Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har på samrådet den 28. marts 2007 efterspurgt data for jobcentrenes produktion.

 

Dette notat giver et overblik over udviklingen i jobcentrenes produktion for forsikrede ledige i de første tre måneder af 2007, samt rettidigheden for kontaktsamtaler og aktivering i januar og februar 2007. Som forventet kan det med en så stor omlægning af beskæftigelsesindsatsen ikke undgås, at der går et stykke tid, før alt er helt på plads i de nye jobcentre, herunder at alle IT-systemerne fungerer optimalt m.v.

 

 

Tabel 1: Produktion for forsikrede ledige i jobcentre 2007. Hele landet. Mdr.

 

Januar

Februar

Marts

Individuelle samtaler (nulstillende)

21.619

27.175

33.798

Indgåede og reviderede jobplaner

5.040

6.367

8.274

Påbegyndte aktiveringsforløb i alt

7.729

5.729

6.027

Kilde: AMANDA.

 

Tabel 1 viser antal afholdte samtaler, indgåede og reviderede jobplaner samt påbegyndte aktiveringsforløb i jobcentrene fordelt på måneder i årets første kvartal. Antallet af samtaler og jobplaner er steget måned for måned, mens antallet af påbegyndte aktiveringsforløb er lavere i februar og marts end i januar.

 

Udviklingen i antal påbegyndte aktiveringsforløb afspejler blandt andet, at en række aktiveringsforløb har været planlagt i 2006 før jobcentrenes etablering (afløb). Antallet af indgåede og reviderede jobplaner er dog opadgående de to første måneder i 2007, hvilket må forventes at smitte positivt af på det fremtidige antal påbegyndte aktiveringsforløb

 

Rettidigheden for første og gentaget tilbud om aktivering ligger relativt pænt i både januar og februar 2007. Således opfylder knap 50 pct. af jobcentrene tilnærmelsesvis målsætningen om en rettidighedsandel på 90 pct. for første og gentaget tilbud om aktivering i februar 2007.

 

Opgjort på jobcenterniveau viser opgørelsen for rettidig kontakt følgende fordeling for februar 2007, jf. bilag:

 

·         62 pct. af samtlige jobcentre (i alt 57 jobcentre) har en rettidighed over 60 pct. Af disse opfylder omkring 1/3 tilnærmelsesvis en rettidighedsandel pÃ¥ ca. 90 pct.

·         31 pct. af samtlige jobcentre (i alt 29 jobcentre) har en rettidighed mellem 40 og 60 pct.

·         7 pct. af samtlige jobcentre (i alt 5 jobcentre) har en rettidighed under 40 pct.

 

Af tabel 1 fremgår udviklingen i den samlede rettidighed for opfyldelse af de lediges minimumsret til kontakt og aktivering for januar og februar 2006-2007.

 

Tabel 1: Udviklingen i rettidigheden for opfyldelse af minimumsrettidighederne for januar og februar 2006-2007.

 

3-måneders kontakt

Første tilbud

Gentaget tilbud

Januar 06

69 %

85 %

90 %

Februar 06

77 %

85 %

90 %

Januar 07

40 %

82 %

81 %

Februar 07

59 %

77 %

78 %

Kilde: AM-portalen og jobindsats.dk

 

Det fremgår af tabellen, at:

 

·         Samlet set fik 40 pct. af de ledige deres samtale til tiden i januar 2007, hvorefter rettidigheden stiger til 59 pct. i februar 2007. Sammenholdt med de foregÃ¥ende Ã¥r er rettidigheden for kontakt sÃ¥ledes som forventet faldet i begyndelsen af 2007. 

·         Af de personer, der havde krav pÃ¥ første tilbud om aktivering i januar og februar 2007, fik hhv. 82 pct. og 77 pct. et tilbud til tiden. Rettidigheden for første tilbud er sÃ¥ledes faldet en smule i 2007 set i forhold til niveauet for januar og februar 2006.

·         81 pct. og 78 pct. fik tilbud om gentaget aktivering i januar og februar 2007. I forhold til samme periode de foregÃ¥ende Ã¥r er der tale om et mindre fald.

 

Rettidigheden for afgivelse af kontaktsamtaler følger således nogenlunde udviklingen i produktionen af samtaler.

 

Arbejdsmarkedsstyrelsen vil på baggrund af udviklingen i produktion og rettidighed, i samarbejde med driftsregionerne, sikre målrettet opfølgning på de enkelte jobcentre.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen