Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 72
Offentligt
260778_0001.png
260778_0002.png
260778_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 3. februar 2006
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.

1. Lissabon-strategien

På mødet fandt en fælles præsentation sted af fremskridtsrapporten ved kommissionsformandBarroso og viceformand Verheugen. Barroso fremhævede partnerskabet med medlemslandenesom grundlæggende præmis for det reviderede samarbejde - komplementaritet i handlingerneog klar ansvarsfordeling. Foreløbig vurdering var, at metoden virkede. Proces med de nationalereformprogrammer havde vist overraskende konsensus om de fælles mål. Udfordringen nu varimplementering. Verheugen pegede på behovet for at skrue op for ambitionsniveauet i med-lemslandene, hvis målsætninger i forhold til f.eks. F&U skal nås.

2. Det vestlige Balkan

Solana understregede behov for hurtig afklaring af tomrummet efter præsident Rugovas død.Præsentation af Kommissionens meddelelse om status for stabiliserings- og associeringsproces-sen for Vestbalkan med understregning af behov for regionalt samarbejde for at skabe økono-misk vækst og fremme investeringer, visumfacilitering og stipendier til unge. Generel støtte tilSolanas vurderinger og til Kommissionens meddelelse. I Montenegro vigtigt, at EU var med tilat sikre overholdelse af internationale standarder i forbindelse med folkeafstemningen. I for-hold til Serbien understregning af behov for stærkt signal med krav om samarbejde med detinternationale krigsforbrydertribunal for Jugoslavien (ICTY).

3. Belarus

Rådet havde en kort drøftelse af situationen i Belarus forud for præsidentvalget den 19. marts2006. Rådet vedtog konklusioner, der blandt andet udtrykker bekymring over den stadige for-ringelse af menneskerettighedssituationen. Den belarussiske regering opfordres til at leve op tilsine forpligtelser, herunder også i forbindelse med det forestående valg. I denne forbindelsebydes invitationen til OSCE/ODIHR til at overvåge valget velkommen.

4. Mellemøsten

Rådet havde en drøftelse af situationen i Mellemøsten i lyset af resultatet af valget til det Palæ-stinensiske Lovgivende Råd den 25. januar 2006. Rådet vedtog rådskonklusioner, der blandtandet erindrer om, at vold og terror ikke er foreneligt med demokrati og opfordrer alle faktio-ner, herunder Hamas, til at give afkald på brugen af vold, at anerkende Israels ret til eksistensog til at lade sig afvæbne.

5. Iran

2
Der blev vedtaget rådskonklusioner. Man blev enige om, at søge at få IAEA’s Styrelsesråd til atrapportere sagen om Irans atomprogram til FN’s Sikkerhedsråd på det næste styrelsesrådsmødeden 2. februar 2006. Rapporteringen skal finde sted med henblik på at styrke IAEA’s befatningmed sagen.

6. Irak

Der blev vedtaget konklusioner om det irakiske parlamentsvalg den 15. december 2005. I kon-klusionerne opfordrer Rådet til en hurtig regeringsdannelse og en fortsat inklusiv demokratiskudvikling i Irak.

7. WTO/DDA

Kommissær Mandelson orienterede Rådet om status i DDA-forhandlingerne nu 5 uger efterHongkong. Ingen afgørende skift endnu i øvrige partneres holdning, men alligevel fornemmerMandelson, at der er et skift undervejs, idet øvrige partnere synes at erkende, at EU ikke kandrives til yderligere tilbud. EU skal opretholde sin ambition, som blandt andet er, at sikre reelmarkedsadgang hos andre. Vægt på bilateral indsats i den nærmeste tid. Mandelson refereredetil sagen vedrørende JP’s tegninger og betegnede sagen som potentiel alvorlig for EU’s eksport.Det var nødvendigt at forhindre en steppebrand i Mellemøsten, og han ville derfor bidrage i etforsøg på at kølne gemytterne.

8. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa

Den foreliggende tekst vedrørende anvendelsen af artikel 6, stk. 5 i EU's Fælles Holdning overfor Burma i forbindelse med burmesisk deltagelse i minister- og topmøder i Europa blev god-kendt over frokosten uden debat. Under den afsluttende plenarsession efter frokosten, hvorteksten formelt blev vedtaget, udtrykte en enkelt delegation ønske om, at den fundne løsningblev revurderet om et års tid.

9. Præsentation af Kommissionens meddelelse om Latinamerika

Kommissær for eksterne relationer Benita Ferrero-Waldner præsenterede Kommissionensmeddelelse om relationerne mellem EU og Latinamerika (KOM (2005) 636 final). KommissærFerrero-Waldner redegjorde i den forbindelse for rammebetingelserne for det biregionale sam-arbejde og for en række væsentlige udfordringer for Latinamerika, herunder social ulighed, fat-tigdom og narkotikaproblemer. Kommissær Ferrero-Waldner pegede på fire væsentlige aspek-ter for det fremtidige samarbejde mellem EU og Latinamerika, som behandles i meddelelsen: i)styrkelse af den fælles indflydelse på globale spørgsmål; ii) fremme af regional integration i La-tinamerika; iii) økonomiske muligheder for Europa; og iv) støtte til indsatsen i regionen modsocial ulighed, narkoproblemer, fattigdom og fremme af demokratisk regeringsførelse. Rådettog præsentationen til efterretning uden substansdiskussion, idet enkelte delegationer udtryktetilfredshed med meddelelsen.

10. Rådets arbejdsprogram for 2006 samt Kommissionens arbejdsprogram for

2006

Der var tale om en for offentligheden åben debat, som indledtes med kort præsentation fra detøstrigske og kommende finske formandskab af en række af hovedprioriteterne for 2006, her-
3
under aftale med Europa-Parlamentet om de finansielle perspektiver, vækst og beskæftigelse,Balkan og en række "borgernære" emner som konsulært samarbejde og civilbeskyttelse (for-mandskabet), samt klimaforandringer, midtvejsevaluering af Haag-programmet, samarbejdetmed Rusland og fortsættelse af udvidelsesprocessen (Finland). Kommissionen fremhævede enrække konkrete sager, som man vil arbejde intensivt med, herunder forskning og udvikling, lige-stilling, miljø, markedsordninger for vin og bananer, grønbog om maritim politik, grønbog omenergi, civilbeskyttelse, eksterne relationer (Balkan, Afrika), samt tænkepausen, herunder hvid-bog om kommunikation. Enkelte delegationer understregede sager af særlig betydning, herun-der en grundig debat om udvidelsen (Frankrig og Holland), energi (Ungarn og Polen) samt ser-vicedirektivet og lettelse af overgangsordningerne for "østarbejdere" (Polen).

11. Forslag om ændring af den interne aftale om foranstaltninger og procedurer

ved gennemførelsen af Cotonou-aftalen

Punktet blev taget af dagsordenen.

12. Rådsbeslutning vedr. bemyndigelse af Kommissionen til underskrivelse af aftale

med Euroatom og KEDO om midlertidig forlængelse af fællesskabsdeltagelse (Euro

atom) i KEDO (Korean Peninsula Energy Development Organisation)

Vedtaget uden debat.

13. Listen over sager til åbne debatter

Vedtaget uden debat.

14. Afghanistan

Der blev vedtaget rådskonklusioner. Man blev enige om, at fortsætte samarbejdet med Afghani-stan inden for rammerne af Afghanistan Compact og EU-Afghanistan Joint Declaration.

15. Eventuelt

Tegningesagen

Udenrigsministeren rejste sagen om Jyllandspostens Muhammed-tegninger. I den alvorlige situ-ation var både danske, nordiske og europæiske interesser på spil. Der var udstedt trusler modnordiske statsborgere i de palæstinensiske områder, der havde været optøjer omkring et EU-kontor i Gaza, Al-Aqsa Martyr Brigaden krævede, at alle udlændinge blev udvist og omtaltetegningerne som led i et europæisk projekt, der havde til formål at krænke Islam og muslimer,forbrugerboykotten mod danske varer i Saudi Arabien greb om sig. Der var tale om en alvorligog eskalerende krise, hvor europæisk solidaritet var nødvendig.Der var i EU-kredsen bred støtte til Danmark, og alle var enige om, at man ikke kunne gå påkompromis med ytringsfriheden. Formandskabet konkluderede, at der i EU-kredsen var solida-ritet med Danmark i sagen, og der var behov for yderligere dialog. Der blev vedtaget en separaterklæring fra Rådet, hvori trusler mod EU's borgere fordømtes. Over for pressen understregedeformandskabet EU’s solidaritet og vigtigheden af ytringsfriheden, pressefriheden samt religi-onsfriheden som del af EU’s grundlæggende værdier.