Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 216
Offentligt
349543_0001.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
742
Referat af 18. Europaudvalgsmøde onsdag den 7.
februar 2007, kl. 10.30
Til stede: Elisabeth Arnold (RV) formand, Charlotte Antonsen (V) næstfor-
mand, Gudrun Laub (V), Morten Messerschmidt (DF), Helle Sjelle (KF),
Magnus Heunicke (S), Jens Christian Lund (S) og Per Clausen (EL).
Desuden deltog økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, videnskabs-
minister Helge Sander, socialminister Eva Kjer Hansen og beskæftigelsesmi-
nister Claus Hjort Frederiksen.
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2784 (konkurrenceevne) den
19. februar 2007
Dagsordenens punkt 1.a vedrørte både økonomi- og erhvervsministeren og
videnskabsministeren, mens de øvrige punkter vedrørte økonomi- og er-
hvervsministeren.
Økonomi- og erhvervsministeren:
Jeg vil nævne én sag til forhandlingsop-
læg og tre sager til orientering.
Videnskabsministeren:
Jeg er dækket ind af økonomi- og erhvervsministe-
rens forelæggelse.
1. Lissabon-strategien og forberedelse af Det Europæiske Råd
den 8.-9. marts 2007
a) Udkast til Key Issue Paper (KIP)
-
Politisk debat
-
Vedtagelse
Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Konkurrenceevnerådets nøglebudskaber
til Det Europæiske Råds møde den 8.-9. marts 2007 vil jeg nævne til oriente-
ring.
Som et oplæg til forårstopmødet i marts 2007 udarbejder Konkurren-
ceevnerådet en række nøglebudskaber, som Det Europæiske Råd opfordres til
at drøfte. Emnerne vedrører konkrete initiativer til implementering af den
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0002.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
743
reviderede Lissabonstrategi og initiativer til at sikre EU’s konkurrenceevne.
De initiativer, der er nævnt i nøglebudskaberne, har alle til formål at
sikre, at vi kan fastholde det økonomiske opsving, som vi oplever i Europa i
dag. Det er vigtigt, at vi fortsat er opmærksomme på at prioritere initiativer,
der sikrer en positiv økonomisk udvikling og fuld beskæftigelse også i fremti-
den.
Fra dansk side kan vi generelt støtte formandskabets oplæg til nøgle-
budskaber.
Vi kan særligt støtte anbefalingerne om at videreudvikle og styrke det
indre marked, og at vi i den forbindelse gentager opfordringen om at imple-
mentere indre markedsdirektiver korrekt og til tiden.
Danmark ligger på en delt førsteplads blandt alle EU-landene, når det
gælder om at implementere indre markedsretsakter. Sammen med Litauen er
vi kun 5 direktiver fra 100 pct. implementering.
I dag er den fælles målsætning, at landenes ”implementeringsunder-
skud” bør være på maksimalt 1,5 pct. af de gældende indre markedsretsakter.
Så vi kan selvfølgelig fuldt ud støtte formandskabets forslag om, at dette ned-
sættes til 1 pct. for yderligere at understrege opbakningen til det indre marked.
Som jeg nævnte før, støtter vi indsatsen for bedre regulering på EU-
niveau og herunder indsatsen for at lette de administrative byrder for de euro-
pæiske virksomheder.
Som det er udvalget bekendt, er bedre regulering en mærkesag for re-
geringen, både i Danmark og i EU. Vi kan derfor helt tilslutte os, at bedre
regulering er nævnt som et af nøglebudskaberne til Det Europæiske Råd.
Morten Messerschmidt
henviste til, at FTF var kommet med nogle
interessante bemærkninger, og ville gerne vide, hvor økonomi- og erhvervs-
ministeren stod i forhold til definitionen i servicedirektivet af offentlige ker-
neydelser, og hvad ministeren ville gøre for, at det bliver fastholdt på nationa-
le hænder at definere, hvad der er en offentlig kerneydelse, så det ikke ender
med at blive noget, EF-Domstolen afgør. I den forbindelse henviste han til, at
man inden for de sidste 14 dage havde set tre eksempler på, at den bekymring,
Dansk Folkeparti altid havde givet udtryk for over for Domstolen, desværre er
baseret på noget reelt.
I forbindelse med det, økonomi- og erhvervsministeren havde sagt om,
at det i nogle lande kneb med at implementere EU-reglerne, sagde Morten
Messerschmidt, at Danmark på det punkt er klassens duks, og henviste bl.a. til
vore ændringer af markedsføringsloven og produktansvarsloven. Han stillede
det spørgsmål, om vi behøvede være så ivrige for at implementere reglerne,
når de andre lande ikke gjorde det.
Jens Christian Lund
pegede i forbindelse med det, der stod i notatet
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0003.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
744
om en liberalisering af det internationale postmarked, på, at økonomi- og
erhvervsministeren må være opmærksom på, at vi i Danmark må sikre, at
posten kommer til at virke også i de yderste dele af landet.
Han mente, man burde præcisere, at udbyder A og udbyder B skal
have samme rettigheder og muligheder som udbyder C, hvis der kommer en
klage.
Økonomi- og erhvervsministeren
var enig med Morten Messer-
schmidt i, at vi skal have implementeret EU-reglerne både her i landet og i de
andre lande. Vi markerer den ene gang efter den anden, at også de nye lande
skal implementere EU-reglerne, men det kan vi kun gøre, når vi selv gør det
punktligt.
Han var enig med Jens Christian Lund i, at udbyderne skal have sam-
me vilkår, og sagde, at udbudsreglerne indeholder et krav om ligebehandling.
Morten Messerschmidt
satte pris på økonomi- og erhvervsministe-
rens belæring af de andre lande, men spurgte, hvordan det egentlig går.
Jens Christian Lund
mente, økonomi- og erhvervsministeren havde
givet et klarere svar i Erhvervsudvalget, så det ville han holde sig til.
Økonomi- og erhvervsministeren
svarede Morten Messerschmidt, at
det går bedre end før. Han tilføjede, at den seneste resultattavle viser, at alle
medlemslande har gjort fremskridt i 2006, og et flertal af landene manglede at
implementere under de 1�½ pct., som var målet.
b) Bedre regulering/reduktion af de administrative byrder
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
KOM (2007) 0023
Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat side 7)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 191, side 17 (senest behandlet i EUU 26/1-07 under økofin)
Alm. del (06) – bilag 10, side 519 (behandlet i EUU 1/12-06)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Sagen nævner jeg til orientering.
På rådsmødet vil Kommissionen præsentere et nyt handlingsprogram
om administrative lettelser, og der vil efterfølgende være en drøftelse af hand-
lingsplanen i Rådet.
I handlingsprogrammet foreslår Kommissionen bl.a. at benytte en fæl-
les målemetode til at opgøre de administrative byrder for virksomhederne.
Derudover foreslår Kommissionen at opstille et fælles reduktionsmål på 25
pct. i 2012 for de administrative byrder i EU. Kommissionen opfordrer samti-
dig medlemslandene til at iværksætte målinger og reducere byrder i national
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0004.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
745
lovgivning.
De administrative byrder skal måles ved hjælp af en målemetode, der
ligger meget op ad den danske AMVAB-metode.
Kommissionen har præsenteret 13 indsatsområder, hvor de administra-
tive byrder skal måles og efterfølgende reduceres. Kommissionen har valgt
indsatsområderne på baggrund af en pilotundersøgelse, hvor de mest byrde-
fulde reguleringsområder – blandt andet i Danmark – er identificeret.
Samtidig vil Kommissionen iværksætte en indsats over for 10 konkre-
te forenklingsforslag – dvs. forenklinger der med relativt simple tiltag vil
kunne reducere virksomhedernes administrative byrder inden for en kort tids-
horisont.
Som det er udvalget bekendt, er bedre regulering en mærkesag for re-
geringen både i Danmark og i EU. Fra dansk side har vi længe arbejdet for, at
de danske erfaringer med at lette administrative byrder for virksomhederne
bliver anvendt på EU-plan.
Generelt stammer ca. 40 pct. af danske virksomheders administrative
byrder fra EU. På nogle områder som f.eks. fødevareområdet udgør de admi-
nistrative byrder fra EU mere end 80 pct. af de administrative byrder. EU-
reglerne koster årligt danske virksomheder ca. 13 mia. kr. i byrder.
Regeringen hilser derfor Kommissionens nye planer om at intensivere
indsatsen for at reducere de administrative byrder velkommen.
Regeringen er enig i, at Kommissionen har udvalgt de 13 mest byrde-
fulde områder, hvor det er hensigten at måle og reducere de administrative
byrder. Regeringen ser desuden meget positivt på Kommissionens forslag om
at iværksætte en indsats over for de forenklingstiltag, der med relativt simple
tiltag vil kunne realiseres inden for en kort tidshorisont.
Vi vil fra dansk side vurdere de konkrete forenklingsforslag fra sag til
sag, og Folketinget vil naturligvis blive involveret på sædvanlig vis.
Samtidig støtter regeringen Kommissionens forslag om, at Rådet og
Europa-Parlamentet prioriterer administrative byrder og dermed vedtager
forenklingsforslag hurtigt ved hjælp af en ”fast track” procedure. Det er vig-
tigt, at forenklingsforslagene vedtages inden for en rimelig tidshorisont, så de
hurtigst muligt får virkning for de berørte virksomheder. Det er selvfølgelig
vigtigt, at dette sker inden for traktatens rammer.
