Finanstilsynet
|
|
|
Redegørelse vedrørende Finanstilsynets notat om udsteders pligt til at offentliggøre intern viden
Den 20. april 2007 offentliggjorde Finanstilsynet et notat om udstederes, f.eks. børsnoterede selskabers, pligt til at offentliggøre intern viden.
Efter offentliggørelsen af notatet har to professorer samt Dansk Industri og Finansrådet kritiseret Finanstilsynets fortolkning af reglerne.
Dette notat indeholder en kort redegørelse for baggrunden for Finanstilsynets notat, fortolkningen af pligten til at offentliggøre intern viÂden, andre landes gennemførelse af EU-reglerne, en sag fra Holland, samt de praktiske konsekvenser af gennemførelsen af EU-reglerne.
Â
Baggrunden for Finanstilsynets notat om udsteders pligt til at offentliggøre intern viden
Fondsrådet har behandlet en principiel sag om et børsnoteret selskabs pligt til at offentliggøre intern viden til markedet og har i den forbindelse fortolket reglerne efter gennemførelsen af markedsmisbrugsdirektivet og Kommissionens gennemførelsesdirektiv i dansk ret.
FondsrÃ¥det har kompetence til at træffe afgørelse i sager af principiel karakter. Det er sÃ¥ledes FondsrÃ¥det, der pÃ¥ administrativt plan fastlægger prakÂsis pÃ¥ børsomrÃ¥det, herunder vedrørende børsnoterede virksomheders pligt til at offentliggøre intern viden.Â
Fondsrådet er sammensat af medlemmer med bl.a. økonomisk og juridisk sagkundskab samt repræsentanter for bl.a. Dansk Industri og Finansrådet.
Â
FondsrÃ¥det og Finanstilsynet kan pÃ¥ grund af tavshedspligten ikke komÂmenÂtere konkrete sager, ligesom kun sager, hvor sagens parter i tilstrækÂkelig grad kan anonymiseres, kan offentliggøres.
Finanstilsynet har fundet det nødvendigt at udarbejde et notat om udsteÂderes, herunder børsnoterede selskabers, pligt til at offentliggøre intern viden, sÃ¥ledes at virksomhederne er bekendt med den fortolkning af lovgivningen, som ligger til grund for FondsrÃ¥dets afgørelse. Notatet er sÃ¥ledes udarbejdet for at give virksomhederne information om retstilstanÂden efter gennemførelsen af markedsmisbrugsdirektivet i dansk ret. FiÂnansÂtilsynets notat indeholder den samme fortolkning, som FondsrÃ¥det lagÂde til grund ved behandling af den pÃ¥gældende sag.
Baggrunden for Fondsrådets fortolkning af udsteders pligt til at offentliggøre intern viden
Baggrunden for FondsrÃ¥dets behandling af den pÃ¥gældende sag har været Finanstilsynets gennemgang af den nuværende lovgivning og forarbejder, den foreliggende litteratur, de bagvedliggende direktiver og deres forÂhistoÂrie samt fortolkningsbidrag fra CESR, Den Europæiske Komite for VærÂdiÂpapirtilsyn.
I den forbindelse har det været væsentligt at fortolke reglerne i overensÂstemmelse med deres ordlyd, konteksten, som de indgÃ¥r i, direktivernes forÂmÃ¥l og de fortolkningsbidrag, der findes i CESR's tekniske rÃ¥dgivning.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r den nærmere juridiske vurdering henvises i øvrigt til FinansÂtilsynets notat, der vedlægges som bilag.
Fortolkningen af pligten til at offentliggøre intern viden til markedet
Pligten til at offentliggøre intern viden
Intern viden er specifikke oplysninger, som ikke er offentliggjort, om selskabet eller værdipapirerne, som mÃ¥ antages mærkbart at fÃ¥ betydning for kursdannelsen pÃ¥ værdipapirerne. Hvorvidt der foreligger intern viden er en konkret vurdering. Ethvert trin i en proces, f.eks. i forbindelse med en fusion, kan i sig selv udgøre intern viden. Herunder kan oplysninger om igangværende forhandlinger, f.eks. om et overtagelsestilbud, udgøre inÂtern viden, selv om det ikke er sikkert, at tilbuddet gennemføres.
