Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                            Den
16. januar 2007
og Fiskeri
./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering halvårsoversigt over væsentlige EU-sager inden for Fødevareministeriets område i 1. halvår af 2007
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1./Kontoret for europapolitik og internationale relationer Den 22. december 2006 / THFI FVM 406 |
                    Â
EU-sager
1. halvår af 2007
orientering fra Fødevareministeriet
Indhold
II - Generelle forventninger til det tyske formandskabsprogram
III - Større sager/emner på landbrugsområdet
1. Forenkling og reduktion af administrative byrder
2. Reform af markedsordningerne for vin samt frugt og grønt
IV - Større sager/emner på fiskeriområdet
1.    Forslag om en flerårig plan for torsk i Østersøen
2.    Foranstaltninger til genopretning af bestanden af europæisk ål
3.    Forvaltningsplan for fiskeriet efter fladfisk i Nordsøen
4.    Fastsættelse af TAC/kvoter for 2008
Denne orientering sigter mod at give et generelt overblik over de væsentligste emner og EU-forslag på Fødevareministeriets område, som forventes at blive behandlet eller vedtaget i første halvår af 2007 under det tyske formandskab.
Det forventes, at det tyske formandskab præsenterer sit arbejdsprogram pÃ¥ rÃ¥dsmødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. januar 2007. Det tyske arbejdsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med 18-mÃ¥neders arbejdsprogrammet for de kommende tre formandskaber (udarbejdet af Tyskland, Portugal og Slovenien). Â
Tyskland indleder således den nye 18-måneders periode med at sætte fokus på konsolideringen af grundlaget for Unionen efter udvidelsen med Bulgarien og Rumænien med henblik på at sikre Unionens samhørighed og effektivitet.
Det tyske formandskab har tilrettelagt ét rådsmøde om måneden af 2 dages varighed. Hertil kommer et uformelt rådsmøde den 20.-21. maj 2007 i Mainz. Der endnu ikke taget stilling til emnet for det uformelle rådsmøde.
Derudover har formandskabet planlagt en række temakonferencer i tilslutning til formandskabet. Af betydning for Fødevareministeriets område er navnlig:
Ø International Grüne Woche, Berlin, 18.-28. januar 2007
Ø Konference om EU’s politik for fornybare ressourcer, Bruxelles, 29.-31. januar 2007
Ø Konference om fødevarekvalitetsordninger, Bruxelles, 5. februar 2007
Ø Konference om fornybare ressourcer. Nye chancer for landdistrikterne, München, 5.-6. marts 2007
Ø Konference om miljø og landbrug, Bonn, 23.-24. april 2007
Ø Ekspertkonference vedrørende grønbogen om havpolitikken, Bremen, 3.-5. maj 2007
Ø Europæisk biomassekonference, Berlin, 7.-11. maj 2007.
Et af hovedemnerne for det tyske formandskab vil være forenkling, og fokus vil i den forbindelse på landbrugsområdet komme til at ligge på et forordningsforslag, som sammenskriver 21 markedsordninger for landbrugsvarer samt på drøftelser af Kommissionens meddelelse om krydsoverensstemmelse. På fiskeriområdet vil forenkling komme til at spille en rolle i form af drøftelse af handlingsplanen om forenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitik samt indirekte i form af front-loading med en første drøftelse af principerklæringen om TAC/kvoter for 2008 allerede i foråret 2007. De vigtigste emner på fiskeriområdet under tysk formandskab vil være drøftelsen og forhåbentlig vedtagelsen af den flerårige plan for torsk i Østersøen samt den flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen. Endvidere forventes Kommissionen at præsentere en meddelelse om discard, der vil skulle drøftes i Rådet.
Både det tyske formandskab og Kommissionen lægger op til en indsats for at skabe yderligere forenkling og transparens i EU’s landbrugslovgivning. Formandskabet forventes således at bakke op om gennemførelsen af Kommissionens handlingsplan om forenkling af den fælles landbrugspolitik.
På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at genoptage forhandlingerne i WTO. Det forventes, at Kommissionen løbende vil orientere om status i denne udvikling.
