Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til kommissionsforordning om at der ikke fastsættes en bindende grænseværdi for rester af det veterinære lægemiddelstof Ginseng, standardiserede ekstrakter og præparater heraf i animalske levnedsmidler
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der ikke fastsættes en bindende grænseværdi for rester af det veterinære lægemiddelstof Ginseng, standardiserede ekstrakter og præparater heraf.
1. Indledning
Kommissionen har den 27. november 2006 til medlemslandene fremsendt forslag til kommissionsforordning (ENTR/08/2006) om ændring af bilag II til RÃ¥dets forordning 2377/90 om en fælles fremgangsmÃ¥de for fastsættelse af maksimalÂgrænseÂværdier for restkoncentrationer af veterinære lægemidler i animalske levnedsmidler. En vedtagelse af forslaget indebærer, at der ikke fastsættes en bindende grænseværdi for stoffet:
II                   Ginseng, standardiserede ekstrakter og præparater heraf
Efter forordning 2377/90 skal Kommissionen vedtage bindende grænseværdier for samtlige de lægemiddelstoffer, der indgår i veterinære lægemidler.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes på grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veterinære lægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde senest den 19. december 2006. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 7 og 8 i forordning 2377/90.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen foreslÃ¥r som nævnt, at stoffet Ginseng opføres pÃ¥ bilag II til forÂordning 2377/90.
Dette indebærer, at stoffet kan indgå i veterinære lægemidler til behandling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemslandene ikke kan forhindre salg af de pågældende levnedsmidler, såfremt disse overholder den for stoffet fastsatte grænseværdi.
Ginseng er en plante af familien Araliaceae, som findes i østasiatiske skove. PlanÂtens rødder indeholder stoffer, Ginsengoider, som udtrækkes og bruges i naturÂmedicin og kosttilskud til bÃ¥de dyr og mennesker. Hidtil har Ginseng ekstrakt været optaget pÃ¥ Bilag II til alle fødevareproducerende dyr, men kun i forbindelse med homøopatisk medicin. Der er nu ansøgt om at udvide dette til, at ekstrakter og standardiserede præparationer af Ginseng kan bruges generelt til fødevareproduÂÂcerende dyr, fordi det menes, at smÃ¥ mængder af stoffet (4 mg) ved indsprøjtning sammen med en vaccine kan give forstærkende effekt af vacÂciÂnationen. De tilgængelige data for Ginsengs virkninger har ikke givet anledning til bekymringer for sÃ¥ vidt angÃ¥r konsumenter af animalske fødevarer efter, at dyret har været beÂhandlet med Ginseng. Ginseng anses generelt for sikkert til mennesker i doser op til 3 gram indtaget 1 – 3 gange dagligt i flere mÃ¥neder.
Det foreslås derfor, at der ikke fastsættes grænseværdier for Ginseng ekstrakter til alle fødevareproducerende dyrearter:
Bilag II
Ginseng, standardiserede ekstrakter og præparater heraf
Dyreart:Â Â Â Â Â Â Â Â Alle arter bestemt til konsum
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens opfattelse sikrer forslaget, at indtagelse af kød og mælk fra dyr behandlet med Ginseng og standardiserede ekstrakter og præparater heraf ikke vil skade menneskers sundhed
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sundÂhed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænseÂværdi fastlægges altsÃ¥ ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da ogsÃ¥ for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har mÃ¥ttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af anaÂlyseÂkemikerens valg af metode.
Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil ogsÃ¥ pÃ¥ en anden mÃ¥de betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet det fra den 1. januar 2000 kun undÂtaÂgelsesvist vil være tilladt at anvende andre stoffer som veterinære lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til RÃ¥dets forordning 2377/90.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde betyÂde, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænseÂværdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sÃ¥danne tilfælde vil der sÃ¥ledes være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af lægemidler i levnedsmidler sÃ¥ vidt muligt bør undgÃ¥s. For andre stoffer vil forholdet kunne være omvendt og altsÃ¥ betyde en forbedring af sundhedsÂbeÂskyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet pÃ¥vise.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller amtskommunerne med forslagets gennemførelse. En gennemføÂrelse af forslaget skønnes ikke at have afgørende økonomiske konsekvenser for erhvervene.
6. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levnedsÂmidler forelægges af Lægemiddelstyrelsen for Fødevarestyrelsen pÃ¥ det tidsÂpunkt, sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigheder og orgaÂnisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumentaÂtionsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale optagelsen på bilag II af lægemiddelstoffet Ginseng, standardiserede ekstrakter og præparater heraf i animalske levnedsmidler.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.