Et selskab, der har aktier optaget til notering eller handel pÃ¥ en fondsbørs eller en autoriseret markedsplads, har pligt til hurtigst muligt at offentÂligÂgøre intern viden, der direkte vedrører selskabets virksomhed, til markeÂdet.
Pligten til at offentliggøre den interne viden indtræder umiddelbart, når det forhold eller den begivenhed, der udgør intern viden, forligger eller er indtrådt.
Et selskab kan under visse betingelser udsætte offentliggørelse af den interne viden for ikke at skade selskabets berettigede interesser. Det forudsætter bl.a., at den interne viden kan holdes fortrolig. Berettigede interesser kan f.eks. være igangværende forhandlinger, hvor offentligÂgøÂrelÂse vil kunne pÃ¥virke forhandlingernes normale forløb.
Â
Hvis intern viden, der ikke er offentliggjort, videregives til uvedkommenÂde, skal selskabet straks offentliggøre den interne viden. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis oplysningerne lækkes til pressen.
Den EU-retlige baggrund for pligten til at offentliggøre intern viden til markedet
Reglerne om pligten til at offentliggøre intern viden er fastlagt i markedsÂmisbrugsÂdirektivet og i Kommissionens gennemførelsesdirektiv, der er udÂarÂbejdet med hjemmel i markedsmisbrugsdirektivet.
Det overordnede formÃ¥l med direktiverne er at sikre finansmarkedernes integritet i EU og forbedre investorernes tillid til disse markeder. Insiderhandel og kursmanipulation hindrer fuld markedsgennemsigtigÂhed, der er en forudsætning for, at alle økonomiske aktører vil handle pÃ¥ fiÂnansÂmarkederne i EU.
Hurtig og korrekt offentliggørelse af viden fremmer tilliden, mens udsteÂdeÂrens selektive udbredelse af oplysninger kan føre til, at investorerne misÂter tilliden til finansmarkederne.
FormÃ¥let med offentliggørelse af intern viden, der direkte vedrører udsteder, er at sikre et højt informationsniveau og en effektiv prisdannelÂse pÃ¥ de værdipapirer, der er optaget pÃ¥ et reguleret marked, f.eks. pÃ¥ en fondsÂbørs. Reglerne sikrer, at samtlige markedsdeltagere har lige adgang til hurtig og relevant information om udstederne og værdipapirerne.
Kommissionens gennemførelsesdirektiv er udarbejdet pÃ¥ baggrund af tekÂnisk rÃ¥dgivning udarbejdet af CESR.
Fortolkningen af pligten til at offentliggøre intern viden efter værdipapirÂhanÂdelsÂloven
Udgangspunktet for fortolkningen af udstederes pligt til at offentliggøre intern viden er ordlyden af bestemmelserne om dette i værdipapirhanÂdelsÂloÂven.
Reglerne om udstederes pligt til at offentliggøre intern viden skal forstÃ¥s i overensstemmelse med markedsmisbrugsdirektivet og Kommissionens genÂnemÂførelsesÂdirektiv, da reglerne overvejende er en gennemførelse af diÂrekÂtivernes regler.
PÃ¥ denne baggrund er det Finanstilsynets forstÃ¥else, at pligten til at ofÂfentÂligÂgøre intern viden indtræder umiddelbart, nÃ¥r den interne viden foÂreÂligger.
Der er imidlertid uenighed om, hvornår pligten til at offentliggøre intern viden indtræder, og bemærkningerne til bestemmelsen kan give anledning til fortolkningstvivl.
Det er sÃ¥ledes anført af blandt andet professor Jesper Lau Hansen, at pligten til at offentliggøre intern viden først indtræder, nÃ¥r det forhold elÂler den begivenhed, der udgør intern viden, er indtrÃ¥dt eller besluttet.
