Orienterende notat
til Folketingets Europaudvalg om den præjudicielle sag C-491/06, Danske Svineproducenter, vedrørende ’indvendig højde, inspektion og lastetæthed’ i forbindelse med transport af dyr
Vestre Landsret har ved kendelse af 23. november 2006 forelagt EF-Domstolen tre præjudicielle spørgsmål vedrørende rækkevidden af et antal bestemmelser om indvendig højde, inspektion og lastetæthed i Rådets direktiv 91/628/EØF om beskyttelse af dyr under transport som ændret ved Rådets direktiv 95/29/EF (herefter transportdirektivet) i forbindelse med transport af svin i mere end 8 timer.
Den underliggende sag er anlagt af Danske Svineproducenter, der varetager de danske svineproducenters interesser. Baggrunden for de forelagte spørgsmål er således ikke en konkret tvist mellem myndighederne og en virksomhed. Retssagen har alene til formål at få fastslået, at de danske regler om beskyttelse af svin under transport i mere end otte timer generelt er i strid med fællesskabsretten.
Det bemærkes, at transportdirektivet er ophævet med virkning fra den 5. januar 2007, hvor Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr og dermed forbundne aktiviteter m.v. finder anvendelse. Forordningens bestemmelser om bl.a. kravene til den indvendige højde og areal er imidlertid ikke klarere end direktivets.
Det er regeringens opfattelse, at implementeringen af transportdirektivets bestemmelser vedrørende indvendig højde, inspektionshøjde og arealkrav i dansk ret er foretaget inden for rammerne af direktivet sammenholdt med den skønsbeføjelse, som tilkommer medlemslandene i medfør af EF-Traktatens artikel 249.
Transportdirektivets bestemmelser om etagehøjde, inspektion og arealkrav er så generelt formulerede, at effektivitetsprincippet i fællesskabsretten og retssikkerhedsprincippet i både dansk ret og fællesskabsretten indebærer, at det i Danmark er nødvendigt at konkretisere disse krav for at kunne gennemføre dem i praksis.
Ved udfyldningen af direktivets generelle standarder vedrørende indvendig højde, inspektion og lastetæthed er det fundet bedst stemmende med direktivets formål at tage udgangspunkt i de konkrete anbefalinger, der fremgår af Den Videnskabelige Komités rapport af 11. marts 2002. Rapporten er udtryk for den nyeste viden om dyrevelfærd på området, og ifølge transportdirektivets præambler skal direktivet fortolkes og gennemføres på grundlag af sådan viden.
Den danske regering har afgivet indlæg i overensstemmelse med ovenstående.