Det  tyske formandskab forventes at behandle forslag vedrørende reform af 2 væsentlige markedsordninger for landbrugsvarer:
Ø Den fælles markedsordning for vin (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€)
Ø Den fælles markedsordning for frugt og grønt (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€).
Det løbende arbejde i Rådet under tysk formandskab forventes desuden at indebære behandling eller vedtagelse af følgende sager:
Ø Gennemførelse af tekniske forenklinger af den fælles landbrugspolitik. Kommissionen forventes at fremsætte en række konkrete forslag med henblik pÃ¥ gennemførelse af handlingsplanen om forenkling af Den Fælles Landbrugspolitik. Handlingsplanen er et rullende program, som er udarbejdet med input fra medlemsstaterne, og indeholder konkrete forslag til regler, som Kommissionen og medlemsstaterne ønsker forenklet. Endvidere forventes Kommissionen at fremsætte forslag til en forordning om én generel fælles markedsordning, som skal erstatte regler i 21 markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget blev fremsat i december 2006. Som led i forenklingsprocessen forventes Kommissionen endvidere at fremlægge en meddelelse om anvendelsen af ordningen med krydsoverensstemmelse i forÃ¥ret 2007 (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€)
Ø Forslag om frivillig modulation af den direkte støtte. Forslaget forventes formelt vedtaget i løbet af foråret 2007.
Ø Produktforskrifter for mælkeprodukter. Forslaget er et led i en sÃ¥kaldt â€mini mælkepakkeâ€, som skaber tekniske forenklinger i markedsordningen for mælk og mejeriprodukter.
Det tyske formandskab vil endvidere fortsætte arbejdet med handlingsplaner vedr.:
Ø Biomasse
Ø Biobrændstofstrategien
Ø Skovbrug
Ø Illegal skovhugst
På plantebeskyttelses- og plantesundhedsområdet omfatter arbejdsprogrammet:
Ø Strategi og aktionsrammer for bæredygtig indsats af plantebeskyttelsesmidler
Ø Forslag til revision af direktiv om bekæmpelse af kartoffelnematoder. Forslaget forventes vedtaget ved udgangen af det tyske formandskab.
Ø Harmonisering af phytosanitære standarder indenfor rammerne af den internationale plantebeskyttelsesaftale.
Ø Forslag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes drøftet i juni 2007.
Ø Bedre regulering inden for sektorerne for plantesorter og frø.
De vigtigste emner på fiskeriområdet under tysk formandskab vil være drøftelsen og eventuelt vedtagelsen af den flerårige plan for torsk i Østersøen samt den flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen. Endvidere forventes Kommissionen at præsentere en meddelelse om discard, der vil skulle drøftes i Rådet. Forenkling vil også komme til at spille en rolle på fiskeriområdet i form af behandlingen af Kommissionens meddelelse en handlingsplan 2006-2008, hvori der redegøres for mulighederne for forenkling og bedre regulering af den fælles fiskeripolitik. Forenkling vil indirekte komme til udtryk gennem arbejdet med front-loading med en første drøftelse af principerklæringen om TAC/kvoter for 2008 allerede i foråret 2007.
Følgende forslag forventes behandlet eller vedtaget under tysk formandskab:
Flerårige planer for forvaltning og genopretning
Ø Forslag om en flerÃ¥rig plan for torsk i Østersøen forventes vedtaget under tysk formandskab (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€)
Ø Forslag om en flerÃ¥rig plan for rødspætte og tunge i Nordsøen forventes vedtaget under tysk formandskab (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€).
Ø Forslag om genopretning af Ã¥lebestande i Europa forventer det tyske formandskab at kunne opnÃ¥ enighed om (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€).
Ø Forslag om en plan for tunge i den vestlige del af den Engelske Kanal vil eventuelt komme op under det tyske formandskab
TAC/kvoter
Ø Kommissionen ventes - som et vigtigt led i front-loadingen - for første gang at præsentere en principerklæring om TAC/kvoter for 2008 i forÃ¥ret 2007. Det tyske formandskab forudser en drøftelse i RÃ¥det i juni 2007 (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emner).
Tekniske bestemmelser
Ø Kommissionen forventes at præsentere en meddelelse om discard i begyndelsen af 2007, og det tyske formandskab forudser en drøftelse i Rådet i juni 2007. Kommissionen vil eventuelt forsøge at fremlægge egentlige forslag i slutningen af 2007.