Det er imidlertid Finanstilsynets vurdering, at det følger af bestemÂmelÂserÂnes ordlyd, konteksten som bestemmelserne indgÃ¥r i, samt af de fortolkÂningsÂbidrag, der findes i CESR's tekniske rÃ¥dgivning, at pligten til at ofÂfentÂliggøre intern viden indtræder pÃ¥ det tidspunkt, hvor det forhold eller den begivenhed, der udgør intern viden, foreligger.
En forstÃ¥else, hvor pligten til at offentliggøre intern viden indtræder pÃ¥ et senere tidspunkt, end hvor den interne viden opstÃ¥r, er ikke i overensstemmelse med direktivernes hensigt om, at samtlige markedsdelÂtaÂgere skal have lige adgang til hurtig og relevant information om selskaÂberÂne og værdipapirerne. En sÃ¥dan forstÃ¥else vil ogsÃ¥ indskrænke indholÂdet af undtagelsen, der giver udsteder mulighed for at udsætte offentligÂgøÂrelÂse af intern viden for ikke at skade selskabets berettigede interesser, og gøre eksemplet pÃ¥ berettigede interesser irrelevant. Eksemplet vedrøÂrer igangværende forhandlinger, hvor en offentliggørelse vil kunne pÃ¥virÂke disse forhandlingers udfald. Eksemplet fremgÃ¥r af Kommissionens genÂnemÂførelsesdirektiv og er gentaget i den danske lov. Endelig er det Finanstilsynets vurdering, at andre landes gennemførelse af EU-reglerne heller ikke indeholder en forstÃ¥else, hvor intern viden skal offentliggøres pÃ¥ et senere tidspunkt, end hvor den interne viden opstÃ¥r, medmindre udstederen kan udsætte offentliggørelsen.
Det er Finanstilsynets vurdering, at den rejste kritik blandt andet er en følge af, at det er kommet bag pÃ¥ nogle markedsdeltagere, at gennemÂførelÂsen af markedsmisbrugsdirektivet har betydet en ændring i reglerne om pligten til at offentliggøre intern viden.
Andre landes gennemførelse af EU-reglerne om udstederes pligt til at offentliggøre intern viden
I forbindelse med udarbejdelsen af notatet om pligten til at offentliggøre intern viden har Finanstilsynet undersøgt andre landes gennemførelse af marÂkedsmisbrugsdirektivet og Kommissionens gennemførelsesdirektiv for sÃ¥ vidt angÃ¥r reglerne om pligten til at offentliggøre intern viden.
PÃ¥ den baggrund er det Finanstilsynets vurdering, at bÃ¥de Norge, StorbriÂtanÂnien og Tyskland ved deres gennemførelse af reglerne om udsteders pligt til at offentliggøre intern viden har anlagt samme forstÃ¥else af regÂlerÂne som Finanstilsynet.
Sverige har ogsÃ¥ gennemført reglerne om udsteders pligt til at offentliggøre intern viden. Sverige har dog valgt at opretholde et krav om offentliggørelse af oplysninger, som det var gældende inden direktivernes gennemførelse. Kravet gÃ¥r efter Sveriges vurdering videre end markedsÂmisÂbrugsÂdirektivets krav. Det gør det, fordi de oplysninger, der skal ofÂfentÂligÂgøres efter svensk ret, ikke kun er intern viden, men ogsÃ¥ visse andre oplysninger, som er omfattet af et videre begreb.
Da Sverige har valgt at opretholde et andet oplysningskrav, er det ikke muligt at konkludere noget præcist om den svenske gennemførelse i forÂhold til fortolkningen i Finanstilsynets notat.
En ny sag fra Holland
Det fremgÃ¥r af det hollandske finanstilsyns (AFM) vejledning om offentliggørelse af intern viden, at de hollandske regler om udstederes pligt til at offentliggøre intern viden kommer fra reglerne i markedsÂmisÂbrugsÂdirektivet.
