Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 14. december 2006
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets beslutning om Europa-Kommissionens
lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
Til orientering omdeles Europa-Parlamentets beslutning om Kommissionens
lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007. Beslutningsforslaget blev fremsat af
de følgende politiske grupper: De Kristelige Demokrater (EPP-ED), Socialister-
ne (PSE), De Liberale (ALDE) og Gruppen Union for Nationernes Europa
(UEN).
Overordnet støtter Parlamentet Kommissionens prioriteter for 2007, men par-
lamentsmedlemmer beklager samtidig, at der på flere områder kan noteres en
vis mangel på ambitioner. Herunder mener Parlamentet, at Kommissionen skal
gøre mere for at bringe det europæiske projekt ud af dets nuværende dødvan-
de, samt at den bør tage alle sine beføjelser i brug med henblik på at styrke og
modernisere Europas sociale markedsøkonomi på grundlag af princippet om
bæredygtig udvikling.
Parlamentet bakker også op omkring Kommissionens sondring mellem hen-
holdsvis "strategiske" og "prioriterede" initiativer, og mener, at arbejdspro-
grammet for 2007 forbedrer klarheden og troværdigheden af lovgivnings- og
arbejdsprogrammet. Men medlemmer efterlyser bl.a. en præcisering af tids-
rammen for fremlæggelse af "prioriterede initiativer".
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
(11168)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
Europa-Parlamentets beslutning Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
Europa-Parlamentet,
-
der henviser til Kommissionens meddelelse om sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
(KOM(2006)0629), der blev vedtaget den 24. oktober 2006, forelagt af Kommissionen og
drøftet af Parlamentet den 14. november 2006,
der henviser til Kommissionens strategiske politiske retningslinjer for perioden 2004-2009 og
dens årlige politikstrategi 2007 og til bidragene fra Parlamentets udvalg, som Formandskonfe-
rencen har fremsendt til Kommissionen i overensstemmelse med Rammeaftalen mellem Par-
lamentet og Kommissionen,
der henviser til forretningsordenens artikel 33 og 103, stk. 4,
der henviser til, at 2007 bliver et afgørende år for den europæiske integrationsproces, idet Den
Europæiske Union vil byde velkommen til to ny medlemsstater, Rumænien og Bulgarien, fej-
re 50-året for Rom-traktaten, bestræbe sig på at opnå en institutionel aftale og iværksætte en
omfattende række af nye finansieringsprogrammer,
der henviser til vigtigheden af, at EU er i stand til at opfylde ambitiøse politiske, økonomiske
og sociale mål for sine borgere og tjene europæernes fælles interesse i at gøre EU til en global
hovedaktør, der kan fremme fælles løsninger for fred, sikkerhed, global velstand og en bære-
dygtig økonomisk og social udvikling,
der henviser til behovet for en tæt sammenkædning af udgifterne med de politiske prioriterin-
ger, eftersom de midler, der er afsat i den nye finansielle ramme, ikke er tilstrækkelige til at
løse alle de opgaver, der forestår,
der gentager nødvendigheden af, at Europa tager affære for at leve op til borgernes voksende
forventninger og forbedre sin rolle som en førende aktør på verdensscenen,
finder det positivt, at Kommissionen i sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007 lægger
vægt på at modernisere europæisk økonomi og forbedre borgernes velfærd; er i den forbindel-
se enig i den betydning, der tillægges sikkerhed, sundhed, innovation, renere miljø, energi og
klimaændringer, det indre marked, migration og integration, Europas globale synlighed og ef-
fektivitet samt forbedret kommunikation med de europæiske borgere; beklager imidlertid, at
der på flere områder kan noteres en vis mangel på ambitioner; mener, at Kommissionen for at
bringe det europæiske projekt ud af dets nuværende dødvande bør tage alle sine beføjelser i
brug med henblik på at styrke og modernisere Europas sociale markedsøkonomi på grundlag
af princippet om bæredygtig udvikling;
-
-
A.
B.
C.
D.
1.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
finder, at sondringen mellem henholdsvis "strategiske" og "prioriterede" initiativer forbedrer
klarheden og troværdigheden af lovgivnings- og arbejdsprogrammet; anmoder ikke desto
mindre Kommissionen om at fremkomme med en mere sammenhængende og præcis redegø-
relse for forskellen mellem de to kategorier og navnlig præcisere tidsrammen for fremlæggel-
se af "prioriterede initiativer"; opfordrer Kommissionen til efter seks måneder at redegøre for
de fremskridt, der på det tidspunkt er gjort med gennemførelsen af lovgivnings- og arbejds-
programmet;
finder det glædeligt, at Kommissionen har støttet en række af de forslag, Parlamentets udvalg
har fremsat inden for rammerne af den nye strukturerede dialog, og som er beskrevet i den
sammenfattende rapport fra Udvalgsformandskonferencen;
anmoder ikke desto mindre Kommissionen om at oplyse Parlamentet om, hvorfor den ikke
har indføjet følgende lovgivningsinitiativer, som Parlamentets udvalg har efterspurgt, i ar-
bejdsprogrammet for 2007: gensidig anerkendelse inden for varehandel, forslag til forbedring
af CE-mærket, revision af statutten for det europæiske selskab, udvikling af mikrolån, for-
ening af arbejde og familieliv, beskyttelse af atypiske arbejdstagere, et nyt forslag om et euro-
pæisk gensidigt selskab, tærskler for såsæd, der indeholder GMO, og forslag vedrørende
åbenhedsinitiativet;
mener, at anvendelsen af rammeaftalen om forbindelserne mellem Parlamentet og Kommissi-
onen kan og bør forbedres gennem en mere konsekvent inddragelse af de politiske grupper på
et tidligt trin i proceduren;
beklager den manglende vekselvirkning mellem lovgivnings- og arbejdsprogrammet og bud-
getbehandlingen; ønsker i tråd med rammeaftalen mellem Europa-Parlamentet og Kommissi-
onen at forbedre sammenkædningen af de to procedurer og ser frem til en drøftelse om, hvor-
dan dette kan gøres;
opfordrer Kommissionen til på et tidligt tidspunkt at indlede en dialog med Parlamentet om
den nødvendige revision af EU's budgetrammer og finansielle ramme, midtvejsevalueringen
af den fælles landbrugspolitik og drøftelsen om nye ordninger for egne indtægter;
glæder sig over Kommissionens planer om at forbedre kontakten mellem EU og borgerne
gennem en forbedret kommunikationspolitik, der kan forbedre bevidstheden om og forståel-
sen af EU på nationalt, regionalt og lokalt plan; støtter alle initiativer i retning af at opbygge
partnerskaber samt på mere systematisk vis at lytte til og reagere på borgernes bekymringer;
understreger i den forbindelse navnlig behovet for i højere grad at samordne kommunikati-
onspolitikken med de nationale regeringer og politiske partier med det formål at iværksætte en
effektiv åben dialog med borgerne om europæiske spørgsmål; finder, at medlemmerne kan bi-
drage til denne proces, og forventer, at Kommissionen samarbejder snævert med Parlamentet,
når den udvikler og implementerer sin kommunikationspolitik;
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
bemærker Kommissionens stærke ønske om at blive inddraget i udformningen af Berlin-
erklæringen i anledning af 50-året for Rom-traktaten; finder det vigtigt, at der bliver tale om
en ægte interinstitutionel erklæring udfærdiget af Parlamentet, Rådet og Kommissionen i fæl-
lesskab; finder, at en sådan erklæring bl.a. bør bidrage til at bekræfte Unionens værdier og
identitet samt fremme den institutionelle reform i Europa;
bifalder Kommissionens ønske om at engagere sig aktivt i arbejdet for at sikre vedtagelsen af
en europæisk forfatningstraktat; finder, at de målsætninger og reformer, som er nedfældet i
traktaten, er af afgørende betydning for Unionens funktionsevne og fremtidige udvikling; op-
fordrer Kommissionen til i samarbejde med Parlamentet at spille en ledende rolle i bestræbel-
serne for at finde en brugbar løsning på det nuværende institutionelle dødvande;
11.
