Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                              Den 2. februar 2007
og Fiskeri

 

 

 

 

./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugs-produkter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ellen Marie Friis Johansen


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2. afdeling, 1. kontor/Direktoratet for FødevareErhverv/
Den 31. januar 2007

GTOF/SJRA/MLLN/PAN
FVM 413

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Rådets forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter

 

KOM(2006) 822

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til en forordning om én fælles markedsordning for landbrugsvarer. Hensigten med forslaget er at skrive 21 markedsordninger sammen uden at ændre ved deres underliggende politiske indhold. Der er primært tale om en lovteknisk konsolidering af regelsættet, som skal skabe et større overblik over de forskellige støtteordninger. Med forslaget søges det så vidt muligt at justere og tilnærme administrative procedurer og forvaltningsmekanismer med henblik på effektivisering og større omkostningseffektivitet. For en række tekniske bestemmelser foreslås det at overflytte kompetencen til regeludstedelse fra Rådet til Kommissionens forvaltningskomité. De igangværende reformer af markedsordningerne bliver som udgangspunkt ikke berørt, men resultatet heraf vil efterfølgende blive indskrevet i forordningsteksten. Forslaget forventes at medføre forenkling af og større gennemsigtighed i regelsættet. Forslaget i dets nuværende form forventes i begrænset omfang at medføre lettelser af producenters og myndigheders administrative byrder.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2006) 822 af 18. december 2006 fremsendt forslag til Rådsforordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 3. januar 2007.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget indebærer en teknisk sammenskrivning af eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik uden politikændringer, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Kommissionen har som led i udmøntningen af sin handlingsplan om forenkling af den fælles landbrugspolitik fremsat forslag til forordning, som sammenskriver 21 markedsordninger for landbrugsvarer i én forordningstekst. Forslaget har tidligere været omtalt i Kommissionens meddelelse om forenkling og bedre regulering inden for den fælles landbrugspolitik, KOM (2005) 509.

 

Forslaget er en opfølgning på den strategi, der blev påbegyndt ved 2003-reformen, hvor der blev fastsat horisontale rammebestemmelser for alle direkte betalinger, og hvor en række støtteordninger blev samlet i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsordningen). Kommissionen fortsætter den horisontale strategi med at samle de resterende 21 fælles markedsordninger for landbrugsvarer, der reguleres af hver deres rådsgrundforordning, ofte ledsaget af supplerende rådsforordninger.

 

De fleste af de rådsgrundforordninger, der indgår i forordningsteksten, har samme struktur og har flere bestemmelser til fælles, men indeholder ofte forskellige løsninger på de samme eller lignende problemstillinger. Forslaget etablerer således ét fælles sæt samordnede regler for klassiske områder af markedspolitikken såsom bestemmelser for det indre marked (intervention, privat oplagring, kvoter, støtteordninger m.m.), bestemmelser for samhandel med tredjelande (toldkontingenter, eksportrestitutioner, beskyttelsesforanstaltninger) samt områder som konkurrenceregler, meddelelser og datarapportering.

 

Forslagets systematik er, at de gældende sektor-specifikke regler inddeles efter deres instrument eller politikområde og sammenlægges til horisontale bestemmelser, hvor det er muligt.

 

Hensigten med forslaget er at forenkle markedsordningerne mest muligt uden at ændre ved deres underliggende politikindhold. Der er ikke tale om en reform af landbrugsordningerne, men primært en lovteknisk oprydning, som skal skabe et samlet overblik over de forskellige støtteordninger. Med forslaget søges så vidt muligt en justering og tilnærmelse af administrative procedurer og forvaltningsmekanismer med henblik på effektivisering og større omkostningseffektivitet. De eksisterende instrumenter og mekanismer vil således ikke blive ændret væsentligt, undtagen i de tilfælde, hvor det er berettiget på grund af fordelene ved samordning. Eksisterende bestemmelser vil kun blive ændret eller slettet i det omfang de er forældede, overflødige eller kan sammenlægges med andre bestemmelser, eller hvis de efter deres tekniske karakter ikke hører hjemme i rådsretsakter.

