
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Ved forslaget fastsættes sættes MRL-værdier for aktivstoffer i gruppen dithiocarbamater. Der findes allerede MRL-værdier for aktivstofferne maneb, mancozeb, metiram, propineb og zineb under gruppen dithiocarbamater. Af analysetekniske årsager er det ikke muligt at skelne mellem alle aktivstoffer i dithiocarbamatgruppen. MRL-værdier sættes derfor for hele gruppen med undtagelse af aktivstofferne propineb, thiram og ziram, for hvilke det er muligt at identificere de enkelte aktivstoffer. Baggrunden for fastsættelse af MRL værdier for aktivstofferne thiram og ziram er disses optagelse på bilag 1 til direktiv 91/414/EØF.
For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.
Kommissionen vurderer, at de foreslÃ¥ede grænseværdier for det maksimale restÂindhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis (den dosis, der vil kunne give akut forgiftning)), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af 28. april 2006, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1162 af 24. november 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.
Konsekvenser
Fødevarestyrelsen har pÃ¥ baggrund af dokumentet fremlagt til afstemning vurderet, at de i forslaget foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sundÂhedsÂmæssigt acceptable.
Â
En vedtagelse af forslaget skønnes, alt i alt, at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Kost- og Ernæringsforbundet bemærker, at forbundet generelt mener, at fødevarer skal være fri for pesticider, hvorfor man opfordrer til, at der arbejdes for dette og i særdeleshed at friholde fødevarer for pesticidrester, fra pesticider der ikke er tilladt at anvende i EU.
Fagforbundet 3F bemærker, at man ikke ønsker nogle pesticidrester overhovedet, og ellers så lavt som muligt 0,05 mg/kg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element ogsÃ¥ i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseÂværÂdier, nÃ¥r der opnÃ¥s ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvenÂdelser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og sÃ¥fremt der ikke er indtagproblemer med de foreslÃ¥ede grænseværdier.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
5. februar 2007
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionen har ved SANCO/10602/2006 fremsat forslag om ændring af RÃ¥dets Direktiver 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.Â
Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 12. og 13. februar 2007.
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel af have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier er sundhedsÂmæssigt acceptable.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man:
· arbejder for at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til god landbrugsmæssig praksis og en sundhedsmæssig vurdering.
· accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
5. februar 2007
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af RÃ¥dets Direktiver 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.Â
SANCO/10602/2006
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for aktivstofferne azoxystrobin, chlorfenapyr, folpet, iprodion, lambda-cyhalothrin, malein hydrazid og trifloxystrobin. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set skønnes at bevare sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund    Â
Kommissionen har senest ved SANCO/10602/2006 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne azoxystrobin, chlorfenapyr, folpet, iprodion, lambda-cyhalothrin, malein hydrazid og trifloxystrobin.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. februar 2007.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
                    Â
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.
Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer på baggrund af nye eller ændrede brug.
For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.
Kommissionen vurderer, at de foreslÃ¥ede grænseværdier for det maksimale restÂindhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis (den dosis, der vil kunne give akut forgiftning)), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af 28. april 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1162 af 24. november 2006. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.
Konsekvenser
Fødevarestyrelsen har pÃ¥ baggrund af dokumentet fremlagt til afstemning vurderet, at de i forslaget foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sundÂhedsÂmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget skønnes, alt i alt, at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Kost- og Ernæringsforbundet bemærker, at forbundet generelt mener, at fødevarer skal være fri for pesticider, hvorfor man opfordrer til, at der arbejdes for dette og i særdeleshed at friholde fødevarer for pesticidrester, fra pesticider der ikke er tilladt at anvende i EU.
Fagforbundet 3F bemærker, at man ikke ønsker nogle pesticidrester overhovedet, og ellers så lavt som muligt 0,05 mg/kg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element ogsÃ¥ i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseÂværÂdier, nÃ¥r der opnÃ¥s ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvenÂdelser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og sÃ¥fremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslÃ¥ede grænseværdier.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.