Forslag

til

Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger

(Opgørelse af Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeri m.v.)

 

§ 1

 I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 575 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 222 af 22. marts 2006, § 10 i lov nr. 539 af 8. juni 2006, § 6 i lov nr. 1584 af 20. december 2006, lov nr. 1590 af 20. december 2006 og § 103 i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende ændringer:

1. I § 5, stk. 1, nr. 12, indsættes efter »til«: »det tidligere«.

2. I § 27, stk. 5, udgår »eller kapitel 9 a«.

3. I § 58 b, stk. 1, ændres »og § 143 e« til: »og den tidligere § 143 e«.

4. I § 64, stk. 2, indsættes efter »efter«: »det tidligere«.

5. I § 64, stk. 3, indsættes efter »jf.«: »det tidligere«.

6.  I § 78, stk. 4, 1. pkt., ændres »lån« til: »statslån« og § 78, stk. 5, ophæves.

Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7.

7. I § 91 b ændres »§ 115, stk. 9, § 118 og §§ 143 a-143 d« til: »§ 115, stk. 9, og § 118«.

8. I § 92 a, stk. 1, ændres »og §§ 143 a-143 d« til: »og de tidligere §§ 143 a-143 d«.

9. § 92 a, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Landsbyggefondens refusion for tilsagn meddelt i 2006 efter § 92 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006, og bidrag efter stk. 1 fastsættes endeligt 1. oktober i det andet år efter tilsagnsåret afslutning som nutidsværdien af et beregnet forløb for ydelsesstøtten i de enkelte år på grundlag af de godkendte anskaffelsessummer forud for påbegyndelsestidspunktet. Har kommunalbestyrelsen ikke godkendt en anskaffelsessum forud for påbegyndelsestidspunktet anvendes anskaffelsessummen på tilsagnstidspunktet. Ved beregningen anvendes de rente- og inflationsforudsætninger, som ligger til grund for budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for det andet år efter tilsagnsåret. Landsbyggefonden påbegynder for hvert tilsagnsår betalingen af refusion og bidrag på det tidspunkt, hvor nutidsværdien af den resterende beregnede ydelsesstøtte svarer til fondens samlede refusion eller bidrag.«

10. I § 115, stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 1-5, § 117, stk. 1, eller kapitel 9 a« til: »stk. 1-5 eller § 117, stk. 1,«.

11. § 115, stk. 9, 2. pkt., affattes sÃ¥ledes: »Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn efter stk. 1-5 eller § 117, stk. 1, mÃ¥ ikke overstige det maksimumsbeløb, der gælder pÃ¥ tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for pÃ¥begyndelsen.«

12. I § 116, stk. 1, udgår »samt tilsagn til selvejende almene ældreboliginstitutioner om nybyggeri efter kapitel 9 a,«.

13. I § 116, stk. 2, udgår »og kapitel 9 a«.

14. I § 124, stk. 2, ændres »amtsrådets« til: »regionrådets«.

15. I § 127 ændres »§§ 118, 143 a og 143 c« til: »§ 118«.

16. I § 129, stk. 1, ændres »§§ 118 og 143 a-143 d« til: »§ 118«.

17. I § 130, stk. 1, ændres »§§ 115 og 143 a-143 d« til: »§ 115«.

18. I § 130, stk. 3, ændres »§§ 115, 143 a og 143 c« til: »§ 115«.

19. I § 131, stk. 1, ændres »§ 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk. 3, stk. 4, nr. 2, og §§ 143 c og 143 d« til: »§ 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk. 3 og stk. 4, nr. 2,«.

20. § 143, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.

21. I § 151, stk. 1, nr. 1, ændres »§§ 115, 117 og 143 a-143 d« til: »§§ 115 og 117«.

22. I § 151, stk. 1, indsættes efter nr. 6 som nyt nr.:

7)   Byggeri, der har modtaget tilsagn om offentlig støtte efter §§ 143 a-143 d i det tidligere kapitel 9 a.

Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9.

23. I § 151, stk. 2, ændres »§§ 117, 143 c og 143 d« til: »§ 117«.

§ 2

I lov nr. 90 af 31. januar 2007 om friplejeboliger foretages følgende ændringer:

1. I § 21, stk. 1, indsættes efter »§ 115, stk. 2, eller«: »de tidligere«.

2. I § 21, stk. 2, indsættes efter »støtte efter«: »de tidligere«, og efter »garantiforpligtelse efter« indsættes: »den tidligere«.

3. I § 64, stk. 1, indsættes efter »etableret efter«: »det tidligere«.

4. I § 76, stk. 1 og 4, og § 77, stk. 2, indsættes efter »støtte efter«: »det tidligere«.

5. I § 100, stk. 2, ændres »efter §§ 143 a-143 d, jf. § 143 g« til: »efter de tidligere §§ 143 a-143 d, jf. den tidligere § 143 g«.

 

§ 3

Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslagets baggrund og formål

Det er i boligaftalen af 4. november 2005 aftalt, at Landsbyggefonden refunderer 50 pct. af statens ydelsesstøtte til nye almene boliger med tilsagn i 2006. Landsbyggefonden refunderer endvidere den del af statens udgifter til ydelsesstøtte til boliger med tilsagn i 2006, som overstiger 1,3 mia. kr.

I boligaftalen af 5. november 2006 er det aftalt, at Landsbyggefonden bidrager med 25 pct. af ydelsesstøtten til nye almene boliger med tilsagn i perioden 2007-2010.

Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet opgøres endeligt umiddelbart efter afslutningen af tilsagnsåret og reguleres ikke efterfølgende som følge af f.eks. bortfald af tilsagn.

I slutningen af 2006 har der på baggrund af plejeboliggarantien og forhøjelsen af kommunernes grundkapitalindskud fra 7 pct. til 14 pct. pr. 1. januar 2007 været en meget betydelig tilsagnsgivning ligesom tilsagnsforløbet har været usædvanligt. Der er meddelt tilsagn til 9.700 boliger, hvoraf 71 pct. er indberettet i november og december 2006. På baggrund af dette tilsagnsforløb må det forventes, at et større antal tilsagn vil bortfalde efterfølgende. Det medfører, at LBF vil komme til at betale den fulde ydelsesstøtte for et antal boliger, som ikke bliver opført. Da dette er en utilsigtet konsekvens, foreslås det, at opgørelsen af Landsbyggefondens refusion og bidrag til nybyggeriet i perioden 2006-2010 ændres, således at det bedst muligt sikres, at bortfaldne tilsagn ikke indregnes i Landsbyggefondens bidrag.

Lovforslaget giver endvidere Landbyggefonden mulighed for at optage statslån til dækning af fondens lånebehov. Lånebehovet opstår som følge af, at Landsbyggefondens udgifter til renovering m.v., til den sociale og forebyggende indsats, til løbende driftsstøtte samt til bidrag til nybyggeriet i en årrække vil overstige fondens indtægter. Der er efter de gældende regler mulighed for, at fonden kan optage lån til dækning af forskellen, samt at staten kan stille garanti for et sådant lån. For at sikre den billigst mulige finansiering af fondens lånebehov foreslås det, at muligheden for at optage statsgaranteret lån ændres til, at det kan optages statslån.

Lovforslagets indhold

Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:

1.       Ændret opgørelse af Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet

2.       Mulighed for statslÃ¥n til Landsbyggefonden

3.       Tekniske ændringer

Ad. 1. Ændret opgørelse af Landsbyggefondens bidrag

Efter de gældende regler i almenboligloven skal opgørelsen af Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet foretages umiddelbart efter tilsagnsårets afslutning. Opgørelsen er gennem årene foretaget på forskellige tidspunkter, men i den gældende bekendtgørelse er opgørelsestidspunktet fastsat til 20. januar.

