REFERAT |
Rådsmøde (energidelen af Transport, Telekommunikation og Energi) den 15. februar 2007
1. Energipolitik for Europa
Efter en bordrunde vedtog Rådet rådskonklusioner om En Energipolitik for Europa som energiministrenes bidrag til Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007. Der var enighed om et overordnet EU-mål for vedvarende energi (VE) på 20 pct. i 2020 og et biobrændstofmål på 10 pct. i 2020. Rådet lægger sig hermed på samme niveau som i Kommissionens udspil. Det lykkedes at opnå et kompromis om det udestående spørgsmål om, hvorvidt 20 pct.-målet skal være bindende eller vejledende. Kompromiset sikrer, at sagen ikke blev lukket af energiministrene med en vedtagelse af et vejledende mål. I stedet blev spørgsmålet sendt videre til afgørelse på Det Europæiske Råd. I rådskonklusionerne angives derfor ikke, om målet er bindende eller vejledende. Til gengæld lykkedes det formandskabet at få fuld opbakning til at gøre målsætningen om 10 pct. biobrændstof i 2020 bindende, med forbehold for at gennemførelsen sker på en omkostningseffektiv måde. Målets bindende karakter er også betinget af, at produktionen er bæredygtig, at det bliver muligt at få andengenerationsbiobrændstof i handelen, og at direktivet om brændstofkvalitet ændres i overensstemmelse hermed, så der tillades passende blandingsniveauer.
Der opnåedes også enighed om en kompromistekst om det indre energimarked, som lader det følsomme spørgsmål om de forskellige modeller for adskillelse stå åbent. I stedet for at nævne de forskellige optioner angives de hensyn, som effektiv adskillelse skal tilgodese. Herved overlades det i vid udstrækning til Kommissionen at komme med forslag til tiltag, der skal tilgodese disse hensyn. Formandskabet lagde op til, at Kommissionen skal komme med nye tiltag, men at spørgsmålet også skal drøftes videre under tysk formandskab i forbindelse med energirådsmødet i juni og muligvis også på Det Europæiske Råds møde i juni 2007.
Den orienterede debat var struktureret om to spørgsmål om henholdsvis det indre energimarked og bæredygtighed. Fra debatten kan følgende fremhæves:
Indre energimarked
Bordrunden bekræftede billedet af, at medlemslandene er delt i to lejre med hensyn til den videre udvikling af det indre marked. På den ene side er der en gruppe lande, herunder Danmark, som grundlæggende er enige i Kommissionens analyse og derfor snarest muligt ønsker konkrete forslag fra Kommissionen, herunder ideelt set forslag om ejermæssig adskillelse. På den anden side er der lande, der ikke ser behov for nye lovgivningsmæssige initiativer på nuværende tidspunkt. De mener, at der bør fokuseres på implementeringen af eksisterende direktiver og stiller desuden spørgsmålstegn ved Kommissionens analyse af situationen på energimarkederne. Enkelte lande, som ikke mener, at ejermæssig adskillelse er den eneste løsning, fremførte det omvendte argument af Kommissionen, nemlig at ejermæssig adskillelse vil forhindre de nødvendige investeringer. Det blev videre fremført, at ejermæssig adskillelse skaber juridiske problemer, griber ind i etablerede ejerrettigheder og kan true forsyningssikkerheden.
Vedvarende energi
Bordrunden omkring VE gav ikke et præcist billede af alle medlemslandes holdninger til bindende målsætninger, da formandskabet i de forberedte spørgsmål ikke havde lagt op til drøftelse heraf.
Enkelte af de lande, der tog spørgsmÃ¥let op og argumenterede imod bindende VE-mÃ¥lsætninger fremførte, at hvis der skal være andre mÃ¥lsætninger end de overordnede klimamÃ¥l, bør det være mÃ¥lsætninger for andelen af energi med lav CO2-udledning (â€low carbonâ€-mÃ¥lsætninger).Â
Danmark understregede, at man fortsat fandt, at der skal fastsættes et bindende, overordnet VE-mål.  Videre tilkendegav man, at man forstod det foreslåede kompromis i rådskonklusionerne sådan, at spørgsmålet om målsætningernes karakter skal drøftes på Det Europæiske Råd i marts. Kommissionen var enig heri og holdt ligeledes fast i, at den også fortsat ville arbejde for et overordnet, bindende VE-mål.
Danmark afleverede efter sit indlæg en note til Kommissionen om vægtningen af vindkraft og biomasse i de statistiske opgørelsesmetoder for VE. Noten peger på behovet for i det kommende VE-rammedirektiv at sikre en metode, der ikke undervurderer bidraget fra vindkraft sammenlignet med biomasse.