10. juli 2007

 

Danmarks Statistik

kkl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og Rådets forord­ning om en række under­søgelser af landbrugsbedrifternes struktur og en undersøgelse af produktionsmetoderne i land­bruget og om op­hævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 571/88. KOM(2007) 245 endelig, af 10. maj 2007.

 

Resumé

Formålet med forslaget er at skabe et retsgrundlag for harmoniseret strukturstatistik for landbruget, som omfatter alle EU’s medlemslande. Statistikken bruges af Kommissionen til planlægning og administration af den fælles landbrugspolitik.

 

Forslaget indebærer undersøgelser i 2010, 2011, 2013 og 2016, hvor undersøgelsen i 2010 skal gennemføres som en totalundersøgelse, der omfatter alle bedrifter.

 

Forslaget erstatter den eksisterende forordning (EØF) 571/88.

 

1.                Baggrund og indhold

Kommissionen fremsatte den 10. maj 2007 ovennævnte forslag til en for­ordning. Forslagets danske version forelå den 22. maj 2007. Forslagets retsgrundlag er Traktatens artikel 285. Forslaget skal vedtages af Rådet efter proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til artikel 251.

 

Der er fremsendt et nærhedsnotat om forslaget til Folketingets Europaud­valg, den 8. juni 2007.

 

Formålet med forslaget er at opdatere lovgrundlaget for en sammenligne­lig statistik, som belyser landbrugets struktur i alle EU’s medlemslande. Denne statistik udgør et nødvendigt grundlag for forvaltningen af EU’s landbrugspolitik.

 

Kommissionen anfører, at forslaget indebærer en forenkling af fælles­skabslovgivningen og af de administrative procedurer for nationale myndigheder.

 

I praksis betyder forslaget, at der skal gennemføres følgende statistiske tællinger i landbruget:

 

- En totalundersøgelse i 2010 med temaerne: afgrøder, husdyr, arbejdskraft, maskiner, økologisk landbrug, certificeret produktion samt deltagelse i støtteprogrammer vedrørende udvikling af land­distrikter. Hertil kommer visse administrative oplysninger om bedriftens geografiske placering og rets­lige status.

 

- En stikprøveundersøgelse i 2011 med temaerne: jordbearbejdnings­metoder, jordbundsbevaring, landskabstræk, dyr på græs, staldforhold, næringsstoffer, opbevaring af husdyrgødning, plante­beskyttelse samt markvanding.

 

- Stikprøveundersøgelse i 2013 og 2016, hvor det præcise indhold besluttes senere med ud­gangspunkt i samme temaer som ved totalundersøgelsen i 2010.

 

2.                Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedrø­rende proceduren for fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.

 

3.                Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at indsamlingen af sammenlignelige statistikker over landbrugets struktur i EU bør finde sted på grundlag af en fælles­skabsretsakt, fordi kun Kommissionen kan koordi­nere den nødvendige harmonisering af statistiske oplysninger på fællesskabsplan, mens selve data­indsamlingen bedst foretages af medlemsstaterne.

 

Det er regeringens vurdering, at en sammenlignelig statistik for EU bedst kan gennemføres på fæl­lesskabsniveau.

 

4.                Gældende dansk ret

Den gældende lovgivning på området er Rådets forordning (EØF) 571/88 om strukturundersøgelser i landbruget og Lov om Danmarks Statistik.

 

5.                Høring

Forslaget har været sendt i høring blandt følgende interessenter:

Danish Meat Association, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Land­brug, Danske Slagterier, Det Danske Fjerkræråd, Kødbranchens Fællesråd, Land­brugsrådet, Landbrugets Rådgivningscenter, Mejeriforeningen, og Dansk Pelsdyravl.

 

Danmarks Statistik har modtaget et høringssvar fra Dansk Land­brug og Landbrugsrådet. Erhvervs organisationerne erkender behovet for statistik, men anfører at der også er behov for at begrænse indberetningsbyrden i forhold til det foreliggende forslag. Erhvervsorganisationerne vil dels foreslå, at den nu gældende forordnings bagatelgrænse fastholdes, og dels vil man foreslå at nogle spørgsmål udgår, og at man udnytter administrative kilder til belysning af andre spørgsmål.

 

6.                Andre landes holdninger

Flere lande har her udtrykt bekymring for udsigten til en stigende indberetningsbyrde for erhvervet.

 

7.                Foreløbig dansk holdning

Danmark kan tilslutte sig forslagets intention om at sikre harmoniserede statistiske undersøgelser i alle EU’s medlemslande, men finder at der er behov for at justere forslaget på en række områder, herunder bør forslaget ikke øge erhvervets administrative byrder nævneværdigt.

 

8.                Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Forslaget indebærer en merudgift for Danmark, som skal afholdes i perioden 2010 til 2016. Merudgifterne er begrundet i bortfald af EU-finansiering samt udgifter til udvidelse af undersøgelserne. Omkostningerne afholdes inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme.

 

Kommissionen anslår, at forslaget vil koste EU ca. 108 mio. euro, hvoraf Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til et dansk bidrag på 16 mio. kr. for perioden 2010-2016.

 

9.                Samfundsøkonomiske konsekvenser

Der er ingen samfundsøkonomiske konsekvenser ud over de under punkt 10 nævnte administrative byrder.

 

10.            Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget indebærer en øget indberetningsbyrde for landbrugserhvervet på 2,6 mio. kr. - svarende til ca. 13.000 timer - i perioden 2010 til 2016. Den forøgede indberetningsbyrde er dels begrundet i udvidelse af undersøgelsens indholdsmæssige omfang, dels i den særlige undersøgelse af bedrifternes produktionsmetoder.

 

11.            Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europavalg. Der er oversendt foreløbigt nærhedsnotat d. 8. juni 2007.