Opgørelsen baserer sig på de faktisk meddelte tilsagn i tilsagnsåret. Ved beregningen anvendes de rente- og inflationsforudsætninger, som er anvendt i forbindelse med sidst vedtagne finanslov. Opgørelsen er endelig, og der sker ikke efterfølgende regulering som følge af ændringer i beregningsforudsætninger, faktiske anskaffelsessummer eller senere bortfaldne tilsagn. Dette betyder, at opgørelsen hverken tager hensyn til, at der efterfølgende kan ske bortfald af nogle af de afgivne tilsagn eller til efterfølgende prisstigninger på byggerierne.

Tilsagnsforløbet var i 2006 meget atypisk. Gennem hele året frem til midten af november måned lå tilsagnsgivningen på et rekordlavt niveau. Ved udgangen af oktober måned havde kommunerne således indberettet tilsagn til godt 2.800 boliger. Opgjort forholdsmæssigt svarer det til et årsniveau på knap 3.400 boliger. På den baggrund revurderede Socialministeriet medio november forventningen til det samlede tilsagnsniveau for almene boliger, idet forventningen forsigtigt blev nedsat fra 6.775 til 5.300 boliger. Dette reviderede skøn blev anvendt ved behandlingen af lovforslaget om den almene sektors midler (L 81).

I løbet af november/december indberettede kommunerne imidlertid tilsagn til i alt 6.900 boliger, hvoraf knap 900 vedrørte tidligere måneder. 71 pct. af samtlige tilsagn blev således indberettet i november og december. Landsbyggefondens samlede refusion for 2006 er på dette grundlag opgjort til 2.223 mio. kr.

Det ekstraordinært store antal tilsagn i december måned 2006 skyldes formentlig en vis fremrykning af tilsagnsgivningen som følge af, at den kommunale grundkapital stiger fra 7 til 14 pct. af anskaffelsessummen med virkning for 2007. En del af projekterne er antagelig ikke langt i planlægningen, hvorfor der er en øget risiko for efterfølgende bortfald af tilsagnene. Hvis der ikke tages højde herfor ved opgørelsen af Landsbyggefondens refusion af den statslige ydelsesstøtte, vil Landsbyggefonden komme til at betale til boliger, der aldrig bliver opført.

Dette er ikke tilsigtet, hvorfor det foreslås, at opgørelsesmetoden ændres, således at det bedst muligt sikres, at Landsbyggefonden ikke medfinansierer udgifter til boliger, der ikke opføres. Det foreslås på den baggrund, at den endelige opgørelse af bidraget udskydes, og at opgørelsen baseres på aktive tilsagn, dvs. ekskl. alle tilsagn, som efterfølgende måtte være faldet bort.

Efter de gældende regler skal der senest 9 måneder efter tilsagnsdatoen ansøges om godkendelse af anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen, dvs. på baggrund af de afholdte licitationer. Kommunen skal herefter godkende anskaffelsessummen (skema B-tilsagn) inden den fysiske påbegyndelse. Der er ikke fastsat nogen endelig frist for kommunens godkendelse.

På den baggrund foreslås, at opgørelsen af Landsbyggefondens medfinansiering af ydelsesstøtten til nybyggeriet i perioden 2006-2010 udskydes, således at den endeligt foretages 1. oktober i det andet år efter tilsagnsåret. Grundlaget for opgørelsen af ydelsesstøtten er de godkendte anskaffelsessummer forud for den fysiske påbegyndelse. I det omfang, der ikke er registreret en godkendt anskaffelsessum forud for påbegyndelsen, anvendes anskaffelsessummen på tilsagnstidspunktet. Det forventes, at der på det foreslåede opgørelsestidspunkt kun vil være meget få aktive projekter tilbage, hvor kommunen endnu ikke har godkendt anskaffelsessummen forud for den fysiske påbegyndelse. Med henblik på yderligere at minimere omfanget heraf vil der blive etableret en rykkerprocedure op til opgørelsestidspunktet.