Jeg vil gerne understrege, at bedre regulering og administrative lettel-
ser ikke går ud på at deregulere. Regeringen prioriterer beskyttelsen af miljø,
forbrugere og sundhed meget højt, og forenklingsindsatsen må ikke så tvivl
herom. Regeringen mener derfor, det er vigtigt, at forenklingsarbejdet sker ud
fra en balanceret og integreret tilgang, som ikke forringer retssikkerheden,
arbejdsmiljø- og miljøbeskyttelsesniveauet, forbrugerbeskyttelsen eller sund-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0005.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
746
hedsstandarder.
I visse tilfælde kan forenkling faktisk føre til et højere beskyttelses-
niveau. Det kan bl.a. ske ved, at reglerne bliver mere forståelige og lettere at
efterleve, så flere virksomheder rent faktisk efterlever dem.
Morten Messerschmidt
fandt det utroligt interessant, at 40 pct. af de
samlede byrder for erhvervslivet kommer fra EU-regulering. Han var begej-
stret for, at regeringen ville gøre noget for at nedbringe dette tal. På den anden
side frygtede han, hvad konsekvenserne vil være i de lande, der ikke har de
samme traditioner som Danmark, og mindede i den forbindelse om, at rege-
ringen netop har budt Rumænien og Bulgarien velkommen i EU. Han frygte-
de, at det i nogle af de nye medlemslande ville betyde en mindre kontrol, selv
om der i de lande var behov for mere kontrol.
Jens Christian Lund
understregede, at en lettelse af de administrative
byrder ikke måtte underminere reglerne og forpligtelserne vedrørende sikring
af arbejdsmiljø, og at der ikke måtte ske forringelser af retstilstanden vedrø-
rende beskyttelsen af lønmodtagerne og forbrugerne.
Elisabeth Arnold
fortalte, at hun i 2005 havde været til en konference
i London under det engelske formandskab, hvor det havde vist sig, at der sad
en masse mennesker rundt omkring og arbejdede med små projekter inden for
bedre regulering, uden at de havde nogen forbindelse med hinanden, hvilket
var meget frustrerende. Derfor opfordrede hun den danske regering til at spør-
ge, om procedurerne på dette punkt var rettet op.
Økonomi- og erhvervsministeren
var ikke i tvivl om, at vi i Europa
har stor gavn af det indre marked, og derfor er det også nødvendigt, at det ikke
går til i bureaukrati. I hans eget ministerium havde man været meget opmærk-
som på at nedbringe de administrative byrder for erhvervslivet, men det er lidt
ligesom at lænse vand ud af et kar, hvor der hele tiden bliver fyldt mere vand
i, i og med at der kommer nye EU-regler. Under det danske formandskab satte
vi bedre regulering på dagsordenen, og der er nået meget. Økonomi- og er-
hvervsministeren glædede sig over Kommissionens udspil. Han tilføjede, at
der naturligvis kommer nye lande til, som ikke har den samme ”power”, men
det er en opgave.
Økonomi- og erhvervsministeren var enig med Jens Christian Lund i,
at en lettelse af de administrative byrder ikke må påvirke arbejdstagernes
arbejdsmiljø osv., og understregede det, han havde sagt i indledningen om, at
bedre regulering ikke er ensbetydende med deregulering.
Økonomi- og erhvervsministeren have noteret sig Elisabeth Arnolds
synspunkter vedrørende bedre regulering og ønsket om en opstramning af
proceduren og sagde, at kommissær Verheugen havde meget fokus på denne
indsats og løbende foretager en afrapportering. I de 5-6 år, økonomi- og er-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0006.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
747
hvervsministeren havde beskæftiget sig med området, var det første gang, det
i den grad var sat på dagsordenen.
Udg.
2. Kommissionens meddelelse om varernes frie bevægelighed,
herunder revision af den nye metode og gensidige
anerkendelse på det uharmoniserede område
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Første udveksling af synspunkter
Punktet var udgået af dagsordenen.
3. (Evt.) Kommissionens meddelelse om CARS 21
(Automobilindustriens rammevilkår i det 21. århundrede)
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Første udveksling af synspunkter
Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Jeg kan til orientering oplyse, at Kom-
missionen har meddelt, at man på rådsmødet vil præsentere en meddelelse om
Kommissionens forslag til opfølgning på de anbefalinger, der blev fremsat af
den såkaldte ”CARS 21” arbejdsgruppe.
Meddelelsen foreligger ikke på nuværende tidspunkt, men jeg kan op-
lyse, at der i 2005 blev nedsat en arbejdsgruppe under navnet ”CARS 21”, der
skulle komme med anbefalinger til en fremtidig politik for automobilindustri-
en. Arbejdsgruppen kom med sin rapport og anbefalinger i december 2005.
Anbefalingerne vedrørte en lang række forhold som f.eks. bedre regulering,
bedre sikkerhed og mindre CO
2
-udslip.
Umiddelbart ser arbejdsgruppens anbefalinger fornuftige ud, men nu
må vi afvente og se, hvad Kommissionen foreslår af opfølgning.
Jens Christian Lund
var godt klar over, at sagen var i en indledende
fase, men påpegede, at det er utroligt vigtigt, at vi er opmærksomme på, at det
område, der virkelig forurener, og som er virkelig skadeligt for miljøet og
sikkerheden, er transportområdet, så vi ikke kommer i en situation, hvor vi
forpligter os til ikke at gøre alt, hvad der står i vor magt, for at få gennemført
forbedringer på dette område.
Økonomi- og erhvervsministeren
erklærede sig helt enig med Jens
Christian Lund. Han tilføjede, at det var et af de punkter, man ville komme til
at diskutere meget, når man kom længere frem.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0007.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
748
Udg.
4. Direktivforslag om Aktionærrettigheder
-
Information fra Kommissionen
KOM (2006) 0685
Punktet var udgået af dagsordenen.
FO
5. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 89/665/EØF og
92/13/EØF for så vidt angår forbedring af effektiviteten af
klageprocedurerne i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (indre marked,
industri og forskning) den 19. februar 2007, men forventes sat
på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse
KOM (2006) 0195
Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat side 16)
KOM (2006) 0195 – bilag 1 (grundnotat af 5/7-06)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Sagen nævner jeg med henblik på for-
handlingsoplæg.
Sagen er ikke er sat på dagsordenen for rådsmødet, men kan forventes
at komme på det næste rådsmøde i maj eller på et andet snarligt rådsmøde.
Kommissionen fremlagde den 4. maj 2006 et forslag til ændring af de
såkaldte kontroldirektiver, der fastsætter de minimumskrav, som de nationale
klagesystemer på udbudsområdet skal leve op til.
Direktivet berører således ikke de materielle udbudsregler, men den
klageprocedure, som gælder i forbindelse med udbuddet af opgaver.
Formålet er at forbedre klagesystemernes effektivitet og at sikre, at de
fungerer på en mere ensartet måde end i dag. Dette gælder både for den of-
fentlige sektor og for forsyningsvirksomhederne.
Forslaget indebærer dog ikke, at alle klagesystemer bliver ens. Det vil
fortsat være op til de enkelte medlemslande at bestemme klagesystemets orga-
nisatoriske placering, procedurer, sagsgange, betaling, sanktioner m.v.
Udbudsreglernes nytteværdi afhænger i høj grad af en effektiv hånd-
hævelse. Regeringen kan derfor støtte, at der gøres en indsats for at styrke det
fælles udgangspunkt for klagesystemerne på udbudsområdet, samtidig med at
reglerne respekterer, at klagesystemerne skal indpasses i de nationale retss y-
stemer.
Der er især konstateret to typer af problemer, som det er vanskeligt at
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0008.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
749
komme til livs med de nuværende regler. Forslagets bærende elementer retter
sig mod disse problemer.
Det sker ofte, at en udbyder efter et udbud skynder sig at underskrive
kontrakten, inden man ved, om en forbigået tilbudsgiver ønsker at klage over
fejl ved udbuddet. Det foreslås, at der sættes ind over for dette ved at indføre
en pause mellem beslutningen om at tildele en kontrakt og selve underskrivel-
sen af kontrakten. Denne pause – eller standstillperiode som den er kaldt – kan
tilbudsgiverne benytte til at klage i. Herved bliver det muligt at rette op på
eventuelle fejl ved udbuddet.
Vi har i Danmark allerede i efteråret 2006 indført en sådan ordning og
kan derfor støtte, at der skal gælde fælles minimumskrav til standstillordnin-
gerne.
Det er imidlertid vigtigt, at der er en fornuftig balance mellem hensy-
net til god klageadgang og hensynet til en effektiv indkøbsproces hos de of-
fentlige myndigheder.
I 2005 gennemførtes en række ændringer i udbudsreglerne, som bl.a.
indebærer, at udbyderne kan benytte nye, hurtigere og mere dynamiske kon-
kurrenceformer, når de indgår aftaler. Det gælder f.eks. ved rammeaftaler og
ved brug af forskellige former for elektronisk udbud.
Det er vigtigt, at reglerne på klageområdet ikke modarbejder reglerne
på udbudsområdet med det resultat, at udbyderne vælger alene at benytte de
traditionelle udbudsformer. Derfor vil regeringen arbejde for, at forslaget om
standstill bør tilpasses de nye udbudsformer og typen af kontrakt. Derfor bør
der ikke være krav om en standstillperiode, når udbyderne indgår konkrete
aftaler, der er baseret på vilkårene i en rammeaftale eller i et dynamisk ind-
købssystem. I disse situationer har udbyderen allerede respekteret standstill-
kravet ved indgåelse af selve rammeaftalen eller ved oprettelsen af indkøbssy-
stemet. Et krav om en ny standstillperiode kan få udbyderne til at undlade at
bruge disse nye muligheder for at foretage effektive offentlige indkøb.