Prioriteter for 2007
Modernisering af den europæiske økonomi
12.
glæder sig over, at Kommissionen i sit lovgivnings- og arbejdsprogram lægger stor vægt på
det vedvarende behov for at modernisere den europæiske økonomi med henblik på at gøre den
mere dynamisk og konkurrencedygtig over for de stadig større udfordringer på globalt plan;
understreger vigtigheden af en effektiv gennemførelse af Lissabon-strategien og fremhæver i
den forbindelse den indbyrdes sammenhæng mellem økonomiske, sociale og miljømæssige
fremskridt og deres betydning for skabelse af en dynamisk og innovativ europæisk økonomi;
bekræfter sin støtte til en europæisk dagsorden, hvor velstand og solidaritet er gensidigt sup-
plerende mål, og opfordrer Kommissionen til at tage initiativer, der afspejler dette;
opfordrer Kommissionen til at forbedre koordineringen af de økonomiske politikker, navnlig
med henblik på at støtte nationale og europæiske initiativer til fremme af forskning, færdighe-
der og nye teknologier, dele viden om de bedste metoder til at forbedre effektiviteten og kva-
liteten af de offentlige udgifter og forbedre kvaliteten af de statistiske data;
13.
Forskning og udvikling
14.
gentager, at det haster med at styrke det forskningsmæssige samarbejde med henblik på at
forbedre den europæiske økonomis konkurrenceevne, især inden for avancerede teknologier;
opfordrer indtrængende til, at der gøres en forstærket koordineret indsats for at fremme sekto-
rerne for telekommunikation og informationssamfundsteknologi;
finder, at etableringen af det foreslåede Europæiske Teknologiske Institut (ETI) - hvis det er
baseret på de rigtige principper - vil bidrage til at gøre den europæiske økonomi konkurrence-
dygtig ved at medvirke til at vende den tendens til fragmentering af tiltag inden for forskning,
uddannelse og innovation, der hidtil har sat en stopper for fremskridtet; understreger, at ingen
af de bevillinger, der tidligere er blevet afsat til det syvende rammeprogram, bør anvendes til
at finansiere det europæiske teknologiinstituts aktiviteter;
15.
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.
bifalder Kommissionens forslag om Erasmus Mundus II-programmet, der har til formål at
fremme samarbejdet med tredjelande inden for de videregående uddannelser; understreger
imidlertid behovet for at tage yderligere initiativer til fremme af kvalitet på europæiske uni-
versiteter og højere læreanstalter samt fremme af livslang læring og bedre sprogkundskaber;
understreger den strategiske betydning af rumfartssektoren, der er i rivende udvikling, og støt-
ter følgelig fuldt ud Kommissionens initiativ til at udvikle en kohærent og omfattende euro-
pæisk rumfartspolitik;
17.
Det indre marked
18.
opfordrer Kommissionen til at forstærke sin indsats for at fuldstændiggøre det indre marked,
således at borgerne kan høste alle frugterne heraf; finder imidlertid, at gennemgangen af stra-
tegien for det indre marked ikke bør bruges som påskud for at undlade at tage de initiativer
vedrørende det indre marked, som måtte være nødvendige; påpeger, at en vellykket udvikling
af det indre marked kun kan finde sted på grundlag af loyal konkurrence, samhørighed, et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau og overholdelse af Göteborg-principperne;
gentager sin henstilling til Kommissionen om at undersøge alle muligheder for at forbedre pa-
tentretten og ordningen for bilæggelse af retstvister vedrørende patenter;
understreger vigtigheden af at færdiggøre det indre marked på området finansielle tjenester og
forsikring, og finder det især vigtigt, at Kommissionen har forpligtet sig til at foreslå en mo-
dernisering af lovgivningen om solvens, investeringsfonde (UCITS) og momsbehandlingen af
finansielle tjenester; understreger imidlertid, at et af det højest prioriterede områder i 2007 i
forbindelse med lovgivningen om finansielle tjenesteydelser bør være en korrekt gennemfø-
relse og passende håndhævelse af den lovgivning, der allerede er vedtaget i de seneste år; op-
fordrer i den forbindelse Kommissionen til at aflægge rapport om private investeringsfondes
og hedgefondes eventuelle virkninger på den finansielle stabilitet, de økonomiske resultater
og beskæftigelsesniveauet,
19.
20.
Svar på de samfundsmæssige udfordringer i Europa
21.
bemærker, at Kommissionen agter at foretage en "omfattende statusopgørelse over EU-
samfundet", men opfordrer den til at være mere ambitiøs og til - i betragtning af at 2007 er
Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle - at fremlægge en række initiativer på områ-
derne social udstødelse, fattigdom, beskyttelse af atypiske arbejdstagere og bedre social be-
skyttelse inden for nye ansættelsesformer samt en evaluering af implementeringen af EU-
lovgivningen om bekæmpelse af alle former for forskelsbehandling samt ethvert andet nød-
vendigt initiativ på dette område;
anmoder om en egentlig opfølgning af Kommissionens meddelelse om en konsultation vedrø-
rende foranstaltninger på EU-niveau til fremme af en aktiv integration af de mennesker, der
befinder sig længst væk fra arbejdsmarkedet (KOM(2006)0044);
opfordrer Kommissionen til at identificere et klart retsgrundlag for bekæmpelse af alle former
for vold, navnlig vold med kvinder og børn;
22.
23.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.
bifalder i denne forbindelse Kommissionens målsætning om undersøge, hvordan man kan
styrke den såkaldte flexicurity og hjælpe medlemsstaterne med at opnå såvel høj produktivitet
som høj social beskyttelse;
Forbrugerbeskyttelse
25.
anmoder Kommissionen om at sætte nyt skub i forbrugerbeskyttelsen, især med henblik på at
konsolidere og revidere den gældende ret på forbrugerområdet for at sikre en mere effektiv
forbrugerbeskyttelsespolitik og styrke forbrugernes rettigheder, sikre beskyttelsen af sårbare
forbrugere, styrke forbrugerinformationen og øge forbrugernes bevidsthed om rettigheder og
klageadgang, f.eks. ved hjælp af en informationskampagne på EU-plan, og med henblik på at
værne om forbrugernes interesser på relaterede politiske områder; påpeger i denne forbindel-
se, at lovgivningen om forbrugerbeskyttelse under ingen omstændigheder må bane vej for nye
hindringer på det indre marked, men derimod bør sikre, at forbrugerne i alle medlemsstater
nyder godt af det høje beskyttelsesniveau, der allerede er opnået;
bifalder derfor handlingsplanen om bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug, da den in-
tegrerer både den sociale og økonomiske dimension;
26.
Sikkerhed for borgerne, retfærdighed og migration
27.