Ø Forslaget om en horisontal definition af drivgarn forventes vedtaget i juni 2007.
Ø Kommissionen forventes at fremlægge forslag til en rammeforordning om dataindsamling, der vil skulle drøftes og eventuelt vedtages under tysk formandskab.
Fiskeriaftaler
Ø Der forventes en vedtagelse af den nye fiskeripartnerskabsaftale med Grønland under tysk formandskab.
Ø En række mindre sydlige fiskeriaftaler med blandt andet Kiribati og Gabon vil sandsynligvis blive drøftet og eventuelt vedtaget.
Akvakultur og fiskerivarer
Ø Forslag om fremmede arter i akvakultur forventes vedtaget under tysk formandskab.
Ø Meddelelse om miljømærkning af fiskevarer forventes drøftet på aprilrådsmødet.
Statsstøtte
Ø Tilpasning af de generelle retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren i lyset af de nye bestemmelser for Fiskerifonden (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under â€større sager/emnerâ€).
Ø Tilpasning af gruppefritagelsesbestemmelserne for fiskerisektoren i løbet af foråret 2007.
Forenkling af EU’s landbrugslovgivning vil generelt spille en betydelig rolle under tysk formandskab:
Fælles markedsordning
Kommissionen har den 18. december 2006 fremsat forslag til en forordning om én generel fælles markedsordning (single CMO). Forordningen samler de generelle bestemmelser i 21 forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget er en opfølgning på den strategi, der blev påbegyndt ved 2003-reformen, hvor der blev fastsat horisontale rammebestemmelser for de direkte betalinger, og hvor en række støtteordninger blev samlet i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsordningen). Kommissionen fortsætter den horisontale strategi med at samle i én forordning de resterende 21 fælles markedsordninger for landbrugsvarer, der reguleres af hver deres rådsgrundforordning, ofte ledsaget af supplerende rådsforordninger.
Hensigten med forslaget er at forenkle markedsordningerne mest muligt uden at ændre ved deres underliggende politikindhold. Der er således ikke tale om en reform af landbrugsordningerne, men primært en lovteknisk oprydning, som skal skabe et samlet overblik over de forskellige støtteordninger. Med forslaget søges så vidt muligt en justering og tilnærmelse af administrative procedurer og forvaltningsmekanismer med henblik på en effektivisering og større omkostningseffektivitet.
Ifølge Kommissionen vil forslaget således føre til ophævelse af 35 eksisterende rådsforordninger og medføre en reduktion i lovgivningsmængden på ca. 75%.
Der forventes politisk enighed om forslaget hen mod slutningen af det tyske formandskab.
Minipakke om mælk
I tilknytning til forslaget om den fælles markedsordning forventes der pÃ¥ februarrÃ¥dsmødet at blive fremsat særskilte forslag til ændringer af hovedsageligt teknisk karakter i retsakter pÃ¥ mælk- og mejeriomrÃ¥det (den sÃ¥kaldte â€minipakkeâ€). Pakken omfatter blandt andet – pÃ¥ dansk foranledning – forenkling af reglerne om skolemælk.
Forenkling af regler om plantesorter og frø
Rådet forventes i maj 2007 at fremsætte konklusioner vedrørende forenkling af reglerne om plantesorter og frø.
Krydsoverensstemmelse
Det tyske formandskab har bebudet, at det vil sætte fokus pÃ¥ forenkling af reglerne om krydsoverensstemmelse, som betinger udbetalingen af landbrugsstøtte af overholdelsen af EU-regler om miljø, dyrevelfærd og fødevaresundhed/sikkerhed. Kommissionen forventes at fremlægge en meddelelse om anvendelsen af ordningen i forÃ¥ret 2007.Â
Reduktion af administrative byrder
Endelig er der særlig fokus på landbrugslovgivningen i forbindelse med Kommissionens generelle arbejde med måling og reduktion af administrative byrder, og Kommissionen har i denne sammenhæng iværksat en undersøgelse af landbrugets administrative byrder forbundet med implementeringen af enkeltbetalingsordningen. Resultatet af undersøgelsen forventes præsenteret i sommeren 2007.
