Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                    Den 6. februar 2007
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation om samarbejde på fiskeriområdet og om bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen.

 

Med venlig hilsen

 

Ellen Marie Friis Johansen


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Internationalt Fiskerikontor

J.nr.: 225/264633

Den 6. februar 2007

BRRA
FVM 416

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Rådets forordning om indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation om samarbejde på fiskeriområdet og om bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen

KOM(2006) 868

 

Resumé

EU og Rusland forhandlede den 10.-12. juli 2006 om at indgå en aftale om samarbejde på fiskeriområdet og om at bevare de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen fastsætter principper og procedurer for et samarbejde mellem parterne. Den sigter på at sikre, at udnyttelsen af fælles, tilknyttede og afhængige bestande i Østersøen sker på en økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtig måde.

 

Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 868 af 22. december 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om at indgå en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation om samarbejde på fiskeriområdet og om at bevare de levende marine ressourcer i Østersøen. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den 9. januar 2007.

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 sammenholdt med artikel 300 stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører et område, som henhører under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.

 

Formål og indhold
EU og Rusland forhandlede den 10.-12. juli 2006 om at indgå en aftale om samarbejde på fiskeriområdet og om at bevare de levende marine ressourcer i Østersøen. Teksten til en aftale blev paraferet den 28. juli 2006 af EU og den 7. august 2006 af Rusland.  

 

Ved konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen og Bælterne (Gdansk-konventionen) af 1973 blev Den Internationale Østersøfiskerikommission (IBSFC) nedsat. IBSFC er den regionale fiskeriorganisation, der hidtil har været ansvarlig for forvaltningen af fiskeriet i Østersøen.

Efter udvidelsen i 2004 mener EU, at en international konvention mellem de to parter, Rusland og EU, er en både uhensigtsmæssig og uforholdsmæssig mekanisme for opfyldelse af parternes forpligtelse til at samarbejde om fiskeriforvaltningen. Fællesskabet har på den baggrund trukket sig ud af IBSFC, som således ikke længere fungerer efter den 1. januar 2007.

Formålet med den nye bilaterale aftale er at sikre et tæt samarbejde mellem parterne på grundlag af princippet om ligelig og gensidig fordel, når det gælder bevarelse, bæredygtig udnyttelse og forvaltning af alle fælles, tilknyttede og afhængige bestande i Østersøen.

Aftalen fastsætter principper og procedurer for et nært samarbejde mellem parterne, som sigter på at sikre, at udnyttelsen af fælles, tilknyttede og afhængige bestande i Østersøen sker på en økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtig måde.

Aftalen fastlægger bestemmelser om fælles forvaltningsforanstaltninger, licensudstedelse, overholdelse af bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger og andre fiskeriforskrifter, samarbejde om kontrol og håndhævelse, inspektioner, opbringning og tilbageholdelse af fartøjer, videnskabeligt samarbejde samt om anadrome[1] (laks) og katadrome[2] (ål) arter.

Der kan inden for aftalens rammer aftales gensidig adgang til at fiske i parternes eksklusive økonomiske zoner (EEZ) i Østersøen, og parterne kan udveksle kvoter i Østersøen på et gensidigt grundlag.

Det fremgår af aftalen, at parterne med henblik på at nå aftalens mål iværksætter foranstaltninger om at udnytte fælles bestande i Østersøen og samtidig tager hensyn til tilknyttede og afhængige arter. Disse foranstaltninger kan bl.a. omfatte:

1.      Samlede tilladte fangstmængder (TAC) for de fælles bestande og grupper af fælles bestande og allokeringer blandt parterne. Allokeringerne baseres pÃ¥ den historiske fordeling af fiskerimuligheder under hensyntagen til behovet for en mere bestandsorienteret forvaltning, jf. ICES’ rÃ¥dgivning

2.      Langsigtede forvaltningsplaner for fiskeri af fælles bestande

3.      Begrænsning af fiskeriindsatsen og

4.      Tekniske foranstaltninger.


Det aftales, at parterne samarbejder om kontrol og håndhævelse i Østersøen. Med dette mål for øje enes parterne om at opstille en plan for at udveksle kontrol- og håndhævelsesstrategier.

Parterne opretter et fælles Østersø-fiskeriudvalg, som mødes mindst én gang om året.

Det forventes ikke, at aftalen vil medføre ændringer af den måde, hvorpå delte bestande forvaltes.

Aftalen gælder i en første periode på seks år efter datoen for dens ikrafttræden, men forlænges stiltiende i yderligere perioder på tre år, medmindre en af parterne opsiger aftalen inden for nærmere angivne tidsfrister.

Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i maj eller juni 2007.

 

Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.

Der forventes ikke ændringer i Fællesskabets andel af bidraget til ICES for videnskabelig rådgivning, som i øjeblikket er på 90,04 pct. af det årlige beløb.

 

Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv over for indgåelse af en bilateral fiskeriaftale mellem EU og Rusland med henblik på at sikre et fortsat samarbejde mellem alle Østersølandene om fiskeriforvaltningen i Østersøen.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. januar 2007.

Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 



[1] Anadrome fiskearter gyder i ferskvand og har yngelstadiet dér, men lever størstedelen af sit voksne liv i havvand.

[2] En katadrom fiskeart lever i ferskvand, men vender tilbage til havet for at formere sig.