opfordrer EU-medlemsstaterne og Kommissionen til at forpligte sig til at tage fat på de struk-
turelle årsager til massemigration ved at tilpasse og ajourføre deres nuværende politikker, så-
ledes at udviklingslandene får mulighed for at beskytte og opbygge deres økonomier og sikre
deres befolkninger anstændige indtægter, hvilket på lang sigt er den eneste mulighed, hvis den
ulovlige indvandring skal nedbringes;
opfordrer medlemsstaterne til at styrke samarbejdet og den gensidige faglige bistand mellem
deres grænsekontroltjenester og til at øge finansieringen af Frontex med henblik på bekæm-
pelsen af menneskehandel; anmoder om, at tilbagetagelsesaftaler indgås på et rimeligt grund-
lag og under overholdelse af migranternes grundlæggende rettigheder, samt at der i den for-
bindelse tages hensyn til EU-medlemsstaternes samt oprindelses- og transitlandenes fælles
behov;
mener, at en fælles indvandrings-, visum- og asylpolitik samt en effektiv økonomisk, social
og politisk integration af indvandrere baseret på fælles principper skal være et centralt punkt i
EU's samlede aktiviteter i 2007; glæder sig over de foreslåede initiativer fra Kommissionens
side vedrørende indvandring af arbejdskraft og sanktioner over for arbejdsgivere, der beskæf-
tiger tredjelandsstatsborgere, som opholder sig ulovligt i EU; går ind for, at den fælles beslut-
ningsprocedure og kvalificerede flertalsafstemninger bringes i anvendelse på alle områder
vedrørende indvandring;
understreger behovet for en fælles EU-visumpolitik, hvori færdiggørelsen af visuminformati-
onssystemet (VIS) er et centralt element; understreger imidlertid, at det har visse betænke-
ligheder med hensyn til databeskyttelse, adgang til data og interoperabiliteten mellem databa-
ser, og beklager, at rammeafgørelsen om databeskyttelse under tredje søjle fortsat er blokeret i
Rådet;
støtter Kommissionens planer om at ajourføre rammeafgørelsen om bekæmpelse af terror,
28.
29.
30.
31.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
især hvad angår spredning af sprængstoffer og overførsel af ekspertise, og bekæmpelse af ter-
rorpropaganda, men understreger samtidig, at en øget sikkerhed for borgerne ikke må opnås
på bekostning af beskyttelsen af deres grundlæggende rettigheder;
32.
understreger behovet for at bekæmpe cyberkriminalitet og forbedre grænsekontrollen og for-
valtningen af visumansøgninger; påpeger samtidig, at det er vigtigt at sikre en hurtig ikraft-
træden af både SIS II og VIS;
opfordrer Kommissionen til i 2007 at forelægge en rapport om, hvordan sæsonarbejderes ret-
tigheder i EU kan beskyttes for at undgå det misbrug og de krænkelser af grundlæggende ar-
bejdstagerrettigheder, som finder sted på nuværende tidspunkt;
erindrer om, at der stadig forestår et stort arbejde med henblik på at sikre retfærdig og effektiv
adgang til domstolene for alle; opfordrer til flere initiativer på det civilretlige område for at
skabe et afbalanceret retligt grundlag, der kan sørge for sikkerhed og adgang til domstolene;
33.
34.
Sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig energi
35.
glæder sig over Kommissionens forslag om at gøre udviklingen af EU’s energipolitik til en
strategisk målsætning for 2007, som bygger på principperne om forsyningssikkerhed og -
spredning, bæredygtighed, effektivitet og øget energiuafhængighed;
understreger, at et grundlæggende element i en fælles energipolitik bør være forstærket solida-
ritet mellem medlemsstaterne for at håndtere de vanskeligheder, der er forbundet med infra-
strukturernes fysiske sikkerhed og forsyningssikkerheden; mener desuden, at en sådan for-
stærket solidaritet i betragtelig grad kan styrke EU's evne til at forsvare sine fælles interesse-
rer i energispørgsmål på internationalt niveau betragteligt;
er af den faste overbevisning, at et centralt punkt i beskyttelsen af forsyningssikkerhed er den
hurtige gennemførelse af den nugældende EU-ret i alle medlemslande, således at man opnår
et fuldt fungerende indre marked for elektricitet og gas, der kan forstærke konkurrencen, gen-
nemsigtighed og energieffektivitet;
opfordrer indtrængende medlemsstaterne til at skabe et indre energimarked i EU ved at finde
en balance mellem indre og ydre forsyningskilder og ved at sikre interoperabilitet mellem de
nationale energinet;
anmoder Kommissionen om i højere grad at udvikle synergier mellem på den ene side øko-
nomisk udvikling og på den anden side udvikling/brug af rene og energibesparende teknolo-
gier, da komplementariteten mellem disse faktorer er stærk og udgør en potentiel kilde til øget
konkurrenceevne;
36.