Det vil samtidigt være naturligt at ajourføre de øvrige beregningsforudsætninger i opgørelsen. I forlængelse heraf foreslås det, at de rente- og inflationsforudsætninger, der skal anvendes ved beregningen af ydelsesstøtten for det enkelte tilsagnsår, skal være de forudsætninger, der er anvendt i forbindelse med den vedtagne finanslov for det andet år efter tilsagnsåret. Set i forhold til den gældende opgørelse, kan ændringer i inflation og rente gå i begge retninger. Forudsætningerne vil ved ajourføringen under alle omstændigheder svare bedre til det faktiske finansieringstidspunkt for de fuldførte boliger.

 Den foreløbige opgørelse af Landsbyggefondens medfinansiering vil på finansloven blive konteret på konto 15.51.07. Indtægter fra Landsbyggefonden i tilsagnsåret. Reguleringen i forbindelse med den endelige opgørelse vil blive konteret på konto 15.54.16. Hensættelse vedrørende indtægter fra Landsbyggefonden.  

Ad. 2. Mulighed for statslån til Landsbyggefonden

Landsbyggefondens indtægter vil i en årrække ikke kunne dække fondens udgifter til renoveringsstøtte, til den sociale og forebyggende indsats, til driftsstøtte og til bidrag til nybyggeriet. Der er derfor i § 78, stk. 4, mulighed for, at fonden kan optage lån til dækning af forskellen. Der er endvidere adgang til, at staten kan stille garanti for et sådant lån. For at sikre den billigst mulige finansiering af fondens lånebehov foreslås det, at der i stedet for en garanti kan ydes statslån til fonden, svarende til hvad der gælder for fondens andre muligheder for at optage lån. Det forventes, at fonden med de nuværende indtægter og udgifter frem til 2014 vil have et lånebehov i størrelsesorden 5 mia. kr. Lånebehovet vil være afviklet i 2020.

Ad. 3. Tekniske ændringer

Der er hovedsagelig tale om konsekvensrettelser som følge af ophævelsen af det tidligere kapitel 9 a i almenboligloven i forbindelse med vedtagelsen af lov om friplejeboliger. Hertil kommer enkelte præciseringer.

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Forslaget om ændret opgørelse af Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet indebærer mindreindtægter for staten i 2008 for tilsagnsåret 2006. Det forventes, at tilsagn svarende til 1.300 boliger bortfalder frem til oktober 2008, hvor Landsbyggefondens bidrag for 2006 endeligt opgøres. Med udskydelsen af opgørelsestidspunktet og de heraf følgende ændringer i opgørelsesmetoden, vil et bortfald på 1.300 boliger reducere Landsbyggefondens samlede bidrag for 2006 med 454 mio. kr. i forhold til det bidrag, som efter de gældende regler kan opgøres til 2.223 mio. kr. Tilsvarende forventes statens mindreindtægter som følge af lovforslaget at udgøre 454 mio. kr. i 2008, hvor bidraget endeligt opgøres. Der er forudsat et uændret rente- og inflationsniveau i forhold til opgørelsen pr. januar 2007. En stigning i renten vil isoleret set reducere statens forventede mindreindtægter, mens et rentefald omvendt vil øge dem.

Forslaget om ændret opgørelse vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten for tilsagnsårene 2007 til 2010. Der vil således ikke være nogen ændringer i forhold til de budgetterede indtægter på finansloven for 2007, idet de udgør 25 pct. af statens budgetterede udgifter til ydelsesstøtte.

Forslaget om, at staten kan yde lån til dækning af fondens lånebehov har ikke økonomiske konsekvenser for staten.

Det samlede forslag har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne eller kommunerne.

