Danmarks Statistik/MLA/Â
|
|
|
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistikker over husdyrbestande og kødproduktion, KOM(2007) 129 endelig, af 23. marts 2007.
Formålet med forslaget er at etablere et samlet grundlag for statistikker over husdyrbestande, slagtninger og prognoser over kødproduktion, der er vigtige for forvaltningen af EU’s landbrugspolitik. Lovgivningen på området er så kompleks, at det er fundet formålstjenligt at samordne lovgivningen i én forordning. Det er desuden fundet væsentligt at supplere statistikkerne over svine-, okse-, fåre- og gedekød med statistikker over fjerkrækød.
Kommissionen fremsatte den 23. marts 2007 ovennævnte forslag til forordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU den 3. april 2007.
Forslagets retsgrundlag er Traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages som en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til artikel 251.
Formålet med forslaget er at etablere et samlet grundlag for statistikker over husdyrbestande, slagtninger og prognoser over kødproduktion, der er vigtige for forvaltningen af EU’s landbrugspolitik. Lovgivningen på området er så kompleks, at det er fundet formålstjenligt at samordne lovgivningen i én forordning. Det er desuden fundet væsentligt at supplere statistikkerne over svine-, okse-, fåre- og gedekød med statistikker over fjerkrækød.
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med målene om bedre lovgivning, forenkling og begrænsning af respondentbyrden. Blandt andet åbner forslaget op for anvendelse af administrative data ved udarbejdelse af statistikkerne. Forslaget har til formål at forenkle de gældende bestemmelser og tilpasse dem til EU’s behov.
Det nye forordningsforslag indebærer at medlemslandene hvert tredje år skal udarbejde kvalitetsrapporter til Kommissionen.
Kommissionen vurderer, at fastlæggelsen af fælles statistiske standarder for opgørelser af husdyrbestand og kødproduktion bedst kan gennemføres på fællesskabsniveau.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Gældende dansk lovgivning på området er:
® Rådets direktiv 93/23/EØF af 1. juni 1993 om statistiske undersøgelser af svineproduktionen
® Rådets direktiv 93/24/EØF af 1. juni 1993 om statistiske undersøgelser af hornkvægproduktionen
® Rådets direktiv 93/25/EØF af 1. juni 1993 om statistiske undersøgelser af fåre- og gedeproduktionen
® Lov om Danmarks Statistik, jf. Økonomiministeriets lovbekendtgørelse af 22. juni 2000.
5. Høring
Forslaget har været i høring hos følgende interessenter:
Danish Meat Association, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Landbrug, Danske Slagterier, Det Danske Fjerkræråd, Kødbranchens Fællesråd, Landbrugsrådet, Landbrugets Rådgivningscenter, Mejeriforeningen.
Forslaget har været behandlet ved høring i Specialudvalget for Fødevare-, Landbrugs- og Fiskerispørgsmål samt i Specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne.
Der er modtaget 4 høringssvar hvoraf de 2 intet havde at bemærke. Vedr. høringssvar med bemærkninger anføres:
Kødbranchens fællesråd angiver at man fortsat ønsker fire årlige opgørelser årligt mod de to der vil blive fastlagt af forordningen
Danish Meat Association, Dansk Landbrug og Landbrugsraadet anfører at man tilslutter sig hensigten med forordningsforslaget nemlig
at samle nærværende statistik under et for skabe overblik indenfor et kompliceret område, men man ønsker en præcisering af kategorierne for fjerkræ.
6. Andre landes holdninger
Der forudses generel støtte til forslaget fra de øvrige medlemslande.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark er positiv indstillet over for forslaget om at samle og forenkle lovgivning på området.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget påfører Danmark meromkostninger til implementering af statistikken på regionsniveau (NUTS 2-niveau), til udarbejdelse af kvalitetsrapporter, samt til inddragelse af fjerkræstatistik. Meromkostningerne vil beløbe sig til 350.000 kr. årligt som vil blive afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser i form af øget svarbyrde for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg