Finansudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Dato               12. juni 2007

J. nr.           012-000054

 

 

a. Transport- og Energiministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at anvende 12,1 mio. kr. til sikring af lavere varmepriser for forbrugerne gennem forbedring af økonomien i barmarksværker – dvs. decentrale fjernvarmeværker eller kraftvarmeværker, hvor ledningsnettet er etableret i forbindelse med etableringen af produktionsanlægget. Udgiften finansieres ved midler fra Energireserven på 12,1 mio. kr. under § 28.75.79.

b. Barmarksværkerne blev etableret op gennem 1990’erne med henblik på kollektiv varmeforsyning i større landsbyer, hvor der hidtil alene var individuel varmeforsyning. I forlængelse af de stigende naturgaspriser omkring år 2000 har varmeprisen i mange barmarksværker oversteget den beregnede pris for individuel opvarmning (oliereferencen). Folketinget har på den baggrund vedtaget hjælpepakker i 2000 og 2003.

     Den aktuelle støtteansøgning er baseret på det politiske ønske i finanslovsaftalen af 10. november 2004 om at bistå de sidste barmarksværker med økonomiske problemer, herunder at anvende de under § 28.75.79 afsatte midler hertil.

     Tidligere hjælpepakker på hhv. 250 mio. kr. og 85 mio. kr. blev gennemført i 2000 og 2003. Udover disse hjælpepakker ydede naturgasselskaberne 120 mio. kr. i støtte i tilknytning til den statslige hjælpepakke i år 2000. Støttekriteriet for de statslige hjælpepakker i 2000 og 2003 var, at værkernes beregnede langsigtede varmepris oversteg oliereferencen. Den beregnede langsigtede varmepris blev beregnet på basis af fælles standardforudsætninger og med udgangspunkt i konkrete nøgledata for det enkelte værk. Varmeprisen blev således opgjort på en ensartet og sammenlignelig måde. Det sikrede, at kun de uforskyldte økonomiske forhold af relevans for det enkelte værks varmepris blev inddraget i beregningen af støttebehovet.

     Den beregnede langsigtede varmepris inddrager ikke økonomiske problemer forårsaget f.eks. af, at et værk køber gas til en pris højere end den gennemsnitlige markedspris, at et værk har solgt varmen til under fremstillingsprisen, og at et værk har ekstra høje udgifter til administration og løn. Det er gjort for at stille alle værkerne lige.

     Ud af 183 ansøgningsberettigede værker ansøgte 154 og 72 værker modtog støtte fra 1. hjælpepakke i år 2000. Ved 2. hjælpepakke ansøgte 74 værker og 30 modtog støtte.

Efter 2. hjælpepakke havde ingen af de værker, som deltog i ansøgningsrunden, en beregnet langsigtet varmepris over oliereferencen. Nogle værker har imidlertid fortsat fastsat en faktisk varmepris, som er højere.

     På finanslovene for 2005 og 2006 er under § 28.75.79.10 opført en reservationsbevilling med i alt 12,1 mio. kr. til blandt andet at bistå de sidste barmarksværker, der stadig måtte have økonomiske problemer. Bevillingerne er videreført til 2007.

Med henblik på at udmønte denne bevilling har Dansk Fjernvarme og Foreningen Danske Kraftvarmeværker kontaktet udvalgte medlemmer af de to foreninger for at drøfte værkernes eventuelle støttebehov. I to omgange blev 13 barmarksværker indstillet til støtte.  Foreningernes indstilling var imidlertid ikke baseret på en formel orientering af samtlige værker. Derfor blev en ny ansøgningsrunde gennemført for at sikre, at alle potentielt tildelingsberettigede værker fik lige adgang til at søge om den afsatte støtte ud fra eksplicitte, objektive kriterier. 

 

Den 15. december 2006 blev ansøgningsskemaer udsendt til samtlige barmarksværker med ansøgningsfrist den 26. februar 2007. Et uafhængigt revisionsfirma har efterfølgende gennemgået ansøgningerne og foretaget samtlige beregninger til brug for en indstilling af støtteberettigede værker.

 

Ud af 98 ansøgningsberettigede barmarksværker ansøgte 36. 8 værker indstilles til at modtage støtte i henhold til to støttekriterier:

 

1. kriterium: Støtte til helt særlige uforskyldte økonomiske problemer:

 

Den 1. hjælpepakke i 2000 blev kædet sammen med en særlig støtte fra naturgasselskaberne. Mindst ét barmarksværk kunne imidlertid have opnået et større støttebeløb fra naturgasselskaberne, da værket havde nogle meget specielle forhold, som ikke blev tilgodeset ved den valgte måde at beregne støtten på.

