Notat vedrørende udkast til samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien, der forventes at blive forelagt Rådet til godkendelse på et kommende rådsmøde
Â
Side:
2-4 |
Udkast til samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien |
Notat vedrørende udkast til samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien, der forventes at blive forelagt Rådet til godkendelse på et kommende rådsmøde
Vedrørende: Samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien
Nyt notat.
Resumé
Eurojust blev oprettet ved Rådets afgørelse af 28. februar 2002. Formålet med Eurojust er at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne om efterforskning og retsforfølgning af alvorlige lovovertrædelser, der berører to eller flere medlemsstater. Hver medlemsstat udpeger et nationalt medlem af Eurojust. De nationale medlemmer udgør Eurojusts kollegium. Det følger af rådsafgørelsens artikel 27, stk. 3, at Eurojust – med godkendelse af Rådet – kan indgå samarbejdsaftaler med tredjelande. Sådanne aftaler kan navnlig indeholde bestemmelser om betingelserne for udstationering af forbindelsesofficerer eller forbindelsesanklagere/-dommere ved Eurojust. Aftalerne kan også indeholde bestemmelser om udveksling af personoplysninger. Et udkast til en samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien forventes at blive forelagt Rådet til godkendelse på et kommende rådsmøde.
Â
1. Baggrund
Eurojust blev oprettet ved Rådets afgørelse af 28. februar 2002. Formålet med Eurojust er at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne om efterforskning og retsforfølgning af alvorlige lovovertrædelser, der berører to eller flere medlemsstater. Hver medlemsstat udpeger et nationalt medlem af Eurojust. De nationale medlemmer udgør Eurojusts kollegium.
Det følger af rådsafgørelsens artikel 27, stk. 3, at Eurojust – med godkendelse af Rådet – kan indgå samarbejdsaftaler med tredjelande. Sådanne aftaler kan navnlig indeholde bestemmelser om betingelserne for udstationering af forbindelsesofficerer eller forbindelsesanklagere/-dommere ved Eurojust. Aftalerne kan også indeholde bestemmelser om udveksling af personoplysninger.
Forud for indgåelse af en aftale mellem Eurojust og et tredjeland skal Den Fælles Kontrolinstans (hvor Datatilsynet er repræsenteret), høres af Eurojust.
Et udkast til en samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien forventes at blive forelagt Rådet til godkendelse på et kommende rådsmøde.
2. Indhold
Formålet med aftaleudkastet er at styrke samarbejdet mellem Eurojust og Kroatien i bekæmpelsen af alvorlig international kriminalitet. I henhold til aftaleudkastet skal samarbejdet omfatte Eurojusts generelle kompetenceområder, således som disse er fastlagt i den nævnte rådsafgørelse af 28. februar 2002.
Udkastet til samarbejdsaftale indeholder bestemmelser om definitioner, om formÃ¥l og anvendelsesomrÃ¥de, om den kompetente myndighed i Kroatien, om udstationering af en kroatisk â€forbindelsesanklager†ved Eurojust, om udpegelse af kroatiske kontaktpunkter, om regelmæssige konsultationer, om operationelle og strategiske møder, om udveksling af information, herunder personoplysninger, om datasikkerhed, om registrerede personers rettigheder, om erstatningsansvar, om tvistbilæggelse, om implementering samt om ændring og ophævelse af samarbejdsaftalen.    Â
Hvad særligt angÃ¥r udvekslingen af oplysninger, skabes der efter aftaleudkastet mulighed for, at dette kan ske i det omfang, det er nødvendigt for at opnÃ¥ samarbejdsaftalens formÃ¥l. Informationsudveksling skal ske gennem den udpegede â€forbindelsesanklager†og i overensstemmelse med nærmere fastsatte databeskyttelsesmæssige bestemmelser, herunder bl.a. principperne i EuroparÃ¥dets konvention af 28. januar 1981 om beskyttelse af det enkelte menneske i forbindelse med elektronisk databehandling af personoplysninger.
Aftaleudkastet har været forelagt for Den Fælles Kontrolinstans, som ikke havde indvendinger mod aftalen.
3. Gældende dansk ret
Eurojusts samarbejdsaftale med Kroatien giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
6. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i relation til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til sagen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Danmark kan støtte udkastet til samarbejdsaftale mellem Eurojust og Kroatien.
9. Europa-Parlamentet
Udkastet til aftale har ikke været forelagt for Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været forelagt for Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg.