Folketinget Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                             Den 18. december 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering skriftlig redegørelse vedrørende de sager, der var på dagsordenen for Folketingets Europaudvalg den 15. december 2006 til forelæggelse af fødevareministeren.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri                                          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer / MLFN

J.nr. 8436                                                 

Den 15. december 2006

 

 

 

Skriftlig redegørelse vedrørende de sager, der var på dagsordenen for Folketingets Europaudvalg den 15. december 2006 til forelæggelse af fødevareministeren til udvalgets orientering

 

Sager til orientering:

Dagsordenspunkt 2. Foreløbig anvendelse af fiskeriaftalen med Grønland

Fra dansk side kan vi tilslutte os forslaget til den foreløbige anvendelse.

 

Dagsordenspunkt 3. Forslag om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen

Forslaget indebærer en forvaltningsplan for at sikre et langsigtet, bæredygtigt fiskeri efter tunge og rødspætte i Nordsøen.

 

Vi ser navnlig tre problemer i forslaget. Det drejer sig om, hvordan fiskeriindsatsen skal reguleres for at begrænse fiskeridødeligheden, hvordan de tekniske bestemmelser skal revideres, sådan at discard af rødspætte kan reduceres samt at de foreslåede kontrolforpligtelser er alt for vidtgående i forhold til formålet med planen.

 

Fra dansk side finder vi, at regulering af fiskeriindsatsen skal ske på grundlag af de forskellige fartøjskategoriers reelle påvirkning af fiskeridødeligheden for tunge og rødspætte samt at der bør opnås enighed om at Kommissionen hurtigt skal fremsætte forslag om revision af de tekniske bevaringsbestemmelser, herunder maskestørrelser og øvrige bestemmelser for fiskeri med bomtrawl, så fangster af ungfisk og derved discard reduceres. Vi vil endvidere arbejde for, at forslagets kontrolbestemmelser tilpasses, så der skabes proportionalitet mellem kontrolindsatsen og formålet med forvaltningsplanen, så de statsfinansielle udgifter af kontrolforanstaltningerne i forslaget ikke øges betydeligt. 

 

Dagsordenspunkt 5. Udvikling af miljøindikatorer

Fra dansk side kan vi støtte forslaget til rådskonklusioner.

 

Dagsordenspunkt 6. Strategi for dyresundhedspolitik

Den 7. november 2006 blev der afholdt en konference om udviklingen af en strategi for Fællesskabets dyresundhedspolitik for årene 2007-2013. Det er Kommissionens erklærede hensigt, at den medio 2007 vil offentliggøre en meddelelse om Fællesskabets dyresundhedspolitik sammen med en strategi for årene 2007-2013.

 

Regeringen er tilfreds med indholdet af de foreslåede konklusioner. Regeringen er også meget tilfreds med, at Kommissionen forventer at fremlægge en strategi, medio 2007, for Fællesskabets fremtidige dyresundhedspolitik for årene 2007-2013.

 

Regeringen vender tilbage til udvalget med sagen, når en sådan strategi er fremsat.  

 

Dagsordenspunkt 7. Beskyttelse af slagtekyllinger

Punktet er udgået.

 

Dagsordenspunkt 8. Belarus

Danmark støtter Kommissionens forslag om midlertidig tilbagetrækning af GSP-præferencer til Belarus som et logisk og nødvendigt næste skridt i forhold til regimet i Minsk. Det ville være imod bestemmelserne i EU´s GSP-forordning (art. 20) ikke at trække præferencerne tilbage.

 

Et hovedformål med GSP-forordningen er at fremme EU værdier som eksempelvis sociale standarder. Belarus har haft 1½ år til at efterleve 12 anbefalinger i en ILO rapport fra 2004, men det er ikke sket. EU vil fremstå utroværdig, hvis der ikke reageres nu.

 

Hvis Rådet som forventet vedtager Kommissionens forslag, har Belarus seks måneder til at efterleve ILO´s anbefalinger inden GSP-suspensionen iværksættes. Belarus kan derfor selv afgøre, om man ønsker at opretholde GSP-præferencerne.

 

Siden sidst: a. Forslag om definition af drivgarn

Forslaget indebærer en harmonisering af bestemmelserne om begrænsningerne for anvendelsen af drivgarn og en definition af drivgarn, der vil ligge til grund for de forskellige bestemmelser om drivgarn. Jeg vil gerne understrege, at ved at fastsætte én definition af drivgarn vil de gældende begrænsninger og betingelser for at anvende drivgarn ikke blive udvidet eller indskrænket.

 

Fra dansk side støtter vi en fastlæggelse af en definition af drivgarn, der er fælles for alle områder i EU.