 

Der er konkret tale om, at et værk med driftsenheder i fire landsbyer fik støtten fra naturgasselskaberne beregnet ud fra, at det er ét fælles administrativt værk. Der blev udbetalt et fast beløb på 500.000 kr. til værket, selvom det i praksis bestod af 4 enheder. Den valgte måde at beregne støtten på resulterede i en lavere støtte på 3 gange 500.000 kr. – dvs. i alt 1,5 mio. kr.

 

Evt. andre værker i samme situation vil også kunne opnå kompensation for valg af beregningsmåde. Et uafhængigt revisionsfirma har vurderet det eventuelle støttebehov.

 

 

 

Kun ét barmarksværk (Sdr. Herreds Kraftvarmeværker) opfylder den første støttekriterium og er berettiget til 1,5 mio. kr. i støtte. Dermed er der 10,6 mio. kr. i resterende støtte til de barmarksværker, som opfylder det andet kriterium.

 

2. kriterium: Støtte til værker med høje varmepriser

 

Der vil blive ydet støtte til alle forhold, der medfører høje varmepriser. For at kunne komme i betragtning skal varmeprisen overstige oliereferencen. Oliereferencen er, som opgjort af Dansk Fjernvarme, på 21.900 kr. i varmeåret 1. juli 2005 – 30. juni 2006 for et typisk parcelhus på 130 m2.

 

Først ydes støtte til det værk, som har den højeste varmepris. Det får støtte til at bringe varmeprisen på niveau med værket med den næsthøjeste varmepris.

 

Derefter bringes varmeprisen for de to værker med højest varmepris på niveau med det værk, som har den 3. højeste varmepris. Det gentages indtil de afsatte støttemidler er opbrugt. På den måde sikres, at tilskuddet reducerer varmeprisen for netop de værker, som har den mest anstrengte økonomi og de højeste forbrugerpriser.

 

For at sikre, at støtten kommer flest værker til gavn etableres et loft over den samlede støtte til ét værk på 3 mio. kr.  Det kan for enkelte værker betyde, at de får en relativt mindre reduktion i varmeprisen per forbruger end andre værker. Til gengæld vil flere forbrugere få gavn af støtten.

 

For at kunne sammenligne værker med store og små forbrugere, er antallet af forbrugere opgjort som standardforbrugere. Dermed stilles værker med store kunder så som virksomheder og institutioner lige med værker, som hovedsageligt har parcelhuskunder.

 

Varmetariffen er beregnet på en sammenlignelig måde for at stille alle værker lige. Der er taget udgangspunkt i den faktiske afskrivningsperiode, som hvert værk har valgt at benytte. Derefter er varmeprisen beregnet således, at varmen sælges til det, som det reelt koster at producere og distribuere den.

 

Hvis et værk har akkumuleret et underskud, er støttebehovet beregnet ved, at gælden afvikles i de efterfølgende 5 år. Har værket en stor gæld, er den beregnede varmepris således højere og resulterer i et større støttebehov. Tilsvarende er et opsparet overskud støtteberegnet til at komme varmeforbrugerne til gode i form at lavere varmepriser de kommende 5 år. Et overskud, som er anmeldt til henlæggelse for at finansiere køb af ny kedel el.lign., regnes ikke med.

 

Opgørelsen er foretaget af et statsautoriseret revisionsfirma med udgangspunkt i det senest aflagte årsregnskab samt et perioderegnskab opgjort for perioden 1. juli 2005 – 30. juni 2006.  Beregningsprincipperne har været anvendt siden efteråret 2003, hvor økonomisk anstrengte værker modtog en særlig økonomisk rådgivning for at rette op på værkernes økonomi.

 

     Støtten skal ikke kun anvendes til gældsnedbringelse, som ved de foregående hjælpepakker, men kan også anvendes til miljøforbedringer og effektivitetsfremmende foranstaltninger – herunder hvervekampagner.

7 barmarksværker (Hyllinge-Menstrup Kraftvarmeværker, Dragsholm Energiforsyning, Lading-Fajstrup Varmeforsyningsselskab, Mellerup Kraftvarme, Vindblæs Kraftvarme, Ravnkilde Kraftvarmeværk og Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk) har så høje varmepriser, at de støttes efter det 2. støttekriterium. Disse 7 værker støttes til at opnå en beregnet varmepris, som er på eller i nærheden af prisen for det værk, som har den 8. højeste beregnede varmepris, dvs. 23.060 kr. for varmeåret 2006-07. 2 af de 7 barmarksværker opnår – trods en mærkbar reduktion – ikke ned på de 23.060 kr. som følge af støtteloftet på 3 mio. kr. per værk. Oliereferencen for det foregående varmeår (2005-06) var på 21.900 kr.

