Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har på samrådet den 28. marts 2007 efterspurgt data for jobcentrenes produktion.
Dette notat giver et overblik over udviklingen i jobcentrenes produktion for forsikrede ledige i de første tre måneder af 2007, samt rettidigheden for kontaktsamtaler og aktivering i januar og februar 2007. Som forventet kan det med en så stor omlægning af beskæftigelsesindsatsen ikke undgås, at der går et stykke tid, før alt er helt på plads i de nye jobcentre, herunder at alle IT-systemerne fungerer optimalt m.v.
Tabel 1: Produktion for forsikrede ledige i jobcentre 2007. Hele landet. Mdr. |
|||
|
Januar |
Februar |
Marts |
Individuelle samtaler (nulstillende) |
21.619 |
27.175 |
33.798 |
Indgåede og reviderede jobplaner |
5.040 |
6.367 |
8.274 |
Påbegyndte aktiveringsforløb i alt |
7.729 |
5.729 |
6.027 |
Kilde: AMANDA.
Tabel 1 viser antal afholdte samtaler, indgåede og reviderede jobplaner samt påbegyndte aktiveringsforløb i jobcentrene fordelt på måneder i årets første kvartal. Antallet af samtaler og jobplaner er steget måned for måned, mens antallet af påbegyndte aktiveringsforløb er lavere i februar og marts end i januar.
Udviklingen i antal påbegyndte aktiveringsforløb afspejler blandt andet, at en række aktiveringsforløb har været planlagt i 2006 før jobcentrenes etablering (afløb). Antallet af indgåede og reviderede jobplaner er dog opadgående de to første måneder i 2007, hvilket må forventes at smitte positivt af på det fremtidige antal påbegyndte aktiveringsforløb
Rettidigheden for første og gentaget tilbud om aktivering ligger relativt pænt i både januar og februar 2007. Således opfylder knap 50 pct. af jobcentrene tilnærmelsesvis målsætningen om en rettidighedsandel på 90 pct. for første og gentaget tilbud om aktivering i februar 2007.
Opgjort på jobcenterniveau viser opgørelsen for rettidig kontakt følgende fordeling for februar 2007, jf. bilag:
· 62 pct. af samtlige jobcentre (i alt 57 jobcentre) har en rettidighed over 60 pct. Af disse opfylder omkring 1/3 tilnærmelsesvis en rettidighedsandel på ca. 90 pct.
· 31 pct. af samtlige jobcentre (i alt 29 jobcentre) har en rettidighed mellem 40 og 60 pct.
· 7 pct. af samtlige jobcentre (i alt 5 jobcentre) har en rettidighed under 40 pct.
Af tabel 1 fremgår udviklingen i den samlede rettidighed for opfyldelse af de lediges minimumsret til kontakt og aktivering for januar og februar 2006-2007.
Tabel 1: Udviklingen i rettidigheden for opfyldelse af minimumsrettidighederne for januar og februar 2006-2007.
|
3-måneders kontakt |
Første tilbud |
Gentaget tilbud |
Januar 06 |
69 % |
85 % |
90 % |
Februar 06 |
77 % |
85 % |
90 % |
Januar 07 |
40 % |
82 % |
81 % |
Februar 07 |
59 % |
77 % |
78 % |
Kilde: AM-portalen og jobindsats.dk
Det fremgår af tabellen, at:
· Samlet set fik 40 pct. af de ledige deres samtale til tiden i januar 2007, hvorefter rettidigheden stiger til 59 pct. i februar 2007. Sammenholdt med de foregÃ¥ende Ã¥r er rettidigheden for kontakt sÃ¥ledes som forventet faldet i begyndelsen af 2007.Â
· Af de personer, der havde krav på første tilbud om aktivering i januar og februar 2007, fik hhv. 82 pct. og 77 pct. et tilbud til tiden. Rettidigheden for første tilbud er således faldet en smule i 2007 set i forhold til niveauet for januar og februar 2006.
· 81 pct. og 78 pct. fik tilbud om gentaget aktivering i januar og februar 2007. I forhold til samme periode de foregående år er der tale om et mindre fald.
Rettidigheden for afgivelse af kontaktsamtaler følger således nogenlunde udviklingen i produktionen af samtaler.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil på baggrund af udviklingen i produktion og rettidighed, i samarbejde med driftsregionerne, sikre målrettet opfølgning på de enkelte jobcentre.