Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                              Den 2. februar 2007
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007 for så vidt angår de punkter, der hører under fødevareministeriets ressort.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ellen Marie Friis Johansen


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / EMFJ

Den 2. februar 2007

FVM 414

 

 

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007 for så vidt angår de punkter, der hører under Fødevareministeriets ressort

 

1. Formandskabets arbejdsprogram

Det tyske formandskabs arbejdsprogram blev drøftet under frokosten.

 

2. Reform af markedsordningen for frugt og grønt

Kommissionen præsenterede forslaget til reform af frugt- og grøntsagssektoren, og Rådet havde en første drøftelse. Medlemsstaterne støttede overordnet set en reform af sektoren. En række medlemsstater lagde vægt på en styrkelse af instrumenterne til krisestyring, mens andre medlemsstater derimod var mere skeptiske overfor at introducere disse instrumenter. En række medlemsstater udtrykte stor bekymring for konkurrencen fra producenter i tredjelande. Visse medlemsstater var bekymrede for afkoblingen af støtten, men der var dog umiddelbart opbakning fra flere af medlemsstaterne. Kommissionen og en række medlemsstater, herunder Danmark, lagde stor vægt på budgetneutralitet, mens særligt producentlandene fandt, at der var behov for flere budgetmidler. Kommissionen ønskede at støtte salgsfremme særligt i forhold til børn og unge. Fra dansk side blev foreslået en ordning for skolefrugt på linje med skolemælk. Formandskabet planlagde endnu en drøftelse i Rådet i april, og Formandskabet håbede på at kunne opnå politisk enighed i Rådet i juni 2007.

 

3. Intervention af majs

Der var en præsentation af forslaget om afskaffelse af intervention af majs fra 2007. Ungarn var som det største producentland stærkt imod forslaget om afskaffelse af intervention af majs, hvilket i varierende grad fik støtte af en lang række medlemsstater. Kommissionen bemærkede, at man eventuelt ville overveje en mere gradvis afskaffelse af intervention af majs.

 

4. Finansiering af intervention

Der var en præsentation af forslaget om delvis EU-finansiering af renteudgifter ved intervention i 2007-2008 til hjælp for særligt Ungarn. Punktet blev behandlet i sammenhæng med punktet om intervention af majs. Forslaget vil blive behandlet i Specialkomiteen for landbrug sammen med forslaget om intervention af majs.

 

5. WTO-forhandlingerne

Der var en intens drøftelse af status for WTO-forhandlingerne, hvor særligt Frankrig beklagede, at Kommissionen tilsyneladende havde fremlagt konkrete indrømmelser pÃ¥ det verdensøkonomiske topmøde i Davos. Kommissionen afviste meget bestemt de presseforlydender som Frankrig henviste til. Formandskabet med opbakning fra langt de fleste medlemsstater understregede, at det var afgørende at sikre Ã¥benhed i drøftelserne, men at det ogsÃ¥ var helt afgørende at have tillid til Kommissionen i forhandlingerne. Fra dansk side understregede man behovet for en samlet pakke, som resulterer i en øget liberalisering af verdenshandlen med nettofordele for alle.  

 

6. Kvoteordningen for produktion af kartoffelstivelse

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

7. Forslag om brug af fremmede og lokalt fraværende arter

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

8. Forslag om forbud af import af hunde- og katteskind

Ud over ovennævnte punkter drøftede Rådet forslag om forbud mod import af hunde- og katteskind. Der henvises til særskilt referat fra Justitsministeriet.

 

Øvrige punkter

Under eventuelt havde Danmark anmodet Kommissionen om en afklaring i forbindelse med gennemførelsen af reglerne om krydsoverensstemmelse i forhold til de nye regler fra 2007 om dyrevelfærd, hvor Kommissionen har givet udtryk for, at retningslinjerne for gennemførelsen er uklare. Danmark understregede, at man ikke satte spørgsmålstegn ved krydsoverensstemmelse som et grundlæggende princip, og at krydsoverensstemmelsesreglerne er og skal være en betingelse for at modtage landbrugsstøtte. Man ser frem til, at Kommissionen klarlægger, hvad minimumsstandarderne er, og hvorledes de skal anvendes i forhold til krydsoverensstemmelse. En lang række medlemsstater støttede Danmark og Sverige. Kommissionen erkendte, at reglerne om krydsoverensstemmelse er bureaukratiske, og den vil sammen med det tyske formandskab forsøge at forenkle regelværket. Kommissionen udarbejder en rapport om krydsoverensstemmelse, der forventes at være klar ved udgangen af marts 2007.

 

Herudover havde Frankrig støttet af Østrig og Danmark under eventuelt bedt Kommissionen komme med yderligere oplysninger om eventuelle tiltag på sukkerområdet set i lyset af de få ansøgninger til omstruktureringsfonden. Kommissionen meddelte, at man forventede at tilpasse sukkerkvoten i 2 omgange før såningen i marts 2007 og efter høsten i oktober 2007. Kommissionen forventede en reduktion på ca. 12 % eller ca. 2 mio. tons.