NOTAT


2. april 2007

j.nr.

ref.

 

 


Høring af udkast til ny bekendtgørelse om gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger.

 

Udkastet til bekendtgørelse har været sendt i høring til en række organisationer m.v. fra den 1. marts 2007 med frist til den 15. marts s.a.

Der er ved høringsfristens udløb modtaget bemærkninger fra 7 organisationer m.v., hvoraf 2 oplyser, at de ikke har kommentarer.

I det følgende gennemgås de dele af høringssvarene, som efter Energistyrelsens vurdering berører mere principielle spørgsmål. Tillige bringes Energistyrelsens kommentarer i kursiv til disse emner, herunder oplysning om, hvorvidt bemærkninger har medført ændringer i udkastet.

Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter (BfBE), OBH (konsulentfirma) og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI):

Emnerne kan sammenfattes således:

·        Efterslæb pÃ¥ et større millionbeløb, hvordan vil det blive refunderet konsulenterne?

Energistyrelsen har taget skridt til at ændre bekendtgørelsen, så snart der forelå dokumentation fort, at der var en uoverensstemmelse mellem honorarets størrelse og det tidsforbrug, der medgår til energimærkning.

·        Huse mellem 300 og 499 m2 bør ikke omfattes af honorargrænser – honoraret bør fastsættes mellem parterne

Energistyrelsen kan imødekomme dette forslag.

·        Det bør afklares, hvordan kældre regnes med i boligens samlede areal

Energistyrelsen kan imødekomme dette forslag, som vil blive indarbejdet i Håndbogen for energikonsulenter.

·        Tillæg flyttes over pÃ¥ grundhonoraret, og der anvendes i stedet for rabatter i særlige tilfælde.

Energistyrelsen kan imødekomme forslaget, således at honorarstrukturen ændres. Ændringen vil samtidig give sælger et mere retvisende billede af konsulentens honorar, idet det åbenbart ikke er ualmindeligt, at sælger først ved modtagelsen af regningen bliver opmærksom på eventuelle tillæg til grundhonoraret.

·        Der bør stilles konkrete krav til kvaliteten af udleveret tegningsmateriale, for at det kan udløse en rabat

Energistyrelsen kan imødekomme forslaget.

·        Huse bygget efter BR77 er ikke en mindre opgave end huse bygget før dette reglement, og derfor bør rabatten for disse huse bortfalde.

Energistyrelsen er ikke enig i dette forslag, men kan acceptere at skæringsdatoen for rabat bliver 1. januar 1980.

·        Honorarreduktionen pÃ¥ 400 kr. ved udarbejdelse af dobbeltrapporter (energimærke og tilstandsrapport) bør bortfalde, da denne rabat allerede er indarbejdet ved tilstandsrapporten.

Energistyrelsen er enig i, at den samlede rabat på 2x400 kr. for dobbeltrapporter forekommer høj, da der kun kan peges på en besparelse i kørselsudgifterne. Energistyrelsen er derfor, efter drøftelse med Erhvervs- og Byggestyrelsen, der administrerer Huseftersynsordningen, indstillet på at reducere den samlede rabat for dobbeltrapporter til 400 kr.

Foreningen for Energi og Miljø:

Foreningen gør opmærksom på, at der ikke er sammenhæng mellem de honorarer, der skal betales og de gebyrer, der skal opkræves.

Energistyrelsen er opmærksom på dette forhold og har ændret gebyrdefinitionerne således, at disse nu følger koderne i BBR.

Jyske Grundejerforening

Jyske Grundejerforening opfordrer til, at der ikke ændres i honorarsatserne, før arbejdet med forenkling af kravene til energimærkning er tilendebragt. Dette kædes sammen med forventningen om, at energiforsyningsselskaberne også vil kunne medvirke til energibesparelser i bygninger. Dette arbejde bør koordineres med energimærkningsordningen for at undgå dobbeltarbejde.

Energistyrelsen er principielt enig i grundejerforeningens synspunkt. Rammerne for energiforsyningsselskabernes besparelsesindsats i forhold til den enkelte bolig er under udvikling. Der er imidlertid behov for en justering af honoraret, uanset at der på sigt vil kunne opnås en synergi i energibesparelsesarbejdet mellem aktørerne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Â