 

I alt 8 barmarksværker støttes således med i alt 12,1 mio. kr. Tre af disse værker er blandt de 13, som Dansk Fjernvarme og Foreningen Danske Kraftvarmeværker indstillede til støtte i 2005. Der vil dog fortsat efter støtteudbetalingen være forskel på forbrugernes priser.

 

Nogle barmarksværker kan forventes at ville kritisere den anvendte måde at beregne støttebehovet på – der kan dog også forventes kritik ved valg af en anden beregningsmetode, da andre værker i givet fald ville blive stillet ringere i tildelingen af støtte. Det er Energistyrelsens vurdering, at den valgte beregningsmetode er den mest hensigtsmæssige i forhold til at målrette de resterende støttemidler til værker med økonomiske problemer.

 

Der er ikke afsat yderligere midler til barmarksværkernes ikke-uforskyldte økonomiske problemer.

 

     Kontrol med midlernes anvendelse vil ske ved, at en af værket udpeget revisor inden udbetaling af midlerne attesterer en revisions- og kontrolinstruks, som bl.a. betinger, at udgifterne vil blive afholdt til de tre hovedformål: Gældsnedbringelse, miljøforbedringer og effektivitetsfremmende foranstaltninger – herunder hvervekampagner. Revisoren skal efterfølgende godkende, at midlerne konkret udbetales og anvendes hertil. Energistyrelsen vil udpege et andet revisionsfirma, som skal kontrollere og afrapportere om værkernes anvendelse af støttemidlerne.

     Dispositionen kan specificeres således på under- og standardkonti:

§ 28.75.79          Energireserve (Reservationsbev.).

10. Energireserve                          

49. Reserver og budgetregulering ….…………    -12,1 mio. kr.

§ 28.75.01          Tilskud til fremme af decentral kraftvarme

10. Tilskud til fremme af decentral kraftvarme og udnyttelse af biobrændsler.                               46. Investeringstilskud  ………………….………..…12,1 mio. kr.

 

c. Dispositionen forelægges Finansudvalget på nuværende tidspunkt med henblik på at opnå hjemmel til de foreslåede dispositioner. Det er forudsat, at udmøntning af midler til barmarksværker vil blive forelagt særskilt for Finansudvalget.

e.            Under henvisning til ovenstående anmoder Transport- og Energiministeriet om Finansudvalgets tilslutning til at anvende 12,1 mio. kr. til at sikre lavere varmepriser for forbrugerne gennem reduktion af gæld og anden forbedring af barmarksværkers økonomi, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2007 opføres følgende:

     § 28.75.79  Energireserve (Reservationsbev.)…………… -12,1 mio. kr.

     § 28.75.01 Tilskud til fremme af decentral kraftvarme og
udnyttelse af biobrændsler…………………………..………..   12,1 mio. kr.

Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2007 optages følgende tekstanmærkning under § 28. Transport- og Energiministeriet, materielle bestemmelser:

”Nr. 118 ad 28.75.01 (ny tekstanmærkning)

     Transport- og energiministeren bemyndiges til at meddele tilsagn om støtte til gældsnedbringelse, miljøforbedringer og effektivitetsfremmende foranstaltninger, herunder hvervekampagner til følgende værker:

Hyllinge-Menstrup Kraftvarmeværker – 3,0 mio. kr.

Dragsholm Energiforsyning – 3,0 mio. kr.

Lading-Fajstrup Varmeforsyningsselskab – 1,9 mio. kr.

Sdr. Herreds Kraftvarmeværker – 1,5 mio. kr.
Mellerup Kraftvarme – 1,4 mio. kr.

Ravnkilde Kraftvarmeværk – 0,6 mio. kr.

Vindblæs Kraftvarme – 0,5 mio. kr.

Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk – 0,2 mio.kr.

 

    Stk. 2.  Transport- og energiministeren meddeler i tilsagnsskrivelsen eventuelle vilkår for tilsagnet samt hvilken dokumentation, værket skal fremlægge for tilskuddets anvendelse. Transport- og energiministeren kan herunder fastsætte bestemmelser om budgetter, kontrol og tilsyn, regnskaber, revision og rapportering vedrørende tilskudsberettigede aktiviteter.

     Stk. 3.  Transport- og energiministeren udbetaler tilskuddet i henhold til ansøgning. Der kan foretages hel eller delvis forudbetaling eller a conto betaling i forbindelse med gældsreduktion.”

f.  Finansministeriets tilslutning foreligger.

 

Flemming Hansen/

Søren Wille