Det sker også, at der ulovligt indgås kontrakter, uden at der har været
afholdt et udbud. Dette er en alvorlig overtrædelse af reglerne, som virksom-
hederne ofte ikke har mulighed for at opdage, og hvor klagesystemet ikke i
dag indeholder en passende reaktion. Derfor er der stillet forslag om, at der
skal være større gennemsigtighed i disse situationer. Når en udbyder mener, at
det er lovligt at indgå kontrakt uden udbud, skal kontraktindgåelsen annonce-
res på forhånd, og udbyderen skal afvente eventuelle klager. Der indføres med
andre ord en standstillperiode også i denne situation. Dette kan ske uden et
væsentligt ressourceforbrug og vil bidrage til at skabe øget opmærksomhed
om udbudsreglerne.
Dog mener regeringen ikke, at denne forpligtelse skal udstrækkes til at
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0009.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
750
dække tilfælde, hvor en myndighed beslutter at udføre en opgave in-house. In-
house udførelse af opgaver er ikke omfattet af udbudsreglerne, og det vil der-
for være for vidtgående at pålægge en forpligtelse til annoncering og standstill
i denne situation. Regeringen vil derfor arbejde for, at forslaget ikke omfatter
in-house udførelse af opgaver.
Desuden lægger forslaget op til, at kontrakter, der indgås i strid med
standstillordningen, skal kunne erklæres ugyldige. Dette er en indgribende
konsekvens, og efter regeringens opfattelse skal ugyldighedsvirkning kun
indtræde i tilfælde, hvor den nationale klageinstans træffer afgørelse herom
efter en vurdering af sagens aspekter.
Man kunne f.eks. forestille sig en situation, hvor overtrædelsen af ud-
budsreglerne alene består i, at udbyderen har beregnet standstillperioden for-
kert. Her vil en ugyldighedsvirkning ikke være passende. Der kunne også
være situationer, hvor en kontrakt allerede er under udførelse – et byggeri af
en skole er f.eks. påbegyndt. I sådanne tilfælde må det være muligt for klage-
organet at afveje hensynet til samfundets interesser over for den overtrædelse
af udbudsreglerne, der har fundet sted, inden der træffes beslutning om ugyl-
dighed. Ugyldighed må således ikke være en automatisk virkning af en over-
trædelse af reglerne.
Regeringen vil derfor arbejde for, at hensynet til effektiv håndhævelse
tilgodeses på en anden måde end gennem automatisk ugyldighed af kontrakter
indgået i strid med standstill kravet.
Forslaget indeholder herudover en række andre elementer, hvoraf jeg
alene vil nævne de vigtigste. Det foreslås, at en klage i standstillperioden
automatisk skal have en kort opsættende virkning, hvor klageinstansen kan
tage stilling til, om kontrakten kan skrives under, eller om klagen er så alvor-
lig, at der bør være opsættende virkning under hele sagens behandling.
Det er til fordel for sagens parter, at de kan få en hurtig afklaring her-
af, og regeringen støtter derfor dette forslag. Lad mig nævne, at et tilsvarende
forslag indgår i det lovforslag om styrkelse af konkurrencen i den offentlige
sektor, som forventes fremsat i dag. Det drejer sig om konkurrenceloven, hvor
der som bekendt er et flertal mellem Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og regeringspartierne.
Efter forslaget skal det også være op til hvert enkelt medlemsland, om
man vil afskære muligheden for at klage, når der er gået en vis tid efter et
udbud. Dette har vi fra dansk side ingen indvendinger mod, men vi vil arbejde
for, at sådanne frister får en rimelig længde.
Drøftelserne af forslaget er på et forholdsvis indledende stade. Det
tyske formandskab arbejder på, at det skal være muligt at opnå politisk enig-
hed på rådsmødet i maj 2007. Dette afhænger naturligvis af Europa-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0010.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
751
FO
Parlamentets udtalelse, som tidligst forventes at foreligge i april.
Idet der fra dansk side arbejdes for, at forslaget på de nævnte punkter
bedre afspejler en afvejning af tilbudsgivernes og udbydernes interesser, kan
regeringen overordnet tilslutte sig forslaget.
Morten Messerschmidt
fandt det helt klart til fordel for erhvervsli-
vet, at man laver fælles regler på udbudsområdet, og kunne generelt støtte
regeringens linje.
Morten Messerschmidt kunne se af notatet, at der er problemer med
lande, hvor man laver en fiktiv udbudsrunde og på forhånd har besluttet, hvil-
ken aktør der skal vinde kontrakten. Hvordan kan man sikre sig, at man i de
lande ikke bare sidder udbudsreglerne overhørig ved at anvende undtagelsen
om prækvalifikationskontrakter?
Han spurgte, hvorfor det er nødvendigt at have en bestemmelse om
opsættende virkning, idet han gik ud fra, at hvis det inden for en periode blev
godtgjort, at udbudet havde været forkert, så ville de kontraherende parter
ikke være bundet af kontrakten, og så måtte udbudsrunden gå om.
Når der nu var en regel om, at man ikke måtte underskrive, før der var
gået 10 dage, var Morten Messerschmidt til gengæld tøvende over for, om 10
dage i alle tilfælde var tilstrækkelig, idet han pegede på, at der ofte var tale
om ret store og komplicerede aftaler.
Per Clausen
var glad for, at økonomi- og erhvervsministeren ville
afvise, at in-house kontrakter skulle være omfattet af disse regler. Hvordan
vurderer ministeren muligheden for at komme igennem med dette synspunkt,
og hvilken vægt lægger regeringen på det? Kan man forestille sig, at Danmark
stemmer for et forslag, hvor in-house kontrakter er med?
Per Clausen henviste til det, der står på side 18 i notatet: ”Visse typer
af kontrakter er ikke omfattet af procedurereglerne i udbudsdirektiverne. Det
gælder de såkaldte bilag B-ydelser som f.eks. social- og sundhedsydelser,
juridiske ydelser, uddannelse, jernbanetransport, undervisning mv. Disse kon-
trakter er ikke udtrykkeligt omtalt, men Kommissionen har tilkendegivet, at
man anser dem for omfattet af forslaget om klageregler, selv om der ikke
gælder specifikke udbudsprocedurer for kontrakterne.” Synes regeringen, det
er en god idé? Per Clausen pegede på, at man her er i færd med at udvide det
område, som er omfattet af EU-reguleringen, til nogle områder, som for nogle
af partierne er politisk følsomme.
Økonomi- og erhvervsministeren
gjorde opmærksom på, at det fore-
liggende forslag ikke drejer sig om indholdet i servicedirektivet – som vi
kommer tilbage til, når vi skal implementere det – men om proceduren for
klageadgang.
Økonomi- og erhvervsministeren svarede Morten Messerschmidt, at
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0011.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
752
når der er en undtagelse for prækvalificeringer, er det fordi det blot er det
første led i udbudet, og at der derefter kommer selve udbudsrunden.
Regeringen mener, der er behov for en standstillperiode, fordi der skal
være en periode, hvor man kan undersøge, om der skal gribes ind. Det mener
regeringen er nødvendigt. Vi har i Danmark en standstillperiode på 10 dage,
og det er også Kommissionens forslag til minimumsperiode, men de enkelte
lande kan godt nationalt fastsætte en frist på mere end 10 dage.
Økonomi- og erhvervsministeren var fuldstændig enig med Per Clau-
sen vedrørende in-house kontrakter. Vi har en fornemmelse af, at flere lande
har samme holdning, men sagen er endnu på et meget tidligt stade. In-house
ydelser diskuteres i arbejdsgruppen, og det er vores vurdering, at der er gode
muligheder for, at de ikke underlægges standstillordningen.
Regeringen er også enig i, at B-ydelser ikke skal være omfattet. Rege-
ringen er altså enig med KL om, at det er uhensigtsmæssigt, at ordningen skal
omfatte B-ydelser.
Han tilføjede, at hvis man har mere specifikke spørgsmål vedrørende
udbudsdirektivet, ville han bede om at få skriftlige spørgsmål om det. Han så
ikke de store problemer i det, der ligger på nuværende tidspunkt.
Morten Messerschmidt
takkede for svarene og havde to opfølgende
spørgsmål. Når regeringen siger, at man ønsker at undtage B-ydelser fra kla-
gereglerne, vil det så betyde, at et advokatkontor, som byder, ikke skal være
omfattet af klagereglerne? Han pointerede, at der jo ikke er tale om, at man i
højere grad pålægger offentlige virksomheder at foretage udbud, men når de
bruger udbud, mente han, de også skulle være omfattet af klagereglerne.
Han kunne kun juble over, at der var tale om et minimumsdirektiv,
men rejste spørgsmålet, om det betyder, at man kan begrænse den opsættende
virkning til f.eks. 5-6 dage. Skal den opsættende virkning være parallel med
klageperioden, eller kan man godt have forskellige frister?
Økonomi- og erhvervsministeren
sagde, at advokatydelser typisk er
B-ydelser, men der er jo kun tale om at undtage dem fra standstillperioden, der
kan stadig klages over udbuddet.
Svaret på det andet spørgsmål er nej. Minimum er 10 dage.
Udg.
6. Rapport fra Kommissionen ”Forskningens bidrag til
nationale reformprogrammer” (Lissabon-strategien og 3%-
målet)
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0012.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
753
Punktet var udgået af dagsordenen.
