Den Europæiske Menneskerettighedskonvention |
|||
Artikel 8 |
Enhver har ret til respekt for sit privatliv om familieliv, sit hjem og sin korrespondance. |
|
|
Tillægs-protokollatet Artikel 1 |
· Enhver fysisk eller juridisk person er berettiget til uforstyrret nydelse af sin ejendom. Ingen må berøves sin ejendom undtagen i samfundets interesse og i overensstemmelse med de ved lov og folkerettens almindelige principper fastsatte betingelser. · Foranstående bestemmelser skal imidlertid ikke på nogen måde gøre indgreb i statens ret til at håndhæve sådanne love, som den anser for nødvendige for at overvåge, at ejendomsretten udøves i overensstemmelse med almenhedens interesse, eller for at sikre betaling af skatter, andre afgifter og bøder. |
Menneskerettighedsdomstolens afgørelse Hatton mod England fastslår, at den engelske lovgivning ikke i tilstrækkelig grad beskyttede ejerne af en stribe ejendomme mod larmen fra den privatejede Heathrow lufthavn, hvilket var en overtrædelse af artikel 8.
|
|
MiljøbeskyttelseslovenBekendtgørelse om støj fra vindmøller nr. 1518 af 14.12.2006 |
|||
§ 3, stk. 2 nr. 2 |
Støjfølsom arealanvendelse: Områder, der anvendes til eller i lokalplan eller byplanvedtægt er udlagt til bolig-, institutions-, sommerhus- eller kolonihaveformål eller som rekreative områder. |
Østersødiget er i Regionplan 2005-2017 pkt. 6.5.2 Regionale Friluftsområder, udlagt til regionalt friluftsområde. Grænseværdierne på Østersødiget vil ikke kunne overholdes. (50-55 dB) Støjbekendtgørelsen indeholder ikke dispensationshjemmel. |
|
VandløbslovenLovbekendtgørelse nr. 882 af 18.08.2004 |
|||
§ 69 |
Dyrkning, jordbehandling, plantning, jf. dog § 34, terrænændring, anbringelse af hegn, jf. dog § 29, og opførelse af bygværker må i landzone ikke foretages i en bræmme på 2 m langs naturlige eller i regionplanen højt målsatte vandløb og søer. |
Et åløb i planområdet er omfattet af beskyttelsen i vandløbslovens § 69. |
|
PlanlovenBekendtgørelse af lov om planlægning LBK nr 883 af 18.08.2004 |
|||
Bilag 4 Pkt. 1.2 |
En beskrivelse af de væsentlige karakteristika for produktionsprocesserne, f.eks. type og mængde af de anvendte materialer, herunder om der indgår risikofyldte produktionsprocesser eller andre miljøbelastende forhold. |
Ingen beskrivelse af produktionsprocessen, hverken ved i.f.m. opstilligen eller driften, herunder løbende ændringer og justeringer i testperioden. |
|
Bilag 4 Pkt. 3 |
En beskrivelse af de omgivelser, som i væsentlig grad kan blive berørt af det ønskede anlæg, beskrivelse af anlæggets betydelige virkninger på omgivelserne, herunder navnlig virkningerne på befolkning, fauna, flora, jord, vand, luft, klimatiske forhold, omfanget af transport, materielle goder, herunder den arkitektoniske og arkæologiske kulturarv, landskabet, offentlighedens adgang hertil og den indbyrdes sammenhæng mellem ovennævnte faktorer samt en beskrivelse af de som en mulig følge af miljøpåvirkningerne afledte socioøkonomiske forhold.
|
Ikke redegjort tilstrækkeligt: · Virkningen på befolkningen m.h.t. visuelle gener og støjgener. · Skadevirkningerne på naturen, herunder beskyttede padder. · Kumulative effekt for fuglene og fuglebeskyttelsesområdet ved Nakskov Fjord. · Omfanget af transport samt etablering af ny vejforbindelse. · Transporten i den 25 år lange testperiode. · Arkitektoniske og arkæologiske kulturarv og landskabet. · Bevaringsværdige landsby Kappel. · Østersødiget – regionalt friluftsområde. · Peter Hansens Botaniske Have. · Offentlighedens adgang. Mangler beskrivelse af:
|
|
VindmøllecirkulæretCirkulære nr. 100 af 10.06.1999 |
|||
§ 2, stk. 1 |
Let opfatteligt geometrisk mønster |
2 rækker, uskønt, uharmonisk
|
|
§ 2, stk. 2 |
Omfattende hensyn til den landskabelige påvirkning. |
Katastrofalt. Se visualiseringsrapport |
|
§ 2, stk. 3 |
Vindmøller må ikke opstilles nærmere nabobeboelse end 4 gange møllens total højde. Dette for at sikre, at nabobeboelse ikke påvirkes væsentligt af gener som blink, skyggekast og lyd. Ved total højde forstås højden målt til vingespids, når spidsen er højst over terræn.
