Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse med betingelser for lægemidlet Lucentis (ranibizumab)
Resumé
En vedtagelse af de foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Lucentis. Lægemidlet anvendes til behandling af neovaskulær (våd) aldersrelateret maculadegeneration (AMD).
En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyt-telsesniveauet i Danmark
1. Indledning
Kommissionens forslag EU/1/06/374/001 (EMEA/H/C/715)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 20. december 2006.
Endvidere foreligger der beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Lucentis.
Forslagene har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 12. januar 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagenes formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutninger indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Lucentis, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Lucentis anvendes til behandling af neovaskulær (vÃ¥d) aldersrelateret macuÂlaÂdegeneration (AMD). Præparatet gives som indsprøjtning i øjets glasÂlegeme under lokalbedøvelse. Der gives 1 indsprøjtning pr. mÃ¥ned i 3 pÃ¥ hinanden følgende mÃ¥neder, efterfulgt af en vedligeholdelsesfase, hvor paÂtienterne følges tæt mht. deres synsstyrke. Ved tegn pÃ¥ et vist tab af synsÂstyrken gives ny indsprøjtning. For at undgÃ¥ betændelse i øjet anvendes (antimikrobielle) øjendrÃ¥ber 3 dage før og efter behandlingen. Der er erfaÂring med Lucentisbehandling af patienter gennem 2 Ã¥r.
Neovaskulær (vÃ¥d) aldersbetinget maculadegeneration (AMD) er en beskaÂdigelse af nethinden som følge af, at unormale blodkar vokser ind i øjet og lækker. Ubehandlet fører sygdommen til stærk synsnedsættelse eller delvis blindhed. Det aktive stof, ranibizumab, virker ved at standse vækst af nye blodkar i øjet og lækage fra karvæggene.
Der findes i øjeblikket 2 godkendte behandlinger, som begge i en vis udÂstrækÂning, men efter forskellige principper, kan bremse sygdomsudvikÂlinÂgen: Visudyne® og Macugen®. Lucentis kan udover at bremse sygdomsudÂviklingen i en del tilfælde ogsÃ¥ forbedre synsfunktionen, i gennemsnit som 3-4 ekstra linjer pÃ¥ synstavlen, hvilket svarer til forskellen mellem eksemÂpelvis social blindhed og svagsyn eller svagsyn og kørekortskrav. BivirkninÂgerne ved behandling med Lucentis kan være infektion i den indre del af øjet, nethindeløsning eller –rift, uklarhed af linsen (grÃ¥ stær), smerte, rødme, forhøjet tryk i øjet, blødning i øjet, synsforstyrrelser og hovedpine. Lucentis udleveres efter recept.
Der er anvendt genmodificerede organismer i lægemidlets fremstillingsÂproces. I Det Europæiske Lægemiddelagenturs miljørisikovurdering er hverken den kliniske anvendelse af Lucentis eller bortskaffelsen af medicinÂrester fundet at udgøre nogen miljørisiko. Lægemiddelstyrelsen er enig i denÂne vurdering.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. Forslagenes konsekvenser for Danmark
Behandling med Lucentis er en specialistopgave, og behandlingen foregår på højt specialiserede øjenafdelinger.
PÃ¥ baggrund af drøftelse i Det rÃ¥dgivende RÃ¥d for specialeplanlægning og med øjenlæger fra hver af de 5 regioner har Sundhedsstyrelsen meldt ud, at behandling af nethindesygdom med indsprøjtning af medicin i øjets glasÂlegeme er en ny metode, som betegnes som en udviklingsfunktion. Den bør finde sted pÃ¥ 3 centre: Øst-centret KAS Glostrup i samarbejde med RAS Roskilde, Syd-centret, Odense universitetshospital og Vest-centret Ã…rhus Sygehus i samarbejde med Aalborg Sygehus. Behandlingen skal følge fælÂles nationale retningslinjer, og erfaringerne skal vurderes efter 1 Ã¥r med henblik pÃ¥ genvurdering af rammerne for behandling.
I Danmark har ca. 2/3 af de personer, som erklæres blinde, AMD som årsag dertil. Omkring 12 pct. af danskere over 60 år har AMD i lettere eller sværere grad. Ca. 15 pct. af patienterne har såkaldt våd AMD, resten har tør AMD. Antallet af patienter med våd AMD, der vil kunne behandles det første år, skønnes at være op til 2.000.
Som anført er Lucentis det første lægemiddel, som kan føre til en egentlig bedring af synsevnen, hvorfor præparatet mÃ¥ forventes at kunne forbedre den generelle behandling af neovaskulær (vÃ¥d) aldersbetinget maculaÂdegeneration (AMD).
Â
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Det er ikke muligt præcist at udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne i forbindelse med udstedelse af en markedsføringstilladelse til lægemidlet Lucentis.
Dette skyldes, at man ved godkendelse af lægemidler efter den centrale procedure ikke har kendskab til om lægemidlet rent faktisk vil blive markedsført i Danmark. Samtidig kendes ikke til lægemidlets pris.
Â
For så vidt angår lægemidlets eventuelle anvendelse i Danmark ved markedsføring her i landet, har Sundhedsstyrelsen oplyst, at der herhjemme er lavet enkelte sundhedsøkonomiske overslag over de forventede omkostninger og merudgifter ved en eventuel fuld indførelse af såkaldt intravitreal angiostatisk behandling i Danmark. Eksperter vurderer, at op til 2.000 patienter vil have behov for behandling det første år, idet der dog er usikkerhed om patientgruppens størrelse over tid. Der vil muligvis være tale om livslang behandling. Medicinudgiften anslås til at blive mellem 160 og 280 mio. kr. det første år, og over en årrække kan det ikke udelukkes, at de samlede årlige omkostninger til denne behandlingsform vil udgøre over 1 mia. kr.
PÃ¥ baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om
udstedelse af markedsføringstilladelse med betingelser for lægemidlet Lucentis,
omÂhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF
er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en
betingelse for markedsføringstilladelsen, at indehaveren af markedsføringsÂtilladelsen
skal sikre, at alle læger, der forventes at anvende Lucentis, får udleveret en
informationspakke med oplysning til lægen, en video og en tegnforklaring med
oplysning om indsprøjtningsteknikken samt information til patienten. Desuden
skal markedsføringstilladelsesindehaveren sikre, at et
bivirkningsovervågningssystem er på plads, og at det fungerer, før produktet
sendes på markedet. Herudover er markedsføringstilladelses-indehaveren
forpligtet til at udføre de studier og yderligere bivirknings-aktiviteter, der
er specificeret i Bivirkningsovervågningsplanen. Dette omfatter bl.a. en større
undersøgelse af patienter med henblik pÃ¥ at indsamle oplysning om, hvorÂdan
lægemidlet anvendes i klinisk brug, at følge bivirkningsmønsteret på udvalgte
bivirkninger og at indkredse eventuelle risikogrupper. En opdateret
risikostyringsplan bør også foreligge.
De økonomiske konsekvenser ved en indførelse af behandling med lægemidlet Lucentis forventes drøftet nærmere med regionerne.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslagene.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP.
Det forventes dog, at alle lande vil støtte vedtagelsen af forslagene.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.