Udg.
7. ESFRI (European Strategy Forum on Research
Infrastructures) køreplan for europæisk infrastruktur
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
Punktet var udgået af dagsordenen.
9. Siden sidst
Økonomi- og erhvervsministerens ressort:
a) Kommissionens grønbog ”Det globale Europa – Europas
defensive handelsinstrumenter i en global økonomi i
forandring”
KOM (2006) 0763
KOM (2006) 0763 – bilag 1 (grundnotat af 21/12-06)
KOM (2006) 0763 – bilag 2 (EUU’s anmodning til ERU om en udtalelse)
Økonomi- og erhvervsministeren:
For så vidt angår sager siden sidst vil jeg
nævne, at Kommissionen siden rådsmødet i december har udgivet en grønbog
om ”Det globale Europa – Europas anvendelse af defensive handelsinstrumen-
ter i en global økonomi”.
Kommissionen offentliggjorde den 6. december 2006 grønbogen om
EU’s brug af de defensive handelsinstrumenter, hvori der lægges op til en
diskussion om behovet for at tilpasse bl.a. antidumpingreglerne til de nye
handelsmønstre som følge af den stigende globalisering i varehandlen.
Regeringen ser med stor interesse på Kommissionens grønbog. Vi kan
fuldt ud støtte enhver ændring af reglerne om antidumping, der aktivt kan
medvirke til at gøre dansk erhvervsliv endnu mere klart til de globale udfor-
dringer, vi står over for. Større konkurrencedygtighed er en forudsætning for,
at vores erhvervsliv kan udvikle sig nationalt som internationalt.
Regeringen agter derfor sammen med de øvrige ligesindede EU-lande
og Kommissionen at arbejde konstruktivt for at ændre EU’s antidumpingregel-
sæt i en mere frihandelsorienteret retning.
Jeg kan nævne, at mit ministerium i starten af marts 2007 afholder en
konference om Kommissionens grønbog, hvor repræsentanter fra Folketingets
relevante udvalg, erhvervslivet og erhvervsorganisationerne inviteres til en
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0013.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
754
drøftelse af, hvordan vi får revideret antidumpingreglerne i en mere frihan-
delsorienteret retning.
Vi vil senest ultimo marts 2007 sende regeringens høringssvar på
grønbogen til Kommissionen. Vi må sikre os, at der i fremtidige overvejelser
om anvendelse af antidumpinginstrumentet bliver langt større åbenhed, gen-
nemsigtighed og dialog om de faktiske forhold i sagerne, således at alle parter
får mulighed for at komme til orde. Det er vigtigt, at der findes en ny og for-
nuftigere vægtning mellem de forskellige interesser i antidumpingsager, såle-
des at instrumentet ikke anvendes som protektionisme.
I dag er det primært producentinteresserne i EU, der har betydning for,
om der skal indføres antidumpingtold, mens interessen hos producenter, der
har outsourcet produktion til tredjelande, importører, distributører og forbru-
gere ofte tilsidesættes. Vi bør fra dansk side arbejde for, at den samlede fæl-
lesskabsinteresse – det vil også sige importørernes, forarbejdningsindustriens
og forbrugernes interesser – fremover tillægges en langt større vægt i Kom-
missionens antidumpingundersøgelser.
Jeg kan endelig oplyse, at vi har et meget tæt samarbejde med bl.a. vo-
res nordiske kollegaer i denne sag.
Elisabeth Arnold
gjorde i anledning af det, økonomi- og erhvervsmi-
nisteren havde sagt om, at hans ministerium i marts 2007 ville afholde en
konference om grønbogen, opmærksom på, at Folketinget også var blevet bedt
om at komme med en udtalelse om grønbogen. Hun ville blot sikre sig, at man
ikke holdt to høringer med den samme personkreds.
Økonomi- og erhvervsministeren
sagde, at Europaudvalget er vel-
kommen til konferencen i marts, hvor man også ønsker at få input til det svar,
som regeringen skal afgive. Han mente ikke, der var den store konflikt på
dette område.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg under dagsordenens punkt 5, idet ingen partier havde
ytret sig imod det.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0014.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
755
Punkt 2. Samråd med videnskabsministeren vedr.
samrådsspørgsmål A (om roaming)
KOM (2006) 0382
KOM (2006) 0382 – samrådsspørgsmål A (vedlagt)
EU-note (06) - E 36 (Notat af 5/2-07 om Europa-Parlamentets behandling)
Alm. del (06) – bilag 72, side 274 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 3/11-06)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
”Mener ministeren – efter at EU-kommissæren for tele- og IT har offentlig-
gjort tal, der viser, at priserne på mobiltelefoni hen over grænserne ikke er
faldet (jf. vedlagte pressemeddelelse) – stadig, at det er en rigtig taktik ikke at
ville regulere detailpriserne for roaming?
Hvordan vil ministeren sikre, at en regulering af teksterne for roaming ikke
fører til øget overskud for teleselskaberne i stedet for lavere priser for forbru-
gerne, hvis man ikke regulerer detailpriserne?
Hvilke erfaringer med teleselskaberne får ministeren til at forvente, at disse
skulle være indstillet på at medvirke positivt til at reducere taksterne for
roaming, hvis de ikke bliver tvunget til det gennem en regulering af detailpri-
serne?”
Per Clausen
begrundede samrådsspørgsmålet, som var blevet stillet i novem-
ber og skulle have været besvaret inden jul. Besvarelsen var imidlertid efter
aftale med videnskabsministeren blevet udsat. Det var nok meget godt, idet vi
nu er i en situation, hvor det har vist sig, at der tilsyneladende i Europa-
Parlamentet viser sig en langt større enighed med Kommissionen end den,
som den danske regering har givet udtryk for. Udover at besvare de spørgs-
mål, der er stillet, ville Per Clausen derfor bede videnskabsministeren også
forholde sig til de toner, der nu lyder fra Europa-Parlamentet. Er regeringen
indstillet på at acceptere – og dermed arbejde for – at der bliver indgået en
aftale med Europa-Parlamentet?
Videnskabsministeren:
Det er fuldstændig rigtigt, som Per Clausen bemær-
ker, at samrådsspørgsmålet blev stillet sidste år, men da der ikke skete noget
på det tidspunkt, aftalte man at udsætte besvarelsen til nu. Jeg må medgive Per
Clausen, at der er sket ganske meget siden da. Dels har der været en politisk
runde på rådsmødet, og dels er der kommet godt gang i forhandlingerne i
arbejdsgruppen i Bruxelles.
For så vidt angår de konklusioner, Per Clausen drager, er jeg ikke helt
enig, men det vil jeg komme tilbage til.
Jeg vil indlede med at give udvalget en generel status for forhandlin-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0015.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
756
gerne, som de ser ud lige nu.
Det tyske formandskab har med afsæt i drøftelserne på rådsmødet
præsenteret en række konkrete forslag til ændringer til Kommissionens oprin-
delige forslag. De overordnede principper i formandskabets model vedrører
kort fortalt tre væsentlige forhold: For det første en mere enkel og strammere
regulering på engrosniveau. For det andet indførelse af en gennemsnitlig mak-
simalpris på detailniveau. For det tredje indførelse af en såkaldt “forbrugerbe-
skyttelsestakst”, som skal give forbrugeren mulighed for at vælge en given
maksimalpris.
Målet med disse ændringer har blandt andet været at sikre en mere en-
kel og strammere regulering på engrosniveauet sammenlignet med Kommissi-
onens forslag, som vi har stiftet bekendtskab med her i udvalget. Dette er helt
i overensstemmelse med de danske synspunkter.
Det er endvidere formandskabets hensigt at sikre en regulering på de-
tailniveau, der både kan fremme innovation og samtidig sikre lavere priser til
forbrugerne. Også her følger modellen – som den foreligger lige nu på det
forhandlingsniveau, vi er kommet til – i høj grad de danske synspunkter og
ønsker om en regulering på detailniveau, der ikke – og jeg understreger ikke –
fastlåser markedet.
Med formandskabet forslag er der dog ikke tale om en egentlig ”sunri-
se model”. Det er den model, som vi fra dansk side har set som en mulighed
for på den ene side at sikre forbrugerne markant lavere priser og på anden side
ikke at begrænse konkurrencen på mobilmarkedet unødigt. Der har tidligere i
drøftelserne været præsenteret et konkret forslag til en sådan sunrise model,
men forslaget vandt ikke tilstrækkelig opbakning.
Det forslag, der ligger nu, tilgodeser dog helt de samme hensyn –
nemlig at vi undgår en fastlåsning af markedet, og at vi sikrer lavere engros-
priser, som så kommer forbrugerne til gode. Kombinationen af en gennemsnit-
lig maksimalpris og en forbrugerbeskyttelsestakst vurderes derfor at være
meget hensigtsmæssig og at tilgodese de fremsatte danske ønsker. De hensyn,
der varetages med den foreslåede model er i god overensstemmelse med det
mandat, som regeringen modtog af udvalget her i begyndelsen af november
sidste år.
Mandatet går som bekendt ud på, at vi fra dansk side vil arbejde for at
nå målet om lavere takster til glæde for forbrugerne gennem den type regule-
ring, som griber mindst mulig ind i konkurrencesituationen. Og vi ønsker en
strammere engrosprisregulering end det, der lå i Kommissionens forslag. Dis-
se hensyn er efter vores allerbedste vurdering i øjeblikket opnået med den
tyske kompromismodel.