37.
38.
39.
Europa som et bedre sted at leve
Miljø og bæredygtig udvikling
40.
understreger Den Europæiske Unions førende rolle på internationalt plan med hensyn til at
fremme miljøspørgsmål, og er enig i, at der i de kommende år især bør udfoldes bestræbelser
rettet mod beskyttelse af biodiversitet og mod klimaændringer, bl.a. ved at udvikle begrebet
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"grønt diplomati" og føre en målrettet energipolitik med fokus på øget anvendelse af vedva-
rende energikilder, energibesparelser og energieffektivitet i Europa;
41.
opfordrer Kommissionen til at arbejde for, at EU kommer til at spille en fremtrædende rolle i
forbindelse med udformningen af politikker efter Kyoto og af nye mål; glæder sig i denne
forbindelse over den fremlagte grønbog om klimaændringer efter 2012, som vil bidrage til at
identificere de områder, hvor en indsats er påkrævet;
forventer, at forslaget ændrer EU's ordning for handel med emissionstilladelser, således at
miljøvirkningerne af ordningen forbedres, og dermed også at emissioner fra luftfarten medta-
ges;
opfordrer Kommissionen til bedre at koordinere transport- og miljøpolitikken i den bæredyg-
tige udviklings ånd ved at foreslå konkrete mål for CO
2
-reduktioner for hele bilparken og in-
tegrere luftfarten i de bindende forpligtelser under Kyoto-protokollen;
beklager, at beskyttelsen og bevarelsen af biodiversiteten i EU ikke er angivet som en prioritet
for 2007, og opfordrer så meget desto stærkere Kommissionen til at gå i spidsen i forhold til
de globale udfordringer i forbindelse med tab af biodiversitet, og samtidig sikre en forsvarlig-
forvaltning af Natura-2000-nettet, især i havområder;
opfordrer Kommissionen til at tage de initiativer, der er nødvendige for at skabe et bedre mil-
jø for udvikling af energikilder, der ikke afgiver CO
2
; understreger, at klimaændringer ikke
blot har følger for miljøet, men også for sundheden; anmoder derfor Kommissionen om at be-
skæftige sig med de nye risici og langsigtede følger;
42.
43.
44.
45.
Sundhed
46.
glæder sig over Kommissionens bidrag til udformningen af sundhedspolitikken i Europa og er
stærkt overbevist om, at beskyttelse og fremme af sundhed bør indgå som en grundlæggende
bestanddel af EU-politikkerne;
understreger det forhold, at en effektiv europæisk sundhedsstrategi kræver et bedre samarbej-
de mellem sundhedstjenesterne, især hvad angår patientmobilitet og patientsikkerhed (f.eks.
forfalskning af lægemidler), oplysning af patienter om lægemidler, livsstilsændringer og løs-
ning af sundhedsproblemerne i forbindelse med befolkningens aldring;
47.
Landbrug og fiskeri
48.
bemærker Kommissionens hensigt om at fremsætte et forslag om en forenkling af den fælles
landbrugspolitik og om en enkelt fælles markedsordning i overensstemmelse med målene om
forenkling og gennemsigtighed; understreger, at den fælles landbrugspolitiks regionale, socia-
le og miljømæssige rolle med henblik på midtvejsevalueringen af fællesskabsbudgettet i 2008
bør styrkes, samtidig med at Fællesskabets landbrugsfonde stabiliseres;
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
49.
