10. oktober 2006

 

 

 

Opfølgning fra Europarådets 4. session den 2.-6. oktober 2006, dagsorden vedtaget af Forsamlingen den 2. oktober 2006

 

Progress report of the Bureau of the Assembly (Doc. 11036 Parts I og II + Addenda)

Observation of the Parliamentary and Presidential elections in Mexico (2 July 2006) (Doc. 11016)

Rapporten konkluderer, at dette stort set var det bedst organiserede og gennemførte valg, som Forsamlingen nogen sinde har observeret. Valgkampens slutspurt viste gennemsigtighed og tillid til den politiske proces. Mediedækningen var balanceret, og afstemningen blev gennemført på en fredelig og velorganiseret måde.

 

Observation of the parliamentary elections in ”the former Yugoslav Republic of Macedonia”( July 2006) (Doc. 11015)

Rapporten konkluderer, at valget i det store og hele levede op til standarderne for demokratiske valg. Der var dog tilfælde af vold og trusler samt tilfælde af alvorlige uregelmæssigheder på valgdagen, men disse tilfælde bør ikke overskygge det demokratiske fremskridt, som er gjort. Den nye valglov er et fremskridt, men der er stadig en vis form for inkonsekvens, som Venedigkommissionen vil fremsætte forslag til løsning af.

 

Observation of the parliamentary elections in the Republic of Montenegro (10 September 2006) (Doc. 11037)

 Rapporten konkluderer, at valget i det store og hele levede op til standarderne for demokratiske valg. Pluralismen og ytringsfriheden, som kom til udtryk i medierne inden valget, hilses velkommen, men det beklages, at mediedækningen af valget generelt set ikke var balanceret. M.h.t. valglovgivningen bør parlamentet i Montenegro overveje vidtrækkende ændringer efter Venedigkommissionens anbefalinger.

 

The institutional balance at the Council of Europe (Doc. 11017 og rec. 1763)

Forslaget til rekommandation anbefaler vedr. Den Parlamentariske Forsamling, at PACEs indflydelse styrkes m.h.t. udarbejdelse, vedtagelse og implementering af konventioner og m.h.t. vedtagelse af budgettet. Endvidere opfordres Ministerkomiteen til at overveje, om PACE skal have mulighed for at indbringe sager for Menneskerettighedsdomstolen og til at konsultere PACE, før der etableres nye organer og institutioner. Vedr. Ministerkomiteen anbefales den at gøre større brug af Europarådet som en paneuropæisk platform for dialog mellem EU- og ikke-EU-lande og at øge gennemsigtigheden bl.a. ved at informere PACE om, hvilke lande der blokerer for vedtagelse af retsakter og svar til PACE. Endvidere opfordres Ministerkomiteen til at tage initiativer for at få udenrigsministrene (specielt EU’s) til at involvere sig mere i CoE’s arbejde og til at styrke Joint Committees rolle. Vedr. Domstolen opfordres Ministerkomiteen til at bede gruppen af Wise Persons om at undersøge Domstolens og dommernes status og PACE’s rolle i forbindelse med overvågning af landenes efterlevelse af Domstolens afgørelser. Vedr. Kongressen af Lokale og Regionale Myndigheder opfordres Ministerkomiteen til at sørge for, at Kongressen udelukkende kommer til at bestå af valgte medlemmer, at anvende Kongressen til at fremme decentralisering og lokalt selvstyre og til ofte at tage kongressen med på råd. Vedr. Konferencen af Internationale Non-Governmental Organisations (INGO) opfordres Ministerkomiteen og PACE’s komiteer til at forbedre samarbejdet med INGO. Vedr. opfølgning af rekommandationen foreslås nedsat en permanens gruppe af 7 wise persons.

Der blev stillet 9 ændringsforslag til rekommandationsforslaget, heraf 4 af Political Affairs Committee, som alle blev vedtaget, mens 2 ændringsforslag om Forsamlingens indflydelse på budgetproceduren blev forkastet.