Men mandatet pålægger også regeringen at arbejde for et resultat, som
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0016.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
757
skal give forbrugerne markant lavere roamingpriser. Og her er der stadig væk
et godt stykke arbejde foran os. Det skal sikres, at formandskabets model rent
faktisk også kommer til at give markant lavere priser til forbrugerne, som vi
ønsker det fra dansk side.
Vi arbejder for øjeblikket aktivt for at sikre, at de beregningstekniske
faktorer, der indgår i modellen, bliver fastlagt på det rigtige niveau. Vi skal
arbejde for, at hensynet til lavere priser på den måde bliver tilgodeset. Det er
imidlertid ikke let at blive enig om disse forhold, idet medlemsstaterne jo ikke
alle har de samme interesser og ønsker. Det kan derfor ikke afvises, at niveau-
et for de beregningstekniske faktorer først bliver endeligt fastlagt meget sent i
forhandlingerne.
Formandskabets ambition er, at forslaget skal vedtages som en såkaldt
”førstelæsningsløsning” på teleministrenes rådsmøde den 7.-8. juni i år. For-
udsætningen for dette er, at formandskabet inden da kan forhandle en aftale på
plads med Parlamentet. Fra dansk side vil vi naturligvis gøre, hvad vi kan, for
at få forslaget fremmet, så det kan blive behandlet og vedtaget til juni. For-
handlingerne de kommende uger bliver afgørende. Ikke mindst må vi se, om
det lykkes for formandskabet at komme igennem med sin model.
I forhold til de konkrete spørgsmål, som er baggrunden for samrådet,
vil jeg gerne slå fast, at regeringen ikke er imod regulering af detailpriserne,
hvis det viser sig påkrævet. Det er jo netop derfor, at vi fik mandat fra udval-
get her til at arbejde for en forordning med en indbygget regulering af detail-
priserne, hvis det skulle vise sig, at regulering af engrosniveauet ikke alene
giver det ønskede resultat.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvordan vi kan sikre, at en regulering
af taksterne for international roaming ikke blot fører til øget overskud for
teleselskaberne, så er svaret på det foreliggende grundlag meget klart. Der vil
med det forslag, der foreligger nu, blive stillet krav om, at selskaberne skal
lade deres roamingpriser falde til et vist gennemsnitligt niveau. Samtidig gives
forbrugerne mulighed for at vælge en særlig forbrugerbeskyttelsestakst. Hvis
mobilselskaberne ikke på denne måde lader faldet i engrospriserne komme
forbrugerne til gode i form af lavere priser, så vil selskaberne klart handle i
strid med reglerne.
Det sidste spørgsmål går på, hvad der taler for, at teleselskaberne vil
medvirke aktivt til at reducere taksterne for roaming. Kommissionens egne
undersøgelser viser klart, at den primære årsag til de høje priser for forbruger-
ne er de høje engrospriser. Det kan derfor ikke forventes, at mobilselskaberne
i større omfang kan reducere detailpriserne, før engrospriserne er blevet redu-
ceret. Men jeg er naturligvis tilfreds med, at nogle selskaber allerede gør en
indsats for at få sænket priserne, som vi har oplevet her i landet.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0017.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
758
Sammenfattende vurderer jeg, at forhandlingsforløbet viser, at vores
målsætninger er rigtige, og at de forslag, der nu er på bordet, giver forhåbnin-
ger om, at vi inden sommer kan nå et resultat, der tilgodeser de danske syns-
punkter. Nemlig ønsket om, at forordningen vedtages, så den snarest muligt
kan træde i kraft til fordel for forbrugerne. At vi får regler, der både sikrer
forbrugerne lavere priser på international roaming og ordentlige vilkår for
konkurrencen.
Lad mit til slut oplyse, at formandskabet har lagt op til en statusdrøf-
telse om roamingsagen på et uformelt rådsmøde, der er planlagt i Hannover
midt i marts
Udvalget vil naturligvis modtage et skriftligt resumé hurtigst muligt
efter mødet, hvor vi forhåbentlig skulle være nået ganske langt.
Per Clausen
pegede på, at der havde været delte meninger om klog-
skaben i det danske forhandlingsmandat, og at Venstres og Socialdemokrater-
nes medlemmer af Europa-Parlamentet havde kritiseret det. Derfor spurgte
han, om han skulle forstå det, videnskabsministeren nu siger, på den måde, at
der nu i Ministerrådet formentlig er tilslutning til, at man få en regulering af
detailpriserne, og det er den danske regering tilfreds med. Altså at man faktisk
er indstillet på at indgå en aftale med Europa-Parlamentet herom.
Magnus Heunicke
betegnede det som en meget interessant sag. Soci-
aldemokraterne vil gerne have så lave takster som overhovedet muligt i hele
Europa, og den aftale, man har lavet med regeringen – og som er i overens-
stemmelse med det mandat, man har givet videnskabsministeren – skal netop,
som videnskabsministeren siger, sikre markant lavere priser for forbrugerne.
Magnus Heunicke pegede på, at der efter rådsmødet var presseforly-
dender om, at Kommissionen havde sagt, at nogle lande ville gøre forslaget
mindre indgribende, og i nogle af pressemeddelelserne var Danmark nævnt
blandt disse lande. Det var han overrasket over at læse, idet han mente, Dan-
mark ville være i front for at sænke priserne og få en skrappere regulering af
engrospriserne og sikre, at det også kom til at gælde helt ud på nationalt ni-
veau over for forbrugerne.
I det tyske forslag, som videnskabsministeren nævnte, er der også dér
6 måneders forsinkelse – som der er efter Kommissionens forslag – fra en-
grosprisreguleringen træder i kraft til detailprisreguleringen eventuelt træder i
kraft?
Morten Messerschmidt
var glad for at høre videnskabsministeren
tilkendegivelser og i øvrigt også Socialdemokraternes tilkendegivelser, som jo
havde undergået en vis forandring. Som videnskabsministeren vil huske, stem-
te Dansk Folkeparti ikke for mandatet i slutningen af november, idet partiet
var af den overbevisning, at empirisk har regulering af engrospriserne ikke
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0018.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
759
givet de store resultater. Kommissionen har tidligere forsøgt at regulere en-
grospriserne, men så har selskaberne hævet omkostningerne i detailleddet, og
derfor har nettoeffekten ikke været stor. Morten Messerschmidt var utroligt
begejstret for, at flertallet nu indser logikken i, at der selvfølgelig skal ske en
regulering af de priser, forbrugerne skal betale.
Morten Messerschmidt rejste det spørgsmål, hvordan vi forhindrer den
monopollignende tilstand, der findes i dag, idet han pegede på, at selskaberne
kun kan anvende de netværk, som de har indgået aftaler med, og de store
selskaber har en tendens til at indgå aftaler med de store selskaber, så de min-
dre selskaber bliver diskrimineret.
Videnskabsministeren
var glad for at få lejlighed til at rette de mis-
forståelser, der havde været i pressen, siden man sidst drøftede sagen i udval-
get. Han mente, alle var enige om, at detailpriserne er meget afhængig af en-
grospriserne, og pointerede, at der aldrig havde været nogen regulering af
engrospriserne. Når vi nu får en markant regulering på engrosniveauet, mente
han, det ville give store muligheder for at nedsætte priserne også på detailni-
veauet.
Når vi tidligere har støttet ”sunrise modellen”, er det fordi vi finder
det utroligt vigtigt, at markedet får mulighed for at fungere, sådan at vi ikke
får en fast pris, som er alt for høj. Vi ville netop have en fleksibilitet, fordi vi
mente, detailpriserne var på et niveau, der var alt for højt. Med et billede kun-
ne man sige, at vi var imod, at al mælk skulle koste 4 kroner. Vi mente, der
måtte være forskel på prisen på sødmælk og letmælk.
Med den foreslåede model med forbrugerbeskyttelsestakster og gen-
nemsnitlige maksimalpriser bliver der nogle muligheder for, at man regulerer
på detailniveauet, samtidig med at man får mulighed for at lave abonnementer,
som tilgodeser der forbrugere, der ofte ringer hjem fra Italien, og abonnemen-
ter, som tilgodeser de forbrugere, der kun rejser i Skandinavien.
Mens Kommissionen regner med en faktor 3, mener vi, man kan nøjes
med en faktor på 2 eller lidt derover. I det tyske formandskabs forslag regner
man med en faktor på 2,6, men vi mener, man kan komme længere ned.
For så vidt angår engrospriserne mente videnskabsministeren, Europa-
Parlamentet var på linje med den danske regering.
For så vidt angår detailpriserne er vi interesseret i, at der kan gives
nogle forskellige tilbud til mobilkunderne, sådan at de kan få forskellige priser
– afhængig af det behov, de har. Det er jo ikke alle, der nødvendigvis holder
sommerferie i Italien.
Per Clausen
forstod på ministerens svar, at såvel Per Clausen som
Morten Messerschmidt havde misforstået, hvad regeringens forhandlingsop-
læg gik ud på, men da europaparlamentarikere fra ministerens eget parti tils y-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0019.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
760
neladende også havde misforstået det, ligesom Kommissionen havde misfor-
stået det, måtte man sige, at det måske havde været muligt at misforstå rege-
ringens holdning og det mandat, et stort flertal stod bag. Det er måske et
spørgsmål om, hvem der skal have æren for det resultat, der nu kommer. Per
Clausen ville blot have videnskabsministeren til at bekræfte, at han er glad for,
at vi udover en engrosprisregulering nu også får en detailprisregulering, og at
det, det tyske formandskab nu foreslå, er det, som den danske regering og
Europa-Parlamentet altid har ønsket sig.