glæder sig over, at der er blevet truffet flere initiativer til forenkling af den fælles landbrugs-
politik og finder det især prisværdigt, at Kommissionen forpligter sig til at aflægge rapport
om systemet med miljøkobling (krydsoverensstemmelse); støtter Kommissionens ønske om at
omstrukturere og modernisere lovgivningen om mærkning af foderstoffer;
glæder sig over forslaget om en forordning til skærpelse af kampen mod ulovligt, urapporteret
og ureguleret fiskeri, især i betragtning af de betydelige tab, dette fiskeri forårsager for kyst-
samfundene og de fiskere, der overholder lovgivningen; beklager dog den generelle mangel
på initiativer og politiske impulser inden for den fælles fiskeripolitik, som er nødvendige over
for de nye udfordringer både inden for EU og på internationalt plan;
50.
Europa som partner på verdensplan
Naboskabspolitik
51.
glæder sig over, at Kommissionen har forpligtet sig til at prioritere en styrkelse af den euro-
pæiske naboskabspolitik, men er af den opfattelse, at der skal forelægges konkrete forslag og
tages konkrete skridt, hvis denne forpligtelse skal have noget indhold; advarer mod risikoen
for, at den europæiske naboskabspolitik begrænses til bilaterale og administrative eller "bu-
reaukratiske" forbindelser med de berørte lande; er af den opfattelse, at visse aspekter af poli-
tikken bør ændres for at tage hensyn til de forskellige berørte landes forventninger og i højere
grad afstemme ordningerne efter deres behov; kræver, at Parlamentet inddrages i denne pro-
ces;
opfordrer Kommissionen til at udarbejde en årlig rapport om overholdelsen af menneskeret-
tigheds- og demokratiklausulen i aftalerne med landene i den europæiske naboskabspolitik,
ledsaget af en detaljeret evaluering og af henstillinger vedrørende virkningerne af og sam-
menhængen i indsatsen;
52.
Stabilitet og demokrati i Sydøsteuropa
53.
bemærker, at landene i Sydøsteuropa er ved at nærme sig det udvidelsesmomentum, der hen-
vises til i Thessaloniki-erklæringen, og forventer, at Unionen indtager en ledende rolle i stabi-
litetskonsolideringen og forbedringen af velstanden i Vestbalkan og derved hjælper landene i
regionen videre mod EU-medlemskab;
Rusland
54.
minder Kommissionen om, at den nuværende partnerskabs- og samarbejdsaftale med Rusland
udløber i 2007; opfordrer Kommissionen til at opstille retningsgivende principper for det stra-
tegiske indhold i EU's forbindelser med Rusland og navnlig understrege betydningen af, at
demokrati, menneskerettigheder og ytringsfrihed får en central plads i de fremtidige forbin-
delser, og til at indføre en klar mekanisme til overvågning af gennemførelsen af alle bestem-
melser i en sådan aftale;
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udviklingspolitik
55.
anmoder medlemsstaterne og Kommissionen om at være mere ambitiøse, når det gælder om
at indfri deres tilsagn for så vidt angår millenniumudviklingsmålene, og opfordrer Kommissi-
onen til at forelægge konkrete forslag vedrørende alternativ finansiering af udviklingspro-
grammer;
mener, at der i forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler bør tages behørigt hensyn
til det regionale udviklingsaspekt for at give AVS-landene mulighed for at nå udviklingsmå-
lene;
56.
Handelspolitik og forhandlinger inden for Verdenshandelsorganisationen
57.
kræver på det multilaterale plan, at Doha-runden får et vellykket og ambitiøst udfald; bekla-
ger, at det var nødvendigt at suspendere forhandlingerne om Doha-udviklingsdagsordenen på
ubestemt tid, og påpeger, at mislykkede multilaterale forhandlinger og et skifte til bilatera-
le/regionale aftaler kan føre til en ulige liberaliseringsproces og ujævn udvikling og således
især indvirke negativt på de mindst udviklede lande;
ESFP
58.
