Folketinget — Det Energipolitiske Udvalg

Christiansborg, den 4. oktober 2006

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

 

Pilotprojekt vedr. digital dataudveksling (digital signatur)

Fra starten af folketingsåret 2006-07 indgår Det Energipolitiske Udvalg i et pilotprojekt om oversendelse af parlamentariske dokumenter med digital signatur.

 

Fra 4. oktober 2006 kommer alt materiale fra Transport- og Energiministeriet (inkl. styrelser, direktorater m.v.) kun elektronisk – ikke i papir. Dokumentet påføres en digital signatur. Signaturen erstatter ministerens håndskrevne underskrift på svar m.m., dvs. at I ikke vil se ministerens underskrift på dokumenter. De modtagne dokumenter bliver herefter kopieret og omdelt som hidtil. Rapporter, bøger, farvetryk og lign. vil – udover elektronisk oversendelse – fortsat blive modtaget i papirversion.

 

Yderligere information på vedlagte bilag.

 

 

Med venlig hilsen

 

Jan Rasmussen,

udvalgssekretær.


 

Bilag 1

 

 

 

Pilotprojekt vedr. digital dataudveksling (digital signatur)

 

Folketinget vil opfylde kravene til eDag2 (Projekt Digital Forvaltning). Det er derfor besluttet at arbejde videre med brugen af digital signatur ved elektronisk udveksling af parlamentariske dokumenter mellem ministerierne og Folketinget.

 

Den 1. april 2006 igangsatte Folketinget derfor et pilotprojekt med Undervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og i begrænset omfang Skatteministeriet om oversendelse af udvalgsbilag med digital signatur. I forbindelse med en evaluering blev det besluttet at udvide projektet med yderligere 3 ministerier: Beskæftigelsesministeriet, Kirkeministeriet og Transport- og Energiministeriet fra starten af folketingsåret 2006-07.

 

Indførelse af digital signatur sikrer hurtig og effektiv dataudveksling mellem ministerierne og Folketinget.

 

Ministerierne skal enten påføre en med­arbejdersignatur eller en virksomhedssignatur. Begge typer signatur vil forpligte ministeren og ministeriet i samme omfang, som ministerens underskrift gør i dag. Den elektroniske signatur erstatter altså ministerens håndskrevne underskrift på svar m.m.

 

Brugen af digital signatur sker under forudsætning af, at svar på spørgsmål m.v. som hidtil er godkendt af den pågældende minister, samt at ministeriet efterfølgende kan fremlægge dokumentation herfor, jf. vedlagte svar fra statsministeren på UFO alm. del – spørgsmål 9 (folketingsåret 2004-05, 2. samling).

 

Digital dataudveksling er første fase i et større projekt under overskriften ”digital forvaltning af de parlamentariske dokumenter”, som udover digital signatur handler om at overgå til digital arkivering i stedet for de nuværende papirarkiver og skabe nye services over for medlemmer og borgere i form af større valgfrihed i forhold til dokumentdistribution, dvs. hvad der ønskes på papir, og hvad der ønskes tilsendt elektronisk.