Per Clausen syntes ikke, videnskabsministeren skulle fremstille det
sådan, at Kommissionen opererede med faste priser. Den opererer med mak-
simalpriser, men forstiller sig, at de faktiske priser godt kan blive lavere.
Magnus Heunicke
syntes, det var godt, at EU nu griber ind over for
noget, som er uretfærdigt, og som plukkere borgerne, for hvem systemet er
fuldstændig uigennemskueligt.
Han forstod, at Dansk Folkeparti var imod regulering af engrospriser-
ne og udelukkende gik ind for regulering af detailpriserne.
Magnus Heunicke kunne godt blive lidt bekymret ved at høre om
videnskabsministerens mange fantasifulde ideer til forskellige abonnements-
ordninger, idet de nemt kan blive uoverskuelige for forbrugerne. Hvis man
indfører et fleksibelt system, er der i hvert fald behov for, at man er opmærk-
som på, at det skal stå klokkeklart for forbrugerne, hvad prisen er. I den for-
bindelse henviste han til, at der i det oprindelige forslag fra Kommissionen
også var nogle betragtninger om prisen for SMS.
Morten Messerschmidt
sagde i anledning af Magnus Heunickes
sidste bemærkning, at det ville være fantastisk, hvis man ved indrejse i et
andet land i en SMS, fik at vide, hvad det kostede at bruge mobilen.
Han gentog, at det ikke er alle selskaber, der har aftaler med alle dan-
ske udbydere. Morten Messerschmidt pegede på, at mens man kan komme i
kontakt med internettet alle steder fra, gælder det samme ikke for mobiltelefo-
ner.
I anledning af Magnus Heunickes udlægning af Dansk Folkepartis
holdning spurgte Morten Messerschmidt videnskabsministeren, om denne ikke
var enig i, at når man regulerer på detailprisniveau, så er der også en implicit
regulering af engrosprisen. Med det billede, videnskabsministeren havde
brugt, ville det være meget svært at forestille sig, at hvis man fastsatte en
detailpris på 4 kroner for mælk, skulle producenterne vælge at tage 5 kr. i
engrospris. Det ville være en dårlig forretning.
Videnskabsministeren
svarede, at det lige præcis var den danske
holdning, at vi skulle have lave abonnementspriser for forbrugerne.
Han sagde til Per Clausen, at han ikke havde sagt, at Per Clausen og
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0020.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
761
Morten Messerschmidt havde misforstået regeringens mandat. Det var frem-
stillingen i pressen, der havde været forkert. Regeringen er aldrig gået ind for
højere priser. Den havde blot ønsket en regulering, der drejede sig om engros-
priserne, fordi de er af afgørende betydning for detailpriserne. Nu får vi en
forbrugerbeskyttelsestakst, og der bliver mulighed for at tilmelde sig en sådan.
Nye abonnenter bliver automatisk tilmeldt en sådan. Men derudover får man
mulighed for at tegne et abonnement, der passer til ens forbrugsmønster.
Videnskabsministeren sagde i svaret til Morten Messerschmidt, at
regulering på detailprisniveauet alene gør det ikke. Vi kan træffe nok så man-
ge beslutninger i Folketinget. Det afgørende er, hvad man gør i de EU-lande,
danskerne rejser på ferie i. Derfor er det vigtigt, at man får en aftale, der gæl-
der i alle EU-lande. Selvfølgelig er der lidt forskel på interesserne i de typiske
ferielande og i Skandinavien.
Videnskabsministeren gjorde opmærksom på, at forslaget ikke vedrø-
rer SMS, idet Kommissionen ikke føler, at den har tilstrækkelige analyseresul-
tater på det område, men Kommissionen har givet en klar melding om, at
området er så væsentligt, at den om 18 måneder vil vende tilbage til det og
komme med et udspil.
Morten Messerschmidt
spurgte, om videnskabsministeren ikke er
enig i, at ved en regulering af engrosprisen er der ingen garanti for en redukti-
on af detailpriserne, hvorimod der ved en regulering af detailpriserne er en
garanti for, at detailpriserne falser.
Videnskabsministeren
svarede, at det er logik, men det er ikke til-
strækkeligt, fordi engrospriserne betyder så meget, som de gør.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0021.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
762
Punkt 3. Rådsmøde nr. 2786 (beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den
22. februar 2007
Socialministeren:
Jeg forelægger punkt 1a, som er delt mellem beskæfti-
gelsesministeren og mig, samt punkterne 1c og d. Endelig vil jeg kort nævne
punkt 4. Alle punkter er til orientering.
Beskæftigelsesministeren:
Jeg vil forelægge dagsordenspunkt 1a-1b, 1e-1f,
2-3 og 5-7. Socialministeren har forelagt de øvrige punkter. Alle punkter fore-
lægges til orientering.
Siden I fik tilsendt samlenotatet i sidste uge, er der sket ændringer i
dagsordenen for rådsmødet. Dagsordenen blev godkendt på Coreper i fredags,
den 2. februar. I har derfor efterfølgende fået tilsendt et supplerende samleno-
tat, der dækker begge de nye punkter 1e og 1f. Det gælder, selv om der i det
supplerende samlenotat kun refereres til punkt 1e.
Udover de to nye punkter er der ét punkt – punkt 6 om en forenkling
af afrapporteringskravene for en række arbejdsmiljødirektiver – der helt er
taget af dagsordenen. Det skyldes, at formandskabet regner med at nå til en
førstelæsningsløsning med Europa-Parlamentet og lige nu afventer Parlamen-
tets behandling af sagen. Jeg vil derfor ikke sige mere om punktet i dag.
Endelig er det sidste punkt på dagsordenen ”Ny Fællesskabsstrategi
for arbejdsmiljø” flyttet ned under ”Eventuelt” på Rådets dagsorden. Ar-
bejdsmiljøstrategien forventes at være på dagsordenen for rådsmødet i maj. På
februarrådsmødet vil der højst under ”Eventuelt” være en orientering fra
Kommissionen, og jeg vil derfor ikke komme yderligere ind på det i dag.
1. Forberedelse af forårstopmødet
a) Nøglebudskaber baseret på b til f
-
Vedtagelse
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Socialministeren:
Mit første punkt, som jeg deler med beskæftigelsesmi-
nisteren, vedrører den årlige vedtagelse af nøglebudskaber på social- og be-
skæftigelsesområdet til Det Europæiske Råd.
For så vidt angår budskaberne om social beskyttelse er jeg særlig til-
freds med, at der gives prioritet til at bekæmpe den negative sociale arv. Jeg
har nemlig på flere møder gennem 2006 slået til lyd for, at dette tema burde
have en fremtrædende placering i den åbne koordinationsmetode, og denne
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0022.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
763
indsats har nu båret frugt, sådan at man nu er opmærksom på, at man skal
sætte fokus på den negative sociale arv.
Der er også enighed om, at vi bør udbygge bestræbelserne på at fast-
holde ældre mennesker længere på arbejdsmarkedet, samt at vi skal sørge for,
at ældre mennesker, der ikke arbejder, har ordentlige pensionsvilkår. Det gæl-
der ikke mindst kvinder, hvilket ikke er en selvfølge i alle medlemslande.
Det konstateres også, at der kan være uligheder i adgangen til sund-
hedssystemerne. Endvidere peges på behovet for forebyggelse og fremme af
sund livsstil samt udnyttelse af ny teknik, så folk kan blive i deres eget hjem
så længe som muligt.
Jeg finder det absolut relevant, at vi samarbejder om disse emner, og
jeg kan støtte budskaberne.
Beskæftigelsesministeren:
Punkt 1 på dagsordenen omhandler forberedelsen
af Det Europæiske Råds forårstopmøde, der afholdes den 8.-9. marts 2007.
Punktet består af en række bidrag til forårstopmødet, som alle kan støttes fra
dansk side. Hele dagsordenspunkt 1 forelægges til orientering.
Jeg starter med underpunkt a om Rådets nøglebudskaber til Det Euro-
pæiske Råd. Socialministeren har forelagt sin del af dette underpunkt.
Beskæftigelseskomiteen og komiteen for social beskyttelse har udar-
bejdet et fælles udkast til nøglebudskaber på baggrund af fremskridtsrapporten
og fællesrapporterne om beskæftigelsen og om social beskyttelse og social
inklusion.
Det overordnede budskab er, at der nu må leveres reformer. I nøgle-
budskaberne understreges det, at de politiske reformer, som understøtter Lis-
sabonstrategien, samt partnerskaber mellem relevante aktører har en positiv
effekt på arbejdsmarkedet.
Men det understreges også, at arbejdet med beskæftigelsesstrategien
må op i et højere gear, hvis vi skal nå Lissabonmålene og dermed imødegå de
store og voksende udfordringer, som følger af globaliseringen og befolknin-
gernes aldring. Det kan nemlig konstateres, at den samlede beskæftigelsesfre-
kvens i 2005 var 6,2 procentpoint lavere end Lissabonmålet på 70 pct. Det
svarer til ca. 20 millioner jobs. Og det altså på trods af forbedringerne på
arbejdsmarkedet de senere år.
Det understreges videre, at den gunstige økonomiske situation giver
gode muligheder for at uddybe reformerne og fortsætte moderniseringen af
den europæiske sociale model til gavn for beskæftigelsen i Europa.
Kommissionens kommende forslag til fælles principper for flexicurity
fremhæves som et vigtigt skridt i arbejdet for velfungerende arbejdsmarkeder.
