Folketingets Energipolitiske udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             1. december 2006

J. nr.           730-5

Deres ref.

  

 

Revision af Vejledning om bekendtgørelsen om indtægtsrammer for elnetvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder

./.

 
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering en revideret vejledning om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissions­virk­somheder omfattet af elforsyningsloven, jf. Bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 og Bekendtgørelse nr. 151 af 10. marts 2005.

 

Vejledningens første udgave fra 1. februar 2005 tog udgangspunkt i problem­stillinger og spørgsmål, der blev rejst i forbindelse med udarbejdelsen af indtægts­­rammebekendtgørelsen i efteråret 2004.

 

I lyset af de indhøstede erfaringer med administration af bekendtgørelsen og efterfølgende ændringer af elforsyningsloven, har der vist sig behov for en justering og uddybning af vejledningen på enkelte punkter. Derfor er udarbejdet en ny revideret udgave af vejledningen, af 28. november 2006.

 

Der er sket ændringer på følgende punkter:

 

Vejledningen er revideret i afsnit 6 i lyset af ændringen af elforsyningslovens § 47, som indebærer, at netvirksomheder med færre end 100.000 tilsluttede forbrugere ikke behøver at udskille aktiviteter, der ligger uden for bevillingen, i selvstændige selskaber.  Ændringen indebærer en administrativ lettelse for disse netvirksomheder.

 

Beskrivelsen af begrebet nødvendige nyinvesteringer er uddybet i afsnit 9, idet det præciseres, hvorledes der skelnes mellem reinvesteringer og mindre tilpas­ninger af nettet, der skal gennemføres inden for virksomhedens indtægts­ramme, og nødvendige nyinvesteringer, der kan give anledning til en forøgelse af indtægtsrammen.

 

Der er kommet et nyt afsnit 10 ind om håndtering af betaling fra 3. mand for anlægsarbejder, der udføres på anmodning af denne 3. mand. Der kan f.eks. være tale om flytning af nogle elmaster, for at give plads til udvidelse af en virk­somhed eller et boligområde.  Betalingerne holdes regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige indtægter, således at virksomhedens indtægtsramme og forrentning ikke berøres.

 

Beskrivelsen vedrørende nødlidende virksomheder er uddybet i afsnit 11. Det præciseres, at Energitilsynet vil kunne hæve indtægtsrammen for en virksom­hed, der har haft så lave tariffer pr. 1. januar 2004, at den ikke kan dække sine driftsomkostninger og afskrivninger. Herudover kan Energitilsynet hæve ind­tægtsrammen for virksomheder, der ikke kan gennemføre aktuelle nødvendige aktiviteter.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen