NOTAT |
|||
Udenrigsministeriet Juridisk Tjeneste
|
|
||
Til: |
Folketingets Europaudvalg
|
J.nr.: |
500.B.14.a |
CC: |
|
Bilag: |
1 |
Fra: |
Udenrigsministeriet |
Dato: |
26. februar 2007 |
Emne: |
Retten i Første Instans’ afgørelse af 12. december 2006 om OMPI/MKO’s optagelse på EU’s terrorliste |
|
|
I forlængelse af samrådsspørgsmål N fra Folketingets Europaudvalg til finansministeren, som blev besvaret den 23. ds., og under henvisning til samrådsspørgsmål I og O fra Folketingets Europaudvalg til udenrigsministeren, som skal besvares den 2. marts 2007, fremsendes hermed notat om Retten i Første Instans’ afgørelse af 12. december 2006 om OMPI/MKO’s optagelse på EU’s terrorliste samt det efterfølgende forløb i Rådet.
***
1. Retten i Første Instans afsagde den 12. december 2006 dom i sag T-228/02, Organisation des Modjahedines du Peuple d’Iran (OMPI - også kendt som MKO) mod Rådet, hvor en afgørelse fra Rådet vedrørende optagelse af personer, organisationer mv. på EU’s terrorliste blev underkendt på grund af proceduremæssige mangler.
Retten fandt, at fundamentale rettigheder og retsgarantier ikke var blevet overholdt, og med baggrund i disse proceduremangler annullerede Retten den anfægtede afgørelse i det omfang, den angik sagsøgeren.
Retten lagde særligt vægt på, at afgørelsen ikke var tilstrækkeligt begrundet, og at afgørelsen blev vedtaget i henhold til en procedure, hvorunder de berørte parters ret til at blive hørt ikke var blevet iagttaget.
Retten tog derimod ikke taget stilling til det materielle grundlag for, at MKO/OMPI blev sat på EU’s terrorliste. Dommen er afsagt alene med henvisning til de proceduremæssige mangler i forbindelse med vedtagelsen af den anfægtede afgørelse og vedrører alene MKO/OMPI.
Rådets Juridiske Tjeneste udfærdigede den 19. december 2006 en informationsnote om dommen til Coreper, som vedlægges. Om konsekvenser af dommen fremgår det af noten (pkt. 7), at Retten alene annullerede henvisningen til MKO/OMPI i den anfægtede rådsbeslutning 2005/930. Retten annullerede således ikke henvisninger til andre personer eller grupper anført i rådsbeslutningen, hvorfor de finansielle sanktioner mod disse personer/grupper fortsat var i kraft. Efter Rådets Juridiske Tjenestes opfattelse var også de finansielle sanktioner for MKO/OMPI fortsat gældende. Efter Rådets Juridiske Tjenestes opfattelse må der således lægges vægt på, at Retten alene annullerede referencen til organisationen i rådsbeslutning 2005/930, som var i kraft på dagen (den 7. februar 2006) for retsmødet, men som efterfølgende var blevet erstattet af en ny rådsbeslutning (2006/379 af 29. maj 2006), som fastholdt MKO/OMPI på EU’s terrorliste. Det er således Rådets Juridiske Tjenestes vurdering, at afgørelsen ikke giver anledning til at fjerne MKO/OMPI fra EU’s terrorliste, og at der fortsat er det nødvendige retsgrundlag for indefrysning af organisationens midler, idet Retten ikke annullerede den gældende rådsbeslutning af 29. maj 2006.
2. Umiddelbart efter domsafsigelsen blev det halvårlige gennemsyn af EU’s terrorliste foretaget i EU. EU-landene fandt fortsat, at kriterierne for at fastholde MKO/OMPI på terrorlisten var til stede.
Den nuværende liste blev fastholdt, og samtidig blev 2 nye grupper og 9 personer optaget på EU’s terrorliste.
For at efterleve dommen var der imidlertid i EU enighed om, at det var nødvendigt at sende OMPI/MKO et brev, hvor gruppen fik 1 måned til at fremkomme med bemærkninger og materiale, hvorefter gruppens sag vil blive revurderet. Til brevet er der vedlagt en uklassificeret begrundelse for optagelsen på EU’s terrorliste. Der er ikke sat dato for, hvornår Rådet skal svare på en evt. henvendelse, men det vil senest skulle ske ved den halvårlige gennemgang.
Samme procedure fandt anvendelse for de 2 grupper og 9 personer, der netop, jfr. ovenfor, var blevet optaget på EU’s terrorliste.
Rådet (Ecofin) godkendte den 30. januar 2007 som a-punkt udkastet til brev til OMPI/MKO og den tilhørende begrundelse. Brevet og begrundelse blev herefter den 31. januar 2007 afsendt til OMPI/MKO.
3. Både Europaudvalget og Udenrigspolitisk Nævn har efter hvert halvårlige gennemsyn af EU’s terrorliste som fast praksis siden 2002 fået fremsendt den reviderede terrorliste, når den er vedtaget og offentliggjort. Denne praksis, som også indebærer, at Europaudvalget ikke inddrages i konkrete sager vedrørende EU’s terrorlister, blev fastlagt på grundlag af en række drøftelser i Europaudvalget i slutningen af 2001 og begyndelsen af 2002, herunder på et samråd i udvalget den 19. april 2002.
Da det halvårlige gennemsyn ikke medførte ændringer til den eksisterende terrorliste, vedtog Rådet denne gang ikke en fuldstændig opdateret terrorliste, men alene tilføjelserne til den eksisterende liste, dvs. de ovennævnte 2 grupper og 9 personer. I forlængelse af den ovennævnte etablerede praksis blev disse tilføjelser til EU’s terrorliste efter offentliggørelse meddelt Europaudvalget og Udenrigspolitisk Nævn ved brev af 18. januar 2007. I brevet blev det således anført, at Rådet ved den vedtagne fælles holdning tilføjede 2 grupper og 9 personer til EU’s eksisterende terrorlister, jfr. Rådets fælles holdning 2006/380/FUSP af 29. maj 2006.
4. Rådet har på baggrund af blandt andet den verserende sag påbegyndt en evaluering af de procedurer, som anvendes i forbindelse med opdateringer af terrorlisten. Der arbejdes således i øjeblikket på et udkast til procedure for udarbejdelsen og behandling af uklassificerede baggrundsnotater om de oplistede terrororganisationer, ligesom det overvejes, hvordan offentliggørelse af beslutning og forbedret notifikation af personen/organisationen om optagelse på EU’s terrorliste skal ske i praksis.
Inden for kort tid ventes de øvrige personer og enheder opført på EU’s terrorliste – i lighed med OMPI/MKO – at modtage et brev fra Rådet, hvori personen/enheden vil få 1 måned til at fremkomme med bemærkninger og materiale, hvorefter opførelsen på EU’s terrorliste vil blive revurderet.
Udenrigsministeriet