De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser for det offentlige opgjort i nutidsværdi fremgår af nedenstående tabel 1:

 

Tabel 1: Samlede økonomiske konsekvenser for staten og kommunerne opgjort i nutidsværdi

(mio. kr. 2007-prisniveau)

2007

2008

2009

2010

Bidrag til ydelsesstøtte

 

454

 

 

I alt

 

- heraf staten

 

- heraf kommunerne

 

-

 

-

 

-

 

 

 

454

-

 

-

 

-

-

 

-

 

-

 

Administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige. Rykkerproceduren med henblik på at minimere omfanget af projekter på skema A på opgørelsestidspunktet for Landsbyggefondens bidrag vil i et begrænset omfang føre til administrative konsekvenser for staten.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Samlet vurdering af konsekvenserne

 

Positive

konsekvenser/mindreudgifter

Negative

konsekvenser/mindreindtægter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Statslige mindreindtægter i 2008 for tilsagnsåret 2006 på 454 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen nævneværdige.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forhold til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

§ 5 indeholder en definition på almene ældreboliger. Almene ældreboliger er herefter bl.a. boliger etableret af selvejende ældreboliginstitutioner i henhold til kapitel 9 a. Da dette kapitel blev ophævet pr. 1. februar 2007 ved lov nr. 90 af 31. januar 2007 om friplejeboliger, kan der ikke længere gives tilsagn om offentlig støtte til etablering af disse boliger, men de boliger, der allerede er etableret, skal stadig indgå i definitionen. Det foreslås således præciseret, at der er tale om boliger etableret efter det tidligere kapitel 9 a.

Til nr. 2, 7, 10, 12-13, 15-20 og 23

Som anført i bemærkningerne til § 1, nr. 1, kan der ikke længere gives tilsagn til etablering af almene ældreboliger efter kapitel 9 a. De bestemmelser i § 27, stk. 5, § 91 b, § 115, stk. 9, § 116, stk. 1 og 2, § 127, § 129, stk. 1, § 130, stk. 1 og 3, § 131, stk. 1, § 143, stk. 2, og § 151, stk. 2, der knytter sig til tilsagnsgivningen, herunder tilsagn om offentlig støtte til servicearealer, skal således ikke længere gælde for denne boligtype, hvorfor disse bestemmelser foreslås ophævet eller ændret.

Til nr. 3-5

Som anført i bemærkningerne til § 1, nr. 1, kan der ikke længere gives tilsagn til etablering af almene ældreboliger efter kapitel 9 a, da kapitlet er ophævet, men de særregler i kapitel 4 om udlejning og anvisning m.v., der gælder for de allerede etablerede boliger, skal fortsat gælde. Derfor foreslås det præciseret, at der er tale om boliger etableret efter det tidligere kapitel 9 a.

Til nr. 6

Det foreslås, at Landsbyggefonden kan optage statslån til dækning af forskellen mellem fondens indtægter og fondens udgifter til renoveringsstøtte, social og forebyggende indsats, driftsstøtte og medfinansiering af nybyggeriet. Samtidig ophæves muligheden for, at fonden kan optage lån, hvortil staten yder garanti.

Til nr. 8

Det foreslås præciseret, at Landsbyggefondens bidrag til ydelsesstøtte bl.a. ydes til boliger med tilsagn efter de tidligere bestemmelser i §§ 143 a-143 d, da bestemmelserne indgår i det nu ophævede kapitel 9 a, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.

Til nr. 9

Efter de gældende regler opgøres Landsbyggefondes refusion og bidrag til nybyggeriet endeligt umiddelbart efter tilsagnsårets afslutning. Opgørelsen baserer sig på de meddelte tilsagn og deri indeholdte anskaffelsessummer på opgørelsestidspunktet. Der anvendes endvidere de rente- og inflationsforudsætninger, som er anvendt i forbindelse med den senest vedtagne finanslov.  Opgørelsen er endelig, og der reguleres ikke efterfølgende for ændrede forudsætninger, herunder for tilsagn, som senere bortfalder og dermed ikke realiseres.

