Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                 Den
1. december 2006
og Fiskeri
./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 894/97, (EF) nr. 812/2004 og (EF) nr. 2187/2005 for så vidt angår drivgarn.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 8005/237345 Den 28. november 2006 BRRA/GTOF FVM 400 |
                                                                  Â
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 894/97, (EF) nr. 812/2004 og (EF) nr. 2187/2005 for så vidt angår drivgarn
Kommissionen har ved KOM (2006) 511 af 19. september 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 894/97, (EF) nr. 812/2004 og (EF) nr. 2187/2005 for så vidt angår drivgarn.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er
Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet
forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Regeringen er enig
heri.
Formål og indhold
Følgende tre forordninger indeholder bestemmelser om begrænsninger for
anvendelse af drivgarn:
Bestemmelserne om begrænsninger for anvendelse af drivgarn i de nævnte forordninger ligner hinanden, men er ikke ens, og anvendes desuden i forskellige områder. Der findes ingen bestemmelser, som definerer drivgarn. Kommissionen anser det for påkrævet at ændre disse forordninger og indsætte den samme definition af drivgarn i dem alle tre, for at:
- tydeliggøre flere bestemmelser, der regulerer samme type fiskeredskab
- tilskynde medlemsstaterne til at følge samme praksis ved overvågningen
- tilstræbe samme opfattelse hos de interesserede parter i forskellige regionale rådgivende råd.
- gøre det lettere at kontrollere og håndhæve begrænsningerne for anvendelse af drivgarn i disse forordninger.
Ved at fastsætte én definition af drivgarn vil de gældende begrænsninger og betingelser for at anvende drivgarn ikke blive udvidet eller indskrænket.
Den foreslåede definition er som følger:
â€Ved â€drivgarn†forstÃ¥s garn, der holdes ved overfladen eller i en vis afstand herfra af flydere, og som driver med strømmen enten alene eller sammen med det fartøj, det er fastgjort til. Det kan være forsynet med anordninger for at stabilisere det og/eller begrænse dets drift.â€
Forslaget er endvidere en opfølgning på den politiske
enighed, der blev opnået på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21.
november 2006 om forslag til nye tekniske regler for Middelhavet, hvor RÃ¥det og
Kommissionen afgav en fælles erklæring om at vedtage en horisontal definition
af drivgarn i løbet af 2007. I forbindelse med vedtagelsen af nye tekniske
regler for Østersøen i december 2005 blev der endvidere afgivet en fælles
erklæring, hvorefter Rådet opfordrede Kommissionen til at fremlægge forslag til
én fælles definition af drivgarn, som skulle finde anvendelse overalt i EU.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse. Udtalelsen forventes
at foreligge i februar 2007.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ikke betydning for fællesskabets budget.
Høring
§5-udvalget er
blevet hørt. Der var ingen bemærkninger.
Regeringens
foreløbige generelle holdning
Regeringen
støtter en fastlæggelse af en definition af drivgarn, der er fælles for alle
områder i EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel støtte blandt medlemsstaterne til at fastlægge en ensartet definition af drivgarn.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har
ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.