Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 83
Offentligt
270194_0001.png
270194_0002.png
270194_0003.png
270194_0004.png
270194_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 24. april 2006
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 10.-11. april 2006.

1. Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)

Punktet blev taget af dagsordenen.

2. Iran

Rådet drøftede Iran med fokus på sagen om det iranske atomprogram. Der blev vedtaget kon-klusioner, som bl.a. hilser Sikkerhedsrådets erklæring af 29. marts 2006 velkommen samt op-fordrer Iran til at efterleve landets internationale forpligtelser, herunder genetablere fuld su-spension af de iranske uranberigelsesaktiviteter. Herudover udtrykkes fortsat bekymring overmenneskerettighedssituationen i Iran.

3. Irak

Punktet blev taget af dagsordenen.

4. Mellemøsten

Rådet fortsatte drøftelserne om det fremtidige samarbejde med den palæstinensiske selvstyre-myndighed. Der blev vedtaget nye rådskonklusioner, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymringover, at den nye palæstinensiske regering ikke har opfyldt Rådets og Kvartettens krav. Der varenighed om midlertidigt at indstille den direkte bistand til den palæstinensiske regering samtidigmed fortsættelse af bistanden til dækning af den palæstinensiske befolknings basale behov, her-under sundhed og uddannelse. Der var ligeledes enighed om generelt at undlade kontakt medpalæstinensiske regeringsmedlemmer og repræsentanter fra Hamas.

5. Det vestlige Balkan

Punktet blev taget af dagsordenen.

6. Ukraine

Der var en kort drøftelse uden konklusioner af situationen efter valget i Ukraine. HR/SG Sola-na forudså mindst et par ugers yderligere forhandlinger om regeringsdannelse, og resultatet her-af var fortsat ikke givet, herunder pga. spændinger mellem de centrale aktører i den orange koa-lition. Kommissionen berørte kort indholdet af en opgraderet aftale til afløsning for PCA(Partnership and Cooperation Agreement (Partnerskabs- og Samarbejdsaftale)). Enkelte delega-tioner benyttede lejligheden til at tale for et europæisk perspektiv for Ukraine.
2

7. Belarus

Rådet godkendte rådskonklusionerne samt en erklæring til mødeprotokollen om Kommissio-nens fortsatte arbejde vedr. evt. yderligere sanktioner i form af indefrysning af aktiver. Det un-derstregedes, at listen med personer omfattet af sanktioner er en åben liste, der kan udvides.Under drøftelsen blev der navnlig peget på behovet for fortsat støtte til civilsamfundet medfokus på medier og unge. Desuden særlig fokus på støtte til belarussiske studerende i form afstipendier til studier i EU-lande. Formandskabet appellerede til medlemslandene om at frem-komme med tilbud. Coreper (Scifa) anmodet om videre arbejde med spørgsmålet om visum-gebyrer. Behovet for fælles fodslag mellem udenrigs- og indenrigsministre i sagen fremhævet.Visse fortalere for invitation til Milinkevich til rådsmøde (almindelige anliggender og eksterneforbindelser).

8. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem det

Europæiske Fællesskab og dets medlemslande og Albanien samt interimsaftale på det

handelsmæssige område

Punktet blev taget af dagsordenen.

9. WTO/DDA

Kommissær Mandelson redegjorde for status i forhandlingerne i lyset af den forestående dead-line for enighed om modaliteter på landbrug og industritold den 30. april 2006. Han fremhæve-de, at der blev gjort en engageret indsats fra alle parters side, herunder EU-siden, men en samletløsning tegner sig fortsat ikke. Velkendte positioner tilkendegivet fra en række medlemsstater.Uklarhed om det videre forløb, herunder om der bliver et WTO-ministermøde ultimo april. Igivet fald holder formandskabet muligheden åben for møder i Rådet og art. 133-komiteen imarginen af WTO-mødet i Genève.

10. Forlængelse af EU’s Fælles Holdning over for Burma

Punktet blev taget af dagsordenen.

11. ESDP – styrkebidrag til Den Demokratiske Republik Congo (DRC)

Punktet blev taget af dagsordenen.

12. ESDP – Udsendelse af planlægningsmission (EUPT) til Kosovo mhp. forberedelse

af en evt. ESDP-mission

På rådsmødet blev der uden debat truffet beslutning om udsendelse af en planlægningsmission(EUPT) til forberedelse af en eventuel fremtidig civil ESDP-mission i Kosovo.

13. Bistandseffektivitet

Rådet vedtog konklusioner om den fremlagte bistandseffektivitetspakke. Den efterfølgendedebat afspejlede ikke de skillelinjer, der havde været i forberedelsen af rådskonklusionerne. Fle-re medlemslande - herunder Danmark - fastholdt de grundlæggende bistandsprincipper, derbl.a. tager udgangspunkt i modtagerlandets egne behov og i modtagerlandets ledelse af samar-bejdet.Fra dansk side blev det slået fast, at de enkle internationale grundprincipper for bistandseffekti-vitet også skal gælde for EU: nemlig at modtageren og ikke donoren skal være i centrum, og at
3
bistandssamarbejdet skal være åbent for alle donorer og at modtagerlandet har ansvaret. Detblev afvist at Kommissionens Donor Atlas kunne anvendes til beslutninger om landevalg ogarbejdsdeling på landeniveau.

