1. februar 2007

j.nr. 012001/12016-0005

ref. ld

 

 

Side 1/3


Ophævelse af særvilkår for DONG E&P som følge af privatisering

 

Baggrund

Med den politiske aftale af 7. oktober 2004 blev der skabt bred politisk enighed om vilkårene for statens afhændelse af aktier i DONG A/S. I forlængelse heraf blev der indgået aftale om en fusion af selskabet med Elsam A/S og Energi E2 A/S. Fusionen indebar en delvis privatisering af selskabet, der nu – under navnet DONG Energy A/S – er ejet af staten og en række elselskaber.

 

Privatiseringen betød, at datterselskabet DONG E&P A/S ikke længere kunne varetage statens deltagelse i nye tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og naturgas. Derfor etableredes i 2005 Nordsøfonden til at varetage denne deltagelse fremover.

 

Samtidig skal alle DONG E&Ps statsdeltagelsesandele i eksisterende tilladelser overgå til at være kommercielle andele. Andelenes hidtidige karakter af statsdeltagelsesandele betyder imidlertid, at DONG E&P har en række særvilkår i de berørte tilladelser. Disse særvilkår er ikke forenelige med DONG E&Ps stilling som et delvist privatiseret selskab.

 

På den baggrund informeres Folketingets Energipolitiske Udvalg hermed om, hvordan disse særvilkår vil blive håndteret, således at DONG E&P fremover sidestilles med de øvrige kommercielle licensdeltagere.

 

Særvilkår i tilladelser

DONG E&Ps særvilkår som statsdeltager har baggrund i tilladelsernes § 13, stk. 1, hvoraf det fremgår, at selskabet udøver rettighederne i tilladelserne på vegne af den danske stat.

 

Særvilkårene har varieret igennem årene, men er i hovedsagen følgende:

 

I en række tilladelser optræder et vilkår om, at DONG E&P kan pålægges en særlig afgift for virksomheden under en tilladelse, hvis DONG E&P opnår et overskud efter betaling af kulbrinteskat (tilladelsernes § 13, stk. 1, i åben dør-tilladelser dog § 13, stk. 2). Vilkåret har aldrig været udnyttet.

 

Et antal tilladelser indeholder et vilkår om, at DONG E&P kan kræve, at de øvrige medrettighedshavere aftager DONG E&Ps andel af olieproduktionen (tilladelsernes § 14, der alene var gældende til og med 3. runde). Vilkåret har aldrig været udnyttet.

 

I en række af tilladelserne har et antal selskaber afgivet moderselskabsgarantier eller bankgarantier dækkende selskabernes forpligtelser overfor staten m.v. Selskabernes forpligtelser overfor DONG E&P har også været dækket af disse garantier. Garantierne har aldrig været udnyttet.

 

Ophævelsen af disse vilkår vil ske ved fremsendelse af et brev fra Transport- og Energiministeriet til de pågældende rettighedshavere.

 

Særrettigheder i samarbejdsaftaler

Inden for de enkelte tilladelser skal der altid indgås en samarbejdsaftale om udøvelsen af virksomheden omfattet af tilladelsen. En del samarbejdsaftaler indeholder bestemmelser med særlige rettigheder for DONG E&P. Det drejer sig f.eks. om en længere frist for selskabet til at beslutte sin deltagelse i feltudbygninger og til at beslutte udnyttelse af forkøbsret til licensandele. Ingen af disse særrettigheder har været udnyttet.

 

Disse særrettigheder vil blive ophævet ved, at DONG E&P meddeler de øvrige partnere i de enkelte tilladelser, at DONG E&P ikke vil gøre de pågældende særrettigheder gældende fremover samtidig med, at Energistyrelsen meddeler, at styrelsen godkender dette i henhold til vilkårene for tilladelserne.

 

Glideskala

Herudover er der i tre ældre tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas vilkår om, at staten har ret til at forøge statsdeltagelsesandelen i tilladelsen, hvis den forventede daglige produktion af olie og gas overstiger nogle bestemte grænser, den såkaldte glideskala. Glideskalaen har været en konkurrenceparameter i forbindelse med flere udbudsrunder. Hvis der var to eller flere ansøgere til samme område, skete den endelige udvælgelse bl.a. på baggrund af et tilbud om, at staten fik ret til en forøgelse af statsdeltagelsesandelen ud over de allerede fastsatte 20 %, hvis produktionen fra nye fund forventedes at overstige bestemte grænser. Beslutningen om forøgelse og størrelsen af den eventuelle forøgelse inden for de tilbudte grænser, træffes af Energistyrelsen på baggrund af en konkret vurdering. Såfremt Energistyrelsen vurderer, at statsdeltagelsesandelen bør øges i medfør af glideskalaen, meddeles dette til den pågældende rettighedshavergruppe. Som konsekvens heraf skal de øvrige kommercielle andele i tilladelsen reduceres forholdsmæssigt. Samtidig anmoder Energistyrelsen om, at de fornødne ændringer i samarbejdsaftalen for tilladelsen udarbejdes og fremsendes til Energistyrelsens godkendelse.

 

De tre tilladelser, det drejer sig om, er tilladelserne med Syd Arne-feltet, Lulita-feltet og Amalie-feltet. Amalie-feltet er endnu ikke sat i produktion, men en indvindingsplan foreligger. I alle tre tilladelser er DONG E&Ps andele allerede forøget gennem anvendelse af vilkåret med glideskalaen, men vilkåret er udformet således, at hvis produktionen skulle forøges udover det oprindeligt forventede maksimum, kan glideskalaen, hvis den maksimale grænse overskrides, gøres gældende på ny. Muligheden herfor må anses for hypotetisk med den nuværende viden, men kan dog ikke helt udelukkes.

 

På den baggrund vil der blive taget initiativ til at ændre vilkårene i de tre tilladelser, således at en yderligere forhøjelse af statsdeltagelsesandelen gennem glideskalaen, hvis det mod forventning skulle blive aktuelt, vil tilfalde Nordsøfonden. Såfremt det skulle blive aktuelt, vil Nordsøfonden indtræde i den pågældende licens med en statsdeltagelsesandel, der svarer til forhøjelsen.

 

Ændringen vil ske gennem en meddelelse fra Energistyrelsen til de pågældende rettighedshavere om, at eventuelle fremtidige glideskala-forøgelser vil tilgå Nordsøfonden. Samtidig vil DONG E&P fremsende en meddelelse, godkendt af Energistyrelsen, til de øvrige deltagere i de pågældende licenser. I meddelelsen vil der blive henvist til samarbejdsaftalerne, der indeholder en bestemmelse om, at DONG E&P altid har adgang til at overdrage sine rettigheder i henhold til samarbejdsaftalen og i henhold til licensen til staten eller til et andet statsejet selskab uden forudgående godkendelse fra de øvrige deltagere i licensen.

 

Rammevilkår om størrelsen af DONG E&Ps andele

Herudover gælder en praksis om, at hvis DONG E&P erhverver en andel i en tilladelse , og erhvervelsen indebærer, at DONG E&Ps samlede andel, statsdeltagelsesandel og kommerciel andel under et, bliver større end 30 %, forelægges dette for Folketingets Energipolitiske Udvalg inden erhvervelsen.

 

Praksisen, der er fastlagt som led i en politisk aftale i 1995 mellem den daværende minister og udvalget, harmonerer ikke med DONG E&Ps status som privatiseret selskab, og vil derfor ikke længere blive fulgt.