Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til kommissionsforordning om fastsættelse af en grænseværdi for rester af de veterinære lægemiddelstoffer Triclabendazol og Firocoxib i levnedsmidler
Resumé
En vedtagelse af forslaget indebærer, at der fastsættes en bindende grænseÂværdi for stoffet Triclabendazol, og at der fastsættes en midlertidig bindende grænseværdi for stoffet Firocoxib.
1. Indledning
Kommissionen har den 25. september 2006 til medlemslandene fremsendt forÂslag til kommissionsforordning (ENTR/05/2006) om ændring af bilag I og III til RÃ¥dets forordning 2377/90 om en fælles fremgangsmÃ¥de for fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veteri-nære lægemidler i animalske levnedsmidler. En vedtagelse af forslaget indebærer, at der fastsættes følgende:
en bindende grænseværdi for stoffet
Bilag I
1. Triclabendazol
og en midlertidig bindende grænseværdi for stoffet
Bilag III
2. Firocoxib
Efter forordning 2377/90 skal Kommissionen vedtage bindende grænse-værdier for samtlige de lægemiddelstoffer, der indgÃ¥r i veterinære lægeÂmidler.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes pÃ¥ grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veteÂrinære lægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og KommisÂsionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde senest den 18. oktober 2006. Retsgrundlaget for forÂslaget er artikel 7 og 8 i forordning 2377/90.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen foreslår som nævnt, at stoffet Triclabendazol opføres på bilag I og at stoffet Firocoxib opføres på bilag III til forordning 2377/90.
Dette indebærer, at stofferne kan indgÃ¥ i veterinære lægemidler til behandÂling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemslandene ikke kan forÂhindre salg af de pÃ¥gældende levnedsmidler, sÃ¥fremt disse overholder den for stoffet fastsatte grænseværdi.
Bilag I
Triclabendazol er et stof til bekæmpelse af indvoldsparasitter, herunder især den store leverikte, som findes hos bl.a. kvæg og fÃ¥r. Parasitten kan forÃ¥rsage voldsomme leverskader pÃ¥ dyrene. Stoffet indgives via munden med 5 til 10 ugers mellemÂrum i leverikte-sæsonen, typisk hvor kreaturerne afgræsser vÃ¥de engomrÃ¥Âder. Stoffet er optaget pÃ¥ Bilag I med bindende grænseværdier pÃ¥ 100 mg/kg for muskel, nyre og lever for kvæg og fÃ¥r.
Der er efterfølgende blevet anmodet om videnskabelig vejledning fra CVMP, med henblik pÃ¥ at den meget lave biotilgængelighed for reststoffer i kød fra behandlede dyr, blev indregnet i risikovurderingen for konsumenter. Der er udført studier i rotter for at vurdere, hvor stor en del af reststofferne i kødet, der vil kunne optages gennem tarmen. Studierne viste, at kun 4 – 20 pct. af stofferne blev optaget. Derved fandtes det acceptabelt at øge grænseværdierne til omkring det dobbelte for muskel, lever og nyrevæv; og samtidig blev fedtvæv inkluderet i forslaget. Desuden blev det anbefalet at udvide opÂtagelsen til at gælde alle drøvtyggere, baseret pÃ¥ de sammenlignelige forÂhold i denne dyregruppe.
Der er fortsat ingen grænseværdi for mælk, så stoffet må ikke anvendes til drøvtyggere, som leverer mælk til konsum. Det foreslås således at ændre optagelsen på Bilag I for Triclabendazol til:
Farmakolo- giske virk- somme stoffer |
Restmarkør
|
Dyreart |
MRL |
Målvæv |
Triclaben-dazol |
Summen af ek-straherbare rester, som kan oxideres til ketotriclaben-dazol |
Alle drøvtyggere3 |
225 mg/kg 100 mg/kg 250 mg/kg 150 mg/kg |
Muskel Fedt Lever Nyre |
3          Må ikke anvendes til dyr, hvis mælk anvendes til konsum.
Bilag III
Firocoxib er et stof, som dæmper betændelsesreaktionerne i kroppen ved at hæmme enzymet cyclooxygenase-2 (COX-2). Det anvendes til lindring af smerte og betændelse ved led- og knoglesygdomme hos hunde, f.eks. gigtÂsygÂdomme. Stoffet skal ogsÃ¥ anvendes til heste mod samme type lidelser. Stoffet indgives gennem munden eller ved indsprøjtning direkte i en blodÂÃ¥re.
Firocoxib anvendes ikke i humanmedicin. Da analysemetoden for stoffet ikke er færdigudviklet anbefales det, at der fastsættes midlertidige binÂdende grænseværdier til heste sÃ¥ledes:
Farmakologiske virksomme stoffer |
Restmarkør |
Dyreart |
MRL |
Målvæv |
Firocoxib4 |
Firocoxib |
Dyr af heste-familien |
10 mg/kg 15 mg/kg 60 mg/kg 10 mg/kg |
Muskel Fedt Lever Nyre
|
4          Midlertidige MRL udløber den 1. juli 2007
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens opfattelse sikrer forÂslaget, at indtagelse af kød og mælk fra dyr behandlet med triclabendazol og firocoxib ikke vil skade menneskers sundhed.
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sundÂhed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig genÂnemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænseÂværdi fastlægges altsÃ¥ ud fra en grundig sundhedsÂmæssig vurdering, hvilket da ogsÃ¥ for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har mÃ¥ttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af anaÂlyseÂkemikerens valg af metode.
Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil ogsÃ¥ pÃ¥ en anden mÃ¥de betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet det fra den 1. januar 2000 kun undÂtaÂgelsesvist vil være tilladt at anvende andre stoffer som veterinære lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til RÃ¥dets forordning 2377/90.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde betyÂde, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænseÂværdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sÃ¥danne tilfælde vil der sÃ¥ledes være tale om en forringelse af sundheds-beskyttelsen, idet rester af lægemidler i levnedsmidler sÃ¥ vidt muligt bør undgÃ¥s. For andre stoffer vil forholdet kunne være omvendt og altsÃ¥ betyde en forbedring af sundhedsÂbeÂskyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet pÃ¥vise.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller amtskommuÂnerne med forslagets gennemførelse. En gennemføÂrelse af forslaget skønnes ikke at have afgørende økonomiske konsekvenser for erhvervene.
6. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levnedsÂmidler forelægges af Lægemiddelstyrelsen for Fødevarestyrelsen pÃ¥ det tidsÂpunkt, sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigÂheder og orgaÂnisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsaÂgende dokumentaÂtionsmateriale indeholder oplysninger om forretÂningsÂhemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale optagelsen pÃ¥ bilag I og III af lægemiddelÂstofferne Triclabendazol og Firocoxib.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.