14. Kommissionens udkast til arbejdsprogram til sikring af en udviklingspositiv

sammenhæng mellem EU’s forskellige politikker

Rådet vedtog konklusioner om de skridt EU kan tage med henblik på at sikre en positiv sam-menhæng mellem EU’s politikker og udviklingsmålene. Formanden glædede sig over at dethavde været muligt at blive enige herom og understregede at formandskabet, som angivet irådskonklusionerne, ville prioritere at færdiggøre et arbejdsprogram til beslutning på rådsmødet(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i juni.Der var kun få indlæg i drøftelsen i Rådet. Fra dansk side blev det foreslået at se på mulighe-derne for at styrke sammenhængen i EU-politikkerne - ”kohærensen” - ved at udnævne en sær-lig kohærens-rådgiver for Rådet. Rådgiverens rolle kunne være at skabe opmærksomhed og op-bakning til kohærens-dagsordenen. Han eller hun kunne råde over en central oversigts- og ko-ordinationsenhed og mekanismer, der tidligt i processen kunne forudse og forsøge at løse po-tentielle kohærens-konflikter i Rådet. Forslaget fik betydelig støtte fra Europa-Kommissionen.

15. EU og reform af det internationale humanitære system

Rådet drøftede generelle humanitære spørgsmål uden konklusioner. Drøftelserne var sat pådagsorden på rådsmødet for at fastholde opmærksomheden om behovet for en effektiv og vel-koordineret humanitær bistand. Fra dansk side blev opfølgning på drøftelsen i Rådet i novem-ber 2005 om EU’s humanitære indsatser fremhævet, herunder vigtigheden af tæt koordineringmed FN i forhold til tredjelande. Der blev ligeledes lagt vægt på behovet for at bidrag til ennetop oprettet central humanitærfond under FN. Endelig støttede Danmark ideerne til bedreorientering af Rådet om humanitære anliggender. Formanden nævnte desuden, at der vil bliveholdt et møde i Salzburg i maj hvor der ville være mulighed for at drøfte FN-systemet og mereeffektiv humanitær bistand.

16. Finansprotokol/interne aftale for den 10. EUF

Der kunne ikke opnås enighed om størrelsen af en finansprotokol til den reviderede Cotonou-aftale om udviklingssamarbejdet mellem AVS-landene (udviklingslande i Afrika, Karibien ogStillehavet) og EU. Der kunne heller ikke opnås enighed om størrelsen af en 10. EuropæiskUdviklingsfond. Udestående spørgsmål var spørgsmålet om finansiering af bistanden til deoversøiske lande og territorier og om størrelsen og finansieringen af administrationsomkostnin-ger til Europakommissionen. Formandskabet konkluderede, at Rådet anmodede De Faste Re-præsentanters Komite (Coreper) om at se på mulige løsninger inden mødet i Rådet (almindeligeanliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. maj 2006.

17. Forslag om ændring af den interne aftale om foranstaltninger og procedurer

ved gennemførelsen af Cotonou-aftalen

Punktet blev vedtaget uden debat.
4

18. Økonomiske partnerskabsaftaler (EPA’er) mellem EU og AVS-landene

Punktet blev vedtaget uden debat.

19. Præsentation af Kommissionens meddelelse om Partnerskab om Vækst,

Stabilitet og Udvikling mellem EU og Caribien

Punktet blev vedtaget uden debat.

20. Energi og udvikling

Punktet blev vedtaget uden debat.

21. Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 1999/468/EF

om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der

tillægges Kommissionen (”Komitologi”)

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet.

22. Fremtidig finansiering af EU’s fredsfacilitet for Afrika

Punktet blev vedtaget uden debat.

23. Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi

Rådet havde en kort drøftelse af revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi. Såvel vigtigheden afgenerelt at indtænke eksterne politikker i revisionen, som vigtigheden af at indarbejde bæredyg-tighed i EU's eksterne politikker, herunder energi- og sikkerhedspolitikken, blev understreget.Som vigtige elementer heri blev bl.a. peget på god regeringsførelse som et vigtigt bidrag til atkonsolidere bæredygtig udvikling, på sammenhængen mellem EU’s indsats og de internationalestrategier for opnåelse af 2015 Målene, på betydningen af en succesfuld afslutning af Doha-handelsrunden og af EU’s efterlevelse af sine kollektive mål for forøgelse af udviklingsbistan-den, og på behovet for at integrere miljø i EU’s eksterne politikker, herunder handelspolitikken.

24. Rådsbeslutning om indgåelse af samarbejdsaftale mellem EU og Den Internationa-

le Straffedomstol (ICC)

Punktet blev vedtaget uden debat.

25. Eventuelt

Topmødet i Central European Free Trade Agreement (CEFTA)

Rumænien orienterede om topmødet i Central European Free Trade Agreement (CEFTA) den6. april 2006 i Bukarest. Formålet var igangsættelse af arbejdet med at skabe et regio-nalt frihandelsområde i Sydøsteuropa (en udvidet og moderniseret CEFTA, med inddragelse afVestbalkan-landene). De formelle forhandlinger ville blive påbegyndt ultimo maj under auspi-cierne af Stabilitetspagten for Sydøsteuropa.

EU-Japan

Italien var fortsat imod ordlyden i udkastet til pressemeddelelse fra EU-Japan topmødet sidst iapril om FN reform (specielt Sikkerhedsrådsreform). Efter en række konsultationer opnåedesder enighed om en kompromistekst med følgende ordlyd:
5
”Summit leaders underlined the importance of implementing the on-going reform processagreed at the UN summit, including the reform of main UN bodies as referred to in the Out-come Document in order to address various challenges that the UN face”.Italien ville afgive en separat erklæring.