For bedst muligt at sikre at Landsbyggefonden ikke medfinansierer tilsagn, som ikke realiseres, foreslås det, at opgørelsen af Landsbyggefondens refusion for 2006 og bidrag i perioden 2007-2010 ændres således, at refusionen hhv. bidraget opgøres 1. oktober i det andet år efter tilsagnsårets udgang. Grundlaget for opgørelsen er som udgangspunkt den af kommunen godkendte anskaffelsessum forud for påbegyndelsen, idet det må forventes, at langt den overvejende del af tilsagnene på dette tidspunkt har fået meddelt en sådan godkendelse. I det omfang, der alligevel skulle være tilsagn, hvortil der ikke er meddelt godkendelse, anvendes anskaffelsessummen på tilsagnstidspunktet.

Endelig foreslås, at de rente- og inflationsforudsætninger, som anvendes ved beregningen af ydelsesstøtten for det enkelte år, ændres til de forudsætninger, som er anvendt i forbindelse med budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for det andet år efter tilsagnsåret.

Til nr. 11

Efter de gældende regler skal den endelige anskaffelsessum overholde det gældende maksimumsbeløb på påbegyndelsestidspunktet. I bemærkningerne til lovforslaget, der indførte maksimumsbeløbet (L 70, Folketingsåret 2003-04) fremgår det klart, at der hermed menes tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen. Da der er opstået tvivl om lovens formulering heraf, foreslås det derfor, at det i lovteksten præciseres, at det er maksimumsbeløbet på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen, der skal være overholdt.

Til nr. 14

Ved tilsagn om offentlig støtte til etablering af almene ældreboliger, der skal ejes af en region, indskyder regionen selv grundkapitalen. Beløbet udbetales som et lån fra Landsbyggefonden, og der udstedes et pantebrev i den pågældende ejendom til sikkerhed for lånet. Efter ordlyden af § 124, stk. 2, kan fondens pantebrev ikke afhændes m.v. uden kommunalbestyrelsens eller amtsrådets samtykke. Da amtsrådene er nedlagt, foreslås det at ændre amtsrådets samtykke til regionrådets samtykke.

Til nr. 21 og 22

§ 151, stk. 1, indeholder en opremsning af det byggeri, der er omfattet af Byggeskadefonden. Boliger etableret efter det nu ophævede kapitel 9 a skal fortsat være omfattet, og det foreslås derfor præciseret, at der er tale om boliger, som har modtaget tilsagn efter det tidligere kapitel 9 a.

Til § 2

Til nr. 1 og 2

Der kan ikke længere gives tilsagn efter §§ 143 a-143 d i almenboligloven, da disse bestemmelser indgår i kapitel 9 a, som blev ophævet pr. 1. februar 2007. Det foreslås derfor præciseret, at der er tale om boliger med tilsagn efter de tidligere §§ 143 a-143 d. Garantibestemmelsen i § 143 f indgår også i dette kapitel, hvorfor det samtidig foreslås præciseret, at der er tale om en garantiforpligtelse efter den tidligere § 143 f. 

Til nr. 3 og 4

Bestemmelserne omhandler boliger etableret efter det nu ophævede kapitel 9 a i almenboligloven. Det foreslås derfor præciseret, at der er tale om boliger, som er etableret efter det tidligere kapitel 9 a. 

Til nr. 5

Bestemmelsen regulerer antallet af boliger, der kan meddeles tilsagn til, idet der både er tale om boliger etableret efter tilsagnsbestemmelserne i kapitel 9 a i almenboligloven, som blev ophævet pr. 1. februar 2007, og friplejeboliger etableret efter kvote A. Det foreslås præciseret, at de førstnævnte boliger har modtaget tilsagn efter de tidligere bestemmelser i kapitel 9 a. 

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007.