Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har med henvendelse af 30. august 2007 i forbindelse med den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2008 for BeskæftigelsesÂministeriet bedt om et notat om budgettering af aktiveringsÂudgifterne pÃ¥ finansÂlovsforslaget for 2008.
Spørgsmål:
Der anmodes om et notat vedrørende budgettering af aktiveringsudgifterne for forsikrede ledige på finanslovsforslaget.
Endeligt svar:
Der henvises til vedlagte notat.
FFL08 – Budgettering af udgifter til aktivering af forsikrede ledige |
|
Ændring fra FL07 for år 2007 til FFL08 for 2008 for aktiveringsindsatsen
Der er budgetteret med stort set uændret gennemsnitligt aktiveringsomfang i 2008 i forhold til 2007. Niveauet i 2008 er 29.250 helårspersoner. På FL07 er det 29.000 helårspersoner. Bevillingen er tilsvarende uændret på 1,6 mia. kr.
Ændring fra FL07 for 2008 til FFL08 for 2008 – bedre budgettering på FFL08
Velfærdsreformen indebærer et stigende aktiveringsomfang fra 2007 og frem. På FL07 var det forventningen, at der i 2008 skulle gennemføres et aktiveringsniveau på 36.850 helårspersoner.
Forudsætningerne har siden ændret sig af tre grunde:
1. Ledigheden er faldet kraftigere end forventet,
2. jobcentrene har oplevet et midlertidigt produktionsfald i starten af 2007, som også resulterer i et lavere aktiveringsniveau i 2008,
3. og endelig er der genberegnet to velfærdsforslag, idet den forudsatte implementering ikke i praksis er mulig.  Â
Ad 1) Lavere ledighed
For det første er aktiveringsomfanget reduceret på grund af forventede lavere ledighed i 2008 end forudsat ved udarbejdelsen af FL07. På FL07 er forudsat 112.000 ledige. I maj-konjunkturskønnet er ledigheden for 2008 skønnet til 108.000 personer. På den baggrund er aktiveringsomfanget for 2008 reduceret med ca. 1.300 helårspersoner. Aktiveringsudgifterne er ikke reduceret yderligere som følge af den seneste reduktion i ledigheden som følge af august-konjunkturskønnet.
Ad 2) Produktionsnedgang i jobcentrene
Produktionsfaldet i 1. halvÃ¥r af 2007 medfører, at færre pÃ¥begynder aktivering, og at aktiveringsomfanget i de første fire mÃ¥neder af 2007 har ligget i størrelsesordenen 9.000-10.000 helÃ¥rspersoner under det forudsatte. I april var aktiveringsomfanget pÃ¥ ca. 18.700 helÃ¥rspersoner. Der er erfaringsÂmæssigt en vis tidsmæssig forskydning fra produktionen af jobplaner i jobÂcentrene til en effekt pÃ¥ aktiveringsomfanget. PÃ¥ den baggrund forventes et efterslæb i aktiveringsomfanget i 2008, som indebærer en reduktion i det samlede aktiveringsomfang i 2008 pÃ¥ ca. 4.800 helÃ¥rspersoner. Dette vil være en nedgang, der kun vedrører 2008.
Ad 3) Reviderede skøn for velfærdsaftalens konsekvenser
· Ved de oprindelige beregninger i forbindelse med velfærdsaftalens indgåelse blev det lagt til grund, at alle, der har været ledige i 2½ år, vil blive aktiveret 100 pct. af tiden herefter. Erfaringsmæssigt er det ikke muligt at komme op på 100 pct. målopfyldelse. Der vil således hele tiden være ledige, der fx sygemeldes eller opnår midlertidig beskæftigelse, og som derfor afbryder deres aktiveringsperioder for senere at vende tilbage til ledighed. Ved tilbagevenden til ledighed skal disse personer igen tilbydes aktivering, som der administrativt går noget tid med at arrangere. Ligeledes vil aktiveringstilbud stoppe og skulle afløses af nye, hvilket rent praktisk vil medføre ledighedsperioder mellem afslutning af et tilbud til et nyt kan påbegyndes. Det skønnes derfor, at den faktiske aktivering vil udgøre ca. 80 pct. af tiden efter 2½ år. På den baggrund er aktiveringsomfanget reduceret med ca. 1.000 helårspersoner.
· Endvidere blev det lagt til grund, at alle ledige pÃ¥begynder et aktiveringstilbud efter 9 mÃ¥neders ledighed. Som nævnt ovenfor er det – som følge af sygemeldinger, midlertidig beskæftigelse, perioder mellem tilbud mv. – i praksis umuligt at komme op pÃ¥ 100 pct. mÃ¥lopfyldelse, hvorfor det skønnes at ca. 90 pct. af de ledige vil kunne pÃ¥begynde et tilbud rettidigt. Det svarer til mÃ¥lsætningen for den nuværende indsats. PÃ¥ den baggrund er aktiveringsomfanget reduceret med ca. 500 helÃ¥rsÂpersoner.
Samlet betyder de ændrede forudsætninger, at det skønnede aktiveringsniveau for 2008 pÃ¥ FL07 er reduceret med 7.600 helÃ¥rspersoner. For driftsudgifterne til aktivering betyder det en reduktion pÃ¥ 311 mio. kr. Hertil kommer, at de konstaÂterede gennemsnitspriser pÃ¥ uddannelse er faldet. PÃ¥ den baggrund reduceres driftsudgifterne til forsikrede ledige med yderligere 40 mio. kr.
Samlet betyder den bedre budgettering på FFL08 for indsatsen i 2008, at både aktiveringsniveau og bevilling stort set er uændret i forhold til aktiveringsniveau og bevilling på FL07 for 2007, svarende til godt 29.000 helårspersoner og bevilling til driftsudgifter på 1,6 mia. kr.
OgsÃ¥ udgifterne til forsørgelse i forbindelse med opkvalificering, virksomhedsÂpraktik og løntilskud er fra FL07 for 2007 til FFL08 for 2008 budgetteret stort set uændret pÃ¥ tilsammen 4,4 mia. kr.
Mulighed for merbevilling ved øget behov
Reduktionen i det budgetterede aktiveringsomfang er ikke udtryk for målsætningen for aktiveringsindsatsen i 2008. Der er alene tale om at tilstræbe retvisende budgettering. Målet for det enkelte jobcenter er fortsat, at så mange ledige som praktisk muligt skal påbegynde aktiveringen efter 9 måneders ledighed og at opnå så høj en aktiveringsgrad som muligt efter 2 ½-års ledighed.
Der er derfor på FFL08 etableret adgang til, at jobcentrene kan optage merbevilling til et aktiveringsomfang, der overstiger 29.250 helårspersoner, hvis der skulle opstå behov herfor. Der kan ikke optages merbevilling for stigende gennemsnitlige enhedsomkostninger.