Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til kommissionsforordning om fastsættelse af en grænseÂværÂdi for rester af de veterinære lægemiddelstoffer DihydrostreptoÂmycin og Streptomycin i animalske levnedsmidler
__________________________________________________
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der fastsættes en bindende grænseværdi for rester af de veterinære lægemiddelstoffer Dihydrostreptomycin og Streptomycin i animalske levnedsmidler.
1. Indledning
Kommissionen har den 27. marts 2007 til medlemslandene fremsendt forslag til kommissionsforordning (ENTR/01/07) om ændring af bilag I til RÃ¥dets forordning 2377/90 om en fælles fremgangsmÃ¥de for fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restÂkoncentrationer af veterinære lægemidler i animalske levnedsmidler. En vedÂtagelse af forslaget indebærer, at der fastsættes en bindende grænseværdi for stofÂferne.
Bilag I:Â Â Dihydrostreptomycin og Streptomycin
Efter forordning 2377/90 skal Kommissionen vedtage bindende grænseværdier for
samtlige de lægemiddelstoffer, der indgår i veterinære lægemidler.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes på grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veterinære lægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde senest den 19. april 2007. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 7 og 8 i forordning 2377/90.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen foreslår som nævnt, at stofferne Dihydrostreptomycin og Streptomycin opføres på bilag I til forordning 2377/90.
Dette indebærer, at stofferne kan indgå i veterinære lægemidler til behandling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemslandene ikke kan forhindre salg af de pågældende levnedsmidler, såfremt disse overholder den for stofferne fastsatte grænseværdi.
Stoffet dihydrostreptomycin er et bredspektret antibiotikum, som hidtil har været opført i bilag I til forordning (EØF) nr. 2377/90 for alle drøvtyggere og svin. Præparatet hører til gruppen af aminoglykosider, der oftest benyttes i veterinærÂmedicin som sulfatsalt. Det bliver benyttet til at behandle bakterielle lidelser hos drøvtyggere og svin. Der er ansøgt om udvidelse af bestemmelserne til ogsÃ¥ at omfatte kaniner. Der er nu etableret en analysemetode, som gør det muligt at analysere for restkoncentrationer i muskel, fedt, lever og nyre hos kaniner, hvorfor det anbefales at fastsætte bindende grænseværdier pÃ¥ samme niveau som for drøvtyggere og svin. Baseret pÃ¥ disse MRL værdier vil den daglige indtagelse udgøre 40 pct. af ADI.
Stoffet streptomycin er ligeledes et aminoglykosid, der oftest benyttes i veterinærÂmedicin som sulfatsalt. Det bliver benyttet til at behandle bakterielle lidelser hos kvæg, fÃ¥r og svin. Præparatet har hidtil været opført i bilag I til forordning (EØF) nr. 2377/90 for de ovennævnte dyrearter. Der er ansøgt om udvidelse af bestemmelserne til ogsÃ¥ at omfatte kaniner samt inkludere alle drøvtyggere. Der er nu etableret en analysemetode, som gør det muligt at analysere for restkoncentrationer i muskel, fedt, lever og nyre hos kaniner. Desuden kan analysemetoden anvendes til alle drøvtyggere inklusive mælk fra disse. Dette anbefales derfor at fastsætte bindende grænseværdier for alle drøvtyggere og kaniner. Baseret pÃ¥ disse MRL værdier vil den daglige indtagelse udgøre omtrent 40 pct. af ADI.
Â
Bilag I
Dihydrostreptomycin     Â
                    Alle drøvtyggere                 500  m/kg  Muskel
                                                                500  m/kg  Fedt
                                                                500  m/kg  Lever
                                                              1000  m/kg  Nyre
                                                                200  m/kg  Mælk
                     Svin                                    500  m/kg  Muskel
                                                                500  m/kg  Skind og fedt
                                                                500  mkg   Lever
                                                              1000  m/kg  Nyre   Â
                             Kaniner                      500  m/kg  Muskel
                                                                500  m/kg  Fedt
                                                                500  m/kg  Lever
                                                              1000  m/kg  Nyre
Streptomycin     Â
                              Alle drøvtyggere       500  m/kg   Muskel
                                                                500  m/kg    Fedt
                                                                500  m/kg   Lever
                                                              1000   m/kg   Nyre
                                                                200   m/kg   Mælk
 Â
                                Svin                        500   m/kg   Muskel
                                                                500   m/kg   Skind og fedt
                                                                500   m/kg   Lever
                                                              1000   m/kg    Nyre
                                 Kaniner                  500   m/kg    Muskel
                                                                500   m/kg    Fedt
                                                                500   m/kg    Lever
                                                              1000   m/kg     Nyre
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens opfattelse sikrer forslaget, at indtagelse af kød og mælk fra dyr behandlet med Dihydrostreptomycin og Streptomycin ikke vil skade menneskers sundhed.
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sundÂhed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænseÂværdi fastlægges altsÃ¥ ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da ogsÃ¥ for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har mÃ¥ttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af anaÂlyseÂkemikerens valg af metode.
Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil ogsÃ¥ pÃ¥ en anden mÃ¥de betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet det fra den 1. januar 2000 kun undÂtaÂgelsesvist vil være tilladt at anvende andre stoffer som veterinære lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til RÃ¥dets forordning 2377/90.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde betyÂde, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænseÂværdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sÃ¥danne tilfælde vil der sÃ¥ledes være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af lægemidler i levnedsmidler sÃ¥ vidt muligt bør undgÃ¥s. For andre stoffer vil forholdet kunne være omvendt og altsÃ¥ betyde en forbedring af sundhedsÂbeÂskyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet pÃ¥vise.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller regionerne med forslagets gennemførelse. En gennemføÂrelse af forslaget skønnes ikke at have afgørende økonomiske konsekvenser for erhvervene.
6. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levnedsmidler forelægges af Lægemiddelstyrelsen for Fødevarestyrelsen på det tidspunkt, sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigheder og organisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed
har kunnet anbefale optagelsen på bilag I af lægemiddelstofferne Dihydrostreptomycin og Streptomycin.
Â
             Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.