Kompetenceudvikling af chefer og medarbejderne i de nye jobcentre

 

 

 

 

Med kommunalreformen er der oprettet jobcentre i alle landets kommuner, der løser samtlige borgerrettede opgaver i relation til beskæftigelsesindsatsen. Medarbejdere fra stat og kommune har taget deres kompetencer med ud i de nye jobcentre, og de varetager opgaver, der grundlæggende er de samme som før kommunalreformen. Opgaverne kan være fordelt på en anden måde end tidligere, hvorfor der i en række jobcentre vil være kompetenceudfordringer.

 

Konkrete uddannelsesinitiativer

Allerede før kommunalreformen trådte i kraft, var der fokus på kompetenceudvikling:

 

·        De tidligere regionschefer i AF havde frem til jobcentrenes opstart til opgave at tage hÃ¥nd om de enkelte medarbejderes kompetenceudvikling

·        Der blev i 2006 gennemført et lederudviklingsforløb for AF-cheferne, hvor formÃ¥let var at udvikle de statslige lederes evner til at hÃ¥ndtere de udfordringer, der er en del af sammenlægningsprocessen

 

Forud for implementeringen af reformen udarbejdede Deloitte og Økonomistyrelsen i februar 2006 en gennemgang af opgavefordeling og bemanding i den statslige del af det nye beskæftigelsessystem. I rapporten blev der peget på en række områder med behov for målrettet uddannelsesforløb i overgangsfasen. Bl.a. på den baggrund tilbydes jobcentrene en række kurser på udvalgte områder:

 

Ledelsesudvikling

·        Kursus for jobcenterchefer.  Lederkurset ”100 første dage” i implementeringsfasen, hvor formÃ¥let var at understøtte de statslige og kommunale jobcenterchefer i planlægningen og gennemførelsen af de første 100 dage i jobcentret. Kompetenceafdækning og kompetenceudvikling af medarbejdere indgik som et element pÃ¥ kurset

 

Kurset var opdelt i to moduler og blev afholdt i perioden oktober- december 2006. Opfølgning med 3. modul afholdes 2007.

 

Økonomistyring, budgetlægning, aktivbevillingen og anden aktør

·        Uddannelse af statslige jobcenterchefer og økonomiansvarlige i ledelsesinformation i forbindelse med økonomistyring

·        Uddannelse af statslige superbrugere i anvendelse af aktivbevillingen

·        Uddannelse af statslige økonomiansvarlige i budgetlægning - og opfølgning

·        Uddannelse af statslige økonomiansvarlige for anden aktør i afregning og slutafregning med andre aktører

 

Kurserne er afholdt i perioden november 2006 til februar 2007 med undtagelse af kurset vedrørende afregning af andre aktører, der afholdes i juni 2007.

 

Produktionsstyring

·        Kursus for statslige jobcenterchefer m.fl. i introduktion til produktionsstyring indenfor kontaktforløb, aktivering, virksomhedskontakt, andre aktører og flaskehalsindsatsen samt adgang til styringsdata i jobcentrene

 

Introduktionen til produktionsstyring er afholdt i november 2006

 

IT-værktøjer

·        Uddannelse af statslige superbrugere i kontakt- og printmodulet samt i til- og afmelding, herunder kommunikation til ydelsescentret

·        Uddannelse af kommunale og statslige superbrugere i introduktion til statslige IT-redskaber, herunder ændringer i AMANDA

 

Kurserne er afholdt i november-december 2006. Fortsat udannelse af superbrugere vil ske løbende i forbindelse med lancering af nye IT-værktøjer og opdatering af de eksisterende.

 

Resultatrevision, beskæftigelsesplan og Jobindsats.dk

·        Uddannelse af kommunale og statslige jobcentermedarbejdere/chefer i anvendelse af redskaberne samt styringsrationalet bag.

 

Kurserne i beskæftigelsesplan afholdes i maj 2007. Kurserne i resultatrevision og Jobindsats.dk afholdes i august-september 2007.

 

Virksomhedskontakt

Der er planlagt et kursus i virksomhedskontakt for statslige og kommunale medarbejdere til opstart 3. kvt. 2007.

 

Partsbetjening mm.

Der er planlagt et kursus i partsbetjening mm. for statslige og kommunale medarbejdere ultimo 2007

 

Kommunale medarbejdere har fået adgang til Beskæftigelsesministeriets medarbejderuddannelse

Beskæftigelsesministeriet tilbyder en række kurser indenfor beskæftigelsesområdet til ministeriets medarbejdere. Som noget nyt har kommunale medarbejdere i jobcentrene fået adgang til kurser, der gennemføres i dette regi.

 

Der gennemføres et pilotprojekt, hvor en række udvalgte kurser, der erfaringsmæssigt blev anvendt lokalt i AF, nu tilbydes til kommunale medarbejdere i jobcentrene mod betaling.

 

 

Kompetenceudvikling er en væsentlig ledelsesmæssig opgave

På længere sigt er udvikling af medarbejdernes kompetencer ikke blot en væsentlig forudsætning for jobcenterets resultater og effekter, men er også væsentlig i forhold til at fastholde og rekruttere medarbejdere.

 

Ligesom før reformen er det en ledelsesmæssig opgave løbende at vurdere medarbejdernes kompetencer og følge op på eventuelle behov for kompetence-udvikling.

 

Udvikling af medarbejdernes kompetencer skal ske gennem ekstern såvel som intern læring. Hvad angår ekstern læring vil kompetenceudvikling gennem køb af kurser og uddannelse til jobcentermedarbejdere tage udgangspunkt i den enkelte medarbejders individuelle behov og efterspørgslen i det enkelte jobcenter. Det betyder, at jobcentrene køber sig til de uddannelser, der er behov for. I den sammenhæng kan det nævnes, at der udbydes en bred vifte af kurser fra forskellige uddannelsesinstitutioner m.v.

 

Der udbydes desuden en række kurser indenfor beskæftigelsesområdet, f.eks. på Center for offentlig kompetenceudvikling (COK), de sociale højskoler og Danmarks Forvaltningshøjskole.

 

Derudover har uddannelsesinstitutionerne siden nytår haft mulighed for at udbyde en diplomuddannelse i beskæftigelsesindsats. Den mulighed har Forvaltningshøjskolen og de sociale højskoler benyttet sig af og udbyder en modulopbygget diplomuddannelse i beskæftigelsesindsats, der blandt andet henvender sig til medarbejdere i jobcentrene.

 

Den fælles opgavevaretagelse mellem stat og kommune i de nye jobcentre, giver også nye muligheder for intern læring. Det kan f.eks. være sidemandsoplæring, mentorordning, følordning, teamorganisering mm. Herigennem er der mulighed for, at de statslige medarbejdere kan videregive erfaring og viden om indsatsen overfor de statslige målgrupper til kommunale medarbejdere og omvendt.