|
|
|
Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. juni 2007 J. nr.          012-000107  Â
|
|
Finansudvalget den 21. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1-5 vedrørende aktstk. 174 Tilslutning til oprettelse af interessentskaber i forbindelse med udbygning af Metroen, som jeg hermed skal besvare.
"Hvilken styring har finansministeren og Finansudvalget med den evt. gældsætning der sker i henholdsvis det nye Metroselskab og det nye Arealudviklingsselskab - uanset om dette skyldes manglende indtægter eller stigende udgifter?"
Statens styring af Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, herunder selskabernes gældssætning, varetages af Transport- og Energiministeriet. Styringen af de to selskaber er tilrettelagt på følgende måde:
Metroselskabet I/S
For det første er det indarbejdet i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:
â€Interessentskabet har pligt til at orientere interessenterne, hvis den forventede anlægsudgift øges ud over den til enhver tid skønnede totaludgift + 3 pct., hvor totaludgiften defineres som det til enhver tid senest af interessenterne godkendte anlægsbudget eksklusiv pristalsregulering.
Ændringer som er større end + 3 pct. udløser for interessenterne en pligt til at indhente en forudgÃ¥ende godkendelse af den ændrede anlægsudgift fra de respektive kompetente organer (Folketingets Finansudvalg og de kompetente politiske organer i de to kommuner).â€
For det andet indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:
â€Interessentskabet skal en gang Ã¥rligt forelægge skøn for interessentskabets økonomiske stilling og det forventede tidspunkt for tilbagebetaling af gælden. PÃ¥ grundlag heraf træffer interessenterne beslutning om hÃ¥ndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for interessenternes respektive bevillingsmyndigheder.â€
For det tredje indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:
â€Bestyrelsen forelægger minimum hvert fjerde Ã¥r inden udgangen af november en opdateret forretningsstrategi for interessenterne til godkendelse, første gang inden udgangen af november 2007.
Forretningsstrategien skal bl.a. belyse:
· overordnede retningslinier for metroens drift, herunder rammerne for betjeningskrav- og niveau, kontraktperiode, budget for udlicitering og finansiering heraf og kvalitetsmål,
· overordnede retningslinier for projektering og anlæg af Cityringen, og
· finansieringsstrategi og risikoprofil vedrørende interessentskabets gæld.
I forbindelse med forelæggelse af forretningsstrategien for interessenterne forelægges tillige et opdateret langtids-, drifts-, likviditets-, reinvesterings- og investeringsbudget, herunder det forventede tilbagebetalingstidspunkt for interessentskabets gæld.
SÃ¥fremt der sker en væsentlig forringelse af skønnet for interessentskabets økonomiske stilling, træffer interessenterne pÃ¥ grundlag heraf beslutning om hÃ¥ndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for de respektive politiske bevillingsmyndigheder.â€
For det fjerde fremgår det af det foreliggende udkast til interessentskabskontrakt for Metroselskabet I/S, at:
Â
Interessenterne på interessentskabsmøde skal have forelagt følgende:
Det har med ovenstående været formålet at fokusere styringen på udgiftssiden – og især udgifterne til anlægget af cityringen, snarere end selskabets gældsætning, jf. særligt det første punkt. Det er således i overvejende grad anlægsudgiften ved etableringen af cityringen, der vil blive afgørende for, hvor megen gæld Metroselskabet I/S vil opbygge, inden cityringen tages i brug, og gælden gennem passagerindtægter kan påbegyndes afdraget. I kraft af kravet om forelæggelse ved forøgelser af den forventede totaludgift ud over 3 pct., vil Finansudvalget have indflydelse på udviklingen i selskabets gæld.
Som det fremgår, vil Metroselskabet I/S også løbende skulle redegøre for sit langsigtede likviditetsbudget, hvoraf udviklingen i gælden og den forventede tilbagebetalingstid også vil fremgå.
Arealudviklingsselskabet I/S
For det første er det indarbejdet i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Arealudviklingsselskabet I/S, at:
â€Senest den 31. december fremsender interessentskabet budget for det kommende Ã¥r til interessenterne. Budgettet skal indeholde sÃ¥vel et drifts- investerings- og likviditetsbudget.
Interessentskabet skal en gang Ã¥rligt forelægge skøn for interessentskabets økonomiske stilling og det forventede tidspunkt for tilbagebetaling af gælden. PÃ¥ grundlag heraf træffer interessenterne beslutning om hÃ¥ndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for interessenternes respektive bevillingsmyndigheder.â€
For det andet indgår det i det foreliggende udkast til Interessentskabskontrakt for Arealudviklingsselskabet I/S, at:
â€Bestyrelsen forelægger minimum hvert fjerde Ã¥r inden udgangen af november en opdateret forretningsstrategi for interessenterne til godkendelse, første gang inden udgangen af november 2007.
Forretningsstrategien skal bl.a. belyse:
· den fremtidige arealanvendelse, herunder krav til den fysiske planlægning,
· salgsstrategi, herunder principper for prisfastsættelse under hensyntagen til det samlede udbud og efterspørgsel efter arealer i hovedstadsområdet,
· strategi for udlejning af arealer,
· principper for varetagelsen af havnedriften,
· finansieringsstrategi og risikoprofil vedrørende interessentskabets gæld, og
· retningslinier og afkastnormer for investeringer.
I forbindelse med forelæggelse af forretningsstrategien for interessenterne forelægges tillige et opdateret langtids-, drifts-, likviditets-, reinvesterings- og investeringsbudget, herunder det forventede tilbagebetalingstidspunkt for interessentskabets gæld.
SÃ¥fremt der sker en væsentlig forringelse af skønnet for interessentskabets økonomiske stilling, træffer interessenterne pÃ¥ grundlag heraf beslutning om hÃ¥ndtering heraf, eventuelt efter forelæggelse for de respektive politiske bevillingsmyndigheder.â€
Det skal i tilknytning til ovenstående bemærkes, at Arealudviklingsselskabet I/S ikke som Metroselskabet I/S forventes at skulle gennemføre meget store investeringer, men tværtimod skal realisere de værdier, som selskabets arealer repræsenterer. Derfor er det også forventningen, at selskabets gæld gradvist vil blive reduceret i forhold til den gæld, som selskabets stiftes med, jf. det fremsendte udkast til åbningsbalance.
Flemming Hansen