13. juni 2007
|
|
|
Dagsordenspunkterne 9-10 samt 19b (eventuelt) hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet. De øvrige dagsordenspunkter hører under Transport- og Energiministeriet og Videnskabsministeriet.
Formandskabets udkast til fælles holdning blev tiltrådt enstemmigt.
Kommissionen udtrykte glæde over, at Rådet er nået til enighed om en længde på 15 meter for de fiskeskibe, som skal have monteret AIS udstyr.
Formandskabets udkast til fælles holdning blev tiltrådt, idet alene Malta bekræftede, at man afstår fra at stemme.
Kommissionen udtrykte tilfredshed med enigheden mellem Rådet og Europa-Parlamentet om de grundlæggende principper for det nye kontrolregime, men beklagelse over Rådets holdning i relation til syn af skibe på ankerpladser, fleksibilitet i det nye kontrolregime og anløbsforbud.
9c: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen og indre vandveje – KOM(2005) 592 af 23. november 2005
RÃ¥det tog formandskabets fremskridtsrapport til efterretning uden debat.
Kommissionen gav udtryk for bekymring over Rådets ønske om at udelade indlands- samt indenrigsskibsfarten fra anvendelsesområdet.
9d. Kommissionens forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF – KOM(2005)590
Formandskabet rejste det eneste udestående spørgsmål om et enkelt medlemslands problem med at oprette en undersøgelsesmyndighed.
Kommissionen erklærede, at alle medlemslande burde og kunne oprette permanente undersøgelsesmyndigheder i en eller anden form, men erklærede sig indstillet på at acceptere et tekstforslag foreslået af formandskabet, som også kunne accepteres af det pågældende medlemsland.
Formandskabet konkluderede, at der herefter var enstemmig enighed om den fælles holdning.
9e. Oprettelse af et europæisk center for modtagelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT-center)
Formandskabet slog fast, at der ikke kunne træffes beslutning på dette Rådsmøde grundet de mange udestående spørgsmål, men betonede behovet for en endelig beslutning inden mødet i IMO’s søsikkerhedskomite den 3.-12. oktober 2007.
Kommissionen understregede blandt andet, at man støtter tanken om at oprette et EU center, som man forventede ville blive en både billigere og kvalitativt bedre løsning end de øvrige alternativer, som er til rådighed. Kommissionen medgav samtidig, at der endnu er mange udestående spørgsmål, herunder ikke mindst på det rent tekniske plan, og stillede en tilbundsgående redegørelse om disse spørgsmål i udsigt snarest muligt.
En gruppe af lande tilkendegav, at man allerede nu fuldt ud kunne støtte et EU LRIT center, mens en anden gruppe af lande erklærede sig principielt positive, men at der blandt andet skulle skabes klarhed over etablerings- og driftsomkostninger for et EU center. En sidste gruppe lande erklærede sig på nuværende tidspunkt kritiske over for et EU LRIT center.
Formandskabet konkluderede, at der var generel konsensus om at arbejde videre med sagen frem mod transportrådsmødet i oktober 2007. Formandskabet udtrykte dog forhåbning om, at sagen kan fremmes til egentlig beslutning på transportrådsmødet i oktober 2007.
10. Forslag til ophævelse af Rådets forordning nr. 954/79 om medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af FN’s konvention om en kodeks for linjekonferencer – KOM(2006) 869
Formandskabets udkast til generel indstilling blev tiltrådt enstemmigt.
19b (eventuelt). Ratificering af internationale søfartskonventioner
Kommissionen opfordrede på ny medlemsstaterne til at skærpe kursen i arbejdet med ratificering af de internationale søfartskonventioner, idet manglende opfølgning på internationale regler svækker EU landenes troværdighed i det internationale samfund.
Danmark og en række andre lande erklærede sig enige og opfordrede Kommissionen til at følge sagen til dørs. Danmark appellerede samtidig til Kommissionen om at være behjælpelig med en løsning af de praktiske problemer i forbindelse med gennemførelsen af HNS konventionen.