Det påpeges, at de fælles principper vil kunne være en stor hjælp for landene i
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0023.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
764
deres forsøg på at finde det rette mix af politikker, som passer til det enkelte
lands arbejdsmarked.
Endelig fremhæves, at de marginale grupper på arbejdsmarkedet skal
hjælpes, og det understreges, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det er
samtidig nødvendigt for at nå Lissabonmålet om flere og bedre jobs, at livs-
lang læring får en mere fremtrædende rolle i medlemslandene.
b) Fælles beskæftigelsesrapport 2006/2007
-
Vedtagelse
KOM (2006) 0816
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 7)
Alm. del (06) – bilag 12 (regeringens rapport om fremskridt med det nationale refor m-
program)
Beskæftigelsesministeren:
Fællesrapporten indeholder dels Kommissionens
status for beskæftigelsessituationen i EU, dels en vurdering af de enkelte lan-
des fremskridt i forhold til beskæftigelsesstrategien, som fremlagt i de natio-
nale reformprogrammer.
Rapporten giver et forholdsvis præcist billede af de udfordringer, som
beskæftigelsesretningslinjerne stiller medlemslandene over for – herunder
også Danmark.
Kommissionens vurdering af den danske indsats er meget positiv. Det
er jeg naturligvis glad for. Særligt fremhæves reformarbejdets omfattende,
integrerede og inddragende karakter, herunder i forhold til arbejdsmarkedets
parter. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Kommissionen beskriver vores
reformarbejde som et ”benchmark” for andre medlemslande.
c) Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion
-
Vedtagelse
KOM (2007) 0013
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Socialministeren:
Mit næste punkt, som er 1c, er i samme boldgade som
punkt 1a, nemlig den årlige fællesrapport mellem Rådet og Kommissionen om
social beskyttelse og inklusion, som udarbejdes på grundlag af den åbne koor-
dinationsmetode.
Ifølge rapporten hjælper den åbne koordinationsmetode med til at
styrke erfaringsudvekslingerne og til at involvere relevante aktører på natio-
nalt såvel som på EU-plan. Metoden har udbredt kendskabet til de mange
sider af social eksklusion og ført til en fælles holdning om, at reformer bør
baseres på principperne tilgængelighed, tilstrækkelighed, lighed, modernise-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0024.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
765
ring og bæredygtighed.
Det har vist sig, at metoden faktisk er velegnet til de nye emner, bl.a.
sundhed og ældrepleje.
Reformer er undervejs i praktisk talt alle medlemsstater med henblik
på at gøre systemerne mere socialt og økonomisk bæredygtige. Der er udbredt
fælles forståelse for værdien af aktiv inklusion, og for så vidt angår pensioner
har der vist sig fremskridt både med hensyn til tilstrækkelighed og bæredyg-
tighed. Med hensyn til sundhed er der mål om forbedret tilgængelighed, kvali-
tet og bæredygtighed.
Ligestilling er et centralt element i den åbne koordinationsmetode, og
medlemsstaterne inkorporerer kønsaspektet mere effektivt; men der er allige-
vel fortsat plads til forbedringer.
Også i denne rapport er der fremhævet en række nøglebudskaber, som
er refereret i samlenotatet til udvalget.
Særlig for så vidt angår Danmark er jeg naturligvis meget tilfreds med,
at vi ligger i toppen på en række nøgletal.
d) Rapport fra Kommissionen til Rådet, Europa-
Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget om lighed mellem kvinder og mænd,
2007
-
Vedtagelse
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Socialministeren:
I dette års rapport peger Kommissionen på blandt andre
følgende vigtige fremskridt i 2006:
Vedtagelsen af Kommissionens køreplan for ligestilling gældende for årene
2006-2010.
Vedtagelsen af den europæiske ligestillingspagt, som Danmark jo var med-
forslagsstiller på.
Vedtagelsen af det europæiske ligestillingsinstitut, som er under etablering.
Kommissionen peger desuden på en række områder, som kræver sær-
ligt fokus det kommende år. På baggrund af denne gennemgang anbefaler
Kommissionen, at der i fremtiden særligt lægges vægt på blandt andet:
indsatsen til at fremme ligeløn,
fremme mainstreamingindsatsen især indenfor arbejds-markedspolitikken,
fremme sammenhængen mellem familieliv og arbejdsliv,
ligestilling i forhold til de demografiske udfordringer.
Fra dansk side hilser vi de årlige rapporter og anbefalinger velkom-
men. Det er en udmærket måde at sikre politisk fokusering på ligestillingsom-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0025.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
766
rådet og sikre en målrettet ligestillingsprioritering af indsatsen.
e) Meddelelse fra Kommissionen til DER: Implementering af
den reviderede Lissabonstrategi for vækst og
beskæftigelse: "Et år med gennemførelse"
KOM (2006) 0816
Rådsmøde 2786 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Beskæftigelsesministeren:
Underpunkt e omhandler Kommissionens årlige
fremskridtsrapport, hvori Kommissionen til brug for forårstopmødet gør status
over gennemførelsen af Lissabonstrategien.
Kommissionen vurderer overordnet, at der er sket vigtige fremskridt
med landenes reformprocesser, om end der er stor forskel på de enkelte lande.
Som jeg allerede har været inde på, er Kommissionens vurdering af
Danmark meget positiv. Således fremhæver Kommissionen, at vi gør meget
store fremskridt i gennemførelsen af vores 2005-reformprogram og med hen-
syn til at mødekomme konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2006.
Kommissionen fremhæver i den forbindelse reformerne som følge af vel-
færdsforliget fra juni sidste år.
Kommissionen konstaterer, at der er sket en gradvis forbedring med
hensyn til beskæftigelse og ledighed i EU i de senere år. Men EU er samlet set
fortsat et stykke fra Lissabonmålet om en samlet beskæftigelsesfrekvens på 70
pct.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at det er vigtigt at ud-
nytte de aktuelle gunstige konjunkturforhold til at styrke reformarbejdet i de
enkelte EU-lande.
I den forbindelse vil jeg nævne, at Kommissionen forventes at frem-
lægge en meddelelse om flexicurity i juni med henblik på vedtagelse af en
række fælles principper for flexicurity inden årets udgang.
Jens Christian Lund
takkede for orienteringen og betegnede det,
beskæftigelsesministeren sagde om flexicuritymodellen, som meget interes-
sant. Han mente, det bekræftede, at det er vigtigt at slås for, at der er en meget
høj social sikkerhed, og at arbejdskraften har ret til uddannelse og videreud-
dannelse, hvilket vi fra dansk side bør slå meget på.
Elisabeth Arnold
fortalte, at hun de sidste to dage havde været til et
interparlamentarisk møde, hvor vi fik megen ros for vores flexicuritymodel,
men hun havde indtryk af, at man i mange af de andre lande mente, at det
sikkert var en god model for Danmark, men lige i deres land kunne det ikke
lade sig gøre. Det var en generel holdning, at det var noget, EU måtte hjælpe
landene med. Derfor mente hun, det var utroligt vigtigt, at de danske deltagere
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0026.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
767
sagde, at det var et nationalt ansvar; det var ikke noget, EU kunne hjælpe med.
Man kunne inspirere hinanden, men der skulle nationalt knofedt til. Hun
fremhævede, at i forbindelse med de ændringer, vi har lavet, har vi haft lange
overgangsordninger, idet vi må vise respekt for de dispositioner, befolkningen
har truffet.
Beskæftigelsesministeren
sagde vedrørende flexicuritymodellen, at
mange delegationer kom hertil for at studere den mirakelkur, som mange men-
te, flexicuritymodellen var. I den forbindelse understregede han altid, at vort
system er udsprunget af en mere end hundredårig tradition for, at arbejdsmar-
kedets parter har taget et samfundsmæssigt ansvar, så det var ikke en model,
man uden videre kunne overføre fra et land til et andet. Han gik meget aktivt
ind i diskussionen om flexicurity med det formål at få anerkendt, at målet for
EU ikke er at udvikle et bestemt arbejdsmarkedssystem, men at få anerkendt,
at vor måde at løse arbejdsmarkedsproblemerne på i Sverige, Danmark og
Norge er udsprunget af vore traditioner. De har andre traditioner i Sydeuropa,
og det må vi anerkende og acceptere. Desuden findes der angelsaksiske mo-
del, og den må vi også acceptere. Kommissionen måtte anerkende, at der ikke
findes en ”one size fits all” model for arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeren fremhævede, at der også er fleksibilitet i de
sydeuropæiske lande, idet der ikke er så skarpe faggrænser. Franskmændene
og italienerne er meget interesseret i flexicurity, men de er mest interesseret i
fleksibiliteten, og er ikke så interesseret, når vi tilføjer, at den anden side af
modellen er høje understøttelser og en aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Beskæftigelsesministeren plejede at sige, at der er to systemer i Euro-
pa. Man kan beskytte jobbene, som man gør i Frankrig og i Spanien – med det
resultat at det er svært at afskedige arbejdere, men også svært at få virksom-
hederne til at ansætte yderligere arbejdskraft. Vi har i Danmark valgt at be-
skytte menneskers indkomst, når de bliver ledige, hvilket gør arbejdsmarkedet
mere fleksibelt og gør, at der ikke bliver demonstrationer i gaderne, når Flext-
ronic lukker, eller når Lego flytter produktionen til Tjekkiet. Han så det blot
som en national interesse også at få anerkendt vores system.
f) Kommissionens anbefalinger til Rådets anbefalinger vedr.