understreger behovet for en styrkelse af mekanismerne for parlamentarisk kontrol med udvik-
lingen af den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP) i almindelighed og med
ESFP-missioner i særdeleshed, og påpeger behovet for at komme med proaktiv information
og for at føre drøftelser, inden der træffes beslutning om fælles aktioner inden for ESFP, såle-
des at parlamenterne kan give udtryk for deres holdninger og prioriteringer;
Bedre lovgivning
59.
understreger behovet for at fremskynde forenklingen og konsolideringen af EU-lovgivningen
og for at øge bestræbelserne for at lave bedre lovgivning samt for hurtig gennemførelse og
korrekt implementering af EU-lovgivningen; opfordrer til en stærkere mekanisme for over-
vågning og håndhævelse af gennemførelsen af EU-lovgivningen i medlemsstaterne;
kræver, at alle forenklingsinitiativer overholder samtlige principper og betingelser i Parlamen-
tets beslutning af 16. maj 2006 om en strategi for forenkling af de lovgivningsmæssige ram-
mer;
60.
Konsekvensanalyser
61.
glæder sig over integreringen af konsekvensanalyser i lovgivningsprocessen og det forhold, at
lovgivnings- og arbejdsprogrammet fremhæver konvergens for så vidt angår behovet for at
sikre høj kvalitet i lovgivningen, og over, at Kommissionen forpligter sig til at gennemføre
konsekvensanalyser af alle strategiske og prioriterede initiativer; fastholder, at der er behov
for uafhængige konsekvensanalyser, men understreger imidlertid, at disse ikke må føre til
ubegrundede forsinkelser i forelæggelsen af Kommissionens forslag; minder om, at "bedre
lovgivning" ikke nødvendigvis betyder deregulering eller forskellige former for minimumsre-
gulering;
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"Blød lovgivning"
62.
beklager, at Kommissionen i stigende grad gør brug af "blød lovgivning", såsom henstillinger
og fortolkende meddelelser, og herved omgår den lovgivende myndigheds prærogativer;
Overvågning af gennemførelsen og håndhævelsen af gældende EU-ret
63.
beklager, at Kommissionen kun har givet et vagt svar på Parlamentets spørgsmål om gennem-
førelsen af EU-lovgivningen i medlemsstaterne;
anmoder Kommissionen om at gøre hele gennemførelses- og implementeringsprocessen mere
gennemsigtig og overtale medlemsstaterne til at udarbejde de såkaldte sammenligningstabel-
ler, der viser nøjagtigt, hvilken del af lovgivningen der stammer fra EU, og hvilken del der
stammer fra den pågældende nationale lovgivning;
64.
Budgetansvar
65.
forventer, at alle de nye reformer, der er fastlagt i den nye interinstitutionelle aftale af 17. maj
2006 om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning, implementeres fuldt ud i løbet
af 2007 og således hurtigt sikrer en bedre kvalitet i gennemførelsen af budgettet;
anmoder Kommissionen om at sikre, lette og fremme en fuldstændig gennemførelse af EU's
budget, navnlig i de nye medlemsstater, i betragtning af at 2007 vil blive et afgørende år for
den nye strukturpolitiks gennemførelse; anmoder endvidere Kommissionen om at træffe alle
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de operationelle programmer for den nye finansie-
ringsperiode er på plads, og at iværksættelsen heraf kan indledes til tiden i alle medlemsstater
som foreskrevet i de strategiske retningslinjer for samhørighed;
understreger, at det tillægger reformdagsordenen stor betydning, især med hensyn til bekæm-
pelse af svig og dårlig forvaltning, da sådanne sager er med til at øge den skeptiske holdning
til EU; beklager, at Kommissionen synes at have nedjusteret sit oprindelige reformprogram;
opfordrer i den forbindelse Kommissionen til at fortsætte sit arbejde med handlingsplanen for
en integreret struktur for intern kontrol og åbenhedsinitiativet;
66.
67.
o
o
o
68.
pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet, Kommissionen og medlemsstater-
nes parlamenter.
- 11 -