Som opfølgning på den gennemgribende reform af EU's markedsordninger for landbrugsva-rer, som senest har omfattet reformen af bananordningen i december 2006, påtænker Kommissionen reformer af markedsordningerne for vin samt frugt og grønt.
Reformerne af EU's landbrugsordninger er bl.a. foranlediget af et ønske om øget markedsliberalisering samt af et stigende pres fra WTO for at nedbringe navnlig eksportstøtten og den handelsforvridende interne støtte til landbruget samt at sikre øget markedsadgang til landbrugsprodukter fra tredjelande.
Markedsordningen for vin
På baggrund af efterårets drøftelser i Rådet af Kommissionens meddelelse "Mod en bæredygtig europæisk vinsektor", om reform af vinsektoren, forventes Kommissionen i foråret 2007 at fremsætte forslag til en gennemgribende reform af vinsektoren med rydning af vinarealer og forenkling af bl.a. regler om mærkning og oprindelsesbetegnelser. Efterårets drøftelser af de forskellige løsningsmuligheder i meddelelsen viste, at Rådet er enig om behovet for en vinreform, hvorved EU´s konkurrenceevne kan forbedres og at flertallet af medlemslandene støtter en grundlæggende reform.
Reformens hovedformål er:
Ø at øge konkurrencedygtigheden hos EU’s vinproducenter, at styrke omdømmet EU’s kvalitetsvin som den bedste i verden, at generobre tabte markeder og vinde nye områder i EU og verden over,
Ø at skabe en markedsordning, der opererer gennem klare og enkle regler og effektive regler, der sikrer ligevægten mellem udbud og efterspørgsel og
Ø at skabe en markedsordning for vin, som sikrer de bedste traditioner for EU’s vinproduktion og styrker den sociale og miljømæssige sammenhæng for landbrugsområderne.
Forslaget forventes præsenteret på rådsmødet i juni 2007.
Markedsordningen for frugt og grønt
Kommissionen har tilkendegivet, at udspillet til reformen på området vil være en egentlig re-form af frugt og grønt-sektoren. Særligt ønsker man at reformere de hidtidige og noget foræl-dede støttemekanismer indenfor forarbejdet frugt og grønt. For frisk frugt og grønt vil man ef-ter opfordring fra adskillige medlemsstater primært se nærmere på krisemekanismer.
Kommissionen er opmærksom på, at sektoren er uhomogen og diversificeret, og i denne for-bindelse at sektorens konkurrencedygtighed ofte er yderst forskellig afhængig af produkt, geografi, om varen er forarbejdet eller frisk, producentorganisationernes indflydelse, import-forhold m.v. Endelig vil Kommissionen også analysere indtægts- og strukturforholdene på området, herunder se på engros- og detailleddet.
Forslag til reform af markedsordningen forventes præsenteret i januar 2007 og forventes vedtaget under tysk formandskab.
Fra dansk side vil man under behandlingen af forslaget søge at få indført en ordning om skolefrugt.
Kommissionen fremsatte i juli 2006 forslag til en rådsforordning om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande. Målet for planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af torskebestandene i hhv. den østlige og den vestlige del af Østersøen. Begge bestande skal op på et sådant niveau, at deres fulde reproduktionsevne bevares, og der kan opnås de størst mulige udbytter på lang sigt.
Der fastsættes som nu TAC’er (TAC = Total Allowable Catch: årlig tilladt fangstmængde) for hver af de to torskebestande, idet der tilsigtes en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct. årligt indtil de fastsatte mål er nået. Herefter fastsættes TAC’en, så fiskeridødeligheden fastholdes.
Som det kendes fra andre forvaltnings- og genopretningsplaner, foreslås det, at udsvinget i TAC’en højst må være 15 pct. i forhold til året før. Rådet kan dog, såfremt det findes berettiget, vedtage en TAC, der er lavere end den TAC, som følger af den foreslåede mekanisme.
Metoden til fastsættelse af TAC for de to bestande suppleres med en begrænsning af fiskeriindsatsen. Denne begrænsning foreslås gennemført ved henholdsvis lukkede perioder og områder.
Planen skal løbende evalueres, og minimumsfiskeridødeligheden kan revideres af Rådet på grundlag af rådgivning fra STECF.