2007-opdatering af de integrerede retningslinjer for
medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker
og om implementering af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker
-
Politisk enighed
Rådsmøde 2786 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0027.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
768
Beskæftigelsesministeren:
Underpunkt f vedrører en vedtagelse af Kommis-
sionens forslag til anbefalinger til medlemslandene om gennemførelsen af
deres beskæftigelsespolitikker.
Kommissionen har i sin fremskridtsrapport fremlagt sit bud på lande-
specifikke anbefalinger til medlemslandene. Anbefalingerne er et supplement
til de integrerede retningslinjer for Lissabonstrategien.
Seks lande har fået den bedst mulige bedømmelse, herunder Danmark,
og for disse lande har Kommissionen ikke foreslået landespecifikke anbefa-
linger.
Anbefalingerne til de øvrige EU-lande fokuserer især på forbedringer
på uddannelsesområdet, herunder øget fokus på livslang læring. Mere end
halvdelen af medlemslandene får således anbefalinger på dette område. Her-
udover er der anbefalinger til reformer af skatte- og overførselssystemer, mo-
dernisering af jobbeskyttelsesregler samt en styrket aktiv arbejdsmarkedspoli-
tik.
For Danmarks vedkommende mener Kommissionen, at det fremover
er vigtigt at fokusere på initiativer, der kan øge arbejdskraftudbudet på det
korte sigt – hvilket vil sige i perioden frem til 2015. Det gælder bl.a. for ældre
arbejdstagere og indvandrere. Herudover mener Kommissionen, at det er vig-
tigt at satse på initiativer, der kan styrke indsatsen for, at flere får en højere
eller videregående uddannelse.
2. Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
-
Information fra Formandskabet
KOM (2006) 0816, KOM (2006) 0708
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 17)
EU-note (06) - E 13 (notat af 27/11-06 om grønbogen om arbejdsret)
Beskæftigelsesministeren:
Dette punkt omhandler forberedelse af det sociale
trepartstopmøde. Punktet forelægges til orientering.
Trepartstopmødet er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor troj-
kaen mødes med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan.
Det er endnu ikke afklaret, hvad der skal diskuteres på topmødet, men
det forventes, at arbejdsmarkedets parters reaktioner på især fremskridtsrap-
porten vil være på dagsordenen. Derudover kan der muligvis blive diskussion
af flexicurity og grønbogen om arbejdsret.
3. EMCO’s arbejdsprogram 2007
-
Information fra formanden
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 19)
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0028.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
769
Beskæftigelsesministeren:
Punkt 3 omhandler beskæftigelseskomitéens ar-
bejdsprogram for 2007.
Punktet forelægges til orientering.
Jeg vil nøjes med at henvise til oplysningerne i samlenotatet.
4. SPC’s arbejdsprogram 2007
-
Information fra formanden
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Socialministeren:
Til sidst vil jeg kort nævne punkt 4, som er socialkomite-
ens arbejdsprogram for 2007.
Komitéen vil i år foretage en særlig dybtgående undersøgelse af børns
vilkår, hvilket jeg – som jeg også nævnte under nøglebudskaberne – er meget
tilfreds med.
Hertil kommer, at komitéen også – bl.a. efter dansk ønske – vil be-
gynde at se på de sociale aspekter af menneskehandel. På rådsmødet i decem-
ber præsenterede jeg mit non-paper herom, og det blev vel modtaget. Næste
skridt bliver, at jeg til foråret agter at afholde en såkaldt camp om dette emne
med deltagere fra alle medlemsstaterne, som får til opgave at komme med
konkrete bud på, hvordan EU bliver mere offensiv.
5. Muligheder og udfordringer som følge af den demografiske
udvikling i Europa
a) Struktur for den europæiske debat om demografiske
ændringer
-
Udveksling af synspunkter
KOM (2006) 0571
b) Udkast til Rådsresolution: Muligheder og udfordringer
som følge af demografiske ændringer i Europa: Ældres
bidrag til økonomisk og social udvikling
-
Rådskonklusioner
KOM (2006) 0571
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Beskæftigelsesministeren:
Det sidste punkt, jeg vil omtale, omhandler den
demografiske udvikling i Europa og er bl.a. et led i opfølgningen på Kommis-
sionens meddelelse om demografi fra oktober sidste år. Jeg forelagde medde-
lelsen for jer i november som en del af rådsmødet den 1. december.
Punktet forelægges til orientering.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0029.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
770
Punktet omfatter to ting: Dels har formandskabet fremlagt et diskussi-
onsoplæg om struktureringen af demografidebatten i EPSCO-rådet. Dels er
der fremlagt et udkast til en rådsresolution om ældres bidrag til den økonomi-
ske og sociale udvikling.
Fra dansk side vil jeg på rådsmødet støtte formandskabets idé om at
diskutere håndteringen af demografidiskussionen inden for EPSCO. Regerin-
gen lægger dog vægt på, at den konkrete håndtering af de demografiske ud-
fordringer er et nationalt anliggende. Vi mener fra regeringens side, at demo-
grafispørgsmålet med fordel kan indarbejdes bedre i Lissabonprocessen og i
Kommissionens årlige fremskridtsrapport.
I øvrigt forventes det på rådsmødet, at formandskabet som et led i dis-
kussionen vil præsentere et forslag til en europæisk alliance for familier. Alli-
ancen skal være et familiepolitisk forum om den demografiske udfordring.
Den vil basere sig på erfaringsudveksling og ikke have konsekvenser for med-
lemsstaternes kompetencer på familieområdet.
Alliancen hører under familie- og forbrugerministerens ressort, men
jeg kan oplyse, at regeringen i udgangspunktet støtter alliancen som et grund-
lag for europæisk erfaringsudveksling.
Det fremsatte forslag til rådsresolution indeholder en række forslag til
initiativer, som Kommissionen og medlemslandene med fordel kan tage op.
Udgangspunktet er, at den længere levealder og det stigende antal æl-
dre er en positiv udvikling, der giver mulighed for at forbedre konkurrenceev-
ne og innovation i den europæiske økonomi.
I politikforslagene fremhæves ældres rolle som forbrugere og som so-
cial og kulturel ressource. Forslagene til medlemslandene handler bl.a. om at
fremme et positivt billede af ældre og om det, der på engelsk kaldes ”silver
economy”, dvs. ældre som forbrugere.
Jeg vil på regeringens vegne støtte resolutionen, da den bidrager til et
generelt billede af ældre som aktive deltagere, der bidrager til samfundet både
økonomisk, socialt og kulturelt.
Elisabeth Arnold
syntes, det, beskæftigelsesministeren sagde om
familiepolitikken, lød ubehageligt. Hun havde netop været til et interparla-
mentarisk møde, hvor flere af deltagerne have sagt, at det var et meget stort
problem for Europa, at der var et faldende folketal, hvilket betød, at man var
nødt til at nedlægge skoler. Hun håbede ikke, vi ville blive indskibet i en polsk
familieliga ved denne lejlighed.
Beskæftigelsesministeren
svarede, at punktet vedrørende de demo-
grafiske ændringer på rådsmødet drejede sig om erfaringsudveksling, men han
ville gøre familie- og forbrugerministeren, hvis ressort det drejede sig om,
opmærksom på det synspunkt, Elisabeth Arnold havde fremført.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 216: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/2-07
349543_0030.png
18. Europaudvalgsmøde 7/2 2007
771
Udg.
6. Forslag til direktiv om ændring og forenkling af
procedurerne i eksisterende arbejdsmiljødirektiver
-
(Evt.) generel indstilling
KOM (2006) 0390
Rådsmøde 2786 – bilag 1 (samlenotat side 27)
KOM (2006) 0390 – bilag 3 (revideret grundnotat af 1/11-06)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 110, side 455 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 24/11 -06)
Punktet var udgået af dagsordenen.
8. Eventuelt - Status for arbejdstidssagen
Nu har vi været igennem selve dagsordenen for rådsmødet. Men jeg
vil gerne under punktet ”Eventuelt” orientere kort om status for arbejdstidsdi-
rektivet – selv om sagen ikke er på dagsordenen for dette rådsmøde.
Det er jo en vigtig sag, som optager os alle. Derfor vil det nok også in-
teressere jer at vide, at Tyskland har lagt op til ikke at ville drøfte sagen, mens
de har formandskabet.
Som I ved, er forhandlingssituationen fortsat låst, og det er derfor
svært at sige, hvordan sagen vil udvikle sig, og hvornår der vil ske nyt i den.
Til jeres orientering kan jeg dog oplyse, at regeringen har modtaget en
forespørgsel fra Kommissionen – en såkaldt præåbningsskrivelse – om ar-
bejdstidsdirektivet. Jeg vil med det samme understrege, at en præåbnings-
skrivelse – selv om vi kalder den sådan – ikke nødvendigvis betyder, at der
kommer en åbningsskrivelse. Faktisk understreger Kommissionen, at skrivel-
sen ikke foregriber en eventuel sag.
Der er udsendt lignende breve til alle medlemslande undtagen Rumæ-
nien og Bulgarien.
I skrivelsen til Danmark spørger Kommissionen bl.a. til dansk praksis
i forhold til SIMAP- og Jaeger-dommene – altså om inaktiv rådighedstid og
afvikling af kompenserende hviletid. Kommissionen spørger også til Dan-
marks syn på fortolkningsspørgsmålet – altså om vi mener, at direktivet skal
gælde pr. kontrakt eller pr. lønmodtager. Spørgsmålet om opt out er ikke
nævnt i skrivelsen.
Det danske svar skal afgives inden 18. marts.