Danmark
12. oktober 2006
En samlet energipolitik for Europa
Den globale efterspørgsel på energi er voksende. Oliepriserne er tredoblet inden for få år, og
gaspriserne er fulgt med. EU’s importafhængighed af olie og naturgas er stigende, og
forsyningssituationen er plaget af mangel på investeringer. EU risikerer i fremtiden at blive
afhængig af importeret energi fra nogle få regioner i verden, navnlig Mellemøsten, Nordafrika og
Rusland.
Energipolitiske tiltag i EU skal bidrage til at reducere udledningen af CO2 og andre miljøskadelige
stoffer og til at opfylde EU’s klimaforpligtelse, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd om
opnåelse af 2-grader målsætningen. EU skal via en ansvarlig energipolitik gå forrest i kampen mod
de globale klimaforandringer bl.a. ved energieffektiviseringer og vedvarende energi.
Kommissionen fremlagde i marts 2006 en grønbog om sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig
energi til Europa. Grønbogen og konklusionerne fra forårstopmødet i marts 2006 er et godt
udgangspunkt for at skabe en sammenhængende og samordnet europæisk energipolitik.
De overordnede mål for EU´s energipolitik skal fortsat være:
•
forsyningssikkerhed;
•
miljøbeskyttelse, herunder klima;
•
konkurrenceevne.
EU's energipolitik skal være markeds- og konkurrencebaseret. Bidrag fra højere energieffektivitet,
valg af energikilder og valg mellem teknologier skal ske i et effektivt samspil, under hensyntagen til
medlemslandenes frie valg af energikilder.
Sikring af et velfungerende indre marked for energi i Europa er væsentligt for at sikre
forsyningssikkerheden, og der er i den forbindelse et betydeligt behov for at sikre yderligere
investeringer i den europæiske energiinfrastruktur – især på tværs af grænserne.
På denne baggrund foreslår Danmark at en samlet energipolitik for Europa, der skal reducere vores
afhængighed af fossile brændsler, tager udgangspunkt i følgende målsætninger og initiativer:
EU skal være den mest energieffektive økonomi i verden. Fastsættelsen af en ambitiøs målsætning
for energieffektivisering skal ses som et bidrag til at styrke udviklingen og anvendelsen af ny
teknologi. Der skal derfor øget fokus på energieffektivisering, herunder også i transportsektoren:
•
Med henblik på at reducere afhængigheden af import af energi og samtidig opfylde
miljømålene skal der fastsættes en bindende energisparemålsætning på 1,15 pct. årligt, incl.
transport for EU som helhed og for de enkelte medlemslande frem til 2017. Det vil være
ambitionen at fastholde denne målsætning frem til 2025. Medlemslandene skal i nationale
energihandlingsplaner redegøre for, hvordan den samlede energisparemålsætning ventes
fordelt på de enkelte sektorer.
EU bør gennem ambitiøse aftaler med bilindustrien og direkte regulering m.v. fastsætte
forpligtende minimumskrav til nye person- og varebilers energieffektivitet (længere på
literen).
•