Talepapir til skriftlig orientering af Folketinget Energipolitiske Udvalg vedrørende Rådsmøde (energidelen af Transport, Telekommunikation og Energi) den 23. november 2006.

 

·         Der er kun ét substanspunkt pÃ¥ dagsordenen for rÃ¥dsmødet den 23. november, nemlig Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet, som blev fremlagt den 19. oktober 2006.

·         Jeg vil pÃ¥ fredag den 17. november forelægge sagen til orientering i Folketingets Europaudvalg.

·         Kommissionen vil give en introduktion og efterfølgende er der en politisk debat. Det finske formandskab har fremlagt et kompromisforslag til et sæt rÃ¥dskonklusioner, som jeg gÃ¥r ud fra vil blive vedtaget, selv om der fortsat er enkelte forbehold. Mødet er programsat til kun at vare en formiddag.

·         Det er en meget omfattende handlingsplan, som kommissær Piebalgs og kommissionsformand Barroso har fremlagt. Fra dansk side kan vi være meget tilfredse med planen. Jeg er fristet til at sige, at vi ikke kunne have gjort det meget bedre selv, for den indeholder forslag til initiativer, som vi fra dansk side har arbejdet for gennem flere Ã¥r. Den harmonerer sÃ¥ledes ogsÃ¥ meget godt med det indspil til en samlet energipolitik for Europa, som regeringen i enighed med hovedparten af Folketingets partier sendte til Kommissionen i oktober. Der er dog ét punkt, hvor Kommissionens handlingsplan adskiller sig væsentligt fra de danske prioriteringer. Planen indeholder ikke forslag om bindende mÃ¥lsætninger for energispareindsatsen. Det skal jeg komme tilbage til om et øjeblik.

·         Mere end 75 konkrete forslag til at udnytte energien mere effektivt er indeholdt i handlingsplanen. Kommissionen anfører 10 prioriterede indsatsomrÃ¥der, hvor den foreslÃ¥r, at man begynder arbejdet. Jeg vil henvise til det tilsendte notat og ikke her opremse dem alle ti, men nøjes med at nævne dem, som især har interesse for Danmark. Kommissionen foreslÃ¥r nemlig blandt andet:

·         Energimærkning af apparater og minimums-effektivitetskrav til energiforbrugende produkter, herunder en indsats med henblik pÃ¥ at begrænse stand-by forbruget i elektriske apparater. Kommissionen prioriterer dette øverst blandt de 10 vigtigste indsatsomrÃ¥der og dette initiativ har ogsÃ¥ en meget høj prioritet for os. Det indgÃ¥r i aftalen om den fornyede energispareindsats, som regeringen og et stort flertal af partierne indgik i 2005, og det er en del af det danske EU-indspil fra oktober.

·         Skærpelse af energikravene til bygninger er ogsÃ¥ højt prioriteret i handlingsplanen. Der er store energibesparelser at hente ved at forbedre Europas bygninger. Her er Danmark helt i front, som et af de fÃ¥ lande, der allerede har gennemført kravene i bygningsdirektivet fra december 2002.

·         Handlingsplanen indeholder ogsÃ¥ forslag om en mere effektiv el-produktion og –distribution. Det inkluderer blandt andet fremme af kraftvarmeproduktion, som i mange Ã¥r har været en dansk mærkesag i EU.

·         Det fjerde og sidste element i handlingsplanen, som jeg vil nævne her, er forslaget om forbedring af bilers brændstof-effektivitet, altsÃ¥ flere kilometer pr. liter.

·         Handlingsplanen er blevet forsinket i flere omgange, men resultatet er glædeligvis blevet en plan, som pÃ¥ mange punkter ligger tæt op ad danske synspunkter. Det er da heller ingen hemmelighed, at Danmark er et af de lande, hvorfra Kommissionen har hentet megen inspiration.

 

[RÃ¥dskonklusionerne]

·         Den sene fremlæggelse af handlingsplanen har givet meget kort tid til drøftelse af RÃ¥dets reaktioner. Alligevel er det lykkedes at nÃ¥ frem til et forslag til rÃ¥dskonklusioner, som pÃ¥ de allerfleste punkter mÃ¥ siges at være tilfredsstillende.

·         PÃ¥ især et enkelt punkt har drøftelserne dog været skuffende. Fra dansk side har man stÃ¥et fast pÃ¥, at der skulle formuleringer ind om nødvendigheden af at understøtte indsatsen for energieffektivisering gennem bindende mÃ¥lsætninger. Det følger af det danske EU-indspil. Danmark stÃ¥r imidlertid alene med det synspunkt; intet af de øvrige medlemslande har støttet os.  

·         Danmark har taget et forbehold over for den manglende anbefaling af bindende mÃ¥lsætninger. I lyset af at vi er helt isolerede og at rÃ¥dskonklusionerne i øvrigt er tilfredsstillende agter jeg pÃ¥ rÃ¥dsmødet at hæve dette forbehold. Hvis jeg ikke gjorde det ville jeg blokere for vedtagelsen for en tekst, der repræsenterer et stort skridt fremad.

·         Jeg vil dog samtidig benytte lejligheden til at beklage, at medlemslandene – pÃ¥ trods af at vi taler om et mÃ¥l, der kan realiseres gennem en klart omkostningseffektiv indsats – ikke er rede til at binde sig pÃ¥ en mÃ¥de, der kræver reel handling bag ordene.

·         Men spørgsmÃ¥let stÃ¥r i princippet stadig Ã¥bent i den efterfølgende gennemførelse af initiativer fra handlingsplanen. Regeringen vil her fortsat arbejde for, at det sker pÃ¥ et sÃ¥ forpligtende grundlag som muligt.

 

[Øvrige punkter på dagsordenen]

 

·         Jeg vil lige benytte lejligheden til at informere udvalget om et par punkter under ”eventuelt” pÃ¥ dagsordenen.

·         Under dette punkt vil Kommissionen - som det er sædvane - orientere om fremdriften i energidrøftelserne mellem Fællesskabet og Rusland, specielt i relation til topmødet mellem EU og Rusland, som skal finde sted dagen efter rÃ¥dsmødet. Energi er et af hovedpunkterne pÃ¥ dagsordenen.

·         Kommissionen vil ogsÃ¥ informere om det møde i Energicharterets styrelsesrÃ¥d, Charterkonferencen, der afholdes den 20. november 2006. PÃ¥ det møde vil tidligere udenrigsminister og tidligere viceformand for Kommissionen, Henning Christophersen, takke af som formand for Charterkonferencen, en post, som han har haft siden 1998.

·         Der forventes ikke debat om punkterne under ”eventuelt”.