Det fremgår af vejledningen, at en udsteder har pligt til hurtigst muligt at offentliggøre intern viden, der direkte vedrører selskabets virksomhed.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥let om udsættelse af offentliggørelse fremgÃ¥r det, at der kan opstÃ¥ situationer, hvor en udsteder kan beslutte at udsætte ofÂfentÂliggørelsen af den interne viden. Det er selskabet selv, der træffer en beslutning om udsættelse, og som bærer det fulde ansvar for en udsætÂtelse. Det er en betingelse, at selskabet skal have en berettiget interesse i udÂsætÂtelsen, og at oplysningerne kan holdes fortrolige.
Â
Den 14. maj 2007 offentliggjorde det hollandske finanstilsyn, i overensÂstemmelse hermed, en udtalelse vedrørende udsteders oplysningsÂforpligÂtelÂse i forbindelse med forhandlinger om tilbud pÃ¥ selskabet ABN-AMRO. Det hollandske tilsyn bekræftede forpligtelsen for de relevante parter til fuldstændigt, korrekt og rettidigt at offentliggøre intern viden. Der kan ikke ske udsættelse af offentliggørelse af intern viden, nÃ¥r oplysÂninÂÂgerne er videregivet til uvedkommende. NÃ¥r den interne viden ikke længere kan holdes fortrolig, skal selskabet straks offentliggøre den interÂne viden. Dette forhindrer bl.a. insiderhandel, informationsulighed og vildÂÂledÂning af offentligheden.
Det er Finanstilsynets vurdering, at det hollandske finanstilsyns vejledÂning og tilsynets udtalelse i forbindelse med budprocessen pÃ¥ ABN-AMRO er i overensstemmelse med Finanstilsynets forstÃ¥else af udsteders pligt til at offentliggøre intern viden efter gennemførelse af markedsÂmisbrugsdirektivet i dansk ret.
De praktiske konsekvenser af gennemførelsen af EU-reglerne om markedsmisbrug
Efter gennemførelsen af EU-reglerne om markedsmisbrug er det afgøÂrenÂde for udstederes oplysningsforpligtelser, om en oplysning er intern viÂden. Det er en konkret vurdering, hvorvidt en oplysning er intern viden. SelÂskaÂbet kan ved vurderingen lade sig vejlede af de faktorer og forhold, som er anført af CESR i deres tekniske rÃ¥dgivning.
Gennemførelsen af EU-reglerne betyder, at en udsteder hurtigst muligt og umiddelbart skal offentliggøre intern viden, der direkte vedrører selskaÂbets virksomhed.
Det kan i nogle tilfælde betyde, at en udsteder er nødt til at offentliggøre intern viden pÃ¥ et tidligere tidspunkt end udstederen skulle før markedsÂmisÂbrugsÂdirektivets gennemførelse, medmindre selskabet er berettiget til at udsætte offentliggørelsen.
Tidligere indeholdt værdipapirhandelsloven alene en generel fastlæggelse af den særlige oplysningsforpligtelse for udstedere. Den generelle oplysÂningsÂforpligtelse kunne suppleres af mere specifikke regler fastsat af de enÂkelÂte markedspladser.
Med gennemførelsen af markedsmisbrugsdirektivet og Kommissionens gennemførelsesdirektiv indeholder værdipapirhandelsloven nu specifikke regler om udsteders oplysningsforpligtelser. Det betyder, at udstedere er unÂderÂlagt de samme oplysningsforpligtelser, uanset om værdipapirerne er opÂtaÂget pÃ¥ f.eks. Københavns Fondsbørs eller Dansk Autoriseret MarÂkedsÂplads.
Det betyder ogsÃ¥, at udstedere skal offentliggøre intern viden, der direkte vedrører selskabets virksomhed, nÃ¥r den interne viden opstÃ¥r, medmindre udÂstederen er berettiget til at udsætte offentliggørelsen. Udsættelse af ofÂfentÂligÂgørelse af intern viden sker pÃ¥ selskabets ansvar.
Hvis en udsteder har udsat offentliggørelse af intern viden, og den interne viden eller dele heraf videregives til uvedkommende, f.eks. lækker til pressen, skal selskabet straks offentliggøre den interne viden. Det er dog vigtigt at understrege, at en udsteder ikke har pligt til at kommentere løse rygter i f.eks. pressen.