Arbejdstilsynet                                                                                                            19. april 2007

 

 

 

 

 

Orientering om fælles indsats for større sikkerhed i byggebranchen

 

I 2005 skete der ca. 700 alvorlige arbejdsulykker i bygge- og anlægsbranchen. Heraf har Arbejdstilsynet i 2005 registreret 20 dødsfald som følge af arbejdsulykker på byggepladser. I 2006 er der registreret 7 dødsfald (foreløbigt tal).

 

I forlængelse af samråd i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 14. december 2005 om initiativer til nedbringelse af antallet af arbejdsulykker og dødsfald i byggebranchen (samrådsspørgsmål F, G og H af 22. november 2005), bad beskæftigelsesministeren Arbejdstilsynet om at samle byggeriets parter om en fælles indsats på området.

 

I maj 2006 blev byggeriets parter og Arbejdstilsynet enige om en handleplan for en fælles indsats for større sikkerhed i byggebranchen. Handleplanen blev oversendt til udvalget den 11. maj 2006 (alm. del - Bilag 232).

 

Handleplanen indeholder en række aktiviteter, som parterne og Arbejdstilsynet hver især er tovholdere for. Det drejer sig blandt andet om initiativer i forhold til:

A) Bygherre

B) Koordinator

C) Projekterende og rådgivere

D) Dokumentation for godt arbejdsmiljø

E) Byggepladsen

F) Uddannelse

G) Tilsyn

H) Statistik.

 

Der har foreløbigt været afholdt tre statusmøder i september og december 2006 og i marts 2007, hvor tovholderne for de enkelte aktiviteter har afrapporteret på fremdriften i aktiviteterne.

 

Som eksempler på fremdriften i forhold til nogle af aktiviteterne kan nævnes, at:

 

·        Bygherrebekendtgørelsen tages op til revision.

 

·        Bygherreforeningen og BAR Bygge & Anlæg har afholdt en workshop den 11. december 2006 om grundlag for bygherrens specifikation af ydelser og ansvarsomrÃ¥de for koordinatorens udvidede pligter og kompetencer.

 

·        BAT-kartellet har den 4. december 2006 afholdt en temadag med 13 deltagere fra organisationer, Slots- og Ejendomsstyrelsen og virksomheder. Hovedpointerne fra temadagen er: At bruge fremadrettet dokumentation i form af bygherrens anmodning om konkret beskrivelse af arbejdsmiljøforhold ved byggeopgave frem for at se tilbage pÃ¥, hvad der er præsteret tidligere. At ogsÃ¥ rÃ¥dgivere skal kunne levere dokumentation for arbejdsmiljøforhold i projektet. At formidle viden om redskaber og værktøjer, der kæder arbejdsmiljø og økonomi sammen.

 

·        Arbejdstilsynet har gennemført 5 landsdækkende aktioner pÃ¥ byggepladser.

 

·        Ved overenskomstforhandlingerne i 2007 er Dansk Byggeri og 3F blevet enige om, at den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse skal indgÃ¥ i erhvervsuddannelserne for struktører og murere i lighed med tømreruddannelsen, hvor den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse kom ind ved forhandlingerne i 2004. Desuden vil BAR B&A og BAI (Byggeriets uddannelsesrÃ¥d) optage drøftelser om den fremtidige uddannelsesstruktur. Dette vil givet indebære, at en del af de obligatoriske uddannelser kommer til at indgÃ¥ i de relevante erhvervsuddannelser.

 

Den videre proces for visse aktiviteter er afhængig af, at bekendtgørelse nr. 576 af 21. juni i 2001 om bygherrens pligter (bygherrebekendtgørelsen) udvides med nye regler. Det er blandt andet under arbejdet med handleplanen blevet klart, at der er et behov for nye regler i bekendtgørelsen. Arbejdstilsynet vil derfor snarest indkalde parterne i Arbejdsmiljørådet til et regeludvalg med henblik på ændring af bekendtgørelsen.

 

I forhold til andre af aktiviteterne har det ikke været muligt at overholde de oprindelige tidsplaner. Tovholderne for aktiviteterne begrunder dette med, at det har vist sig nødvendigt med mere tid til udredningsarbejde, vurdering af behovet for regelændringer, informationsindsatser m.v. På det seneste statusmøde i marts 2007 blev der sat ekstra fokus på disse aktiviteter. Det blev bl.a. besluttet at sammenlægge flere aktiviteter.

 

Det er imidlertid Arbejdstilsynets vurdering, at den fælles indsats for større sikkerhed i byggeriet har bidraget – og fortsat bidrager – til at få sat ekstra fokus på problemerne med sikkerheden i byggebranchen. Således ville en række af aktiviteterne næppe være igangsat uden den bagvedliggende handleplan fra maj 2006.

 

Arbejdstilsynet finder det især positivt, at handleplanen har medvirket til at få bedre overblik over problemerne i branchen, og at byggeriets parter har indgået konstruktivt i processen.

 

Det er nemlig helt afgørende, at alle parter medvirker til at øge sikkerheden for de ansatte i bygge- og anlægsbranchen. Det understreges blandt andet af, at Arbejdstilsynets fem byggepladsaktioner i juni, september og oktober 2006 og januar og marts 2007 viste, at der fortsat er meget store problemer med sikkerheden i branchen.

 

Endelig har Arbejdstilsynet noteret sig, at byggeriets parter på det seneste statusmøde i marts 2007 gav udtryk for fortsat vilje til at gennemføre de planlagte aktiviteter, idet man oplever processen som værdifuld.

 

Arbejdstilsynet forventer, at der på næste statusmøde i august 2007 vil være yderligere fremdrift i aktiviteterne.