|
Minimumsafstand mellem vindmøller og nabobeboelse på 4 gange møllens totalhøjde overholdes ikke. Se VVM-redegørelse kort side 8. Nabobebyggelser påvirkes væsentligt af visuelle gener som glimt og skyggekast m.v. VVM-redegørelsen fejlberegner skyggekast ved Riddertofte med 803% på nuværende små møller. 130 - 162 timer årligt skyggekast må påregnes. |
|
§ 3 |
Visualisering |
Mangler byggefase Mangler måleudstyr Mangler vidt forskellige møller |
|
Regionplan 2005-2017 |
|||
Vindmøller Punkt 5.8 Retningslinie 5 |
Vindmøllerne i en gruppe skal være ens og opstilles på en ret linje med samme indbyrdes afstand og sådan, at møllernes nav skal ligge på linje, således at vindmøllerne afspejler de overordnede linjer i terrænet. |
Forskellige møller Ikke opstillet på en linje Ikke samme indbyrdes afstand Vindmøllernes nav ligger ikke på linie Vindmøllerne afspejler ikke de overordnede linjer i terrænet |
|
Vindmøller Punkt 5.8 Retningslinie 5 |
Rotordiameteren og navhøjden skal være i forholdet 1:1 med en mulig afvigelse på indtil 10%. |
Regionplantillæg 8 ville have dispenseret herfra, men blev ikke vedtaget |
|
Vindmøller Punkt 5.8 Retningslinie 10 |
Området til demonstrations- og testvindmøller med en totalhøjde større end 80 m ved Kappel kan udvides til at rumme etape 2 i Energi E2’s saneringsprojekt. Etape 2 skal placeres så tæt på etape 1 og i samme geometriske mønster, at de to etaper opleves som et samlet vindmølleanlæg. Se kort 5.8.2-b. |
Saneringsprojektet er ikke en del af regionplanen og ikke inddraget som bilag. Opfylder ikke bestemthedskravet. |
|
Lavbundsarealer Punkt 6.3 Retningslinie 1 |
Ved planlægning og administration af areallovgivningen for byggeri og anlæg, der berører lavbundsarealer, skal muligheden for en fremtidig naturgenopretning vurderes. |
Gottesgabe Sø er beliggende i planområdet og registreret som lavbundsareal. Ses ikke at der er taget hensyn hertil. |
|
Regionale friluftsområder Punkt. 6.5.2 Retningslinie 3 |
Ved ændring eller placering af nye anlæg eller aktiviteter i områderne skal det sikres, at befolkningens naturbaserede rekreative interesser ikke forringes. |
Hele området er regionalt friluftsområde i medfør af regionplanen. Forringer i meget høj grad befolkningens naturbaserede rekreative interesser. Sommerhuse bliver usælgelige. |
|
Regionale Naturparker Punkt 6.7 |
Nakskov Fjord – Regional Naturpark. |
En del af Kappelområdet ligger indenfor søgeområdet for en regional naturpark ved Nakskov Fjord. Kappel 2 ligger indenfor søgeområdet. |
|
Kystnærheds-zonen Punkt 6.10 Delmål
|
Kysternes benyttelse og beskyttelse sikres gennem en helhedsorienteret planlægning af de enkelte kystområder. Amtets kystområder skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængig af en kystnær placering. Område 2, fra Albuen til Hyllekrog er angivet som kyst med primære opholdsarealer. |
Den offentlige afgang sikret med den regionale cykelsti på Østersødiget belastes voldsomt af projektet. Adgangen til cykelstien vil blive afspærret under bl.a. særlige vejrforhold. |
|
Kirkeomgivelser Punkt 6.11 Retningslinie 2 |
Inden der plantes skov, opføres bygninger, placeres tekniske anlæg mm. inden for kirkeomgivelserne skal det vurderes, om kirkernes samspil med landskabet eller landsbymiljøet visuelt sløres eller forringes. |
Betydelig forringelse af Kappel kirkes omgivelser. |
|
Kulturmiljøet Punkt 6.12 Retningslinie 3 |
De kulturhistoriske elementer i landskabet skal så vidt muligt bevares og i nødvendigt omfang plejes. Byggeri, anlæg, vandindvinding, vandløbsregulering, fjernelse af gamle skelmarkeringer, levende hegn samt andre forhold, der ændrer kultursporenes tilstand, skal så vidt muligt undgås eller begrænses. |
Overtrådt, (bilag 5) |
|
Kulturmiljøet Punkt 6.12 Retningslinie 4 |
Inden der iværksættes større byggeri- og anlægsarbejder eller skovrejsnings- og naturgenopretnings-projekter, skal der foretages en konkret kulturmiljø-vurdering. |
Overtrådt (Bilag 5) |
|
Diverse |
|||
|
Nationale interesser |
Ca. 8,5 % af den nuværende el-produktion fra vindmøller bruges i Danmark. Overløbet sælges billigt til udlandet. |
|
|
Miljøministeriets â€call-in†den 29.11.2007 |
Politikken den 30.01.2007: Professor i miljøret Peter Pagh vurderer, at ministeriets â€call-in†er pÃ¥ kanten af reglerne i planloven. Storstrøms Amt ville beslutte 7 møller ved Kappel og ikke som oprindelig indstillet 7-9. |
|
|
Habilitet |
Evt. habilitetsproblemer i Rudbjerg Byråd
|
|
|
Objektiv sagsbehandling |
Skjold Nielsen udpeger Kappel i Rapport om forsøgsmøller og er samtidig sagsbehandler på projektet i SNS. |
|
|
Vindforhold ved Kappel |
Møllerne skal stå stille i perioder på grund af betydelige overskridelser regionplanens kriterium om max. 10 timers årlige skyggekast. Ved Riddertofte forventes 130 – 162 timers årlig skyggekast. Rapport om testmøller: Hvis der kommer yderligere vindmølleeffekt på Lolland-Falster, er det sandsynligt, at også 132 kV nettet på Sydsjælland skal forstærkes eller alternativt at udkoble noget af vindproduktionen, når den er størst. |
|
|
CO2
|
|
|