Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                   Den
6. februar 2007
og Fiskeri
./.   Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation om samarbejde på fiskeriområdet og om bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen.
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 6. februar 2007 BRRA |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om
forslag til Rådets forordning om indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Den Russiske Føderation om samarbejde på fiskeriområdet og om
bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen
KOM(2006) 868
Resumé
EU og Rusland forhandlede den 10.-12. juli 2006 om at indgå en aftale om samarbejde på fiskeriområdet og om at bevare de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen fastsætter principper og procedurer for et samarbejde mellem parterne. Den sigter på at sikre, at udnyttelsen af fælles, tilknyttede og afhængige bestande i Østersøen sker på en økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtig måde.
Â
Baggrund
Kommissionen har
ved KOM (2006) 868 af 22. december 2006 fremsendt forslag til RÃ¥dets forordning
om at indgå en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation
om samarbejde på fiskeriområdet og om at bevare de levende marine ressourcer i
Østersøen. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den
9. januar 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 sammenholdt med artikel 300
stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget
vedrører et område, som henhører under Fællesskabets enekompetence, hvorfor
nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.
Formål og indhold
EU og Rusland forhandlede
den 10.-12. juli 2006 om at indgå en aftale om samarbejde på fiskeriområdet og
om at bevare de levende marine ressourcer i Østersøen. Teksten til en aftale
blev paraferet den 28. juli 2006 af EU og den 7. august 2006 af Rusland. Â
Ved
konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen og
Bælterne (Gdansk-konventionen) af 1973 blev Den Internationale
Østersøfiskerikommission (IBSFC) nedsat. IBSFC er den regionale
fiskeriorganisation, der hidtil har været ansvarlig for forvaltningen af
fiskeriet i Østersøen.
Efter udvidelsen i 2004 mener EU, at en international konvention
mellem de to parter, Rusland og EU, er en både uhensigtsmæssig og
uforholdsmæssig mekanisme for opfyldelse af parternes forpligtelse til at
samarbejde om fiskeriforvaltningen. Fællesskabet har på den baggrund trukket
sig ud af IBSFC, som således ikke længere fungerer efter den 1. januar 2007.
Formålet med den nye
bilaterale aftale er at sikre et tæt samarbejde mellem parterne på grundlag af
princippet om ligelig og gensidig fordel, når det gælder bevarelse, bæredygtig
udnyttelse og forvaltning af alle fælles, tilknyttede og afhængige bestande i
Østersøen.
Aftalen fastsætter principper og procedurer for et nært samarbejde mellem
parterne, som sigter på at sikre, at udnyttelsen af fælles, tilknyttede og
afhængige bestande i Østersøen sker på en økonomisk, miljømæssigt og socialt
bæredygtig måde.
Aftalen fastlægger bestemmelser om fælles forvaltningsforanstaltninger,
licensudstedelse, overholdelse af bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger
og andre fiskeriforskrifter, samarbejde om kontrol og håndhævelse,
inspektioner, opbringning og tilbageholdelse af fartøjer, videnskabeligt
samarbejde samt om anadrome[1]
(laks) og katadrome[2]
(Ã¥l) arter.
Der kan inden for aftalens rammer aftales gensidig adgang til at fiske i parternes
eksklusive økonomiske zoner (EEZ) i Østersøen, og parterne kan udveksle kvoter
i Østersøen på et gensidigt grundlag.
Det fremgår af aftalen, at parterne med henblik på at nå aftalens mål
iværksætter foranstaltninger om at udnytte fælles bestande i Østersøen og
samtidig tager hensyn til tilknyttede og afhængige arter. Disse
foranstaltninger kan bl.a. omfatte:
1. Samlede tilladte fangstmængder (TAC) for de fælles bestande og grupper af fælles bestande og allokeringer blandt parterne. Allokeringerne baseres på den historiske fordeling af fiskerimuligheder under hensyntagen til behovet for en mere bestandsorienteret forvaltning, jf. ICES’ rådgivning
2. Langsigtede forvaltningsplaner for fiskeri af fælles bestande
3. Begrænsning af fiskeriindsatsen og
4. Tekniske foranstaltninger.
Det aftales, at parterne samarbejder om kontrol og håndhævelse i Østersøen. Med
dette mål for øje enes parterne om at opstille en plan for at udveksle kontrol-
og håndhævelsesstrategier.
Parterne opretter et fælles Østersø-fiskeriudvalg, som mødes mindst én gang om
Ã¥ret.
Det forventes ikke, at aftalen vil medføre ændringer af den måde,
hvorpå delte bestande forvaltes.
Aftalen gælder i en
første periode på seks år efter datoen for dens ikrafttræden, men forlænges
stiltiende i yderligere perioder på tre år, medmindre en af parterne opsiger
aftalen inden for nærmere angivne tidsfrister.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i maj eller juni 2007.
Konsekvenser
Forslaget skønnes
ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
Der forventes ikke ændringer i Fællesskabets andel af bidraget til
ICES for videnskabelig rådgivning, som i øjeblikket er på 90,04 pct. af det
årlige beløb.
Høring
§5-udvalget
(fiskeri) er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for indgåelse af en bilateral fiskeriaftale mellem EU og Rusland med henblik på at sikre et fortsat samarbejde mellem alle Østersølandene om fiskeriforvaltningen i Østersøen.
Â
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 23. januar 2007.
Notatet er ligeledes
fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.