Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. juni 2007

J. nr.           012-000107

  

 

Finansudvalget den 21. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1-5 vedrørende aktstk. 174 Tilslutning til oprettelse af interessentskaber i forbindelse med udbygning af Metroen, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1:

"Hvilken styring har finansministeren og Finansudvalget med den evt. gældsætning der sker i henholdsvis det nye Metroselskab og det nye Arealudviklingsselskab - uanset om dette skyldes manglende indtægter eller stigende udgifter?"

 

Svar:

Statens styring af Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, herunder selskabernes gældssætning, varetages af Transport- og Energiministeriet. Styringen af de to selskaber er tilrettelagt på følgende måde:

 

Metroselskabet I/S

For det første er det indarbejdet i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:

 

”Interessentskabet har pligt til at orientere interessenterne, hvis den forventede anlægsudgift øges ud over den til enhver tid skønnede totaludgift + 3 pct., hvor totaludgiften defineres som det til enhver tid senest af interessenterne godkendte anlægsbudget eksklusiv pristalsregulering.

 

Ændringer som er større end + 3 pct. udløser for interessenterne en pligt til at indhente en forudgående godkendelse af den ændrede anlægsudgift fra de respektive kompetente organer (Folketingets Finansudvalg og de kompetente politiske organer i de to kommuner).”

 

For det andet indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:

 

”Interessentskabet skal en gang årligt forelægge skøn for interessentskabets økonomiske stilling og det forventede tidspunkt for tilbagebetaling af gælden. På grundlag heraf træffer interessenterne beslutning om håndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for interessenternes respektive bevillingsmyndigheder.”

 

 

For det tredje indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:

 

”Bestyrelsen forelægger minimum hvert fjerde år inden udgangen af november en opdateret forretningsstrategi for interessenterne til godkendelse, første gang inden udgangen af november 2007.

 

Forretningsstrategien skal bl.a. belyse:

 

·         overordnede retningslinier for metroens drift, herunder rammerne for betjeningskrav- og niveau, kontraktperiode, budget for udlicitering og finansiering heraf og kvalitetsmÃ¥l,

·         overordnede retningslinier for projektering og anlæg af Cityringen, og

·         finansieringsstrategi og risikoprofil vedrørende interessentskabets gæld.

 

I forbindelse med forelæggelse af forretningsstrategien for interessenterne forelægges tillige et opdateret langtids-, drifts-, likviditets-, reinvesterings- og  investeringsbudget, herunder det forventede tilbagebetalingstidspunkt for interessentskabets gæld.

 

Såfremt der sker en væsentlig forringelse af skønnet for interessentskabets økonomiske stilling, træffer interessenterne på grundlag heraf beslutning om håndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for de respektive politiske bevillingsmyndigheder.”

 

For det fjerde fremgår det af det foreliggende udkast til interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:

 

Interessenterne på interessentskabsmøde skal have forelagt følgende:

 

 

Det har med ovenstående været formålet at fokusere styringen på udgiftssiden – og især udgifterne til anlægget af cityringen, snarere end selskabets gældsætning, jf. særligt det første punkt. Det er således i overvejende grad anlægsudgiften ved etableringen af cityringen, der vil blive afgørende for, hvor megen gæld Metroselskabet I/S vil opbygge, inden cityringen tages i brug, og gælden gennem passagerindtægter kan påbegyndes afdraget. I kraft af kravet om forelæggelse ved forøgelser af den forventede totaludgift ud over 3 pct., vil Finansudvalget have indflydelse på udviklingen i selskabets gæld.

 

Som det fremgår, vil Metroselskabet I/S også løbende skulle redegøre for sit langsigtede likviditetsbudget, hvoraf udviklingen i gælden og den forventede tilbagebetalingstid også vil fremgå.

 

Arealudviklingsselskabet I/S

 

For det første er det indarbejdet i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Arealudviklingsselskabet I/S, at:

 

 

”Senest den 31. december fremsender interessentskabet budget for det kommende år til interessenterne. Budgettet skal indeholde såvel et drifts- investerings- og likviditetsbudget.

 

Interessentskabet skal en gang årligt forelægge skøn for interessentskabets økonomiske stilling og det forventede tidspunkt for tilbagebetaling af gælden. På grundlag heraf træffer interessenterne beslutning om håndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for interessenternes respektive bevillingsmyndigheder.”

 

For det andet indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Arealudviklingsselskabet I/S, at:

 

”Bestyrelsen forelægger minimum hvert fjerde år inden udgangen af november en opdateret forretningsstrategi for interessenterne til godkendelse, første gang inden udgangen af november 2007.

 

Forretningsstrategien skal bl.a. belyse:

 

·         den fremtidige arealanvendelse, herunder krav til den fysiske planlægning,

·         salgsstrategi, herunder principper for prisfastsættelse under hensyntagen til det samlede udbud og efterspørgsel efter arealer i hovedstadsomrÃ¥det,

·         strategi for udlejning af arealer,

·         principper for varetagelsen af havnedriften,

·         finansieringsstrategi og risikoprofil vedrørende interessentskabets gæld, og

·         retningslinier og afkastnormer for investeringer.

 

I forbindelse med forelæggelse af forretningsstrategien for interessenterne forelægges tillige et opdateret langtids-, drifts-, likviditets-, reinvesterings- og investeringsbudget, herunder det forventede tilbagebetalingstidspunkt for interessentskabets gæld.

 

Såfremt der sker en væsentlig forringelse af skønnet for interessentskabets økonomiske stilling, træffer interessenterne på grundlag heraf beslutning om håndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for de respektive politiske bevillingsmyndigheder.”

 

Det skal i tilknytning til ovenstående bemærkes, at Arealudviklingsselskabet I/S ikke som Metroselskabet I/S forventes at skulle gennemføre meget store investeringer, men tværtimod skal realisere de værdier, som selskabets arealer repræsenterer. Derfor er det også forventningen, at selskabets gæld gradvist vil blive reduceret i forhold til den gæld, som selskabets stiftes med, jf. det fremsendte udkast til åbningsbalance.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen