Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 59
Offentligt
251166_0001.png
251166_0002.png
1

Danmarks Permanente Mission ved FN i New York

ð��

Den 20. februar 2006

Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
ì�ÁM
ÁMð��

Nyhedsbrev nr. 27 om arbejdet i FN’s Sikkerhedsråd

M ð��Mð��ð��ð��
Nedenfor følger en gennemgang af sagerne på Sikkerhedsrådets dagsorden i den første halvdelaf februar under amerikansk formandskab.Den 2. februar drøftede Rådet sine

arbejdsmetoder.

Man blev enige om at forsøge meddaglige briefinger fra Sekretariatet om aktuelle større begivenheder, særligt i forbindelse medFN’s fredsbevarende operationer. Hensigten er at styrke det fælles oplysningsgrundlag ogdermed komme mere på forkant med vigtige begivenheder, som kan kræve reaktion fra Rådet. Iførste halvdel af januar har de daglige briefinger primært omhandlet Haiti og Elfenbenskysten.Den 3. februar drøftede Rådet situationen i

Sudan.

Mødet havde til formål at godkende enformandsudtalelse, der bemyndiger generalsekretæren til at anvende ressourcer påberedskabsplanlægning af en eventuel FN-ledet militær operation i Darfur som afløser for denAfrikanske Unions nuværende mission. I formandsudtalelsen (PRST/2006/5) roser Rådet AUfor dens indsats og fremhæver, at Sekretariatets planlægning skal ske i tæt samarbejde med AUog Sudans regering. AU har endnu ikke truffet endelig beslutning om at anmode FN om atovertage de militære aktiviteter i Darfur. Rådet vil skulle træffe endelig beslutning om en FN-operation, når eventuel anmodning fra AU foreligger. Mandatet for AU’s operation i Darfur(AMIS) udløber den 31. marts 2006.Den 8. februar drøftede Rådet situationen imellem

Etiopien og Eritrea.

Sekretariatetorienterede om Eritreas fortsatte restriktioner for FN’s fredsbevarende operation, UNMEE.Yderligere restriktioner for det udsendte personel var blevet indført. Et amerikanskmæglingsinitiativ havde indtil videre ikke ført til resultater, bl.a. grundet manglende mulighedfor højniveaukontakter i Eritrea. USA ville fortsætte bestræbelserne bl.a. var der planlagt islutningen af februar at samle vidnerne til Algiers fredsaftalen indgået i 2000 mellem de toparter. Vidnerne til aftalen er: Algeriet, USA, FN, EU og AU.Den 9. februar drøftede Rådet situationen i

Haiti.

Sekretariatet orienterede om præsident- ogparlamentsvalgene afholdt den 7. februar. Valgene var forløbet roligt, og valgdeltagelsen havdeværet høj. Alle stemmeberettigede havde haft mulighed for at afgive deres stemme. Andenrunde af parlamentsvalget var planlagt til den 19. marts. Præsidentvalget blev afgjort i førsterunde med valg af Rene Preval som ny præsident med ca. 51% af stemmerne. Han indsættesden 29. marts. I en formandsudtalelse (PRST/2006/7) lykønsker Rådet Haitis befolkning medgennemførelsen af valgene og appellerer til alle parter om at respektere udfaldet. Rådetanerkender de store udfordringer, som den nye demokratisk valgte ledelse står overfor, ogtilskynder det internationale samfund til at bistå Haiti over en længere årrække. Rådet har i en
2
række pressemeddelelser siden valget løbende reageret på begivenhederne i Haiti og opfordretalle parter til med fredelige, legale midler at forholde sig til valgresultatet. Den 14. februarforlængede Rådet mandatet for FN’s fredsbevarende operation i Haiti, MINUSTAH, med seksmåneder (resolution 1658).Den 10. februar drøftede Rådet situationen i

Afghanistan.

Hensigten var at følge op påLondon-konferencen afholdt den 30.-31. januar. Sekretariatet orienterede om den aktuellesituation, og den forværrede sikkerhed. Der var fuld opbakning i Rådet til resultatet af London-konferencen (Afghanistan Compact). Drøftelsen gav ikke anledning til bemærkninger framedlemsstaterne om ”tegningesagen”. Den 15. februar vedtog Rådet en resolution, dergodkender ”Afghanistan Compact” som rammen for samarbejdet mellem Afghanistansregering og det internationale samfund. Rådet anerkender NATO’s fortsatte rolle i Afghanistanog hilser ekspansionen af NATO-styrkerne til flere dele af landet velkommen. Endelig anmoderRådet generalsekretæren om hurtigt at komme med anbefalinger om det fremtidige mandat forFN’s civile mission i Afghanistan, UNAMA. Mandatet for UNAMA skal senest fornys den 24.marts i år (resolution 1659).Den 14. februar drøftede Rådet situationen i

Irak.

Sekretariatet orienterede om det endelige(certificerede) valgresultat for parlamentsvalgene afholdt i december 2005. I enformandsudtalelse (PRST/2006/8) lykønsker Rådet det irakiske folk med valgene. Man hilserden høje valgdeltagelse og involveringen af alle politiske grupperinger velkommen, menunderstreger den fortsatte store betydning af inklusivitet, national dialog og enhed i den viderepolitiske proces.Den 14. februar drøftede Rådet på et åbent møde situationen i

Kosovo.

Generalsekretærenssærlige repræsentant og leder af FN-administrationen, Søren Jessen-Petersen, orienterede omudviklingen med fokus på implementeringen af standarderne for bl.a. mindretalsbeskyttelse. ISøren Jessen-Petersens delegation indgik for første gang Kosovos premierminister, BajramKosumi, dog uden taleret. Serbiens præsident, Boris Tadic, holdt også indlæg, hvor han bl.a.advarede imod Kosovos uafhængighed. Sikkerhedsrådets medlemmer beklagede denlangsomme implementering af standarderne, og fremhævede de problemer, det ville skabe istatusforhandlingerne. De fleste medlemmer så gerne en afslutning på statusforhandlingerneinden udgangen af 2006, og flere fremhævede den unikke historie omkring Kosovo, somgjorde, at resultatet af forhandlingerne ikke kunne anses for præcedensskabende for andreinterne konflikter. Det første møde i statusforhandlingerne mellem de to parter blev holdt den20. februar i Wien.Den 15. februar drøftede Rådet situationen i den

Demokratiske Republik Congo

(DRC).Formanden for sanktionskomiteen for DRC under Rådet orienterede om status forsanktionsregimet. Der skete fortsat omfattende brud på våbenembargoen, og ikke allenabolande samarbejdede om at forhindre det. Der blev appelleret til alle lande om at styrkeindsatsen i forhold til kontrol af grænser og luftrum. Illegal udnyttelse af naturressourcerne iDRC var med til at finansiere våbenhandlen.