 

Implementation of judgments of the European Court of Human Rights (Doc. 11020, res. 1516 og rec. 1764)

Forslaget til resolution omtaler væsentlige strukturelle problemer i Italien, Rusland, Tyrkiet, Ukraine og UK som baggrund for disse landes manglende efterlevelse af domstolens afgørelser, mens Bulgarien, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Letland, Moldova, Polen og Rumænien nævnes som lande, der også har problemer med efterlevelsen. Bl.a. på den baggrund opfordres de nationale parlamenter til at sørge for effektivt parlamentarisk tilsyn med efterlevelse af dommene, mens medlemslandene opfordres til at iværksætte specielle mekanismer herfor. Endelig lægger resolutionsforslaget op til fortsat overvågning af situationen.

Forslaget til rekommandation opfordrer bl.a. Ministerkomiteen til at sørge for, at spørgsmålet om efterlevelse af Domstolens afgørelser reflekteres i Europarådets og EU's aktiviteter, og til at styrke presset mod de lande, som gentagne gange ikke efterlever afgørelserne.

Der blev stillet 1 ændringsforslag til resolutionsforslaget, som dog blev forkastet, mens rekommandationsforslaget blev vedtaget uden ændringsforslag.

 

General policy debate on the situation in the Balkans (Doc. 11050, res. 1517 og rec. 1765)

Forslaget til resolution opfordrer det internationale samfund, specielt EU, til bl.a. at definere sin strategi over for landene i det vestlige Balkan klarere, at anerkende de anstrengelser og mål, som landene i regionen hidtil har gjort og at øge sin støtte til institutionsopbygningen i regionen. EU opfordres bl.a. til at liberalisere sin visumpolitik over for Vestbalkan, at opmuntre til udveksling mellem universiteter, at forlænge tilstedeværelsen af EU-repræsentanter i regionen og at udarbejde en køreplan for EU-integration. Landene på Vestbalkan opfordres bl.a. til at fortsætte deres bestræbelser på at opfylde alle forpligtelser i forhold til Europarådet, at vise troværdighed i deres behandling af krigsforbrydelser og deres samarbejde med ICTY, at fokusere på regionalt og lokalt samarbejde og at vie spørgsmålet om internt fordrevne den største opmærksomhed.

Forslaget til rekommandation opfordrer bl.a. Ministerkomiteen til at fortsætte monitoreringen, udvide sin tilstedeværelse i regionen og overveje udnævnelse af særlige repræsentanter for Vestbalkan.

Forslaget til resolution blev vedtaget med en enkelt mindre ændring, mens forslaget til rekommandation blev vedtaget uændret. 

 

Ratification of the Framework Convention for the protection of national minorities by the member states of the Council of Europe (Doc. 10961 og rec. 1766)

Forslaget til rekommandation noterer, at Belgien, Grækenland, Island og Luxembourg stadig kun har undertegnet, men ikke ratificeret konventionen, mens Andorra, Frankrig, Monaco og Tyrkiet hverken har undertegnet eller ratificeret. Samtidig noteres det, at protokol nr. 12 til EMRK, som indeholder et generelt diskriminationsforbud, kun er ratificeret af 13 lande, mens 22 lande har undertegnet den (Danmark har ikke gjort nogen af delene). På den baggrund opfordres Ministerkomiteen til at opfordre de lande, som endnu ikke har gjort det, til at undertegne og ratificere såvel rammekonventionen om nationale mindretal som protokol nr. 12.

Der blev stillet 1 ændringsforslag til rekommandationsforslaget, som dog blev forkastet.

 

The OECD and the world economy (Doc. 11012 prov. og res. 1518)

Forslaget til resolution anfører, at liberalisering af den internationale handel er det mest effektive middel til at stimulere den økonomiske vækst, men at det også er nødvendigt at sikre stabilitet og gennemsigtighed i det stadigt mere effektive globale kapitalmarked. Stærke migrationsstrømme har også en positiv effekt på verdensøkonomien, men oprindelseslandene bør sætte mere effektivt ind mod illegal indvandring, og modtagerlandene bør etablere en mere aktiv indvandringspolitik. Endvidere gør den stadigt stigende efterspørgsel efter energi det nødvendigt at udvikle de vedvarende energikilder. For at mindske afstanden mellem rige og fattige lande er det nødvendigt at forbedre miljøbeskyttelsen, forholdene for kvinder, uddannelse og sundhed samt at intensivere kampen mod korruption.  

