Sygefravær i jobcentrene
|
|
Ifølge de foreliggende oplysninger vedrørende sygefravær i jobcentrene i 1. kvartal 2007 kan det oplyses, at der i alt har været ca. 3.810 sygefraværsdage[1] for de statslige medarbejdere i de 77 jobcentre, hvor staten og kommunerne i fællesskab løser den beskæftigelsesrettede indsats.
I forhold til de i alt ca. 1.200 statslige medarbejdere er der tale om et gennemsnitligt sygefravær på 3,2 dage pr. medarbejder i 1. kvartal 2007.
Til sammenligning kan det oplyses, at sygefraværet i de tidligere AF-regioner ligeledes udgjorde 3,2 fraværsdage i gennemsnit i 1. kvartal 2006[2].
Der synes således ikke, med baggrund i det foreliggende talmateriale på nuværende tidspunkt, at være tale om en stigning i sygefraværet blandt de statslige medarbejdere i jobcentrene i forhold til det hidtidige sygefravær i Arbejdsformidlingen (AF) i samme periode sidste år.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har ikke konkret kendskab til årsagerne til sygefraværet blandt de statslige medarbejdere i jobcentrene i 1. kvartal 2007.
Der har dog hidtil været et relativt højere sygefravær i det statslige
beskæftigelseÂssystem (AF) end i staten under ét. I 2004, 2005 og 2006 udgjorde
det gennemsnitlige sygefravær således henholdsvis 11,5 og 11,4 og 11,0 pr. medarbejder
i AF imod 7,9, 8,2 og 8,6 i staten under ét. En del af sygefraværet i 2007 er
fortsat sygefravær, herunder langtidssygefravær fra de tidligere AF-regioner i
2006.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil fortsat følge udviklingen i sygefraværet nøje.
Håndtering af sygefraværet i jobcentrene
I AF har der løbende gennem de seneste år været fokus på sygefraværet, og der er foretaget en aktiv indsats for at nedbringe fraværet. Der har således i alle AF-regioner været implementeret en sygefraværs- og fastholdelsespolitik, som bl.a. indeholder sygefraværssamtaler.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har en forventning om, at den hidtidige sygefraværs- og fastholdelsespolitik videreføres i jobcentrene, herunder at jobcentercheferne bl.a. har fokus på følgende redskaber i opfølgningen på sygefraværet:
· Opfølgning på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, bl.a. ved at udarbejde Arbejdspladsvurderinger (APV)
· Samtaleredskaber og handlingsplanopfølgning
· Trivselspolitik som en integreret del af personalepolitikken.
I tilknytning hertil henvises til, at der er indgået en aftale mellem Finansministeriet, Kommunernes Landsforening og henholdsvis de statslige og kommunale personaleorganisationer om etablering af fælles samarbejdsudvalg i jobcentrene.
Det vil således være samarbejdsudvalgene i jobcentrene, der skal drøfte spørgsmål om bl.a. sygefraværs- og fastholdelsespolitik, herunder initiativer til nedbringelse af sygefraværet.