 

Følgende fælles markedsordninger for landbrugsvarer vil blive indlemmet i den nye forordning:

-           Den fælles markedsordning for levende planter og blomsterdyrkningens produkter

-           Den fælles markedsordning for visse varer der er anført i bilag II til traktaten

-           Den fælles markedsordning for svinekød

-           Den fælles markedsordning for æg

-           Den fælles markedsordning for fjerkrækød

-           Den fælles markedsordning for rÃ¥tobak

-           Den fælles markedsordning for bananer

-           Den fælles markedsordning for frugt og grønt

-           Den fælles markedsordning for forarbejdet frugt og grønt

-           Den fælles markedsordning for oksekød

-           Den fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter

-           Den fælles markedsordning for vin

-           Den fælles markedsordning for hør og hamp bestemt til fiberproduktion

-           Den fælles markedsordning for fÃ¥re- og gedekød

-           Den fælles markedsordning for korn

-           Den fælles markedsordning for ris

-           Den fælles markedsordning for tørret foder

-           Den fælles markedsordning for olivenolie og spiseoliven

-           Den fælles markedsordning for frø

-           Den fælles markedsordning for humle

-           Den fælles markedsordning for sukker

 

De igangværende reformer af markedsordningerne for frisk og forarbejdet frugt og grønt samt vin, vil som udgangspunkt ikke blive berørt af forslaget, men resultatet af reformen af disse markedsordninger vil efter deres vedtagelse blive inkorporeret i forordningen.

 

Udover grundforordningerne om markedsordningerne foreslås en række gældende rådsforordninger, som supplerer bestemmelserne i grundforordningerne, inkorporeret i forslaget.

 

Endvidere omfatter forslaget - udover de egentlige markedsordninger for landbrugsvarer - specifikke regler om en række produkter, som i øjeblikket er genstand for separate rådsforordninger uden dog at have egne markedsordninger eller direkte tilknytning til de eksisterende markedsordninger. Det drejer sig om:

-            særlige foranstaltninger til fremme af avlen af silkeormslarver

-            specifikke foranstaltninger vedrørende landbrugsethanolmarkedet

-            foranstaltninger til forbedring af betingelserne for produktion og afsætning af biavlsprodukter

 

Endelig vurderes visse bestemmelser i gældende rådsforordninger at have så teknisk karakter, at det ikke skønnes hensigtsmæssigt at bevare reguleringskompetencen i Rådet fremover. For disse bestemmelser foreslås reguleringskompetencen overdraget til Kommissionen, bistået af en forvaltningskomité. Der er tale om bestemmelser som fx tekniske detaljer til kontraktvilkår, krav om oplagringskontrakter, nærmere krav vedrørende eksportrestitutioner, fastsættelse af loft for eksportrestitutioner, kontrolbestemmelser, bestemmelser om administration af særregler om fællesskabsoprindelse, krav om meddelelse og offentliggørelse af brancheaftaler, opstilling af liste over produkter omfattet af privat oplagring, m.v.

 

Ifølge Kommissionen vil forslaget således føre til ophævelse af 40 eksisterende rådsforordninger og forventes at medføre en væsentlig reduktion i lovgivningsmængden.

 

Bestemmelserne i den foreslåede forordning forventes at træde i kraft således, at man får en smidig overgang til de nye rammebestemmelser. Såfremt den foreslåede forordning formelt vedtages af Rådet i efteråret 2007, er det Kommissionens oplæg, at bestemmelserne skal være gældende:

 

–          fra det pÃ¥gældende produktionsÃ¥rs begyndelse i 2008 i sektorer, hvor man har produktionsÃ¥r og

–          fra den 1. januar 2008 i sektorer, hvor man ikke har produktionsÃ¥r

 

I tråd med de nuværende ordninger bør bestemmelserne for sukker og mælkekvoter kun

anvendes indtil udgangen af sukkerproduktionsåret/mælkekvoteåret 2014/15.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget den 10. maj 2007.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes at medføre forenkling af og større gennemsigtighed i regelsættet. Forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark og vil ikke få konsekvenser for EU-budgettet.

 

Forslaget vil i begrænset omfang medføre administrative lettelser for myndigheder og producenter, da forslaget generelt sigter mod at gøre hele regelsættet mere læseligt og fjerne unødvendige byrder hos producenterne, og idet der lægges op til større ensretning af de administrative procedurer.

 

Forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet.

 

Høring

På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 understregede Landbrugsrådet, at et vigtigt udgangspunkt for forslaget er, at der er tale om tekniske forenklinger og ikke reform ad bagvejen. Endvidere lagde man vægt på, at der bliver oprettet ekspertgrupper. FødevareIndustrien støttede dette synspunkt og hilste det velkomment, at direktoratet havde lagt op til et tæt samarbejde med erhvervet.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt forenklingen af den fælles landbrugspolitik og hilser Kommissionens forslag velkommen.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De andre landes holdning til forslaget kendes ikke.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.