Synspunkt
Af: AMU Nordjyllands forretningsudvalg:
Afdelingsformand Bent Christensen, 3F
og konsulent Torben Pedersen, HTS Nordjylland
AMU-taksterne: Voksen- og efteruddannelsesindsatsen skal prioriteres meget højt i Danmark. Det kappes alle om at fastslå i alle sammenhænge. Der indgås velfærdsforlig, trepartsaftaler og globaliseringsaftaler med midler til uddannelse, men det groteske er, at der stadig ikke er tilstrækkelige midler til driften af AMU-uddannelserne.
  For to år siden viste en analyse, at AMU-systemet har et alvorligt underskud. Undervisningsministeren tilkendegav forståelse for problemet og vilje til at tilføre ekstra midler til en regulering af taksterne. Siden er hundredvis af AMU-lærere over hele landet afskediget, og udannelsesaktiviteten inden for AMU-området er faldet drastisk. Ene og alene fordi, der stadig ikke er rettet op på økonomien.
  Indtil videre har Undervisningsministeriets initiativer begrænset sig til, at der er igangsat endnu et analysearbejde – denne gang af 2006-økonomien. Vi var blevet stillet i udsigt, at analysen skulle bane vej for en takstregulering pr. 1. august i år. Nu er udmeldingen, at analysen er forsinket, så en eventuel takstregulering tidligst kan komme til at indgå i finanslovforslaget for 2008.
  Det er svært at sidde som ansvarlig bestyrelse for en institution, der skal forsøge at leve op til politikernes forventninger om øget fleksibilitet, øget virksomhedsopsøgende indsats m.v., når de faktiske omkostninger langt fra kan dækkes af de nuværende takster, og de samme politikere ikke viser reel vilje til at ændre tingenes tilstand. Det er paradoksalt at skulle sidde og prioritere underskud på driften af AMU-uddannelserne, mens omverdenen taler om, hvor vigtige uddannelserne er.
  Endnu mere paradoksalt er det, at Undervisningsministeriet har pålagt AMU Nordjylland og de øvrige erhvervsskoler at afgive midler til en opgradering af bl.a. fødevarekontrollen og en styrkelse af det danske politi. Det forlyder, at områderne manglede midler – men det gør AMU-systemet altså også! Så hvorfor var det ikke AMU-systemet, der blev udpeget som indsatsområde og tilgodeset med ekstra midler? Er det bevidst, at systemet igen er blevet forbigået?
  Det er anstrengende hele tiden at skulle lægge ører til, hvor afgørende det er, at virksomhederne stimuleres til at fÃ¥ igangsat uddannelsesplanlægning, der kan styrke deres konkurrenceevne. Hvor vigtigt det er, at AMU-systemet kan tilbyde dem præcis de uddannelser, de har behov for. Hvor fleksibelt og professionelt, systemet skal være. Vi er helt enige, og AMU Nordjylland bruger ogsÃ¥ mange kræfter pÃ¥ at besøge og rÃ¥dgive virksomheder – med underskud til følge. Kendsgerningen er, at takstsystemet ikke er gearet til â€Nyt AMUâ€, som Undervisningsministeriet sÃ¥ flot har lanceret.  Ikke alene er taksterne for afvikling af de enkelte uddannelser for smÃ¥. De er ogsÃ¥ baseret pÃ¥ store holdstørrelser og standarder. Og skolerne fÃ¥r slet ikke tilført midler til den virksomhedsopsøgende og fleksible indsats, som politikerne ynder at profilere â€Nyt AMU†pÃ¥.
  Sidste efterÃ¥r fastslog vi et synspunkt, at rosende ord ikke rækker. Nu fastslÃ¥r vi det igen! Hvis vi ikke passer pÃ¥, vil AMU-systemet blive udhulet sÃ¥ voldsomt, at ledige og ansatte ikke kan fÃ¥ tilført de nødvendige kompetencer til at løse de arbejdsopgaver, der skal udvikle arbejdsmarkedet og sikre konkurrencekraften i landet. Systemet har stærkt behov for flere midler. Midler, der bÃ¥de dækker de faktiske omkostninger og sikrer, at â€Nyt AMU†slÃ¥r igennem. HvornÃ¥r er der nok politikere, der vÃ¥gner op?