NOTAT


29. januar 2007

J.nr. 020210/20006-0009

Ref. DSB/TBB

Energiforsyningsområdet

 

Side 1/2


Elforsyningslovens § 35 og naturgasforsyningslovens § 34 i forbindelse med kommunalreformen og kommunesammenlægningerne

 

I henhold til elforsyningslovens (EFL) § 35 har staten under visse betingelser ret og pligt til at erhverve transmissionsnet på mellem 100 kV og 200 kV samt ejerandele i virksomheder, der ejer sådanne net, i det omfang de hidtidige direkte og indirekte ejere udtræder af deres ejerskab.

 

Bestemmelsen i EFL § 35 er forankret i den politiske aftale af 29. marts 2004 mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om fremtidssikring af energiinfrastrukturen. 

 

Bestemmelsen er desuden en del af udmøntningen af aftalen af 29. marts 2004 mellem økonomi- og erhvervsministeren og Elfor (nu Dansk Energi Net) om kapitalforhold i elsektoren og sikring af uafhængighed i den overordnede infrastruktur på elområdet. Aftalen indebar blandt andet, at ejerskabet til de overordnede eltransmissionsnet skulle overdrages til staten mod, at selskaberne fik råderet over hele kapitalen. Overdragelsen skete ultimo 2004 og ejerskabet til disse net ligger nu hos Energinet.dk. For de regionale eltransmissionsnet på 100-200 kV betød aftalen, at de eksisterende ejerskaber kunne bevares, men at staten fik ret og pligt til af erhverve ejerskabet til nettene, når de hidtidige ejere udtrådte af ejerskabet. EFL § 35 regulerer derfor, hvornår en sådan overtagelse af de regionale transmissionsnet skal ske. Det vil i lighed med de overordnede net være Energinet.dk, som vil skulle overtage de regionale eltransmissionsnet.

 

I medfør af EFL § 35, stk. 1, gælder det, at et direkte ejerskab af andele i transmissionsnet udelukkende kan afstås til staten.

 

Efter EFL § 35, stk. 2, har ejere af transmissionsvirksomheder, det vil sige virksomheder, som besidder transmissionsnet på mellem 100 kV og 200 kV, pligt til at afstå sine transmissionsandele, når 50 pct. af ejerandelene i en virksomhed, der direkte eller indirekte besidder sådanne transmissionsandele, har skiftet ejer, eller når ejere af ejerandele i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer transmissionsandele, enten ved erhvervelsen eller senere eller i forening med andre ejere opnår eller mister bestemmende indflydelse i den pågældende virksomhed.

 

Tilsvarende bestemmelser findes i naturgasforsyningsloven. I henhold til NFL § 34, stk. 1 og 2, har staten under visse betingelser ligeledes ret og pligt til at erhverve gasdistributionsnet samt ejerandele i virksomheder, der ejer sådanne net, i det omfang de hidtidige direkte og indirekte ejere udtræder af deres ejerskab.

 

Ved sammenlægningen af kommuner i forbindelse med kommunalreformen vil der opstå situationer, hvor en kommune med direkte eller indirekte ejerskab af andele i et transmissions- eller distributionsnet bliver lagt sammen med en kommune uden ejerskab af transmissions- eller distributionsandele. En sådan sammenlægning vil kunne betyde, at ejerkredsen til transmissions- eller distributionsnettet ændres. 

 

Det har imidlertid ikke været hensigten, at bestemmelserne skulle kunne blive udløst af en kommunesammenlægning. Dels stemmer en sådan konsekvens ikke overens med ordlyden af bestemmelserne. Dels ville det forekomme vilkårligt og uproportionalt i forhold til kommunernes ejendomsret, om kommunalreformen skulle få konsekvenser i forhold til ejerskabet til de regionale eltransmissionsnet og naturgasdistributionsnet.

 

I forhold til de nye kommuner opstået som følge af kommunesammenlægninger i forbindelse med kommunalreformen vil et direkte eller indirekte ejerskab til transmissions- eller distributionsandele, som overgår til sådanne nye kommuner, ikke blive gjort til genstand for en stillingtagen i forhold til bestemmelsen om statens køberet og -pligt efter EFL § 35 eller NFL § 34, idet den oprindelige kommunes ejerskab anses for videreført af den nye kommune.