Dato             16. november 2006

J. nr.           121-14

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 2 og 3 stillet af Folketingets Europaudvalg den 16. oktober 2006 som opfølgning på forelæggelse den 6. oktober af Rådsmøde nr. 2754 (transport, telekommunikation og energi) den 12. oktober 2006.

 

Spørgsmål 2:

"Ministeren bedes - som lovet på europaudvalgsmødet den 6. oktober 2006 - sende et notat med en opgørelse over udviklingen i energiforbruget i Danmark fra 1972-2006, samt en opgørelse over energiforbruget alene for transportsektoren i samme periode."

Svar:

Der foreligger tal for perioden 1972 – 2004.  Det samlede energiforbrug og forbruget i transportsektoren fremgår af nedenstående figur og tabel.

Det samlede endelige  energiforbrug samt transportsektorens energiforbrug 1972 - 2004

Direkte energiindhold [TJ] Faktisk forbrug

 

 

 

Direkte energiindhold [TJ].  Faktisk forbrug 1972 - 2004

 

1972

1975

1976

1977

1978

1979

1980

1981

1982

1983

1984

Energiforbrug i alt

 641 309

 573 413

 626 641

 634 280

 655 612

 675 210

 616 980

 568 496

 555 764

 546 319

 562 979

Transport i alt

 135 404

 130 593

 137 380

 140 822

 152 501

 152 017

 145 158

 139 131

 144 617

 146 124

 152 256

 

1985

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

1995

Energiforbrug i alt

 602 581

 616 747

 622 413

 597 254

 583 603

 580 617

 610 991

 600 908

 619 519

 617 663

 631 471

Transport i alt

 154 164

 160 861

 164 770

 165 737

 169 511

 170 216

 175 943

 174 008

 175 695

 181 023

 184 461

 

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

 

 

Energiforbrug i alt

 658 271

 644 261

 640 988

 643 275

 630 843

 644 664

 629 568

 641 276

 651 661

 

 

Transport i alt

 188 265

 191 162

 193 504

 199 132

 199 333

 198 868

 195 403

 199 825

 208 980

 

 

Note: Der foreligger ikke energistatistik for 1973  og 1974.

 

Spørgsmål 3

 

”Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 6. oktober 2006 – sende et notat, der redegør for Kommissionens tilkendegivelser i midtvejsevalueringen af Hvidbogen fra 2001 om EU’s transportpolitik (KOM(2006)0314) om, at ” de betydelige forskelle i afgifterne på brændstof må indsnævres”, herunder redegøre for regeringens holdning til dette, jf. Transport og Energiministeriets samlenotat vedr. Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 12. oktober 2006, side 3.”

 

Svar:

 

Jeg har modtaget nedenstående fra skatteministeren, som jeg henholder mig til.

 

Afgifter på motorbrændstoffer i EU

 

1. Forskelle i afgifter på motorbrændstoffer i EU

 

Der er betydelige forskelle i afgifterne på motorbrændstoffer i EU. Som det fremgår af figur 1 ligger de danske afgifter på benzin og diesel noget over de gennemsnitlige satser i EU, men der er en række lande blandt andre Holland, UK, Tyskland, Frankrig, Italien m.fl. som har afgifter der ligger over de danske afgifter. Generelt ligger afgifterne på motorbrændstoffer lavt i de nye medlemslande.

 

 

 

 

 

 

Figur 1. Afgifter benzin og diesel i EU

 

Kilde: Europa Kommisionen: Excise Duty Table, July 2006. Omregnet til DKK ved Euro-kurs 7,4628.

 

 

2. De danske afgifter

 

De danske afgiftssatser er fastsat under hensyntagen til grænsehandlen samt miljøbelastning ved forskellige stoffer i brændstoffet. Således er mineralolieafgiften differentieret mellem benzin og diesel samt bly, svovl og indholdet af kulstof, der omdannes til CO2 ved forbrænding. De gældende danske afgiftssatser er opført i tabel 1:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1. Gældende danske afgiftssatser på motorbrændstoffer

 

Motorbrændstof

 Øre pr. l. ved 15 grader

CO2-afgift

Dieselolie

277,1

24,3

Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.)

267,1

24,3

Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.)

249,2

24,3

Svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.) indtil 31. dec. 2008

247,2

24,3

Petroleum der anvendes til motorbrændstof

277,1

24,3

Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g. pr. l.)                     (1)

446,3

22,0

Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g. pr. l.)                           (1)

381,9

22,0

Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g. pr. l.) med dampretur    (1)

443,4

22,0

Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g. pr. l.) med dampretur           (1)

378,9

22,0

LPG  til motorbrændstof

321,0

27,0

(1) Hertil kommer, at afgiften på svovlfri benzin med et indhold på højst 0,001 pct. svovl er nedsat med 4 øre indtil 31. dec. 2008.

 

 

3. EU’s minimumsafgifter på motorbrændstoffer

 

Efter Energibeskatningsdirektivet er der i EU fastsat minimumsafgifter på motorbrændstoffer. Minimumssatserne er opført i tabel 2:

 

Motorbrændstof

Minimumssats EURO pr. 1000 l

Øre pr. l  ved 15 grader

(kurs 7,4628)

Blyholdig benzin

421

314,2

Blyfri benzin

359

267,9

Diesel

302

225,4

Petroleum

302

225,4

LPG

125

93,3

 

Flere af de nye medlemslande har i en overgangsperiode fået undtagelse i forhold til at indføre EU’s minimumssatser.

 

Ændring af direktiver på skatteområdet, herunder Energibeskatningsdirektivet, kan kun ændres ved enstemmighed. Dette betyder, at såfremt minimumssatserne skal ændres, skal dette ske med tilslutning blandt samtlige 25 medlemslande.

 

4. Regeringens holdning

 

I midtvejsevalueringen af Europa-Kommissionens hvidbog fra 2001 om EU’s transportpolitik skriver Kommissionen i af snit 3.1. vedr. landtransport og cabotage: ”Overvægten af små virksomheder og påvirkningen af konkurrencen på grund af de betydelige forskelle med hensyn til beskatning blandt medlemsstaterne er vigtige faktorer, som vil påvirke den fremtidige udvikling. Kommissionen vil undersøge, hvordan de alt for store forskelle med hensyn til beskatning af brændstof kan mindskes.”

 

Regeringen er enig med Kommissionen i, at forskelle i afgiftsniveauer skaber en række forvridninger i medlemslandenes økonomier - blandt andet konkurrenceforvridninger imellem vognmændene i EU, samt grænsehandel. Derfor er regeringen også enig i, at Kommissionen undersøger, hvordan forskellene i beskatningen af motorbrændstof kan mindskes.