Der blev stillet et enkelt ændringsforslag til resolutionsforslaget, som dog ikke blev vedtaget.

 

The cultural situation of the Kurds (Doc. 11006 og res. 1519)

Forslaget til resolution definerer kurdere som dem, der taler kurdisk, og anfører samtidig, at antallet af kurdere ikke er kendt, da etnicitet ikke indgår i folketællingerne i de lande, hvor de hovedsageligt bor, men estimatet lyder på mellem 25 og 30 millioner. De tyrkiske myndigheder opfordres bl.a. til at sikre de største kurdiske sprog og muligheden for modersmålsundervisning samt til at etablere kurser i kurdisk sprog og litteratur ved universiteterne. Desuden bør man være opmærksom på korrekt registrering af kurdere ved den næste officielle folketælling, give kurdisk talende adgang til moderne massemedier og tage initiativ til bevidsthedskampagner vedr. respekt for minoriteter. Regeringerne i Iran, Irak og Syrien opfordres tillige til at anerkende kurdisk sprog og kultur som en del af den nationale arv.  

Der blev stillet 7 ændringsforslag til resolutionsforslaget – bl.a. vedr. anerkendelse af Tyrkiets seneste skridt – som alle blev vedtaget.

 

Recent developments in Lebanon in the context of the situation in the Middle East (Doc. 11056 og res. 1520)

Forslaget til resolution opfordrer de palæstinensiske ledere til at danne en enhedsregering, at engagere sig i den politiske dialog med Israel og øge bestræbelserne på at afvæbne bevæbnede grupper. De israelske ledere opfordres til at standse militær indtrængen i Gaza, at løslade de palæstinensiske parlamentarikere og at engagere sig i den politiske dialog. De libanesiske ledere opfordres bl.a. til at implementere resolution 1559 og 1701. Det internationale samfund, specielt Kvartetten og EU, opfordres til at øge deres bestræbelser på at nå en politisk løsning, at støtte ideen om en konference om sikkerhed og samarbejde i Mellemøsten og at bidrage generøst til genopbygning af Libanon. Parlamenterne i regionen, inkl. Iran, opfordres til at bidrage til stabilitet i regionen. 

Forslaget til resolution blev vedtaget uændret.

 

Mass arrival of irregular migrants on Europe’s Southern shores (Doc. 11053, res. 1521 og rec. 1767)

Forslaget til resolution opfordrer bl.a. medlemslandene til at yde økonomisk og anden støtte til oprindelseslandene, at etablere passende mekanismer til at bestemme de ankomnes nationalitet, at dele byrderne ved massetilstrømningen f.eks. ved at bidrage til de forskellige patruljeringer i luften og til havs, ved at bidrage til de ankomnes menneskelige og materielle behov og ved at modtage nogle af dem, der har behov for beskyttelse. Samtidig mindes medlemslandene om deres forpligtelser m.h.t. menneskerettigheder og opfordres derfor til at informere alle ankomne om deres rettigheder og pligter, at etablere gennemsigtige mekanismer til bestemmelse af deres nationalitet, at give UNHCR og IOM adgang og at støtte frivillige repatrieringsprogrammer.

Forslaget til rekommandation foreslår Ministerkomiteen at opfordre CPT til at prioritere denne sag og til at tage de nødvendige skridt for at tackle de kriminelle netværk, der er ansvarlige for trafficking.

Forslagene til resolution og rekommandation blev vedtaget uændrede.

 

Establishment of a European remembrance centre for victims of forced population movements and ethnic cleansing (Doc. 10925 og res. 1522)

Forslaget til resolution opfordrer medlemslandene til at tage initiativ til oprettelse af et mindecenter ud fra følgende retningslinjer: Centret skal bl.a. have til formål at fremme forsoning gennem uvildige studier, at være et middel til forebyggelse af konflikter, at bekæmpe racisme og fremmedhad, og dets funktioner skal bl.a. være forskning i tvungne folkeforflytninger, udarbejdelse af materiale til historieundervisning og afholdelse af konferencer, seminarer, udstillinger m.m.

Forslaget til rekommandation anbefaler Ministerkomiteen at lave en forundersøgelse om mulighederne for oprettelse af et center og at præsentere resultaterne af denne undersøgelse i løbet af et år. Med henblik på at sikre midler til centret uden for det ordinære budget bør forundersøgelsen indeholde udkast til en særlig aftale herom. 