Forslaget forventes vedtaget under tysk formandskab.
Forslaget vedrører både det marine fiskeri og fiskeri i ferskvand og omfatter ligeledes både erhvervsfiskeri og fritidsfiskeri. Som en foranstaltning, der kan træde i kraft omgående, skal fiskeriindsatsen i det marine fiskeri reduceres med 50 pct. i forhold til 2006. Forslaget rummer ingen mulighed for undtagelse herfra, og foranstaltningen får permanent karakter. Det marine fiskeri omfattes således ikke af åleforvaltningsplaner og kravet om 40 pct. undslipning af biomassen af voksne ål.
Forslaget omfatter endvidere opstilling af nationale forvaltningsplaner for alle ålevandløbssystemer, d.v.s. ferskvand. Disse skal skabe stor sandsynlighed for, at det lykkes for mindst 40 pct. af biomassen af voksne blankål at undslippe til havet, set i forhold til det bedste skøn over den potentielle udvandring, hvis der ikke havde været udøvet menneskelige aktiviteter, der påvirker fiskeriområdet eller bestanden.
Forslaget forventes vedtaget under tysk formandskab.
Formålet med forslaget er at sikre et bæredygtigt fiskeri efter rødspætte og tunge i Nordsøen inden for sikre biologiske grænser.
Fiskeriet efter tunge og særligt rødspætte i Nordsøen har således igennem flere årtier resulteret i en så høj fiskeridødelighed, at de to bestande er gået tilbage. Landingerne er derfor i de senere år faldet til samme niveau som i slutningen af 1960'erne. Det Internationale Hav-forskningsråd (ICES) har i efteråret 2005 vurderet, at den aktuelle fiskeridødelighed for både rødspætte og tunge er for høj. Både ICES og Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF) vurderer, at denne fiskeridødelighed ligger væsentlig over, hvad der vil sikre en bæredygtig udnyttelse. Begge bestande overfiskes i forhold til det maksimum-udbytte, der vil kunne opnås på langt sigt. Særligt for rødspætte, der bl.a. fanges som følge af tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, er discardniveauet meget højt og der er risiko for, at gydebestandens reproduktionskapacitet reduceres.
Målet for forvaltningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af rødspætte- og tungebe-standen i Nordsøen. Kommissionen foreslår, at der for rødspætte og tunge fastsættes et mål for fiskeridødeligheden, der vil reducere risikoen for forringet reproduktionskapacitet bety-deligt og på langt sigt give et højt udbytte.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r tidspunktet for fastsættelse af TAC og kvoter for 2008 fremlagde Kommissionen allerede i maj 2006 en meddelelse til RÃ¥det og Europa-Parlamentet om forbedring af processen vedrørende vedtagelse af TAC/kvoteÂforÂordÂÂÂningen (front loading). Hensigten med meddelelsen var at lette procedurerne for vedtagelse af TAC/kvoter med henblik pÃ¥ at fremskynde arbejdet med disse, herunder af den videnskabelige rÃ¥dgivning.
På den baggrund vil der allerede i foråret 2007 blive indledt drøftelser i Rådet med henblik på tidlig fastsættelse af TAC’erne for 2008.
Kommissionen forventes at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med henblik på tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.
Kommissionen har fremlagt et udkast til en ny kommissionsforordning om de minimis-støtte i fiskerisektoren. De minimis-støtte er statsstøtte, som ikke anses for at være konkurrenceforvridende, og derfor ikke skal anmeldes til Kommissionen. Ifølge udkastet til forordning, som kun skal gælde for fiskerisektoren, hæves de minimis-støtten fra 3.000 € til 30.000 € over tre år, pr. støttemodtager, på betingelse af, at den totalt ydede de minimis-støtte ikke overstiger 2,5 % af det nationale fiskeris årlige udbytte (ca. 63 mio. € i DK). Støtten må ikke anvendes til at købe eller bygge nye fartøjer eller til at forøge den eksisterende flådekapacitet. Medlemsstaterne skal registrere al relevant information for at kunne godtgøre, at disse betingelser er opfyldt.
Forslaget vedtages efter høring af det rådgivende udvalg for statsstøtte og forventes at træde i kraft i starten af 2007.