10. juli 2007
Danmarks Statistik kkl
|
|
|
Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og RÃ¥dets forordÂning om en række underÂsøgelser af landbrugsbedrifternes struktur og en undersøgelse af produktionsmetoderne i landÂbruget og om opÂhævelse af RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 571/88. KOM(2007) 245 endelig, af 10. maj 2007.
Formålet med forslaget er at skabe et retsgrundlag for harmoniseret strukturstatistik for landbruget, som omfatter alle EU’s medlemslande. Statistikken bruges af Kommissionen til planlægning og administration af den fælles landbrugspolitik.
Forslaget indebærer undersøgelser i 2010, 2011, 2013 og 2016, hvor undersøgelsen i 2010 skal gennemføres som en totalundersøgelse, der omfatter alle bedrifter.
Forslaget erstatter den eksisterende forordning (EØF) 571/88.
Kommissionen fremsatte den 10. maj 2007 ovennævnte forslag til en forÂordning. Forslagets danske version forelÃ¥ den 22. maj 2007. Forslagets retsgrundlag er Traktatens artikel 285. Forslaget skal vedtages af RÃ¥det efter proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til artikel 251.
Der er fremsendt et nærhedsnotat om forslaget til Folketingets EuropaudÂvalg, den 8. juni 2007.
FormÃ¥let med forslaget er at opdatere lovgrundlaget for en sammenligneÂlig statistik, som belyser landbrugets struktur i alle EU’s medlemslande. Denne statistik udgør et nødvendigt grundlag for forvaltningen af EU’s landbrugspolitik.
Kommissionen anfører, at forslaget indebærer en forenkling af fællesÂskabslovgivningen og af de administrative procedurer for nationale myndigheder.
I praksis betyder forslaget, at der skal gennemføres følgende statistiske tællinger i landbruget:
- En totalundersøgelse i 2010 med temaerne: afgrøder, husdyr, arbejdskraft, maskiner, økologisk landbrug, certificeret produktion samt deltagelse i støtteprogrammer vedrørende udvikling af landÂdistrikter. Hertil kommer visse administrative oplysninger om bedriftens geografiske placering og retsÂlige status.
- En stikprøveundersøgelse i 2011 med temaerne: jordbearbejdningsÂmetoder, jordbundsbevaring, landskabstræk, dyr pÃ¥ græs, staldforhold, næringsstoffer, opbevaring af husdyrgødning, planteÂbeskyttelse samt markvanding.
- Stikprøveundersøgelse i 2013 og 2016, hvor det præcise indhold besluttes senere med udÂgangspunkt i samme temaer som ved totalundersøgelsen i 2010.
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedrøÂrende proceduren for fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Kommissionen vurderer, at indsamlingen af sammenlignelige statistikker over landbrugets struktur i EU bør finde sted pÃ¥ grundlag af en fællesÂskabsretsakt, fordi kun Kommissionen kan koordiÂnere den nødvendige harmonisering af statistiske oplysninger pÃ¥ fællesskabsplan, mens selve dataÂindsamlingen bedst foretages af medlemsstaterne.
Det er regeringens vurdering, at en sammenlignelig statistik for EU bedst kan gennemføres pÃ¥ fælÂlesskabsniveau.
4. Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning på området er Rådets forordning (EØF) 571/88 om strukturundersøgelser i landbruget og Lov om Danmarks Statistik.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring blandt følgende interessenter:
Danish Meat Association, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk LandÂbrug, Danske Slagterier, Det Danske FjerkrærÃ¥d, Kødbranchens FællesrÃ¥d, LandÂbrugsrÃ¥det, Landbrugets RÃ¥dgivningscenter, Mejeriforeningen, og Dansk Pelsdyravl.
Danmarks Statistik har modtaget et høringssvar fra Dansk LandÂbrug og LandbrugsrÃ¥det. Erhvervs organisationerne erkender behovet for statistik, men anfører at der ogsÃ¥ er behov for at begrænse indberetningsbyrden i forhold til det foreliggende forslag. Erhvervsorganisationerne vil dels foreslÃ¥, at den nu gældende forordnings bagatelgrænse fastholdes, og dels vil man foreslÃ¥ at nogle spørgsmÃ¥l udgÃ¥r, og at man udnytter administrative kilder til belysning af andre spørgsmÃ¥l.
6. Andre landes holdninger
Flere lande har her udtrykt bekymring for udsigten til en stigende indberetningsbyrde for erhvervet.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan tilslutte sig forslagets intention om at sikre harmoniserede statistiske undersøgelser i alle EU’s medlemslande, men finder at der er behov for at justere forslaget på en række områder, herunder bør forslaget ikke øge erhvervets administrative byrder nævneværdigt.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget indebærer en merudgift for Danmark, som skal afholdes i perioden 2010 til 2016. Merudgifterne er begrundet i bortfald af EU-finansiering samt udgifter til udvidelse af undersøgelserne. Omkostningerne afholdes inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme.
Kommissionen anslår, at forslaget vil koste EU ca. 108 mio. euro, hvoraf Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til et dansk bidrag på 16 mio. kr. for perioden 2010-2016.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er ingen samfundsøkonomiske konsekvenser ud over de under punkt 10 nævnte administrative byrder.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indebærer en øget indberetningsbyrde for landbrugserhvervet på 2,6 mio. kr. - svarende til ca. 13.000 timer - i perioden 2010 til 2016. Den forøgede indberetningsbyrde er dels begrundet i udvidelse af undersøgelsens indholdsmæssige omfang, dels i den særlige undersøgelse af bedrifternes produktionsmetoder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg