STATSMINISTERIET
                                                                                                       Dato:12. september 2005   Â
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål 9 stillet af Udvalget for Forretningsordenen.
Spørgsmål:
â€Til brug for Folketingets overvejelser om brug af digital signatur beder udvalget om statsministerens bemærkninger til, hvilken fremgangsmÃ¥de der kan benyttes, nÃ¥r et svar forsynet med en ministers digitale signatur sendes fra centraladministrationen til Folketinget for at sikre, at svaret hidrører fra den pÃ¥gældende minister. Sikkerheden skal som minimum svare til sikkerheden ved den eksisterende praksis for en ministers skriftlige besvarelse af spørgsmÃ¥l fra Folketinget.â€
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Den Digitale Taskforce under Finansministeriet, der har oplyst følgende:
â€Den Digitale Taskforce forstÃ¥r Udvalget for Forretningsordenens spørgsmÃ¥l sÃ¥ledes, at det ønskes belyst:
A. Hvilken form for digital signatur ministerierne kan benytte ved fremsendelsen af besvarelse af et givent § 20- eller udvalgsspørgsmål samt
B. Hvorledes der opnås sikkerhed på linie med eksisterende praksis for, at en digitalt fremsendt besvarelse hidrører fra en given minister.
Ad. A.
Ved afsendelsen af en besvarelse til Folketinget kan besvarelsen enten pÃ¥føres en medÂarbejdersignatur eller virksomhedssignatur. En medarbejdersignatur er knyttet til en given person i et ministerium, medens virksomhedssignaturen bedst kan betegnes som â€ministeriets stempelâ€.
Anvender et ministerium virksomhedssignaturen ved fremsendelsen, opnår Folketinget sikkerhed for, at besvarelsen kommer fra det givne ministerium. Vælger ministeriet i stedet at anvende en medarbejdersignatur, opnår Folketinget sikkerhed for, at en given person i et givent ministerium er afsender af besvarelsen.
Begge typer signatur vil forpligte et ministerium udadtil i samme omfang, som medarbejderens underskrift på breve m.v. i dag forpligter ministeriet.
Alle ministerier har i dag som følge af eDag2 en virksomhedssignatur, der umiddelbart kan ibrugtages ved besvarelsen af § 20- og udvalgsspørgsmål, hvorimod anvendelse af medarbejdersignaturer kan kræve investeringer fra ministeriernes side.
Ad. B.
I dag består en besvarelse dels af et besvarelsesnotat, dels et følgebrev – begge i papir-udgave. Ministeren underskriver ofte følgebrevet men ikke selve besvarelsen.
Denne fremgangsmåde accepteres i dag af Folketinget som sikkerhed for, at ministeren har set og godkendt besvarelsen. Sikkerheden består i proceduren - at ministeren altid forelægges følgebrevet til underskrift i sammenhæng med besvarelsesnotatet.
Etableres der en praksis, hvorefter en besvarelse udelukkende fremsendes til Folketinget digitalt med en digital signatur, vil sikkerheden for, at ministeren har læst og godkendt besvarelsen fortsat bestå i proceduren - at besvarelsesnotat og følgebrev forelægges samlet for ministeren inden digital afsendelse til Folketinget.
Konklusion
Besvarelser af § 20- samt udvalgsspørgsmål kan fremsendes digitalt til Folketinget med såvel en medarbejder- som en virksomhedssignatur. Begge signaturer vil forpligte det pågældende ministerium. En minister vil altid være politisk ansvarlig for de besvarelser af § 20- og udvalgsspørgsmål, der udgår fra et ministerium – uanset om besvarelserne fremsendes med virksomheds- eller medarbejdersignatur.
Anvendelse af virksomhedssignaturen vil kunne ske umiddelbart uden ekstraomkostninger for ministerierne.
Sikkerhed for, at en besvarelse fremsendt med digital signatur hidrører fra en given minister bør - som i dag - opnås via de interne procedurer.
Det er altid ministerens ansvar, at ministeriets administration er tilrettelagt betryggende, og at ministeriets procedurer fungerer sÃ¥ledes, at der ikke afsendes besvarelser eller i øvrigt træffes afgørelser pÃ¥ ministerens vegne, uden at dette sker efter instruktion eller i henhold til almindelige delegationsprincipper.â€
Jeg kan henholde mig til det af Finansministeriet oplyste.