Forslaget til resolution blev vedtaget med en enkelt mindre ændring, mens forslaget til rekommandation bortfaldt, da det ikke opnåede 2/3’s flertal.

 

The image of asylum-seekers, migrants and refugees in the media (Doc. 11011 og rec. 1768)

Forslaget til rekommandation opfordrer bl.a. Ministerkomiteen til at sørge for, at Steering Committee on the Media and New Communication Services kortlægger procedurer og instanser vedr. klager over medierne, og at sørge for, at ECRI er specielt opmærksom på lovgivning og politik i medlemslandene, der kan føre til racisme og intolerance i medierne, og at ECRI rapporterer om fremmedfjendskhed, racisme og intolerance i medierne. Endvidere opfordres Ministerkomiteen til at bede medlemslandene vedtage lovgivning, der ulovliggør opildnen til had, vold og diskrimination, forebygge voldsomme mediekoncentrationer og at undertegne og ratificere konventionerne om Transfrontier Television og om Cybercrime. Medierne opfordres til at vedtage etiske retningslinjer og etablere klageprocedurer. Endelig bør medlemslandene og medierne sørge for at fremme ansættelse af indvandrere ved medierne samt arbejde for europæiske priser til mediemedarbejdere, som bidrager til kampen mod racisme og intolerance.

Forslaget til rekommandation blev vedtaget med 2 mindre ændringer, mens 2 andre ændringsforslag blev forkastet.

 

The need to reconcile work and family life (Doc. 11019og rec. 1769)

Forslaget til rekommandation anbefaler bl.a., at medlemslandene garanterer ligeløn, undersøger behovet for børnepasning, tager initiativ til at etablere arbejdsbetingelser, der er fleksible, sørger for passende betaling under barselsorlov, indfører betalt barselsorlov for fædre og forældreledighed, udsteder pasningsgaranti og gør job i omsorgssektoren attraktive.

Forslaget til rekommandation blev vedtaget uændret.

 

Europe’s interest in the continued economic development of Russia (Doc. 11026 og res.1523)

Forslaget til resolution opfordrer bl.a. de russiske myndigheder til at skabe klarhed om statens rolle i økonomien og forholdet mellem staten og erhvervslivet, at sikre effektiv beskyttelse af den private ejendomsret og ophavsrettigheder, at forbedre toldadministrationen, at takle korruptionen på ”forsyningssiden”, at opmuntre regionale og lokale myndigheder til at anvende en større andel af skatteindtægterne til at forbedre den lokale infrastruktur og til at investere yderligere i udviklingen af alternative energikilder. Medlemslandene opfordres bl.a. til at lette Ruslands integrering i WTO yderligere, at bistå de russiske myndigheder med reform af landets offentlige administration, at videreføre investeringsmulighederne i Rusland til også at omfatte andet end naturforekomster og at styrke samarbejdet med Rusland inden for banksektoren. 

Udtalelsen fra Legal Affairs Committee (Doc. 11063) støtter resolutionsforslaget, men stiller 6 ændringsforslag, som har til hensigt yderligere at styrke resolutionen.

Ud over de 6 ændringsforslag fra Legal Affairs Committee blev der stillet yderligere 2 ændringsforslag, og alle 8 blev vedtaget.

 

The promotion of local self-government along Council of Europe borders (Doc. 11009 og rec. 1770)

Forslaget til rekommandation foreslår, at Ministerkomiteen opfordrer de lande, der endnu ikke har gjort så, til at undertegne og ratificere European Outline Convention on Transfrontier Co-operation between Territorial Communities or Authorities og European Charter of Local Self-Government samt åbner disse dokumenter for undertegnelse af ikke-medlemslande. De nationale parlamenter opfordres til at samarbejde med parlamenter i deres nabolande, som ikke er medlemmer af Europarådet, om implementering af disse konventioner. Endelig opfordres Kongressen af Lokale og Regionale Myndigheder til at fremme samarbejde mellem lokale og regionale myndigheder i og udenfor Europarådet.

Forslaget til rekommandation blev vedtaget uændret.